Beste Martial Arts films

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
GREAT martial art fan
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door GREAT martial art fan » 03 mar 2010 20:47

Wat Kurz daar zegt over Fist Of Legend en Once Upon A Time In China 1 en 2: dat de gevechten veel beter in beeld gebracht en beter worden gechoreografeerd ben ik het volledig mee eens. Regisseurs die zo'n films maken hebben daar al veel ervaring mee en dus weten ze hoe ze dat moeten doen om hun publiek groep tevreden te stellen. Maar misschien is Decepticon gewoon niet aan zo'n Chinese Kungfu films en is hij meer te vinden voor een Actie-Martial Art film van de gewone tijd (modernere films dus).

Nu even over naar de andere film Showdown In Little Tokyo:

Zoals ik al dacht is het een zeer goede actiefilm met een goed portie Martial Art. Ik moet persoonlijk zeggen dat Dolph meer in form was dan Brandon (Hij heeft al beter gedaan). Hij zette echt een goede rol neer en ik vind dit toch wel 1 van de betere Dolph Lundgren films. Dit komt dus door de goede portie Martial Art en actie (die geen moment ontbreekt in de film) de One-liners en de harde rol door Dolph. Ik ben echt blij dat ik hem nog eens gezien heb. Kennen jullie toevallig nog Dolph films waar er echt veel Martial Art in zit?

Grtz :D

Decepticon
Filmster
Filmster

Bericht door Decepticon » 03 mar 2010 21:22

Colonel_Kurz schreef:
Decepticon schreef:Honour of the Dragon, omdat het het vechten breder aanpakt, meer straatvechten zeg maar en zich niet alleen beperkt tot muay thai gevechten.
Misschien, maar je moet je ook door een voor zo'n veel te uitgebreid verhaal worstelen dat helemaal niets voorstelt, en een verschrikkelijke bootrace aan het begin tolereren.
Decepticon schreef: Kiss of the Dragon, gruwelijk goeie choreografie, ook mede te danken aan Cyril Raffaelli(de kleine van de 2 broers in het eindgevecht. (Zijn)Chinese film ben ik grotendeels niet zo weg van.
Romeo Must Die, The One, Cradle to the Grave, Unleashed en uiteraard Kiss of the Dragon vind ik veel mooier om naar te kijken en heb ze uiteraard op dvd.
Vreemd, want juist films als Once Upon A Time In China 1 & 2 en Fist of Legend (om maar wat bekendere titels te noemen) hebben een veel betere choreografie en zijn bovendien mooier en vooral duidelijker in beeld gebracht.
Over Honour of the Dragon: ik snap niet dat je je aan die kleine dingen stoort, zo'n machtig gave martial arts film als je er voor krijgt. Waarom ik straatvechten aanhaalde is mij ook een raadsel, maar ik doelde dus op de verschillende stijlen van tegenstanders die hij krijgt voorgeschoteld, capoeira, kung-fu en worstelaars. Ook nog Ron van Smoorenburg die op zijn lazer krijgt.

GREAT Martial Art fan heeft het al goed, ik ben niet zo van die "traditionele" Chinese kung-fu films. Ik vind ze door de regel veel op elkaar lijken. Ze hebben echt geen betere choreografie, het is meer traditioneel wing-chun en minder pectaculair in beeld gebracht dan Kiss of the Dragon. Doordat het wat spectaculairder is gefilmd duidt op een betere choreografie. Het heeft meer met smaak te maken denk ik.Ik doe al 20 jaar aan vechtsporten, dus mag ik toch zeggen dat ik er wel een beetje kijk op heb, met film wordt er natuurlijk wel anders tegen aan gekeken, maar feit is, het zijn wel vechtsporters(die waarschijnlijk ook choreografie gestudeerd hebben) die de choreografie doen. Dat de Chinese duidelijker in beeld is komt omdat de camera van een groter afstandje filmt. Die Cyril Raffaelli is 1 van de beste in het vak en doet heel veel choreografie in Hollywoodfilms. Omdat de Chinezen langer martial arts films maken wil niet zeggen dat ze beter zijn in het maken daarvan zoals Kenneth zegt. Omdat ze in China kung-fu ademen, maken ze die ook het liefst. Ik vind Fearless en Hero ook gaaf en Ip Man echt waanzinnig gaaf!! Man wat is dat ook een goeie film zeg, ik kan er haast niet over uit, zo goed.

