Beste boekverfilming?

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Beste boekverfilming?

Bericht door Colonel_Kurz » 21 apr 2003 14:28

Wat is/zijn volgens jullie de beste boekverfilming(en)?
Daarmee bedoel ik niet de beste film(s) gebaseerd op een boek, maar een film (of films) die het boek het best naar de het grote doek hebben vertaald.

Zelf houd ik mijn mening nog even voor me, om niemand te kunnen beïnvloeden. Ik zal 'm ecter wel snel genoeg geven.

Ayse
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Ayse » 21 apr 2003 14:36

hmm.. je bedoelt dat de inhoud van het boek niet veel schade heeft ondervonden door de vertaling naar het witte doek?

eff nadenken... volgens mij komt geen enkel boek goed tot zijn recht door het te verfilmen, want heel veel gaat verloren... het einde wordt ook bijna altijd veranderd omdat het een "Hollywood einde" krijgt.
ik kom dan meteen op "the Firm" (hoofdpersoon hoort niet voortvluchtig te zijn), "killing me softly" (dan heeft opeens iemand het gedaan) etc.

Een film die heel goed is vertaald naar het witte doek: Como agua para chocolate (1992): de film heeft de inhoud en de sfeer van het boek heel goed getroffen.

probleem is meestal dat bestsellers worden verfilmd en dat zijn meestal dikke pillen: heel veel gebeurtenissen en/of personages worden dan weggelaten (ook met LOTR2 heb ik begrepen?) omdat de film dan ellenlang wordt...
Laatst gewijzigd door Ayse op 21 apr 2003 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Slemper
Hoofdrol
Hoofdrol

Bericht door Slemper » 21 apr 2003 14:44

Ik vond Trainspotting, hoewel iets minder duister, toch een erg geslaagde verfilming van het boek. Het gestoorde taaltje en de bizarre humor zijn intact gebleven en de scenes en personages die de film niet gehaald hebben waren ook van ondergeschikt belang in het boek.

strange16
Bijrol
Bijrol

Bericht door strange16 » 21 apr 2003 16:07

High Fidelity!

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 21 apr 2003 16:19

strange16 schreef:High Fidelity!
Kun je dit ietsje toelichten?

strange16
Bijrol
Bijrol

Bericht door strange16 » 21 apr 2003 16:29

Nou ik vond zowiezo het boek erg goed, veel humor!
En dat zat in de film absoluut ook! Veel humor, en goede acteurs uitgekozen, die passen mooi bij de personages uit het boek.

Simon
Filmster
Filmster

Bericht door Simon » 21 apr 2003 16:34

Tsja.. Moeilijk, vooral omdat ik heel veel films heb gezien die wel op een boek zijn gebaseerd, maar waarvan ik dat niet weet. Maar toen ik deze topictitel las dacht ik toch meteen aan The Shining, natuurlijk omdat het een geweldige film is, maar ook omdat Kubrick nog iets toevoegt aan het boek, en de film zo ook voor degenen die het boek al kennen spannend houdt.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 21 apr 2003 16:49

Simon schreef:Tsja.. Moeilijk, vooral omdat ik heel veel films heb gezien die wel op een boek zijn gebaseerd, maar waarvan ik dat niet weet. Maar toen ik deze topictitel las dacht ik toch meteen aan The Shining, natuurlijk omdat het een geweldige film is, maar ook omdat Kubrick nog iets toevoegt aan het boek, en de film zo ook voor degenen die het boek al kennen spannend houdt.
Interessant detail is natuurlijk wel dat King het een verschrikkelijke film vond die volgens hem weinig met zijn boek te maken had.

Ray
Figurant
Figurant
Contacteer:

Bericht door Ray » 21 apr 2003 18:22

Stand by me naar het korte verhaal van stephen King The Body
en Mosquito Coast

zijn beide dicht bij het boek gebleven.

Sterker nog ik vond dat Mosquito Coast in het boek iets te ongeloofwaardig worden wanneer de familie het op ally Fox(vader) hebben gemunt.

Stuff
Figurant
Figurant
Contacteer:

Bericht door Stuff » 21 apr 2003 20:15

Ik kan me ook heel goed vinden in Stand by Me van Stephen King. De ouwejongens-krentenbroodsfeer uit het boek komt mooi terug in de film.
Wat ik verder wel aardig vond was de verfilming van Fight Club van Chuck Palahniuk. De manier waarop het plot bekend wordt gemaakt komt zowel in film als boek goed over. De speciale verteltrant uit het boek is ook erg leuk in de film overgenomen.

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 21 apr 2003 20:59

Tja...best veel
Do androids dream of electric sheep?
The joy luck club
Watership down
James and the Giant Peach
Clockwork Orange
Naked lunch
The Mosquito Coast
en ga zo maar door

Rooster
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rooster » 21 apr 2003 22:17

ruben schreef:Tja...best veel
Do androids dream of electric sheep?
The joy luck club
Watership down
James and the Giant Peach
Clockwork Orange
Naked lunch
The Mosquito Coast
en ga zo maar door
Het ging om films die het boek het beste naar het witte doek hebben vertaald....
Blade Runner is maar heel lossjes gebasseerd op Do androids dream of electric sheep?..... (gelukkig maar)

Kenji
Regisseur
Regisseur

Bericht door Kenji » 22 apr 2003 09:04

Om ook een beetje voort te borduren op het sub-thema Stephen King-verfilmingen: Carrie, Christine en Misery waren natuurlijk ook best geslaagd. Verder vond ik dat American Psycho, een notoir 'onverfilmbaar' boek, goed is verfilmd. De essentie - en dat zijn niet de beruchte martelscènes, maar de compleet oppervlakkige en lege persoon die Patrick Bateman is, de wereld die hem mogelijk maakt en waar hij naadloos in past, en de daarbij behorende wrange humor - komt prima over in de film. Verder is Christian Bale perfect als Patrick Bateman, ben blij dat Di Caprio de rol uiteindelijk afwees...

DonnieDarko
Bijrol
Bijrol

Bericht door DonnieDarko » 22 apr 2003 10:39

Zonder twijfel vind ik The Green Mile een van de beste boekverfilmingen.
Maar dat komt ook omdat King eigenlijk altijd zijn boeken zeer beeldend schrijft. Ik vond de sfeer, de karakters, acteurs perfect. Eigenlijk was het precies zoals ik het voor me zag toen ik het boek (boekjes) las. Vooral Delacroix, Percy Wetmore, Wild Bill en John Coffey (the same as the drink, only spelled different) waren pitch perfect.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 22 apr 2003 16:57

Ik ben toch wel een beetje verbaasd dat niemand The Godfather (en de flashbacks van part II) noemt, moet ik zeggen. Mario Puzo zelf vond het een zeer goede adaptatie van zijn boek. Hoewel niet alle (soms echt minder interessante) verhaallijnen (of lijntjes) in de film(s) zijn opgenomen, en sommige (kleinere) personages hierdoor wel wat minder goed zijn uitgewerkt, zoals Johnny Fontane, Luca Brasi en Lucy Mancini, is dit toch echt een van de beste boekverfilmingen die ik ken.
De sfeer en aankleding zijn goed gepreserveerd door Coppola (Paramount wilde het eerst naar de jaren '70 verhuizen, dachten met Coppola een jonge regisseur die weinig te zeggen had binnen te halen, maar dat hebben ze geweten! Wat uiteindelijk de film wel echt ten goede kwam) en de acteurs doen het ook goed en leveren memorabele prestaties. Verder voegt Nino Rota iets geweldigs toe wat het boek niet had.

Plaats reactie