Briljante cinematografie
- Colonel_Kurz
- Walk of Fame
- Contacteer:
Het lijkt me wel degelijk de taak van de cameraman om ervoor te zorgen dat dat licht en schaduwspel ook op het doek goed overkomt. Gordon Willis wordt niet voor niets geroemd om zijn bijdrage aan The Godfather. Of zoals Leonard Maltin over Willis zegt:Colonel_Kurz schreef:Licht en schaduw? Maar is dat nog cinematografie dan? Zou ik toch eerder tot de mise-en-scène rekenen...
The warm, subdued hues that contributed so much to the "feel" of Francis Ford Coppola's The Godfather (1972) and its 1974 and 1990 sequels were the contribution of this talented cinematographer, whose understated colors, naturalistic lighting, and striking black-and-white imagery make him one of the industry's preeminent craftsmen.
Maar cinematografie en mise-en-scène zijn toch twee verschillende soorten begrippen? Mise-en-scène is een verzamelnaam voor bepaalde aspecten van het proces van filmmaken (alles m.b.t de vragen: wat te filmen? hoe dat te filmen?); cinematografie/de cinematograaf kiest voor een specifieke benadering van enkele van die aspecten, door de keuze voor belichting, lenzen etc.Colonel_Kurz schreef:Licht en schaduw? Maar is dat nog cinematografie dan? Zou ik toch eerder tot de mise-en-scène rekenen...
Correct me if I'm wrong hoor.
- Sokolsky
- Oscar winnaar
Ik wil wel stellen dat de beste cinematografie in de films van Tarkovsky zit.
Het is alleen zo jammer dat deze grootheid de neiging had voorbij te gaan aan primitieve zaken als een verhaal; het maakt zijn werk er niet kijkbaarder op.
Maar het is wel mooi. Érg mooi. En elke keer dat ik 't zie beeld ik mij in dat ik 't volgende keer nóg mooier ga vinden. Alleen... die volgende keer komt er nooit, want ik heb nooit zin om een van zijn films op te zetten.
Het is alleen zo jammer dat deze grootheid de neiging had voorbij te gaan aan primitieve zaken als een verhaal; het maakt zijn werk er niet kijkbaarder op.
Maar het is wel mooi. Érg mooi. En elke keer dat ik 't zie beeld ik mij in dat ik 't volgende keer nóg mooier ga vinden. Alleen... die volgende keer komt er nooit, want ik heb nooit zin om een van zijn films op te zetten.
- Eva-filmfan
- Bijrol
Zoals ik het altijd heb begrepen is cinematografie alles m.b.t. de camera. Dus wat voor soort shot is er (long shot, close-up, etc) en welke beweging maakt de camera (pan links of rechts, zoom, etc)
Mise-en-scene is wat er in te zien is. Decor, kostuums, props, acteurs en ook de belichting.
Definities volgens Film Art an Introduction
Cinematography: A general term for all the manipulations of the film strip by the camera in the shooting phase and the laboratory developing phase.
M-e-s: All fo the elements placed in front of the camera to be photographed: the setting and props, lighting, costumes and make-up, and figure behavior.
Mise-en-scene is wat er in te zien is. Decor, kostuums, props, acteurs en ook de belichting.
Cinematography: A general term for all the manipulations of the film strip by the camera in the shooting phase and the laboratory developing phase.
M-e-s: All fo the elements placed in front of the camera to be photographed: the setting and props, lighting, costumes and make-up, and figure behavior.
- Colonel_Kurz
- Walk of Fame
- Contacteer:
Hehehe... die Bordwell & Thompson toch.Eva-filmfan schreef:Zoals ik het altijd heb begrepen is cinematografie alles m.b.t. de camera. Dus wat voor soort shot is er (long shot, close-up, etc) en welke beweging maakt de camera (pan links of rechts, zoom, etc)

Maar doordat, zoals Bolo al zei, de cinematograaf ook voor een deel bepaald hoe die mise-en-scène er uitziet (;) naar Kenji), is de grens misschien vager dan B&T suggereren...
- Eva-filmfan
- Bijrol
Oh absoluut, film is een gesammtkunstwerk. Cinematografie en m-e-s hangen zeker samen, maar dacht het ff duidelijk te kunnen makenColonel_Kurz schreef:Hehehe... die Bordwell & Thompson toch.![]()
Maar doordat, zoals Bolo al zei, de cinematograaf ook voor een deel bepaald hoe die mise-en-scène er uitziet (;) naar Kenji), is de grens misschien vager dan B&T suggereren...

- Sokolsky
- Oscar winnaar
Eens een top-10 proberen:
1. Ying Xiong (Yimou Zhang, 2002)
2. Ran (Akira Kurosawa, 1985)
3. C'era una volta il West (Sergio Leone, 1968)
4. Smultronstället (Ingmar Bergman, 1957)
5. Bom yeoreum gaeul gyeoul geurigo bom (Ki-duk Kim, 2003)
6. Lawrence of Arabia (David Lean, 1962)
7. A Matter of Life and Death (Powell & Pressburger, 1946)
8. Le Fabuleux destin d'Amélie Poulain (Jean-Pierre Jeunet, 2001)
9. Apocalypse Now (Francis Ford Coppola, 1979)
10. Los Amantes del Círculo Polar (Julio Medem, 1998)
(heb mezelf even gelimiteerd tot één film per regisseur)
En eigenlijk moet Stalker (Andrej Tarkovsky, 1979) daar ook bij.
1. Ying Xiong (Yimou Zhang, 2002)
2. Ran (Akira Kurosawa, 1985)
3. C'era una volta il West (Sergio Leone, 1968)
4. Smultronstället (Ingmar Bergman, 1957)
5. Bom yeoreum gaeul gyeoul geurigo bom (Ki-duk Kim, 2003)
6. Lawrence of Arabia (David Lean, 1962)
7. A Matter of Life and Death (Powell & Pressburger, 1946)
8. Le Fabuleux destin d'Amélie Poulain (Jean-Pierre Jeunet, 2001)
9. Apocalypse Now (Francis Ford Coppola, 1979)
10. Los Amantes del Círculo Polar (Julio Medem, 1998)
(heb mezelf even gelimiteerd tot één film per regisseur)
En eigenlijk moet Stalker (Andrej Tarkovsky, 1979) daar ook bij.
- ErikSchierboom
- Regisseur
- Contacteer: