Raad specifieke mede-users hier een film aan!

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
Plaats reactie
Mirocube
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Mirocube » 12 mar 2007 00:34

gollum36 schreef:Microcube, aangezien je stopmotionfan bent, raad ik je Harvie Krumpet (Adam Elliot) aan. Al gezien? Het is een tamelijk humoristisch kleianimatiewerkje. Ik hoop dat je van het wat meliger werk houd, maar dan is hij erg te genieten.

En anders is het werk van Phil Mulloy (Vooral Intolerance 1 en 2 zijn erg te genieten, en ook te vinden op youtube) wel wat voor je. Simpele cutoutanimatie. Ziek, maar fascinerend.

En voor de (zeer pretentieuze) Eye Candy, raad ik je Anglobilly Feverson of Jona/ Tomberry aan. Beiden van Rosto A.d
...
Alleen Harvie Krumpet heb ik gezien en vind ik fantastisch. De andere moet ik maar eens opzoeken, heb al wel eens iets gelezen over Phil Mulloy maar nog niets van gezien.

Wat ik jou overings kan aanraden is het werk van enkele zeer grote russische en tsjechische animators. Jirí Trnka, Jirí Barta en vooral Yuri Norstein (Yuriy Norshteyn), zeer veel van te vinden op YouTube.

Brakhage
Filmster
Filmster
Contacteer:

Bericht door Brakhage » 12 mar 2007 14:10

Ik wil het aanraden van het werk van Phil Mulloy kracht bijzetten, het is erg bijzonder. Er is ook een DVD van BFI met werk van hem verschenen.

gollum36
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door gollum36 » 12 mar 2007 17:06

Brakhage schreef:Ik wil het aanraden van het werk van Phil Mulloy kracht bijzetten, het is erg bijzonder. Er is ook een DVD van BFI met werk van hem verschenen.
Geweldig hè. Het is zo ziek, op zo'n normale manier... Ook leuk is dat de leraar deze man ooit gesproken heeft. Volgens hem was het een dodelijk saaie makelaar.

Zou je niet verwachten bij het zien van zijn werk.

Brakhage
Filmster
Filmster
Contacteer:

Bericht door Brakhage » 12 mar 2007 17:30

gollum36 schreef:
Brakhage schreef:Ik wil het aanraden van het werk van Phil Mulloy kracht bijzetten, het is erg bijzonder. Er is ook een DVD van BFI met werk van hem verschenen.
Geweldig hè. Het is zo ziek, op zo'n normale manier... Ook leuk is dat de leraar deze man ooit gesproken heeft. Volgens hem was het een dodelijk saaie makelaar.

Zou je niet verwachten bij het zien van zijn werk.
:D

Nee, een saaie makelaar is wel het laatste wat ik zou verwachten bij zulke films. Iets met wateren en gronden geloof ik :)

Darko
Regisseur
Regisseur

Bericht door Darko » 06 apr 2007 14:35

Een tip voor Eligius:

Afbeelding

La Notte van Antonioni. De film gaat over een uitgedroogd huwelijk tussen schrijver Giovanni (een rol die Mastroianni op het lijf geschreven is) en huisvrouw Lidia (Moreau). Samen bezoeken ze een intellectueel nachtfeest waarin vrolijkheid overheerst wordt door de pessimistische liefdesblik van Antonioni. Het thema vreemdgaan komt constant subtiel aan bod en roept morele vragen op die niet clichématig beantwoord worden. Een typisch stijlkenmerk van Antonioni is de afstandelijkheid van zijn karakters en de camerastandpunten die daarbij aansluiten, in La Notte is dit nadrukkelijk aanwezig en hierdoor heeft zowel het vreemdgaan als het huwelijk een bekneld gevoel. Monica Vitti speelt een speelse, jonge verleidster en geeft de sombere film toch nog wat vrolijkheid mee. La Notte (The Night) is erg donker gefilmd en een gitzwarte laag hangt over de film en karakters. Erg sfeervol en toepasselijk. De beelden zijn prachtig en deze film is een inspiratiebron geweest voor Haneke tijdens het maken van zijn Caché. In mijn ogen, en die van de gemiddelde IMDB-user, de beste Antonioni. Daar moet wel bij gezegd worden dat ik L'Eclisse nog niet gezien heb.

AngelEyes
Regisseur
Regisseur

Bericht door AngelEyes » 06 apr 2007 14:40

Ik vroeg me af of Brakhage al Berlin: Die Sinfonie der Großstadt gezien heeft. Zal wel, maar anders is dat een aanrader gezien je liefde voor films waarin stedelijke omgeving een belangrijke rol speelt.

Brakhage
Filmster
Filmster
Contacteer:

Bericht door Brakhage » 06 apr 2007 20:17

AngelEyes schreef:Ik vroeg me af of Brakhage al Berlin: Die Sinfonie der Großstadt gezien heeft. Zal wel, maar anders is dat een aanrader gezien je liefde voor films waarin stedelijke omgeving een belangrijke rol speelt.
Yup, reeds gezien. Ik moet zeggen dat ik hem enigszins vond tegenvallen over de gehele lengte, ik had er meer van verwacht. Maar een bijzondere film desalniettemin.

Over La Notte, ik heb hem nog niet gezien, maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat die beter is dan L'Eclisse, L'Avventura of Il Deserto Rosso. De reputatie van de film valt in ieder geval redelijk weg tegen die van die andere.

