Beste boekverfilming?

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
cherry blossem
Hoofdrol
Hoofdrol
Contacteer:

Re: Beste boekverfilming?

Bericht door cherry blossem » 22 apr 2003 18:58

Colonel_Kurz schreef:Wat is/zijn volgens jullie de beste boekverfilming(en)?
Daarmee bedoel ik niet de beste film(s) gebaseerd op een boek, maar een film (of films) die het boek het best naar de het grote doek hebben vertaald.
Zelf houd ik mijn mening nog even voor me, om niemand te kunnen beïnvloeden. Ik zal 'm ecter wel snel genoeg geven.

Nou ik wil even kwijt dat als ik een boek lees dus eigenlijk niet de film wil zien, ik heb hells kitchen gelezen en dus een paar jaar erna sleepers gezien, nou dat had ik dus ff nooit moeten doen he! want in me hoofd zag ik dus helemaal niet de kop van kevin bacon, en nou wel!!!!!

Hetzelfde geldt voor het boek van frank mccourt, de as van me moeder zat ik es in de bios, kwam er een voorstukje van angela ashes langs maar zag ik net te laat en ja hoor daar kwam hij langs
robert the full monty carlisle langs als de vader van ..

je eigen fantasie, de personages, de gezichten die je er aan geef komen nooit overeen met wat je ziet op het witte doek

strange16
Bijrol
Bijrol

Bericht door strange16 » 22 apr 2003 19:47

cherry blossem schreef:
Nou ik wil even kwijt dat als ik een boek lees dus eigenlijk niet de film wil zien, ik heb hells kitchen gelezen en dus een paar jaar erna sleepers gezien, nou dat had ik dus ff nooit moeten doen he! want in me hoofd zag ik dus helemaal niet de kop van kevin bacon, en nou wel!!!!!

Hetzelfde geldt voor het boek van frank mccourt, de as van me moeder zat ik es in de bios, kwam er een voorstukje van angela ashes langs maar zag ik net te laat en ja hoor daar kwam hij langs
robert the full monty carlisle langs als de vader van ..

je eigen fantasie, de personages, de gezichten die je er aan geef komen nooit overeen met wat je ziet op het witte doek
Ik ben het met je eens dat het niet overeenkomt met je eigen fantasie, daarom lees ik altijd eerst het boek en kijk ik daarna de film, anders kan je niet meer zelf fantaseren over de personages etc. als je het boek leest.
Maar ik vindt het absoluut niet storend als ik het boek heb gelezen en dan de film kijkt dat het niet overeen komt, en anders mis je toch een hoop mooie films.

Rooster
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rooster » 22 apr 2003 21:18

Een filmscript telt, wat zal het zijn, 100 pagina's (met veel witruimte). De meeste boeken hebben al gauw 2, 3, 4 of nog meer keer zoveel pagina's.
Een gemiddeld boek is dus eigelijk niet te verfilmen zonder het oorspronkelijke verhaal grof geweld aan te doen. De vraag is hoe goed kan de filmmaker daarmee wegkomen.
Er zit natuurlijk nogal wat verschil tussen een script en een boek maar wil je een boek helemaal en goed verfilmen zul je voor de dunne boekjes moeten gaan. Met korte verhalen gaat dat natuurlijk ook goed (Stand By Me, Shawshank redemption). Persoonlijk vind ik het gouden ei (inderdaad rond de 100 bladzijden) heel goed verfilmd :T

Dyna18
Bijrol
Bijrol

Bericht door Dyna18 » 23 apr 2003 04:22

Moet zeggen dat ik de verfilming van 'De Bourne Identity' wel aardig gelukt vind.

