Nobody does it better: Kurz, Walther P.P.Kurz

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
Plaats reactie
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Nobody does it better: Kurz, Walther P.P.Kurz

Bericht door Colonel_Kurz » 12 nov 2005 20:14

Nobody does it better: Kurz, Walther PP Kurz

Nog ter viering van mijn 10.000ste bericht en naar aanleiding van het feit dat ik recentelijk alle James Bond films heb zitten (her)kijken, maak ik nu een topic aan waarin ik de komende tijd een aantal lijstjes met betrekking tot de JB films ga presenteren, waarin ik verschillende aspecten van de JB films in die lijstjes presenteer en ‘behandel’. Ik geef toe, het is een beetje een ego project, maar iedereen is natuurlijk vrij om zijn eigen mening te geven over de elementen die ik aankaart, zijn of haar eigen lijsten te presenteren als men dat wil of te reageren op wat ik zeg.

Ik begin natuurlijk met een lijst van
De tien beste ‘pre-credit scènes.’

10. Thunderball
Afbeelding
Thunderball opent met een shot van een doodskist waarop de initialen JB staan. Een kleine red herring, maar lang hoeft niemand op dat verkeerde been te staan, want de echte JB komt weldra in beeld. Hij betreurt het dat hij de man in de doodskist niet zelf daar in gestopt heeft. Na de crematie lijkt hij de weduwe te pesten, totdat blijkt dat de weduwe eigenlijk de man was die in doodskist moest liggen. Na een kort gevecht schiet hij de man neer en rent naar buiten, maar niet voordat hij nog even wat bloemen over het lijk gooit. Daar zet hij een ludiek ogend helmpje op terwijl de mannen in dienst van de nu dode JB hem achterna komen. Hij ontkomt aan hen door een jet pack te gebruiken en daarmee naar zijn auto te vliegen, waarna hij spitsvondig over het instrument opmerkt dat ‘no well dressed one man should be without one.’
Vervolgens stapt hij met een begeleidster in de auto en worden de aankomende belagers getrakteerd op kogelvrij schild op de achterkant van de auto, en vooral op twee harde waterstralen.

Het zijn vooral het helmpje, de ontsnapping per jet pack en de hierboven genoemde opmerking daarover die de intro van Thunderball op de tiende plaats doen belanden.

Binnenkort no. 9.

AngelEyes
Regisseur
Regisseur

Bericht door AngelEyes » 12 nov 2005 20:52

Ach, met zo'n topic-titel kun je toch moeilijk van een ego-project spreken :}

In ieder geval wel een leuk idee. Voor mezelf is het denk ik te lang geleden dat ik de Bond films gezien heb om een zinnige bijdrage te leveren, maar dat neemt niet weg dat het leuk is er over te lezen. Bond is om een of het andere reden niet iets waar je als serieus filmkijker naar hoort te kijken heb ik wel eens het idee, maar dat is niet altijd even terecht vind ik. Zeker de eerste serie bondfilms met Connery zijn goed.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 13 nov 2005 00:28

AngelEyes schreef:Ach, met zo'n topic-titel kun je toch moeilijk van een ego-project spreken :}
Tja... :) Ik had het dan ook direct aan de verering van even terug willen koppelen, maar dat kwam qua timing niet uit... Ik vond 't wel een pakkende titel. Dit trekt in ieder geval toch de aandacht, mag ik hopen. 8)

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 13 nov 2005 01:04

9. The Living Daylights
Afbeelding
De introductie van Timothy Dalton op ik geloof Gibraltar. Het moge duidelijk zijn: we hebben hier met een stuk fysiekere en jongere Bond te maken. Na wat gedraal over wie de nieuwe Bond nu precies is (3 00's, wie is Bond? Twee gaan er dood, eentje lijkt op Lazenby en eentje op Moore) mag Dalton meteen zijn no-nonsense kant laten zien in een achtervolging per truck, een gevecht op en in één truck en uiteindelijk verlaat Bond per parachute de van een cliff afvallende truck. Waarna hij natuurlijk op de boot van een verveelde rijke vrouw belandt, die net nog klaagde dat ze geen echte man kon vinden. Snel, vol actie en volledig onafhankelijk van de rest van de film, zoals een Bond intro dat wel vaker met succes is.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 13 nov 2005 13:19

