Beste boekverfilming?

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
Aston
Regisseur
Regisseur

Re: Beste boekverfilming?

Bericht door Aston » 01 mar 2011 22:24

sickboy1984 schreef:
Aston schreef:Nou, jouw bijdrage aan de discussie wordt niet geaprecieerd.

Het enige argument wat ik tot nu gehoord heb is dat het zo een lange wandeling zou zijn maar dat is identiek aan het boek.
Het acteerwerk, vooral van de hobbits is ondermaats.
De rol van sam word niet goed neergezet.
De kracht van een grijze en een witte word niet goed uitgelicht.
Als je het boek verfilmd, dan moet je concessies doen dat is duidelijk, maar doe dat dan met het einde van deel 3, duurt veel en veel te lang, dat is ook zo in het boek, maar juist daar had peter jackson dingen weg kunnen laten.
De relatie tussen sam en frodo en tussen merijn en pepijn zijn in mijn ogen te gay, dat is totaal niet zo in de boeken. De jongens lijken wel verliefd als ze elkaar terug zien.
De innerlijke strijd van aragon is niet goed uitgewerkt.
Die innerlijke strijd is gewoon te weinig tijd voor.

Sam en de hobbits vind ik prima spelen maarja, dat hangt natuurlijk allemaal van wat je beeld erbij was.

Die liefde tussen hobbits is op het scherm natuurlijk logischerwijs veel nadrukkelijker dan in een boek. In het boek zie je de interactie tussen personen niet. Ik vind die emotionele tint tussen de Hobbits juist erg goed. Dat geeft de film wat extra's. Meer emotie. Maar gay? Pfff, je hoeft als mannen niet elkaars hand vast te maken maar een beetje mannenliefde zoals bijvoorbeeld bij Superbad (ja, ik weet het, een totaal ander soort film en personages) kan best mooi zijn. Ik ben zelf ook best afstandelijk ten op zichte van andere mannen maar als je zoveel met elkaar meegemaakt hebt mag je best wel een hechtere band dan normaal hebben.

Wat je precies met het einde van de film bedoeld weet ik niet maar ik vind het wel fijn als er een mooi einde is waar je een verteld wordt wat er met de hoofdpersonages en plaatsen gebeurd en wat niet plotseling stopt.

Wat je precies met de rol van grijs en zwart bedoeld snap ik niet helemaal...

sickboy1984
Regisseur
Regisseur

Bericht door sickboy1984 » 01 mar 2011 22:27

Gandalf de grijze en Gandalf de witte natuurlijk, ik vind dat de kracht van de tovenaars niet goed uitgewerkt is.
Zo word volgens mij nergens in de film verteld dat tovenaars niet sterven.

En het einde, tja dat was gewoon te lang net als in het boek, het leek wel of tolkien er geen einde aan durfde te breien.

sickboy1984
Regisseur
Regisseur

Bericht door sickboy1984 » 01 mar 2011 22:30

je kunt iig niet meer zeuren dat er geen andere argumenten gebracht zijn :)

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 01 mar 2011 23:25

Het einde van de film is overigens wel beduidend ingekort ten opzichte van het boek. De hele strijd om de Gouw is eruit gehaald nota bene.

Aston
Regisseur
Regisseur

Bericht door Aston » 01 mar 2011 23:37

sickboy1984 schreef:je kunt iig niet meer zeuren dat er geen andere argumenten gebracht zijn :)
And I answered. :)
sickboy1984 schreef:Gandalf de grijze en Gandalf de witte natuurlijk, ik vind dat de kracht van de tovenaars niet goed uitgewerkt is.

En het einde, tja dat was gewoon te lang net als in het boek, het leek wel of tolkien er geen einde aan durfde te breien.
Maar wat je dan vooral lang van het einde? De kroning van Aragorn, de Gouw, of die boottocht?

En dat tovenaars niet sterven wordt wel zo goed als duidelijk na het zien van de films. Zelfs als je het explicitiet zou weten wat voegt het werkelijk toe.:P
patrob schreef:Het einde van de film is overigens wel beduidend ingekort ten opzichte van het boek. De hele strijd om de Gouw is eruit gehaald nota bene.
Dat klinkt interessant. Ik moet nog maar een keer deel 3 lezen.:)

McMurphy
Regisseur
Regisseur

Bericht door McMurphy » 02 mar 2011 08:32

Om me er ook nog even in te mengen. Ik heb geen van de boeken gelezen en ben dat ook never nooit van plan. Nou ben ik sowieso niet zo'n fanatieke reader maar ik zou mezelf nooit de tijd gunnen om die overdreven grote boeken te gaan lezen. Bij een laatste herkijk van de trilogie stoorde ik me af en toe al aan enkele langdradige scenes en deze zullen in het boek vast nog wel uitgebreider verteld worden.
Toen ik The Fellowship Of The Ring eind 2001 in de bios zag, was ik helemaal 'in de ban van de ring'. Een jaar met smart wachten voor The Two Towers en nog een jaar voor The Return Of The King was de trilogie compleet en vond ik het fantastische films. Toch heeft de film in mijn ogen de (relatief korte) tand des tijds niet geheel doorstaan aangezien ik recent niet meer zo onder de indruk was van het visuele spektakel. Zoals reeds vermeld, verveelde ik me zo nu en dan aan veel te lange scenes, met name het eind van The Return Of The King koste me veel moeite om volledig uit te zitten. En ook ik stoorde me ook aan de onderlinge verhoudingen tussen de Hobbits. Merry en Pippin vond ik eerlijk gezegd altijd al zwaar irritant en hebben eigenlijk ook geen enkele meerwaarde in het verhaal. Een hechtere band is wel begrijpelijk als twee personages zo nauw met elkaar betrokken zijn en afhankelijk zijn van elkaar in de strijd tegen het vernietigen van de ring, maar de 'mannenliefde' ging me op den duur gewoon te fur.
Ook al zijn dit enkele kritiekpunten die me waarschijnlijk altijd zullen blijven storen, ik blijf de films wel zeer vermakelijk vinden maar ze zullen nooit meer tot mijn favorieten behoren.

timdekw
Oscar winnaar
Oscar winnaar
Contacteer:

Bericht door timdekw » 02 mar 2011 08:58

sickboy1984 schreef:Gandalf de grijze en Gandalf de witte natuurlijk, ik vind dat de kracht van de tovenaars niet goed uitgewerkt is.