GREAT martial art fan
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door GREAT martial art fan » 15 mar 2010 22:53

Weet er iemand nog een paar goede oude klassieke Wing Chun Kungfu films buiten:

- Yip Man
- The Prodigal Son
- Warriors 2
- Wing Chun

alvast erg bedankt. :)

GREAT martial art fan
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door GREAT martial art fan » 18 mar 2010 19:23

Warriors 2
Hier is toch het topic van de Martial Art films, dus ga ik mijn bespreking van Warriors 2 een keer hier doen in plaats van in het topic van " Wat is de laatste film die je hebt gezien?"

Oké de film is uit 1978 en is toch wel een Wing Chun klassieker, die ik raar maar waar nog niet gezien had. Doordat ik nu ook echt Wing Chun beoefen in het dagelijkse leven heb ik mij dus voorgenomen om zoveel Wing Chun films te bekijken, dus als er iemand nog aanraders heeft, twijfel niet het me te zeggen. Ik moet zeggen Warriors 2 is een uitstekende film maar er word wel gebruik gemaakt van het iets harder en meer Traditioneel Wing Chun, wat helemaal niet slecht was. Bijna elk gevecht in de film is de moeite waard om te zien en laat geen steken vallen. Ook was de actie overvloedig aanwezig in de film, dus verveelde de film helemaal niet. Ook de training scène in de film is leerrijk en goed gedaan. Verder zetten Sammo Hung, ka yan leung en De Meester van de film een overtuigende en sterke rol neer. Elk hebben ze hun taak in de film (Bij Sammo is dit bijvoorbeeld de film wat meer humor toe te brengen). Ook weet de regisseur goed gebruik te maken van slow-motion shots om de actie goed en duidelijk in beeld te brengen. Hij doet dit niet teveel, maar ook niet te weinig. Daaraan zie je dat hij weet waar hij mee bezig is. Het enige critici punt wat ik minder goed vind, maar dit is eindelijk bij elke oude kungfu film zo, is dat ze altijd vechten tegen andere Chinezen die kungfu kunnen, dit doen ze natuurlijk omdat ze dan lange en goede gevechten kunnen maken. Maar dan kan je jammer genoeg niet zien hoe de kungfu stijl het er zou vanaf brengen tegen een totaal andere stijl zoals Karate of Jiu Jitsu. De enigste Wing Chun film waar je dit wel ziet is "Yip Man", die toch nog altijd de beste Wing Chun film blijft die ik ooit gezien heb.

Tot besluit kom ik dus dat Warriors 2 een prima Martial Art film is, die vol goed gechoreografeerde gevechten zit en die geen minuut verveelt. Goed voor een score van 8/10. Kortom film dat iedere Kungfu liefhebber moet gezien hebben.

GREAT martial art fan
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door GREAT martial art fan » 02 apr 2010 11:57

Ik heb net wat info opgezocht en een trailer bekeken van deze film:

Three Kingdoms: Resurrection of the Dragon , Het is een Chinese oorlogsfilm zoals we er al velen van gezien hebben. Maar toch wel in een wat andere sfeer moet ik zeggen. In de film zien we ook bekende gezichten zoals Andy Lau, Maggie Q en Sammo Hung.

Voor de mensen die geïnteresseerd zijn erin, hier is een trailer ervan: http://www.youtube.com/watch?v=6xL7mIJaKL0

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 02 apr 2010 12:20

Het is gebaseerd op hetzelfde 'boek' als Red Cliff, alleen een ander gedeelte (eerder in de tijdslijn).

GREAT martial art fan
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door GREAT martial art fan » 02 apr 2010 12:29

Colonel_Kurz schreef:Het is gebaseerd op hetzelfde 'boek' als Red Cliff, alleen een ander gedeelte (eerder in de tijdslijn).
Aja oké, handig om te weten.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 02 apr 2010 12:33

Ik ben het boek (Three Kingdoms of Romance of the Three Kingdoms) overigens nu aan het lezen, maar nog lang niet aanbeland bij de gedeeltes die nu verfilmd zijn. Vier volumes van 550 pagina's kom je ook niet zomaar even door. :)

GREAT martial art fan
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door GREAT martial art fan » 02 apr 2010 12:35

Vier volumes van 550 pagina's kom je ook niet zomaar even door. :)
Ja wel, ik kan het me voorstellen.