8. Licence To Kill
Afbeelding
Wat deze Bond intro zo leuk maakt, is het feit dat Bond samen met vriend Felix Leiter vlak voor diens bruiloft eventjes een Zuid-Amerikaanse drugsbaron inrekend door uit een helicopter hoog in de lucht op een vliegtuigje te springen en die met een kabel vast te maken, zodat de helicopter het vliegtuigje kan meenemen. Natuurlijk springen ze even later uit de helicopter om met parachute precies voor de kerk te landen, nog net op tijd om het huwelijk te laten voltrekken. :)
Overigens staat deze vrolijke nonchalance met het harde begin van dit stukje, waarin diezelfde drugsbaron het vreemdgaan van zijn maîtresse bestraft door haar minnaars hart uit te laten snijden door een jonge Benicio Del Toro en haar te slaan met een zweep...

renzo
Regisseur
Regisseur

Bericht door renzo » 13 nov 2005 15:59

Heel erg leuk idee Kurz, vooral omdat k zelf ook elke bond-film bijna uit m'n hoofd ken :P, vooral de oude natuurlijk. Ben erg beniewd naar de rest van de top 10 (al denk ik niet dat ik het er helemaal mee eens zal zijn :P) En natuurlijk ook naar de rest van je rijtjes, hopelijk hoef ik niet al te lang te wachten erop. :)

Webjoker
Filmster
Filmster

Bericht door Webjoker » 13 nov 2005 16:18

Ik moet zeggen dat ik de openingsscene van GoldenEye ook sterk vind. En Goldfinger is natuurlijk legendarisch. Leuk topic, mede omdat ik groot JB fan ben!

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 13 nov 2005 16:50

7. Die Another Day
Afbeelding
Er kan héél veel negatiefs gezegd worden over de 20ste Bond film, maar de intro scène valt eigenlijk weinig op aan te merken. De surfstunts zijn goed gedaan, het mes met antenne erin vond ik persoonlijk erg leuk gevonden en de verwijzing naar Goldfinger is ook amusant. Spanning komt vervolgens van de mogelijke ontmaskering van 007 en daarna volgt een spectaculaire achtervolging in de Joint Security Area van Korea (die eigenlijk onmogelijk is) met hovercrafts over land, ook weer iets nieuws in de wereld van Bond. De Brosnan films hebben over het algemeen zeer Bondwaardige intro scènes, en dit is er één van. Deze eindigt echter een beetje raar, met het begin van een marteling van Bond. En daarna gaat het helemaal mis... :o

Rich Art
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Rich Art » 13 nov 2005 20:06

Colonel_Kurz schreef:...mag Dalton meteen zijn no-nonsense kant laten zien in een achtervolging per truck, een gevecht op en in één truck en uiteindelijk verlaat Bond per parachute de van een cliff afvallende truck...
Ik weet nog goed dat ik tijdens deze scene mezelf afvroeg: "Wanneer komt James Bond nou een keer in beeld?"
Ik had daarvoor alleen maar Roger Moore als JB gezien en snapte er even geen bal van... :P

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 13 nov 2005 22:26

6. Tomorrow Never Dies
Afbeelding
Nog zo'n vermakelijke én spectaculaire intro voor Brosnan, waarin vanuit het hoofdkwartier van MI6 een internationale wapenmarkt voor terroristen wordt bespioneerd. De Britse marine besluit er een raket op af te sturen, maar dan ziet de spion ter plaatse (ene 'White Knight', wie oh wie zou dat toch zijn?) dat er ook een stel nucleaire raketten aanwezig, en met de ontploffing daarvan zou Tsjernobyl een meeuwenuitwerpsel zijn. De 'white knight' wordt opgedragen zich terug te trekken en iedereen bereid zich voor op het ergste. De White Knight gehoorzaamt echter niet en komt in actie. Dan blijkt natuurlijk dat het hier om James Bond gaat, en we weten allemaal dat hij de missie wel zal klaren binnen die paar minuten die hij heeft. Hij speelt het klaar om het vliegtuig waaraan de bommen zijn bevestigd te kapen (en daarbij een enorme chaos en destructie te veroorzaken zoals alleen hij dat kan) en net weg te vliegen voordat de raket aankomt. Laconiek vraagt Bond, nadat hij nog bijna werd gewurgd door zijn medepiloot, waar de admiraal (die het afvuren van de raket bevolen had) 'zijn' nucleaire raketten wil hebben.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 13 nov 2005 22:54