strange16
Bijrol
Bijrol

Bericht door strange16 » 23 apr 2003 18:37

Rooster schreef:Een filmscript telt, wat zal het zijn, 100 pagina's (met veel witruimte). De meeste boeken hebben al gauw 2, 3, 4 of nog meer keer zoveel pagina's.
Een gemiddeld boek is dus eigelijk niet te verfilmen zonder het oorspronkelijke verhaal grof geweld aan te doen. De vraag is hoe goed kan de filmmaker daarmee wegkomen.
Er zit natuurlijk nogal wat verschil tussen een script en een boek maar wil je een boek helemaal en goed verfilmen zul je voor de dunne boekjes moeten gaan. Met korte verhalen gaat dat natuurlijk ook goed (Stand By Me, Shawshank redemption). Persoonlijk vind ik het gouden ei (inderdaad rond de 100 bladzijden) heel goed verfilmd :T
Nou ik vind dat dikke boeken ook goed te verfilmen zijn hoor! Een verfilming is niet per defenitie een goede verfilming als je alle aspecten uit het boek ook in je film hebt. Een film waarbij meer is weggelaten of waar dingen veranderd zijn kan ook goed zijn en soms zelfs beter, ookal is het misschien moeilijker.

yamAUchi
Bijrol
Bijrol

Bericht door yamAUchi » 23 apr 2003 20:00

edit : sigh, 1e pagina toch moeten lezen ;)

ik heb the shining niet gelezen, maar de kubrick versie vond ik wel veel cooler dan de miniserie

nou vond king die miniserie beter want die gaf het boek beter weer..

iemand het boek + de serie + de film gezien ?

want the shining was fucking creepy, en volgens mij is het boek ook wel zo =)

redelijk slechte verfilming was american psycho, alhoewel die wel grappig de kleine dingen uit het boek liet zien (de kaartjes, de pakken, de muziek, de grote telefoons etc.)

Kenji
Regisseur
Regisseur

Bericht door Kenji » 24 apr 2003 12:48

yamAUchi schreef:redelijk slechte verfilming was american psycho, alhoewel die wel grappig de kleine dingen uit het boek liet zien (de kaartjes, de pakken, de muziek, de grote telefoons etc.)
Wat vond je er dan slecht aan?

Tomseltje
Figurant
Figurant

Bericht door Tomseltje » 17 dec 2010 22:25

Vergeet al die amerikaanse klotefilms, als je een boekverfilming wilt zien waarbij de boeken zoveel mogelijk gevolgd zijn moet je verfilmingen van de boeken van Roald Dahl kijken, zoals : De GVR (The BFG) en Mathilda.

deze films zijn weliswaar kinderfilms.. zoals de boeken ook kinderboeken zijn.. maar hebben meer inhoud en verhaal dan de meeste oscarwinnende amerikaanse prut.

dawgrule
Figurant
Figurant

Bericht door dawgrule » 18 dec 2010 19:44

Je moet zeker een boekverslag schrijven, maar hebt geen zin om een boek te lezen? jaaa ik heb je door

akketa
Oscar nominatie
Oscar nominatie
Contacteer:

Bericht door akketa » 19 dec 2010 01:05

Tomseltje schreef:Vergeet al die amerikaanse klotefilms, als je een boekverfilming wilt zien waarbij de boeken zoveel mogelijk gevolgd zijn moet je verfilmingen van de boeken van Roald Dahl kijken, zoals : De GVR (The BFG) en Mathilda.

deze films zijn weliswaar kinderfilms.. zoals de boeken ook kinderboeken zijn.. maar hebben meer inhoud en verhaal dan de meeste oscarwinnende amerikaanse prut.
Een boek hoeft van mij niet letterlijk gevolgd te worden, als de essentie op zich maar gepakt wordt. The Shining is overduidelijk geen verfilming die het boek volgt, maar wel ijzersterk en redelijk kloppend met het boek.

