Briljante cinematografie

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
Quistnix
Oscar nominatie
Oscar nominatie
Contacteer:

Bericht door Quistnix » 16 nov 2005 20:43

Voor een actiefilm is Equilibrium erg mooi in beeld gebracht, en Road to Perdition is ook niet lelijk..

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 16 nov 2005 22:00

Licht en schaduw? Maar is dat nog cinematografie dan? Zou ik toch eerder tot de mise-en-scène rekenen...

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 16 nov 2005 22:13

Colonel_Kurz schreef:Licht en schaduw? Maar is dat nog cinematografie dan? Zou ik toch eerder tot de mise-en-scène rekenen...
Het lijkt me wel degelijk de taak van de cameraman om ervoor te zorgen dat dat licht en schaduwspel ook op het doek goed overkomt. Gordon Willis wordt niet voor niets geroemd om zijn bijdrage aan The Godfather. Of zoals Leonard Maltin over Willis zegt:
The warm, subdued hues that contributed so much to the "feel" of Francis Ford Coppola's The Godfather (1972) and its 1974 and 1990 sequels were the contribution of this talented cinematographer, whose understated colors, naturalistic lighting, and striking black-and-white imagery make him one of the industry's preeminent craftsmen.

Kenji
Regisseur
Regisseur

Bericht door Kenji » 16 nov 2005 22:23

Colonel_Kurz schreef:Licht en schaduw? Maar is dat nog cinematografie dan? Zou ik toch eerder tot de mise-en-scène rekenen...
Maar cinematografie en mise-en-scène zijn toch twee verschillende soorten begrippen? Mise-en-scène is een verzamelnaam voor bepaalde aspecten van het proces van filmmaken (alles m.b.t de vragen: wat te filmen? hoe dat te filmen?); cinematografie/de cinematograaf kiest voor een specifieke benadering van enkele van die aspecten, door de keuze voor belichting, lenzen etc.

Correct me if I'm wrong hoor.

Sokolsky
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Sokolsky » 16 nov 2005 22:44

Ik wil wel stellen dat de beste cinematografie in de films van Tarkovsky zit.

Het is alleen zo jammer dat deze grootheid de neiging had voorbij te gaan aan primitieve zaken als een verhaal; het maakt zijn werk er niet kijkbaarder op.

Maar het is wel mooi. Érg mooi. En elke keer dat ik 't zie beeld ik mij in dat ik 't volgende keer nóg mooier ga vinden. Alleen... die volgende keer komt er nooit, want ik heb nooit zin om een van zijn films op te zetten.

Eva-filmfan
Bijrol
Bijrol

Bericht door Eva-filmfan » 16 nov 2005 22:49

Zoals ik het altijd heb begrepen is cinematografie alles m.b.t. de camera. Dus wat voor soort shot is er (long shot, close-up, etc) en welke beweging maakt de camera (pan links of rechts, zoom, etc)
Mise-en-scene is wat er in te zien is. Decor, kostuums, props, acteurs en ook de belichting.

Definities volgens Film Art an Introduction
Cinematography: A general term for all the manipulations of the film strip by the camera in the shooting phase and the laboratory developing phase.
M-e-s: All fo the elements placed in front of the camera to be photographed: the setting and props, lighting, costumes and make-up, and figure behavior.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 16 nov 2005 22:54

Eva-filmfan schreef:Zoals ik het altijd heb begrepen is cinematografie alles m.b.t. de camera. Dus wat voor soort shot is er (long shot, close-up, etc) en welke beweging maakt de camera (pan links of rechts, zoom, etc)
Mise-en-scene is wat er in te zien is. Decor, kostuums, props, acteurs en ook de belichting.

Definities volgens Film Art an Introduction
Cinematography: A general term for all the manipulations of the film strip by the camera in the shooting phase and the laboratory developing phase.
M-e-s: All fo the elements placed in front of the camera to be photographed: the setting and props, lighting, costumes and make-up, and figure behavior.
Hehehe... die Bordwell & Thompson toch. 8)

Maar doordat, zoals Bolo al zei, de cinematograaf ook voor een deel bepaald hoe die mise-en-scène er uitziet (;) naar Kenji), is de grens misschien vager dan B&T suggereren...

Eva-filmfan
Bijrol
Bijrol

Bericht door Eva-filmfan » 16 nov 2005 22:58

Colonel_Kurz schreef:Hehehe... die Bordwell & Thompson toch. 8)

Maar doordat, zoals Bolo al zei, de cinematograaf ook voor een deel bepaald hoe die mise-en-scène er uitziet (;) naar Kenji), is de grens misschien vager dan B&T suggereren...
Oh absoluut, film is een gesammtkunstwerk. Cinematografie en m-e-s hangen zeker samen, maar dacht het ff duidelijk te kunnen maken :P

ellie
Oscar nominatie
Oscar nominatie
Contacteer:

Bericht door ellie » 17 nov 2005 14:18

Ik vind Trainspotting zeker ook in het rijtje horen.

Ook Schindler's List (het meisje met het rode jasje, pfffff heftige shit).

Der Untergang, al dat beton.

dannyB
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door dannyB » 17 nov 2005 14:22

De films van Burton.. :Y

JB
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door JB » 17 nov 2005 14:49

Das Boot: het coninue claustrofobe en bedrukkende gevoel wat de beelden oproepen _O_

Kenji
Regisseur
Regisseur

Bericht door Kenji » 17 nov 2005 15:03

Um, ik denk aan titels als Ran, Raging Bull, maar ook de Kill Bill-films. Citizen Kane, The Third Man. En nog veel meer. Waar ik nu niet op kan komen.

Sokolsky
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Sokolsky » 17 nov 2005 15:40

Eens een top-10 proberen:

1. Ying Xiong (Yimou Zhang, 2002)
2. Ran (Akira Kurosawa, 1985)
3. C'era una volta il West (Sergio Leone, 1968)
4. Smultronstället (Ingmar Bergman, 1957)
5. Bom yeoreum gaeul gyeoul geurigo bom (Ki-duk Kim, 2003)
6. Lawrence of Arabia (David Lean, 1962)
7. A Matter of Life and Death (Powell & Pressburger, 1946)
8. Le Fabuleux destin d'Amélie Poulain (Jean-Pierre Jeunet, 2001)
9. Apocalypse Now (Francis Ford Coppola, 1979)
10. Los Amantes del Círculo Polar (Julio Medem, 1998)

(heb mezelf even gelimiteerd tot één film per regisseur)

En eigenlijk moet Stalker (Andrej Tarkovsky, 1979) daar ook bij.

ErikSchierboom
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ErikSchierboom » 17 nov 2005 19:53

Ik vond The Matrix een paar prachtige shots hebben, bv. die waarbij je onder de helikopter hangt en de hulzen naar beneden 'regenen'.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 17 nov 2005 20:06

..Braveheart..op het slagveld.

Joan of Arc: The Messenger..ook de veldslagen en de visionen.

Bram Stoker's Dracula
Gary Oldman,en Winona Ryder in het Cafe..prachtige sfeervolle scene,briljante cinematografie!

Plaats reactie