Als ik me iets beter heb ingewerkt in de smaak van de mensen hier, zal ik nog eens kijken of ik nog een lijstje met tips kan neerpennen.

Darko
Regisseur
Regisseur

Bericht door Darko » 06 apr 2007 22:46

Brakhage schreef:Over La Notte, ik heb hem nog niet gezien, maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat die beter is dan L'Eclisse, L'Avventura of Il Deserto Rosso. De reputatie van de film valt in ieder geval redelijk weg tegen die van die andere.
Ik verwacht ook dat L'Eclisse beter is, maar die heb ik dus nog niet gezien. Il Deserto Rosso vond ik iets minder omdat sommigen in de film het gedrag van Vitti verklaren met een ongeluk en daar houd ik niet van. :wink: Daarnaast vind ik L'Avventura 0,01 punt 'slechter' dan La Notte, dus dat scheelt niet veel.

Eligius
Regisseur
Regisseur

Bericht door Eligius » 07 apr 2007 09:16

Darko schreef:Een tip voor Eligius:
La Notte
Echt lief! Eindelijk iemand die me een film aanraad!
Ik had het gisteren met Flightart nog kort over deze film. Hij is namelijk inderdaad geweldig mooi. Althans, ik zag hem alweer een vreselijke tijd terug toen ik pas net into de Italiaanse films begon te raken. Ik vond hem toen mooi, maar wel erg lastig. Hij staat bij mij nu wel op de rol voor een broodnodige herkijk want ik ben erg benieuwd hoe ik, met de bagage die ik nu heb, de film zal gaan waarderen.

Darko
Regisseur
Regisseur

Bericht door Darko » 07 apr 2007 14:46

'Jammer' dat je hem al gezien hebt. Ga hem dan maar snel herkijken!

TheGodfather
Regisseur
Regisseur

Bericht door TheGodfather » 08 apr 2007 16:54

Ben nog niet zo lang op dit forum (wel op andere fora overigens ;) :P), maar ik ben benieuwd of jullie nog goede tips voor me hebben. En dan "uiteraard" ook de dvd versie die ik daar het beste van kan kopen.
Laat maar komen :T :T

AngelEyes
Regisseur
Regisseur

Bericht door AngelEyes » 08 apr 2007 17:17

Ik zie je vaak dingen schrijven over films die ik ook goed vind, of me interessant lijken, maar vreemd genoeg leid ik daar nog geen specifieke smaak uit af. Misschien kun je bijvoorbeeld eens iets in Darko's topic over filmthema's schrijven, dan zal ik eens kijken of ik nog tips heb :wink:

Brakhage
Filmster
Filmster
Contacteer:

Bericht door Brakhage » 08 apr 2007 17:24

AngelEyes schreef:Ik zie je vaak dingen schrijven over films die ik ook goed vind, of me interessant lijken, maar vreemd genoeg leid ik daar nog geen specifieke smaak uit af. Misschien kun je bijvoorbeeld eens iets in Darko's topic over filmthema's schrijven, dan zal ik eens kijken of ik nog tips heb :wink:
Maar de vraag is natuurlijk: wat is een specifieke smaak? Ik zou van mezelf namelijk geen specifieke smaak kunnen afleiden, dus laat staan dat ik dat bij een ander kan. Daarom ben ik in gedachten maar eens een soort lijstje aan het maken met films waarin ik vind dat iedereen ze gezien moet hebben en die zal ik dan eens posten als het af is, maar dat kan nog wel even duren :P

AngelEyes
Regisseur
Regisseur

Bericht door AngelEyes » 08 apr 2007 17:33

Brakhage schreef:Maar de vraag is natuurlijk: wat is een specifieke smaak? Ik zou van mezelf namelijk geen specifieke smaak kunnen afleiden, dus laat staan dat ik dat bij een ander kan. Daarom ben ik in gedachten maar eens een soort lijstje aan het maken met films waarin ik vind dat iedereen ze gezien moet hebben en die zal ik dan eens posten als het af is, maar dat kan nog wel even duren :P
Goed punt. Toch hebben mensen vaak 'iets' met een filmstijl, bepaald thema of een of ander terugkerend element. Jij noemde uit jezelf al je interesse voor stedelijke omgeving in films, naar aanleiding waarvan ik je een tip kon geven (die niks waard was, maar dat terzijde :D ), en zo heeft iemand als Darko ook duidelijke 'obsessies' aan de hand waarvan ik hem regelmatig tips heb gegeven. Uit de stukjes die The Godfather post heb ik nog niet zoiets specifieks kunnen halen (wat niet wil zeggen dat dat er niet is), maar dat ligt er bij de een ook meer bovenop dan bij de ander. Ik kan me voorstellen dat uit mijn eigen stukjes die ik hier plaats ook niet direct een duidelijke voorkeur voor een specifiek thema oid af te leiden is.

Sokolsky
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Sokolsky » 08 apr 2007 17:58

Smaak is een soort van samenraapsel van favoriete thema's, stijlen, personages en vooral heel veel uitzonderingen. Het is dan ook niet zo makkelijk een specifieke aanrader te bedenken, zeker als je niet weet wat iemand wel of niet gezien heeft.

Plaats reactie