Mooiste shots uit de filmhistorie?

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
Plaats reactie
Kenji
Regisseur
Regisseur

Mooiste shots uit de filmhistorie?

Bericht door Kenji » 01 mar 2005 17:21

Dus ongeacht wat je verder van de films in kwestie vond: wat zijn de mooiste plaatjes die jij als filmkijker voorbij hebt zien komen?

Eén van de mooiste shots uit recente jaren vind ik toch wel deze uit Kill Bill vol. 1, waarin The Bride op haar knalgele Kawasaki door Tokio scheurt. Het schitterend verzadigde kleurenpalet van Robert Richardson spat hier werkelijk van het scherm af:

Afbeelding
(Een mooier plaatje van dit shot is overigens zeker denkbaar, maar kon ik niet zo gauw vinden.)

En nou jullie!

gollum36
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door gollum36 » 01 mar 2005 17:26

Trappenscene in Bressonets Pyotemkin en The Untouchables. De natuurshots in Spring, Summer, Fall, Winter and Spring. Het kleurenpalet in Hero. De eindscne van 2001: a Space Oddysey _O_ .

En vast nog wel meer...

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 01 mar 2005 17:28

Het eerste woord dat bij zo'n vraag in me opkomt: Leone!

Kenji
Regisseur
Regisseur

Bericht door Kenji » 01 mar 2005 17:29

Het magistrale shot in Lawrence of Arabia, waarin je een miniem stipje aan de horizon van een zinderende woestijnvlakte langzaam ziet veranderen in een ruiter op een kameel... _O_ (zoek daar al de hele dag een plaatje van maar kon het niet vinden)

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 01 mar 2005 17:32

Die motor en paard shot/scene door het mariott hotel heen,
in True Lies.. _O_

El Chivo
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door El Chivo » 01 mar 2005 17:32

uit Strangers on a Train: De man in het tennispubliek & de reflectie in de bril

uit Nosferatu: de schaduwen van Nosferatu (en zijn hand)

uit Night of the Hunter: Mitchum die aan de horizon opduikt op zijn paard

Nu nog wat meer prentjes posten en dit zou wel eens een heel mooi topic kunnen worden.

AngelEyes
Regisseur
Regisseur

Bericht door AngelEyes » 01 mar 2005 17:34

Een concreet voorbeeld kan ik zosnel niet bedenken, maar veel shots uit Girl with a pearl earring zijn prachtig. Die ademen helemaal de sfeer van Vermeers werk.

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 01 mar 2005 17:37

In the Mood for Love: Maggie & Tony staan geleund tegen een muur.
(niet onderstaand plaatje, maar wel te vergelijken met)

Afbeelding

en Tony onscherp, Maggie scherp > Maggie loopt weg > Tony scherp, Maggie onscherp

Afbeelding
Laatst gewijzigd door ruben op 01 mar 2005 17:37, 2 keer totaal gewijzigd.

Kenji
Regisseur
Regisseur

Bericht door Kenji » 01 mar 2005 17:37

AngelEyes schreef:Een concreet voorbeeld kan ik zosnel niet bedenken, maar veel shots uit Girl with a pearl earring zijn prachtig. Die ademen helemaal de sfeer van Vermeers werk.
Da's een goeie ja. Vooral het beginshot (met doorkijkje naar de keuken waar Griet aan het werk is) is echt schitterend, en natuurlijk het shot waarin zij het Meisje met de Parel wordt.

Eva-filmfan
Bijrol
Bijrol

Bericht door Eva-filmfan » 01 mar 2005 17:38

Het laatste shot van Vertigo. Zou Scottie erachteraan duiken of niet?
Openingsshot van A Touch of Evil

El Chivo
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door El Chivo » 01 mar 2005 17:42

Uit Oldboy: een splitscreen waarin Oh-dae-su met zijn ontvoerder belt; Twee halve gezichten zijn te zien, maar de bril van Oh-dae-su overlapt en loopt door in de andere helft van het beeld.

-gr, nou vind ik er weer geen prentje van-

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 01 mar 2005 17:44

Afbeelding

AngelEyes
Regisseur
Regisseur

Bericht door AngelEyes » 01 mar 2005 17:45

Bolo schreef:
AngelEyes schreef:Een concreet voorbeeld kan ik zosnel niet bedenken, maar veel shots uit Girl with a pearl earring zijn prachtig. Die ademen helemaal de sfeer van Vermeers werk.
Da's een goeie ja. Vooral het beginshot (met doorkijkje naar de keuken waar Griet aan het werk is) is echt schitterend, en natuurlijk het shot waarin zij het Meisje met de Parel wordt.
Sowieso zijn de shots in het atelier mooi, omdat je je helemaal waant in de ruimte waar 80% van Vermeer's schilderijen gesitueerd zijn. Ook leuk zijn de atributen die achteloos in het atelier slingeren en op veel van zijn schilderijen te zien zijn.
(kan trouwens geen mooi plaatje vinden van een shot)

Quistnix
Oscar nominatie
Oscar nominatie
Contacteer:

Bericht door Quistnix » 01 mar 2005 17:50

El Chivo schreef:Uit Oldboy: een splitscreen waarin Oh-dae-su met zijn ontvoerder belt; Twee halve gezichten zijn te zien, maar de bril van Oh-dae-su overlapt en loopt door in de andere helft van het beeld.

Ik vond het openingshot (man hangt boven grote leegte terwijl oh-dae hem aan zijn stropdas vasthoudt) veel en veel mooier, een van de mooiste shots die ik deze eeuw gezien heb..

En in Lost in Translation de scene aan de bar als ze een "ontsnappingspoging" plannen, met het afwissellend van links en rechts filmen met steeds de een scherp en de ander onscherp, mijn omschrijving is erg vaag, maar hopelijk snappen jullie wat ik bedoel..

El Chivo
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door El Chivo » 01 mar 2005 17:54

Quistnix schreef:
El Chivo schreef:Uit Oldboy: een splitscreen waarin Oh-dae-su met zijn ontvoerder belt; Twee halve gezichten zijn te zien, maar de bril van Oh-dae-su overlapt en loopt door in de andere helft van het beeld.

Ik vond het openingshot (man hangt boven grote leegte terwijl oh-dae hem aan zijn stropdas vasthoudt) veel en veel mooier, een van de mooiste shots die ik deze eeuw gezien heb..
Da's inderdaad ook een erg mooi moment. En er waren er nog wel meer in Oldboy...

Nog eentje:

Uit Yojimbo: confrontatie tussen de twee bendeleiders, de twee gezichten in beeld met in het midden Mifune die erbovenuit torent (terwijl hij op die wachttoren zit toe te kijken).
Laatst gewijzigd door El Chivo op 01 mar 2005 18:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie