Irritante filmclichés

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
Plaats reactie
AngelEyes
Regisseur
Regisseur

Irritante filmclichés

Bericht door AngelEyes » 07 feb 2005 22:43

In actiefilms:
hoofdpersoon rent door ruimte en wordt uitgebreid van alle kanten beschoten, doch ontsnapt miraculeus.
hoofdpersoon/personen duiken net op tijd weg bij explosies (grappig is trouwens die clip van Pink waarbij ze te vroeg wegduikt :) ).
er draven in films (veel) vaker personen op met geheugenverlies dan statistisch gezien mogelijk zou moeten zijn (hoewel dit vaak wel leuke films oplevert)

Ik weet zeker dat er zo nog veel meer zijn (niet alleen in actiefilms) maar kan er zo snel niet opkomen

Zeurdoos
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Zeurdoos » 07 feb 2005 23:12

De verplichte "deux ex'en" die in veel films worden gebruikt om onoplosbare plots toch op te lossen storen vaak heel erg. Ineens blijkt alles door toeval (= god? :)) oplosbaar te zijn en weet de good guy waar de bad guy is, maakt de bad guy een fout of wat voor een goedkope oplossing dan ook. Het is dan net of de schrijver ook niet meer wist waar ie eigenlijk naartoe schreef, en er dan opeens geen zin meer in heeft en er abrupt een eind aan maakt.

Dit vond ik bijvoorbeeld het geval bij Collateral. Alles komt samen in de finale en toevalligheid na toevalligheid zorgen voor de uitkomst. Blegh.

Nog erger zijn dit soort eindes waardoor er een Hollywood einde aankomt (bijvoorbeeld 28 Days Later), daardoor daalt een film vaak erg veel in aanzien bij mij. Laat ze eens van te voren een goed einde bedenken in plaats van alles zo af te raffelen!

Zo, da's er ook weer uit :)

Mark
Regisseur
Regisseur

Bericht door Mark » 07 feb 2005 23:17

Zeurdoos schreef:De verplichte "deux ex'en" die in veel films worden gebruikt om onoplosbare plots toch op te lossen storen vaak heel erg. Ineens blijkt alles door toeval (= god? :)) oplosbaar te zijn en weet de good guy waar de bad guy is, maakt de bad guy een fout of wat voor een goedkope oplossing dan ook. Het is dan net of de schrijver ook niet meer wist waar ie eigenlijk naartoe schreef, en er dan opeens geen zin meer in heeft en er abrupt een eind aan maakt.
[...]
En dan vergeet je nog die films waar de badguy aan het einde zijn geniale plan uit de doeken doet als hij de held van de film gevangen heeft en die dreigt te sterven.

Zeurdoos
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Zeurdoos » 07 feb 2005 23:35

Nog meer irriterende clichés:

- De Duitse / Russische / Poolse / Zuid Amerikaanse / (of Hollander in Austin Powers; Goldmember ;)) als het maar een accent heeft schurk, vaak de ultieme bad guy. Gaat vaak meteen een stuk spanning weg door de lachwekkende manier van praten of alle clichés van de Nationaliteit.

- De eeuwige munitie die pistolen en machine geweren hebben. Wonder UZI's die minutenlang doorschieten, pistool-clips met 25 kogels; dat het leger dat spul nog niet heeft zeg! Aan de ene kant begrijp ik het wel, de echte actie liefhebber zit niet te wachten op herlaad scenes, maar aan de andere kant word het wel erg A-team zo. Ya fools!

- De verplichte synthersizer effecten bij een schrikmoment. Kap daar eens mee, dat is zó 1980! :D

- De verplichte love-affair, tragisch sterfgeval van vrien(in) of overlopende vijand. En helemaal als je ze al vanaf de eerste scenes ziet aankomen...

- De komische noot. Bijna altijd pijnlijk onleuk.
Laatst gewijzigd door Zeurdoos op 07 feb 2005 23:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Darko
Regisseur
Regisseur

Re: Irriterende filmclichés

Bericht door Darko » 07 feb 2005 23:38

AngelEyes schreef:In actiefilms:
hoofdpersoon rent door ruimte en wordt uitgebreid van alle kanten beschoten, doch ontsnapt miraculeus.
Idd, zwaar irritant. Je ziet altijd overal om hem heen flesjes kapot knallen, gaten in de muren etc. :D

Bruce Willis
Bijrol
Bijrol

Bericht door Bruce Willis » 07 feb 2005 23:45

behalve bij Pulp Fiction, daar is het niet irritant :)

nog een cliché: tijdbommen die precies op de laatste seconde stopgezet worden, ze worden nooit bijv. op 2 min gestopt

Darko
Regisseur
Regisseur

Bericht door Darko » 07 feb 2005 23:55

Bad Guy die de Good Guy opsluit. En dan in 1 of andere val zet. Waardoor hij binnen 2 minuten dood zal gaan. Hij zegt dan vaarwel ipv hem gelijk te doden, en gaat dan weg. Hij blijft niet die 2 minuten kijken :) en in die 2 minuten ontsnapt de good guy...

