Academy Awards 2004

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
Mark
Regisseur
Regisseur

Academy Awards 2004

Bericht door Mark » 20 jan 2005 22:53

Academy Awards 2004. Ook al is de uitrijking van de prijs zelf op 27 Februari 2005, de films die kans maken op een Oscar komen uit 2004. Logisch dus dat het de awards van 2004 zijn. Voor de duidelijkheid, dat je niet denkt dat ik een jaartje in de war ben.

De Academy Awards, of beter bekend als de Oscars. Op 25 Januari worden de nominaties bekend gemaakt, dus er is niet veel tijd meer om wat voorzichtige voorspellingen te doen over wie er nou wel en wie er nou niet genomineerd word voor een Oscar. Het grote probleem hier in Nederland is altijd dat niet alle films die genomineerd zijn hier voor de uitrijking in de bioscoop gedraait hebben. Gelukkig zijn ze bij A-Film dit jaar zo briljant geweest om twee grote kanshebbers: Million Dollar Baby en Vera Drake op 24 Februari uit te brengen zodat zelfs wij ons drie dagen druk kunnen maken over of Clint Eastwood voor de tweede keer die award voor de neus van Scorsese wegpakt omdat hij beter kan regisseren.

Dus om maar is te beginnen met het noemen van wat namen die volgens mij een goede kans maken op een nominatie. Als eerst "Beste Film". Lijkt me simpel dat The Aviator, Million Dollar Baby en Ray er zeker bij zitten. Misschien ook nog Finding Neverland, maar ik denk het niet omdat die film het daar best wel wat negatieve kritiek heeft gehad en er kwalitatief ook nog veel betere kandidaten bij zitten. Zoals Hotel Rwanda waar ik bijna alleen maar positieve berichten over hoor. Een film die volgens mij helaas geen nominatie krijgt is ESOTSM, al hoopt half FT(gokje) dat die film meerdere nominaties krijgt, ik denk dat hij maar 1 of 2 nominaties krijgt en er daarvan geeneen verzilvert. Ook films als The Motorcycle Diaries en Passion Of The Christ waarvan iedereen in het begin van het jaar zei dat die een grote kans maken op een nominatie krijgen er geen. Uiteraard Fahrenheit 9/11 waar even een oscar hype omheen hing is geen serieuze titel om te noemen als beste film van het jaar.

Dan "Beste Regisseur". Titels die zeker genomineerd worden zijn wederom The Aviator en Million Dollar Baby, die er zeker in zitten. Verder denk ik dat Michael Mann met Collateral een goede kans maakt doordat de film een mega succes was, en het erg sfeervol was. Misschien zit ESOTSM er ook nog bij. Ray denk ik ook van niet, omdat vooral de aandacht gaat naar Foxx en de rest van de productie niet het zelfde nivo heeft als hij. Grote afwezige zijn Mel Gibson en Michael Moore.

En nu het betere gokwerk: "Beste Acteur". Jamie Foxx in Ray, dat is alvast 1. Tja, zou Leonardo DiCaprio weer een nominatie krijgen... kweenie. Het zit er dik in omdat perfect gecast is en ook nog is enorm populair is. Lekker goede reden, maar iemand die net zo goed is als Foxx is niet zo makkelijk. En dan te bedenken dat ik Ray op dit moment nog geeneens gezien heb. Misschien een acteur uit een (hier nog onbekende) kleine productie, Liam Neeson in Kinsey. Die deed aardig wat stof opwaaien en ligt nog vers in het geheugen van de Academy leden. Johnny Depp en Jim Carey grijpen er denk ik allebij naast.

"Beste Actrice" dan maar. Weer Million Dollar Baby, Hillary Swank dus. En 1 van de 2 nominaties die ESOTSM krijgt is voor Kate Winslet, geen BAFTA taferelen met 2 nominaties. En om maar is gek te doen, ik denk dat Uma Thurman misschien ook wel een nominatie krijgt voor haar vechtkunst in Kill Bill 2. Iemand die er zeker niet bij zit is Audrey Tautou, al merk ik dat ze wel veel genoemd word, maar Amerikanen en Fransen, je weet het wel. Maar verder heb ik op dit moment nog geen idee, helaas.

Voor beste mannelijke en vrouwelijke bijrol zou ik zo niemand op kunnen noemen. Waarschijnlijk zit er wel iemand bij uit The Aviator. Hmm, of nu ik er aan denk, Jamie Foxx in Collateral maakt ook wel een goede kans.

"Beste Originele Scenario" Hier denk ik dat ESOTSM de tweede nominatie krijgt omdat het nou eenmaal een Kaufman verhaal is. Veilig om te noemen zijn hier ook weer de bekende titels als The Aviator en Ray.

"Beste Bewerkte Scenario" Finding Neverland en The Motorcycle Diaries. Hoeveel bewerkte scenario's kan ik uberhaupt opnoemen zonder op imdb te zoeken.. twee dus. Muhahaha.