5. Goldeneye
Afbeelding
Een nieuwe Bond, dus duurt het even voordat we zijn gezicht te zien krijgen. Wel worden we getrakteerd op een spectaculaire stunt, een sprong van een enorme dam. Daarna volgt een amusante infiltratie van een Sovjet-basis, waarin Brosnan zijn eerste Bond-liner mag spuien. Daarbij zien we ook pas voor het eerst zijn snufferd, terwijl hij ondersteboven hangend tegen een Rus, die op de wc zit, zegt: Beg your pardon. Forgot to knock. Het lijkt er even later op dat iemand hem ontdekt, maar dat blijkt 006 te zijn. Even later worden ze dan toch ontdekt terwijl ze bommen aan het plaatsen zijn, en 006 wordt neergeschoten door ene generaal Ouromov. Bond weet echter te ontsnappen en een korte achtervolging buiten de basis volgt, waarbij hij deels op de voet en deels per motor een vliegtuig zonder piloot met zich mee richting de afgrond neemt. Ouromov staakt glimlachend het vuren van zijn mannen, denkend dat het verhaal 007 is afgelopen. Maar Ouromov weet niet dat Bond de enige man ter wereld die achter een vliegtuig in vrije val kan springen en dat vliegtuig niet alleen in de lucht kan inhalen, maar het ook nog eens onder controle kan krijgen en ermee kan wegvliegen.

Il Padrino
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Il Padrino » 14 nov 2005 12:35

Bij de intro van Die Another Day kreeg ik hele sterke Austin Powers flashbacks: waarom staan ze daar wat met hem te lullen, en schieten ze hem niet meteen dood :o

En ik vraag me natuurkundig nog steeds af hoe Bond in GoldenEye sneller kan vallen dan het vliegtuig...

Spectaculair: ja, realistisch: nee. Soms vraag ik me af hoe veel geloofwaardigheid je moet opofferen voor spanning.

Wel een leuk topic trouwens :T Ik krijg spontaan zin om de oudere Bond films weer eens te kijken :D

Thiver
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Thiver » 14 nov 2005 15:01

Il Padrino schreef:En ik vraag me natuurkundig nog steeds af hoe Bond in GoldenEye sneller kan vallen dan het vliegtuig...
Vraag ik me ook al jaren af. Ik denk dat het door de vleugels van het vliegtuig komt. Daardoor heeft het vliegtuig meer weerstand. :)

Rich Art
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Rich Art » 14 nov 2005 19:27

Thiver schreef:
Il Padrino schreef:En ik vraag me natuurkundig nog steeds af hoe Bond in GoldenEye sneller kan vallen dan het vliegtuig...
Vraag ik me ook al jaren af. Ik denk dat het door de vleugels van het vliegtuig komt. Daardoor heeft het vliegtuig meer weerstand. :)
Volgens mij heeft het maken met het feit dat de film anders een beetje snel afgelopen was... :wink:

JB
Walk of Fame
Walk of Fame

Re: Nobody does it better: Kurz, Walther P.P.Kurz

Bericht door JB » 14 nov 2005 20:25

Colonel_Kurz schreef:<knip> maak ik nu een topic aan waarin ik de komende tijd een aantal lijstjes met betrekking tot de JB films ga presenteren, waarin ik verschillende aspecten van de JB films in die lijstjes presenteer en ‘behandel <knip>
Huh! Ik dacht al wat krijgen we nu?!? :oops:

En voor de volledigheid en voorkoming van misverstanden: enige overeenkomst tussen mijn nickname en de initialen van de secret agent over wie dit topic gaat berusten op louter toeval.

Plaats reactie