Films over bijna-dood-ervaringen

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
Plaats reactie
El Chivo
Walk of Fame
Walk of Fame

Films over bijna-dood-ervaringen

Bericht door El Chivo » 26 feb 2005 11:37

Vraagje:

de klas van mijn zus moet voor de lessen godsdienst het fenomeen bijna-doodservaringen bestuderen, en zij moet het aspect bijna-doodservaringen in films belichten.

Nu geraken we qua mogelijke titels eigenlijk niet veel verder dan het voor de hand liggende Flatliners, en nu roep ik maar de hulp van de rest van het forum in om nog wat titels te spuien die wat met dit thema te maken kunnen hebben.

IMDB geeft enkel dit lijstje, maar van die titels heb ik enkel nog JP 3 gezien (en wat dat met bijna-doodervaringen te maken heeft is me een raadsel)

Films zoals Mar adentro, Ikiru en Smultronstället over zinvol leven en sterven, mogen bij uitbreiding misschien ook wel genoemd worden, maar dat is dus niet waar ze in de eerste plaats naar op zoek is.

Hulp zou erg geapprecieerd worden.

JafJoe
Oscar winnaar
Oscar winnaar
Contacteer:

Bericht door JafJoe » 26 feb 2005 12:14

Als ze op zoek zijn naar een blik op het hiernamaals dan zijn er bijvoorbeeld:
What dreams may come, Beetlejuice, Always, The Sixth Sense (I see dead people), Ghost en (alweer) The Meaning Of Life.

Ofschoon dit meer hardstikke-dood-ervaringen zijn. :wink:

Rarara
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Rarara » 26 feb 2005 12:51

All That Jazz (1979) Directed by
Bob Fosse ??

Mister Pink
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Mister Pink » 26 feb 2005 12:59

De film van South Park (Kenny).

Uitstekend voer voor een theologische discussie dacht ik zo. :wink:

juggalo
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door juggalo » 26 feb 2005 14:37

In Fight Club zit een scene waarin Brad Pitt express een auto crashed om een bijna doods ervaring mee te maken.

Verder is Fearless mischien een goeie titel. Gaat over overlevenden van een vliegramp.

gollum36
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door gollum36 » 26 feb 2005 17:29

Bijna-dood-ervaring, hmmm, The Eye 2 gaat wel over iemand die een zelfmoordpoging overleeft en daarna geesten ziet.

Zeurdoos
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Zeurdoos » 26 feb 2005 20:12

gollum36 schreef:Bijna-dood-ervaring, hmmm, The Eye 2 gaat wel over iemand die een zelfmoordpoging overleeft en daarna geesten ziet.
Heeft het nieuwe Constatine ook niet zoiets als thema?

Mark
Regisseur
Regisseur

Bericht door Mark » 26 feb 2005 23:38

De aller bekendste film over een bijna dood ervaring die elk kind kent. Het gaat over een meisje wat door een tornado naar een plek tussen de wolken word gebracht. Daar word ze dan door vriendelijke wezens naar een soort van god personage word geleid die uiteindelijk weer zorgt dat ze thuis komt. Of met andere woorden: "De Tovenaar Van Oz"

Sai
Filmster
Filmster

Bericht door Sai » 27 feb 2005 00:28

Met een beetje fantasie kan Jacob's Ladder in het rijtje worden geplaatst, net als Bergman's Cries and Whispers.

Oh, en Spawn natuurlijk. 8) .

Bukowski
Regisseur
Regisseur

Bericht door Bukowski » 27 feb 2005 11:04

gollum36 schreef:Bijna-dood-ervaring, hmmm, The Eye 2 gaat wel over iemand die een zelfmoordpoging overleeft en daarna geesten ziet.
In dat geval hoort Dead Zone er ook bij. Een verhaal van Stephen King over een kerel die na een verkeersongeluk uit zijn coma ontwaakt met paranormola krachten.

LuciusMalfoy
Regisseur
Regisseur

Bericht door LuciusMalfoy » 27 feb 2005 11:59

Het is geen film, maar ik heb me laatst bij een sketch van Monty Python: de 100 mtr. voor mensen zonder ieder gevoel van richting bijna dood gelachen, telt dat ook?!? :D

El Chivo
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door El Chivo » 27 feb 2005 16:10

Ok bedankt voor de hulp mensen, er zit wel wat nuttigs tussen.

Zouden er misschien ook interessante en originele fragmenten te vinden zijn van hoe de overgang leven-dood in beeld wordt gebracht? Bvb. dat lopen door de graanvelden in Gladiator, of de 'klassieke' voorstelling met een tunnel van licht (daar kan ik me wel niet direct een voorbeeld bij voor de geest halen, maar daar moeten er toch wel een aantal van zijn)

gollum36
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door gollum36 » 27 feb 2005 16:15

El Chivo schreef:Ok bedankt voor de hulp mensen, er zit wel wat nuttigs tussen.

Zouden er misschien ook interessante en originele fragmenten te vinden zijn van hoe de overgang leven-dood in beeld wordt gebracht? Bvb. dat lopen door de graanvelden in Gladiator, of de 'klassieke' voorstelling met een tunnel van licht (daar kan ik me wel niet direct een voorbeeld bij voor de geest halen, maar daar moeten er toch wel een aantal van zijn)
Vraag bij de eo naar de tv-serie Touched by an Angel. Toen ik nog een rechtgeaarde churisten was keek ik daar alrijd naar, (nu moet ik er van kotsen), maar ik kan me dus ook herinneren dat er een stuk of drie afleveringen waren waar de oppperengel, Monica, iemand door een lichte tunnel naar de hemel nam. Ik hoop dat je er wat aan hebt en anders moet je dit bericht gewoon negeren.

Bukowski
Regisseur
Regisseur

Bericht door Bukowski » 27 feb 2005 16:23

Het is een sentimentele draak van een film maar er zitten volgens mij wel mooie beelden van het hiernamaals en de tocht ernaar toe in: What Dreams May Come. .

Volgens mij doen ze daar de overgang verbeelden d.m.v. een schilderij, maar het is lang geleden dus pin me er niet op vast. :)

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 27 feb 2005 17:10

In Poltergeist zitten er wel een paar mooie beelden.
incl. een hele uitleg van de deskundigen.

Plaats reactie