"Beste Animatiefilm" Niet zo moeilijk. The Incredibles, Shrek 2 en The Polar Express. Er waren sowieso dacht ik niet echt zoveel uitzonderlijk goede animatiefilms vind ik. Polar Express natuurlijk door de manier van animeren door performance capture.

Verder iemand nog wat ideetjes?

juggalo
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door juggalo » 21 jan 2005 00:51

Mijn voorspelling:

Beste Acteur: jamie Fox - geweldig acteerwerk en politiek correct factor.
Beste Actrice: Hilary Swank
Beste regie: Clint Eastwood

:Z

Gods Lonely Man
Filmster
Filmster

Bericht door Gods Lonely Man » 21 jan 2005 00:53

voorspellingen? geen idee.

maar wel een vraag: Wie zitten er nu eigenlijk in de Jury? En hoe komen ze daar in? Nooit gelezen dat iemand zo'n (bij)baantje heeft gehad.
:-?

Konami
Regisseur
Regisseur

Bericht door Konami » 21 jan 2005 01:11

Gods Lonely Man schreef:voorspellingen? geen idee.

maar wel een vraag: Wie zitten er nu eigenlijk in de Jury? En hoe komen ze daar in? Nooit gelezen dat iemand zo'n (bij)baantje heeft gehad.
:-?
Ik heb wel eens ooit een intressante docu over dit gezien, maar ja.. dat heeft niks met topic te maken :oops:

en jullie gaan weer ontopic in 5, 4, 3. ....

Red
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Red » 21 jan 2005 09:05

Ik hoop dat de oscar voor de beste regie naar Martin Scorsese gaat; heeft ie naar als die jaren en talloze geweldige films wel eens verdiend!

jacq
Regisseur
Regisseur

Bericht door jacq » 21 jan 2005 09:16

Red schreef:Ik hoop dat de oscar voor de beste regie naar Martin Scorsese gaat; heeft ie naar als die jaren en talloze geweldige films wel eens verdiend!
Volledig mee eens.
Zaterdag ga ik naar de Aviator ben nu wel erg benieuwd geworden.
Vind Hilary Swank echt niet zo geweldig. Wel in Oh jee moet ik opzoeken, Oh nee, Boy's don't cry, daar vond ik haar erg goed in dus tja, kan er niets over zeggen.

Maar de nominaties zijn toch nog niet bekend, dus ik wacht even met mijn voorspellingen.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 21 jan 2005 16:21

Maar in Million Dollar Baby doet ze 't toch echt heel goed, Jacq, maar dat kan jij (nog) niet weten. Overigens moet Foxx die oscar voor zijn vertolking van Ray Charles eigenlijk wel krijgen.

jacq
Regisseur
Regisseur

Bericht door jacq » 21 jan 2005 17:44

Colonel_Kurz schreef:Maar in Million Dollar Baby doet ze 't toch echt heel goed, Jacq, maar dat kan jij (nog) niet weten. Overigens moet Foxx die oscar voor zijn vertolking van Ray Charles eigenlijk wel krijgen.
Oh ja zal best kunnen hoor. Vind Hillary Swank soms echt een enorm tutje hola en kan ze enorm houterig overkomen. En soms speelt ze echt de sterren van de hemel. Dus we zullen zien :)

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 22 jan 2005 12:21

Gisteren de Aviator gezien, en die film mag van mij minstens nominaties voor Cinematografie en voor montage krijgen (Thelma Schoonmaker _O_ ), en Blanchett zou best eens beste vrouwelijke bijrol kunnen krijgen voor haar vertolking van Katherine Hepburn. Oja, en Scorcese verdient wel een nominatie.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 22 jan 2005 12:28

Persoonlijk vind ik overigens de BAFTA's interessanter... iets minder voorspelbaar en het duurt maar twee uur (zonder onderbrekingen).

XGH
Hoofdrol
Hoofdrol

Bericht door XGH » 22 jan 2005 15:23

Ik denk zelf dat kate Winslet, Martin Scorsese,Clint Eastwood, leonardo DiCaprio,Jamie Fox en Clive Owen een goede kans maken.

Hoewel ik niet alle films gezien heb, maar het is gewoon een gevoel die ik krijg bij het lezen van reacties van mensen, maar die van Winslet wete ik zeker :P

Mark
Regisseur
Regisseur

Bericht door Mark » 22 jan 2005 16:42

Colonel_Kurz schreef:Persoonlijk vind ik overigens de BAFTA's interessanter... iets minder voorspelbaar en het duurt maar twee uur (zonder onderbrekingen).
Juist de hele show en die uitgebreide aankondigingen bij de Oscars vind ik wel fijn, zo heb je wat tijd als kijker om ff snel wat te zeggen tegen iemand anders ofzo over die uitrijkingen. Bij de BAFTA's blazen ze er zo snel doorheen, als je ff niet oplet dan mis je de helft.