GREAT martial art fan
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door GREAT martial art fan » 02 apr 2010 12:37

Ben je trouwens een beetje fan van Thaise Martial Art films, Kurz?

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 28 apr 2010 19:48

Om die vraag toch nog even te beantwoorden: ik ken er eigenlijk niet zo veel. Ik kan me er maar drie bedenken, Ong-Bak, Honour of the Dragon en Chocolate. Tony Jaa kan goed vechten, maar eromheen stellen zijn films verdomd weinig voor. Chocolate vond ik dan als geheel net iets leuker.

Laatst zag ik overigens mijn eerste Vietnamese vechtfilm:
The Rebel
In de jaren '20 komen in het gehele land groepen boeren in opstand tegen de koloniale Franse overheersing. In respons stellen de Fransen Vietnamese geheim agenten aan om de rebellen te bestrijden. Een van hen, Le Van Cuong, wordt echter verliefd op de vrouw die hij ondervraagd, en ontsnapt samen met haar aan zijn collega's die de achtervolging inzetten. Iedereen kan om de een of andere reden martial arts. :) Wel zo fijn voor ons kijkers, want dit levert een aantal goede gevechten op. Qua stijl lijkt het nog het meeste op Muay Thai, maar dan wel met een eigen twist die meer lijkt op het Chinese schopwerk. Tenminste, zo kwam het op mij over met mijn beperkte kennis van martial arts. Voor een knokfilm heeft de film een bijzonder sterk verhaal, waarbij martial arts op praktische wijze wordt ingezet (als er een pistool voorradig is wordt deze bijvoorbeeld ook ingezet, en dat gebeurt meer dan eens) en niet overkomen als doel op zich. Hoofdrolspeler Johnny Tri Nguyen speelde trouwens ook een schurk in Honour of the Dragon, met een wit pak.

Bukowski
Regisseur
Regisseur

Bericht door Bukowski » 05 mei 2010 09:15

Grappig, ik heb me juist zitten ergen aan het plot van The Rebel. Misschien juist omdat het in tegenstelling tot de meeste andere films in het genre pretendeert iets voor te stellen.

Vorige week heb ik Za jia xiao zi (Knockabout) (1979) van en met Sammo Hung gekeken. Waar ik in het begin erg moest wennen aan het wel heel erg kolderieke acteren, bleek het uiteindelijk een heerlijke martial arts-ervaring. De slapstick en de het clowneske spel zijn zaken die tegen kunnen staan - ik had er alleen in het begin een beetje last van - maar die neem je gretig voor lief door de fantastisch gechoreografeerde, originele en spectaculaire gevechtsscènes. Wat mij betreft een aanrader.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 05 mei 2010 11:19

Gheh, dat apengedoe in die film.

Misschien was het toch dat kwart Vietnamese bloed in mij dat mij dat ik het patriottistische plot waardeerde (hoewel ik dat bij een Nederlandse film juist irritant zou vinden)... :P

Straka
Regisseur
Regisseur

Bericht door Straka » 26 mei 2010 19:39

Met de film Merantau uit 2009 heeft ook Indonesie zijn martial arts film. Heel spectaculair of bijzonder is het niet, maar ik denk dat de Pencak Silat stijl onderscheidend genoeg is om dit voor de liefhebber een redelijk interessante film te maken.

GREAT martial art fan
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door GREAT martial art fan » 29 mei 2010 23:32

Straka schreef:Met de film Merantau uit 2009 heeft ook Indonesie zijn martial arts film. Heel spectaculair of bijzonder is het niet, maar ik denk dat de Pencak Silat stijl onderscheidend genoeg is om dit voor de liefhebber een redelijk interessante film te maken.
Aha, dit lijkt me dan wel een interessante film naar uw uitleg toe te horen. Ik heb bijna nog nooit een film gezien waar ze Pencak Silat gebruiken als 'Martial Art'. Het is echter wel een prima gevechtsport. Die zeer hard is, maar wel zeer goede technieken in zijn mars heeft. Alhoewel dat je wel moet oppassen van de verschillende stijlen binnen Silat. Want net als in bijvoorbeeld 'Kungfu' zijn er heel veel stijlen en soorten. En zijn de ene dus wel beter dan de andere.

Maar de film interesseert me wel. Ik ga er meer moeten van opzoeken. :T

Plaats reactie