Beste Samurai Films

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
TravisBickle
Figurant
Figurant

Help!

Bericht door TravisBickle » 03 jun 2007 21:47

Ik heb heel vroeger een keer een ninja film gezien op tv en die vond ik zo vet! Ik weet alleen echt niet hoe hij heet. Wie kan mij helpen?? Ik weet niet veel alleen dat 1 ninja in een grot op een verborgen plek onder een steen ofzo een geheime kist ofzo had die helemaal volzat met ninja wapens en dat de ninja daarna ook nog vanuit een boom met een buisje met een pijltje erin iemand neerschoot. Verder weet ik niet veel meer van ik weet dat dit een behoorlijk vage beschrijving maar als iemand dit een belletje doet rinkelen laat aub even weten!! thnx!

Rem
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rem » 19 mei 2008 20:07

The Last Samurai

monco13
Figurant
Figurant

Bericht door monco13 » 15 jun 2008 13:46

Yojimbo of Seven samurai natuurlijk, geniaal !!!

Verder Shogun Assasin, Twilight samurai, Throne of blood, Tsubaki Sanjuro

the last samurai heeft er natuurlijk niets mee te maken.

Bukowski
Regisseur
Regisseur

Bericht door Bukowski » 09 jan 2009 23:00

Vandaag maar weer eens een volbloed samuraifilm opgezet : Ken Ki (a.k.a. Sword Devil) (1965).

Hanpei, een kind van twijfelachtige komaf - volgens sommigen een kruising tussen een geschifte dame en een hond - wordt ondergebracht bij een laaggeplaatste samurai die hem weliswaar lief heeft maar die niet kan voorkomen dat Hanpei zijn leven lang als voetveeg wordt behandeld. Hanpei krijgt de wijze raad om een unieke vaardigheid te leren om hogerop te komen.

Een film die lekker wegkijkt door de het vlotte tempo waarin de gebeurtenissen elkaar opvolgen en de duidelijk aanwezige "cool-factor". De plot heeft een aantal merkwaardigheden, maar die staan niet in de weg. Stoere zwaardgevechten, stijlvol camerawerk, prima geacteerd en Hanpei die het zwaardgevecht terug brengt tot zijn essentie: zwaard trekken, toeslaan en zwaard opbergen.

JT
Figurant
Figurant

Bericht door JT » 01 mar 2009 22:28

De film 'Ganryujima' uit 2003 gaat, net als de eerder genoemde 'samurai' trilogie met Mifune, over de legendarische Miyamoto Musashi. Alleen wordt ie in deze film afgeschilderd als een weinig verfijnde bruut en pestkop. Een stuk minder heroïsch dan in eerdere portretten dus.

http://www.imdb.com/title/tt0385715/

(het is trouwens ook één van de weinige films over Musashi die niet op het beroemde boek van Eiji Yoshikawa uit 1930 is gebaseerd).

Verder kun je Mifune nog bewonderen als samoerai verdwaald in het wilde westen in 'Red Sun' waarin ie een verbond sluit met Charles Bronson.

http://www.imdb.com/title/tt0067770/

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 02 mar 2009 00:00

Is bewonderen wel het goede woord bij die laatste film? Vergeet trouwens niet dat naast Bronson ook nog Alain Delon een grote rol heeft. Le Samourai tegen dé samurai! :)

JT
Figurant
Figurant

Bericht door JT » 06 mar 2009 21:09

Ik moet eerlijk bekennen dat ik de twee films die ik daarnet noemde eerlijk gezegd niet tot de beste samoeraifilms vind horen, maar ik wilde ze even onder de aandacht brengen omdat ze nog niet zijn genoemd.

Mijn persoonlijke favorieten zijn:
1) Seven Samurai
2) Gohatto
3) Twilight Samurai
4) Ran
5) Tsubaki Sanjuro
6) Yojimbo

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 06 mar 2009 23:57

Je gaat me toch niet vertellen dat je ze allemaal op Youtube hebt gekeken? Wat maakt die Gohatto trouwens zo goed? Daar heb ik nog nooit van gehoord...

