Raad specifieke mede-users hier een film aan!

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
Plaats reactie
Tarantoga
Hoofdrol
Hoofdrol

Re: Raad specifieke mede-users hier een film aan!

Bericht door Tarantoga » 14 dec 2016 22:40

Mooie lijst. En inderdaad vaak ontbreken de Franse films. Zou je ook de originele M. als (vroege) (Duitse) Noir betitelen?

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 15 dec 2016 13:28

Die zou ik 'proto-noir' noemen. Een voorloper. Duidelijk een invloed, zoals het hele Duitse expressionisme dat was, en ook bijvoorbeeld de vroege films van Fritz Lang in de VS. Maar noir begint toch pas in 1940 wat mij betreft, met een wereld die na de Depressie met de Tweede Wereldoorlog in zo'n diep dal is geraakt dat niets meer zeker is. En die existentiële onzekerheid is een zeer belangrijk onderdeel van noir.

Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Bericht door Ed Crane » 15 dec 2016 13:46

Als je Noir per definitie ziet als beginnend vanaf de jaren veertig, dan zeker. Maar valt er, misschien puur voor de discussie - kijken hoe ver de zaak te bepleiten is - niet te verdedigen dat M al Noir is? Immers, of M tot het Duits Expressionisme hoort, daar valt over te discussiëren; er zijn velen die dat vinden maar ook velen die vinden dat het genre dan wel heel ver wordt opgerekt en dat films als M daar eigenlijk al niet meer bijhoren, al iets nieuws zijn. Niet in de laatste plaats vond Fritz Lang dat zelf, voor zover ik weet. Hitler was misschien nog niet eens aan de macht toen, maar van een verregaande existentiële crisis was in Duitsland destijds zeer zeker sprake. De hele film probeert iets te zeggen over de inherente broosheid van de orde van de samenleving, van verwevenheid en een 'bestand' tussen de samenleving en misdaad, hoe orde en beschaving een façade zijn en hoe een kracht van chaos de gehele samenleving ondermijnt.

Tarantoga
Hoofdrol
Hoofdrol

Bericht door Tarantoga » 15 dec 2016 17:42

Naar mijn idee werd Duitsland al op 11 november 1918 in een existentiële crisis geworpen, waar ze pas uit begonnen te komen na 1945. Ook al brulde Adolf H. nog zo hard, en waren de propaganda en maatregelen van het regime nog zo sadistisch om het volk op één lijn te krijgen, in zwijgen twijfelde men toch. De ongelooflijke bruutheid van nazi en communist tezamen met een helse economische crisis vanaf eind '29, is toch een uitstekende geboortegrond voor Noir.

Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Bericht door Ed Crane » 15 dec 2016 17:49

Ja maar ik ken niet echt films al vanaf 1918 die men zou kunnen kwalificeren als Noir.

Tarantoga
Hoofdrol
Hoofdrol

Bericht door Tarantoga » 15 dec 2016 19:33

:D
Nee ik zie het ook meer van af 1929-1930.
\

Tarantoga
Hoofdrol
Hoofdrol

Bericht door Tarantoga » 14 mar 2017 17:58

Deze is voor Chimichanga.

La Jetée (1962) R. Chris Marker, Frans, science-fiction, zwart-wit, 28m.
Was de grote inspiratie-bron voor 12 Monkeys. Het is een film waarvan ik vind dat je hem gezien moet hebben als je net begonnen bent om de diepte in te gaan qua film aanbod.

Chimichanga
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Chimichanga » 14 mar 2017 18:54

Bedankt voor de tip, zal ik zeker eens opsnorren. :+

SimonJ
Figurant
Figurant

Bericht door SimonJ » 19 mar 2017 16:29

Goede aanrader, ik heb La Jetée een tijdje terug gezien. Je moet er wel even voor gaan zitten, maar absoluut de moeite waard. Een prachtige korte film die voor veel andere filmen een inspiratiebron is geweest. :T

Plaats reactie