Akkoord! Er is inderdaad niet heel duidelijk verteld hoe het nu precies zit met grijs of wit, maar ik kan me herinneren dat ik twee weken geleden tijdens het kijken van The Two Towers Gandalf iets heb horen zeggen over het feit dat hij al behoorlijk lang leeft, niet onsterfelijk, maar wel al heel lang in leven.

En dat hele 'Gay' gebeuren. Dat vond ik juist in de boeken weer storend, daar was iedereen zo eensgezind en lief voor elkaar. Zolang je maar aan de goede kant stond was je meteen elkaars beste vriend. Hierdoor miste ik soms de diversiteit in de verschillende personages. Tuurlijk, ze hebben allemaal hun eigen geschiedenis en allemaal hun eigen taak, maar verder verschilden ze maar weinig van elkaar. In de films vond ik dit heel anders en dat Sam en Frodo elkaar soms een beetje te lief aankijken, daarover ben ik het dan weer met Aston eens. Als je veel meemaakt dan verlies je al snel iets van je stoere mannelijkheid. Ik denk zelfs dat jij daar niet aan zou ontkomen, maar daar zullen we waarschijnlijk nooit achterkomen (laten we hopen van niet).

Ik vind de films als films gezien werkelijk geweldig! En als boekverfilmingen vind ik ze meer dan geslaagd en al helemaal de Special Extended Editions, want die vertellen nog meer dan de bioscoopversies.
Toch ben ik het er wel mee eens dat het einde van de laatste film veel te langdradig is en ook het eindgevecht met de geesten viel me erg tegen. Dit is naar mijn mening dan ook de minste van de drie films.

Katniss
Figurant
Figurant

Bericht door Katniss » 18 mar 2011 20:53

Haar naam was Sarah is een indrukwekkende boekverfilming. Heel respectvol verfilmd.

Thiver
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Thiver » 29 apr 2011 13:33

Katniss schreef:Haar naam was Sarah is een indrukwekkende boekverfilming. Heel respectvol verfilmd.
Ik ben niet bekend met het boek dus kan ik er niets over zeggen, maar wat ik ergens las is dat men voor de film de centrale verhaallijn heeft weggelaten en het plot heeft geconstrueerd uit de zijlijntjes van het boek. Klopt dat enigszins?

Mlima
Hoofdrol
Hoofdrol

Bericht door Mlima » 17 jun 2011 19:09

De beste boekverfilming?

Wat dacht je van"De Langste Dag" naar het gelijknamige boek van Cornelius Ryan .......

juniper59
Figurant
Figurant

Bericht door juniper59 » 28 dec 2011 10:18

uhhh... Lord of the Rings?

Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Bericht door Ed Crane » 10 jan 2012 15:04

timdekw schreef:En dat hele 'Gay' gebeuren. Dat vond ik juist in de boeken weer storend, daar was iedereen zo eensgezind en lief voor elkaar. Zolang je maar aan de goede kant stond was je meteen elkaars beste vriend.
Dat schept natuurlijk ook wel een band hè, samen bedreigd worden door een alles vernietigende, alles onderwerpende godheid, en daar dan samen tegen ten strijde trekken.

timdekw
Oscar winnaar
Oscar winnaar
Contacteer:

Bericht door timdekw » 10 jan 2012 15:08

Dat was veel eerder in de boeken ook al aan de orde. Sowieso vond ik de Hobbits onderling wel erg poezelig. In de films vond ik het een stuk geloofwaardiger. Daar waren het in het begin gewoon vrienden en naarmate ze meer ellende mee hadden gemaakt werden de banden ook sterker, logisch!

Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Bericht door Ed Crane » 10 jan 2012 15:14

Dat is het verschil tussen de 'psychologisch realistische roman', waar alles logisch en realistisch moet zijn, en de 'klassieke roman' waarin alles vooral een symbolische functie heeft. En 'logisch', dat is nou net wat The Lord of the Rings niet is, want dat is een sprookje.

timdekw
Oscar winnaar
Oscar winnaar
Contacteer:

Bericht door timdekw » 10 jan 2012 15:46

Het is een klassiek fantasie verhaal. Toevallig nou net mijn favoriete genre boeken. :)

En zelfs binnen dit genre zie je over het algemeen toch nog wel een bepaalde logica en geloofwaardigheid in de karakterontwikkelingen. Natuurlijk, het is een verzonnen verhaal boordevol niet bestaande wezens en niet bestaande plekken en misschien zijn Hobbits wel gewoon zo vriendelijk tegen elkaar in de wereld die Tolkien bedacht heeft, maar het wist mij persoonlijk niet te bekoren. Een ander heeft er misschien weer totaal geen moeite mee en vindt het juist prachtig, maar bij mij was dit niet bepaald het geval.

Plaats reactie