JT
Figurant
Figurant

Bericht door JT » 07 mar 2009 19:44

Alleen Gohatto heb ik helemaal op youtube gekeken. Wat de film voor mij vooral zou goed maakt zijn denk ik vooral de fraaie vechtscenes, de ambivalente en kalme manier waarop het verhaal wordt vertelt, de muziek van Ryuchi Sakamoto en Ryuhei matsuda als de androgyne hoofdrolspeler.
De film is trouwens van de oude Japanse meester Nagisa Oshima, die ook "Merry Christmas mr. Lawrence" en "In the Realm of the Senses" heeft gemaakt.

El Chivo
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door El Chivo » 07 mar 2009 19:46

Colonel_Kurz schreef:Je gaat me toch niet vertellen dat je ze allemaal op Youtube hebt gekeken? Wat maakt die Gohatto trouwens zo goed? Daar heb ik nog nooit van gehoord...
Kitano?

pietje012
Regisseur
Regisseur

Bericht door pietje012 » 23 mar 2009 22:43

Tot dusver voor mij: Zatoichi

GREAT martial art fan
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door GREAT martial art fan » 15 feb 2010 12:56

Voor mij zijn de beste Samurai films:

1) Shichinin No Samurai (De grootste Samurai film ooit, dat zal altijd zo blijven. Een pure Klassieker)

Afbeelding

2) The Last Samurai (Prachtige Samurai film, Bijna niks slechts over te zeggen, gewoonweg fantastisch voor ik)

Afbeelding

3) Sword In The Moon (De Samurai film met het mooiste acteerwerk dat ik ooit gezien heb)

Afbeelding

Dat zijn voor mij tot nu toe, de beste samurai films voor ik.

GREAT martial art fan
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door GREAT martial art fan » 15 feb 2010 13:00

Verder zijn hier nog wat titels van Samurai Films die het kijken waard zijn:

- Zatoïchi
- Azumi
- Legend Of the Shadowless Sword (niet puur samurai)
- Yojimbo
- Lone Wolf And Cub
- Shogun Assasin
- Musa
- Ashes Of Time (Deze is wat minder, Vindt ik.)

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 15 feb 2010 13:05

Van die top 3 is de nummer 3 geen samuraifilm en de nummer 2 een twijfelachtige poging om een samuraiverhaal makkelijk verkoopbaar te maken in het westen door het te centreren rondom een westerling.

Musa noch Ashes of Time zijn overigens samuraifilms te noemen.

GREAT martial art fan
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door GREAT martial art fan » 15 feb 2010 17:31

Colonel_Kurz schreef:Van die top 3 is de nummer 3 geen samuraifilm en de nummer 2 een twijfelachtige poging om een samuraiverhaal makkelijk verkoopbaar te maken in het westen door het te centreren rondom een westerling.

Musa noch Ashes of Time zijn overigens samuraifilms te noemen.
Nummer 3 Sword In The Moon is wel degelijk een Samuraifilm hoor.

En over nummer 2 kan erg veel gediscussieerd worden. Velen vinden dit een erg mooie en goede Samurai film, geen twijfel mogelijk. Ik weet dat jij waarschijnlijk wat tegen Cruise bent in de film. Jij bent gewoon gewend van altijd naar pure Oosterse Samurai films te kijken, en dat is nu net waarom dat je tegen dit bent. Gewoon omdat Cruise erin meespeelt, ik vindt dat hij hier een prachtige rol neerzet. En het draait niet alleen rond hem hoor, als je dat zegt dan heb je duidelijk de film niet goed bekeken.

Wat je daar zegt van die poging tot verkoop, kan wel kloppen. Maar je moet die gedachte gewoon achterwege laten hoor.

Wat vindt je nu eindelijk slecht aan de film. Dat de film teveel rondt een westerling draait of zo?

Vele mensen vinden overigens dat dit 1 van Cruise zijn beste film, en ik ben het daarmee eens. De film bevat prachtige Aspecten. Het enige wat je erover kan zeggen van min punt is dat het de samurai in een te mooi daglicht zet. En ja dat het teveel rondt een westerling draait. Maar vele mensen trekken zich dat niet aan. Ik ken niemand dat dit een slechte film vindt. Ik vindt het jammer dat jij dat wel vindt.

Plaats reactie