Om die vraag toch nog even te beantwoorden: ik ken er eigenlijk niet zo veel. Ik kan me er maar drie bedenken, Ong-Bak, Honour of the Dragon en Chocolate. Tony Jaa kan goed vechten, maar eromheen stellen zijn films verdomd weinig voor. Chocolate vond ik dan als geheel net iets leuker.
Laatst zag ik overigens mijn eerste Vietnamese vechtfilm:
The Rebel
In de jaren '20 komen in het gehele land groepen boeren in opstand tegen de koloniale Franse overheersing. In respons stellen de Fransen Vietnamese geheim agenten aan om de rebellen te bestrijden. Een van hen, Le Van Cuong, wordt echter verliefd op de vrouw die hij ondervraagd, en ontsnapt samen met haar aan zijn collega's die de achtervolging inzetten. Iedereen kan om de een of andere reden martial arts.

Wel zo fijn voor ons kijkers, want dit levert een aantal goede gevechten op. Qua stijl lijkt het nog het meeste op Muay Thai, maar dan wel met een eigen twist die meer lijkt op het Chinese schopwerk. Tenminste, zo kwam het op mij over met mijn beperkte kennis van martial arts. Voor een knokfilm heeft de film een bijzonder sterk verhaal, waarbij martial arts op praktische wijze wordt ingezet (als er een pistool voorradig is wordt deze bijvoorbeeld ook ingezet, en dat gebeurt meer dan eens) en niet overkomen als doel op zich. Hoofdrolspeler Johnny Tri Nguyen speelde trouwens ook een schurk in Honour of the Dragon, met een wit pak.