Kenji
Regisseur
Regisseur

Bericht door Kenji » 08 feb 2005 00:38

Zullen we er gewoon 'Irritante Filmcliché's' van maken? :}

On-topic: altijd als een filmpersonage een klein, maar heel erg belangrijk item bij zich moet houden, iets dat cruciaal is voor de goede afloop van zijn of haar avontuur, dan laat zo iemand dat item altijd nonchalant in een open borstzak glijden. En wat er vervolgens ook gebeurt, of die persoon nou bij wijze van spreken in een orkaan terechtkomt of uit een vliegtuig springt, dat item blijft altijd netjes in die open borstzak zitten totdat het personage dat ding nodig heeft. Voorbeelden: de Terminator-CPU in T2, en de Ring in het eerste deel van Fellowship. En ik zit dan altijd te bedenken dat dat ding al lang ergens kwijt had moeten raken... }:

Darko
Regisseur
Regisseur

Bericht door Darko » 08 feb 2005 00:42

Ik haat het ook als mensen zeggen:

If I die, then....

Dan weet je gewoon dat ze doodgaan op het einde....

Zeurdoos
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Zeurdoos » 08 feb 2005 00:42

Bedacht net nog een hele erge:

De bad guy die maar niet dood wil.

*Vlam* bad guy word vol geraakt, valt en blijft liggen. Camera draait weg, spannend muziekje komt er bij, de synthersizers gaan *whéééé* en de camera schiet naar de weer opgestane bad guy die z'n pistool weer trekt. *Bam*, met een de auto overrijd de good guy de bad guy en slaakt een zucht, "dat moet 'em toch geweest zijn?".
Maar nee, mr. incredible staat weer op en mikt op de good guy, die niet even heeft gechecked of de bad guy uberhaupt wel dood is. Een spiegel / een schaduw / een geluidje / een hulpje van de good guy zorgt ervoor dat de bad guy toch nog nét op tijd gezien word. *Klabam*, einde verhaal.
Denk je, maar in de laatste scene van de film zie je de hand van de bad guy nog even bewegen, een aanleiding voor een sequel, jippie! :}

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 08 feb 2005 00:46

Bolo schreef:Zullen we er gewoon 'Irritante Filmcliché's' van maken? :}
Beter nog: 'ergerende' :wink: .

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 08 feb 2005 01:24

Waar ik me ook altijd aan erger is dat er een bom wordt afgesteld, en dat dan juist in de laatste seconde dat ding onschadelijk wordt gemaakt, gisteravond was dat ook alweer in Bait, maar al met al hebben ze dan evengoed nog wel tijd om ver genoeg weg te komen als de bom afgaat. Het zijn altijd seconde's, maar ze doen er 10 minuten over. }:

Jedimaster
Filmster
Filmster
Contacteer:

Bericht door Jedimaster » 08 feb 2005 01:44

Darko schreef:Bad Guy die de Good Guy opsluit. En dan in 1 of andere val zet. Waardoor hij binnen 2 minuten dood zal gaan. Hij zegt dan vaarwel ipv hem gelijk te doden, en gaat dan weg. Hij blijft niet die 2 minuten kijken :) en in die 2 minuten ontsnapt de good guy...
Als ze dat niet meer zouden doen, dan hebben we geen James Bond meer! }:
Die gast hadden ze al wel 30 keer kunnen doden, maar nee. Ze laten hem liever achter op een eiland ten midden van allemaal hongerige krokodillen i.p.v. zelf de trekker over te halen. En dat moet dan een overtuigende Bad Guy zijn? Een beetje slechterik doet ook wel eens het vuile werk.

Rooster
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rooster » 08 feb 2005 02:13

ook altijd grappig:
In het heetst van de strijd: explosies. Bommen vallen overal. Spervuren van kogels. De muren storten ineen. Atoombommen waarvan de tijdsklok de laatste minuut is ingegaan. Hordes boze mannen, monsters of ander gespuis staan op het punt om onze held in de pan te hakken. En dan: De held en zijn liefje gaan uitgebreid een gesprekje voeren.
"laat me met je meegaan"
"Nee schatje, ik wil niet dat jou iets overkomt"
"Maar kan ik dan niet bij je blijven"
"nee echt niet"
"laat me niet alleen"
"alsjeblieft, maak dit niet nog moeilijker voor me dan het als is"
"laat me dan met je mee gaan zodat we samen blijven"
"ik heb je toch uitgelegd dat dat niet kan... geloof me het is beter zo"
[snif sniff snotter snotter]"maar ik wil je niet kwijt"
"maak je geen zorgen ik red me wel, nu moet je gaan liefje voor het te laat is"
"maar ik hou van je"
[ze kijken elkaar veelbetekenend aan en een uitgebreide zoenscene volgt]
"nu moet ik gaan maar ik kom terug"
"beloof je dat"
"dat beloof"
etc, etc
:o

Marlous
Oscar winnaar
Oscar winnaar
Contacteer:

Bericht door Marlous » 08 feb 2005 07:56

Personen die aan het begin van de film bijvoorbeeld een inhaler gebruiken en ergens in het midden of aan het eind het ding niet kunnen vinden bij nood.

Plaats reactie