Colonel_Kurz schreef:Ik ben toch wel een beetje verbaasd dat niemand The Godfather (en de flashbacks van part II) noemt, moet ik zeggen. Mario Puzo zelf vond het een zeer goede adaptatie van zijn boek.
Wat dacht je van Jaws? (The Exorcist toch eigenlijk ook wel)
Een paar persoonlijke favorieten:
Fight Club
Akira en
Ghost in the Shell (al is best veel anders en heel veel geschrapt)
The Silence of the Lambs
JFK
Stuk voor stuk films die ook juist als film er goed werken, en erg veel nadruk leggen op en vertellen d.m.v. visuele taal.
Adaptaties waar ik de boeken niet van hem gelezen, maar die ik als film in ieder geval briljant vindt:
There Will Be Blood
Dr. Mabuse der Spieler
en
The Thin Red Line is ook als film heel goed
Solaris (de eerste verfilming heeft heel veel dialoog, de tweede is juist voornamelijk visuele taal en sfeer)
Soms kan een verhaal juist goed worden geadapteerd door heel veel te veranderen, aangezien film een heel ander medium is en juist een 'trouwe' adaptatie niet zou werken. Ten onrechte denken mensen bij 'goede adaptatie' vooral aan of alle plotelementen wel zijn overgenomen, terwijl dat eigenlijk natuurlijk maar een deel van een boek is. Er is ook nog zoiets als sfeer, visie, concepten etc.
Do Androids Dream of Electric Sheep/
Blade Runner is daar juist een heel goed voorbeeld van (en Do Androids Dream of Electric Sheep is een meesterwerkje 'in its own right', prima boek). Philip K. Dick was absoluut niet te spreken over het scenario, dat enorm veel uit het boek weg liet en veranderde. Toch zei hij, toen hij beelden van Ridley Scott te zien kreeg, met stomheid geslagen te zijn over wat hij zag, alsof ze de beelden rechtstreeks uit zijn hoofd hadden gehaald. Hij was enorm overdonderd, en was ineens enorm positief (zo zegt hij bij de extras bij die super 5-disc box van de film). Dat geld voor meer van Dicks adaptaties, zoals
Total Recall (We Remember it For You Wholesale),
Minority Report en
Next, films gebasseerd op korte verhalen, en met name de eerste twee zijn als film een stuk uitgebreider en beter dan Dicks korte verhalen. De concepten zijn bij Dick eigenlijk veel belangrijker dan de uitwerking, die op veel meer manieren zouden kunnen, maar het gaat er om dat hij op die briljante ideeën is gekomen.