Roald Dahl schreef hele simpele boeken met diepere thema's waardoor de verfilmingen heel getrouw konden blijven.

timdekw
Oscar winnaar
Oscar winnaar
Contacteer:

Bericht door timdekw » 20 dec 2010 13:33

Over goed en nauw gevolgde boekverfilmingen gesproken. De boeken van Neil Gaiman worden ook altijd vrij nauwkeurig gevolgd in de verfilmingen. Zie Coraline en Stardust

akketa
Oscar nominatie
Oscar nominatie
Contacteer:

Bericht door akketa » 21 dec 2010 16:21

timdekw schreef:Over goed en nauw gevolgde boekverfilmingen gesproken. De boeken van Neil Gaiman worden ook altijd vrij nauwkeurig gevolgd in de verfilmingen. Zie Coraline en Stardust
Klopt. Coraline is een kort verhaal waar bij de film extra personages zijn toegevoegd. Dan wordt je al snel een nauw gevolgde boekverfilming.

Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Re:

Bericht door Ed Crane » 23 dec 2010 18:04

Colonel_Kurz schreef:Ik ben toch wel een beetje verbaasd dat niemand The Godfather (en de flashbacks van part II) noemt, moet ik zeggen. Mario Puzo zelf vond het een zeer goede adaptatie van zijn boek.
Wat dacht je van Jaws? (The Exorcist toch eigenlijk ook wel)

Een paar persoonlijke favorieten:

Fight Club
Akira en Ghost in the Shell (al is best veel anders en heel veel geschrapt)
The Silence of the Lambs
JFK
Stuk voor stuk films die ook juist als film er goed werken, en erg veel nadruk leggen op en vertellen d.m.v. visuele taal.

Adaptaties waar ik de boeken niet van hem gelezen, maar die ik als film in ieder geval briljant vindt:
There Will Be Blood
Dr. Mabuse der Spieler
en The Thin Red Line is ook als film heel goed
Solaris (de eerste verfilming heeft heel veel dialoog, de tweede is juist voornamelijk visuele taal en sfeer)

Soms kan een verhaal juist goed worden geadapteerd door heel veel te veranderen, aangezien film een heel ander medium is en juist een 'trouwe' adaptatie niet zou werken. Ten onrechte denken mensen bij 'goede adaptatie' vooral aan of alle plotelementen wel zijn overgenomen, terwijl dat eigenlijk natuurlijk maar een deel van een boek is. Er is ook nog zoiets als sfeer, visie, concepten etc. Do Androids Dream of Electric Sheep/ Blade Runner is daar juist een heel goed voorbeeld van (en Do Androids Dream of Electric Sheep is een meesterwerkje 'in its own right', prima boek). Philip K. Dick was absoluut niet te spreken over het scenario, dat enorm veel uit het boek weg liet en veranderde. Toch zei hij, toen hij beelden van Ridley Scott te zien kreeg, met stomheid geslagen te zijn over wat hij zag, alsof ze de beelden rechtstreeks uit zijn hoofd hadden gehaald. Hij was enorm overdonderd, en was ineens enorm positief (zo zegt hij bij de extras bij die super 5-disc box van de film). Dat geld voor meer van Dicks adaptaties, zoals Total Recall (We Remember it For You Wholesale), Minority Report en Next, films gebasseerd op korte verhalen, en met name de eerste twee zijn als film een stuk uitgebreider en beter dan Dicks korte verhalen. De concepten zijn bij Dick eigenlijk veel belangrijker dan de uitwerking, die op veel meer manieren zouden kunnen, maar het gaat er om dat hij op die briljante ideeën is gekomen.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Re: Re:

Bericht door Colonel_Kurz » 24 dec 2010 00:45

Ed Crane schreef:
Colonel_Kurz schreef:Ik ben toch wel een beetje verbaasd dat niemand The Godfather (en de flashbacks van part II) noemt, moet ik zeggen. Mario Puzo zelf vond het een zeer goede adaptatie van zijn boek.
Wat dacht je van Jaws? (The Exorcist toch eigenlijk ook wel)
Joh, je reageert op een bericht van april 2003, ik weet niet of ik die toen al gezien had. :P

TheMajor
Oscar nominatie
Oscar nominatie
Contacteer:

Bericht door TheMajor » 24 dec 2010 00:57

Is Gone With the Wind al genoemd? Ik heb het boek nooit gelezen, maar het schijnt best goed te zijn.

Plaats reactie