Ik ben btw nog aan het nadenken over wie er een goede kans maken om genomineerd te worden in de catagorieen van "Beste Buitenlandse Film", "Beste Visuele Effecten" en "Beste Kostuums". Vooral die laatste twee zouden toch niet al te moeilijk moeten zijn, gelukkig zijn er nog een paar dagen.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 22 jan 2005 16:45

Beste visuele effecten en kostuums? House Of Flying Daggers! Heb je er meteen een voor beste Buitenlandse film, maar ik denk dat voor die prijs de Motorcycle Diaries en Der Untergang grotere kanshebbers zijn.

Mark
Regisseur
Regisseur

Bericht door Mark » 22 jan 2005 17:01

Foreign Film Submissions schreef:Afghanistan, "Earth and Ashes," directed by Atiq Rahimi
Argentina, "A Lost Embrace," directed by Daniel Burman
Austria, "Antares," directed by Gotz Spielmann
Belgium, "The Alzheimer Case," directed by Erik Van Looy
Bosnia and Herzegovina, "Days and Hours," directed by Pjer Zalica
Brazil, "Olga," directed by Jayme Monjardim
Bulgaria, "Mila from Mars," directed by Zornitsa Sophia
Canada, "Far Side of the Moon," directed by Robert Lapage
Chile, "Machuca," directed by Andrés Wood
China, "House of Flying Daggers," directed by Zhang Yimou
Croatia, "Long Dark Night," directed by Antun Vrdoljak
Czech Republic, "Up and Down," directed by Jan Hrebejk
Denmark, "The Five Obstructions," directed by Jørgen Leth & Lars von Trier
Ecuador, "Chronicles," directed by Sebastián Cordero
Egypt, "I Love Cinema," directed by Osama Fawzy
Estonia, "Revolution of Pigs," directed by Karlo Funk
Finland, "Producing Adults," directed by Aleksi Salmenperä
France, "The Chorus," directed by Christophe Barratier
Germany, "Downfall," directed by Oliver Hirschbiegel
Greece, "A Touch of Spice," directed by Tassos Boulmetis
Hungary, "Kontroll," directed by Nimród Antal
Iceland, "Cold Light," directed by Hilmar Oddsson
India, "Shwaas," directed by Sandeep Sawant
Iran, "Turtles Can Fly," directed by Bahman Ghobadi
Israel, "Campfire," directed by Joseph Cedar
Italy, "The House Keys," directed by Gianni Amelio
Japan, "Nobody Knows," directed by Hirokazu Kore-eda
Korea, "Tae Guk Gi," directed by Kang Je-gyu
Macedonia, "The Great Water," directed by Ivo Trajikov
Malaysia, "A Legendary Love," directed by Saw Teong Hin
Mexico, "Innocent Voices," directed by Luis Mandoki
The Netherlands, "Simon," directed by Eddy Terstall
Norway, "Hawaii, Oslo," directed by Erik Poppe
Palestine, "The Olive Harvest," directed by Hanna Elias
Philippines, "Crying Ladies," directed by Mark Meily
Poland, "The Welts," directed by Magdalena Piekorz
Portugal, "The Miracle According to Salomé," directed by Mário Barroso
Romania, "Orient-Express," directed by Sergiu Nicolaescu
Russia, "Night Watch," directed by Timolir Bekmambetov
Serbia and Montenegro, "Goose Feather," directed by Ljubisa Samardzic
Slovenia, "Beneath Her Window," directed by Metod Pevec
South Africa, "Yesterday," directed by Darrell Roodt
Spain, "The Sea Inside," directed by Alejandro Amenabar
Sweden, "As in Heaven," directed by Kay Pollak
Switzerland, "Mein Name Ist Bach," directed by Dominique de Rivaz
Taiwan, "20 : 30 : 40," directed by Sylvia Chang
Thailand, "The Overture," directed by Itthisoontorn Vichailak
Uruguay, "Whisky," directed by Juan Pablo Rebella and Pablo Stoll
Venezuela, "Punto y Raya," directed by Elia Schneider
Alleen is Motorcycle Diaries niet ingezonden zoals je ziet. Dus ik denk dat ik denk dat het lastig word om behalve Der Untergang en House Of Flying Dragons nog drie titels op te noemen. 95% komt me sowieso niet bekend voor.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 22 jan 2005 17:04

Nobody Knows, Turtles Can Fly en The Five Obstructions heb ik anders zeer goede dingen gehoord.

De Oscars duren mij overigens veel te lang, en zijn bovendien 's nachts. Daardoor moet ik de show opnemen en mijn langste band is maar 4 uur. Maar dan nog spoel ik het grootste deel door...

Groot-Brittannië wordt trouwens niet als 'buitenland' beschouwd?

Plaats reactie