Welke film(s) ga je vandaag bekijken?

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
Gesloten
Thiver
Regisseur
Regisseur

Bericht door Thiver » 03 okt 2012 22:18

Tja, en misschien is dat juist wat me niet bevalt aan deze film: hij heeft twee gezichten. Aan de ene kant inderdaad het vreselijke zoetsappige gebeuren (die laatste twintig minuten halen de film flink omlaag) en aan de andere kant dat duistere sprookje met maatschappijkritische trekjes; noem het gerust de Spielberg- en Kubrick-kant. En dat is volgens mij geen kwestie van subtext maar puur een film die niet precies weet wat het is of zou moeten zijn. Ergens diep in A.I. zit waarschijnlijk een degelijke film verborgen, maar de stijlen van Kubrick en Spielberg verschillen als dag en nacht van elkaar en een combinatie ervan komt de film niet bepaald ten goede.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Re: Welke film(s) ga je vandaag bekijken?

Bericht door Colonel_Kurz » 03 okt 2012 22:37

Maar dat zoetsappige gebeuren is juist vreselijk cynisch, omdat daar juist uit blijkt dat we als mensen nooit echt contact met elkaar kunnen hebben.

Thiver
Regisseur
Regisseur

Bericht door Thiver » 04 okt 2012 00:30

Dan heb ik dat cynische aspect tussen al die liefdesverklaringen door toch even gemist. Maar waaruit blijkt dat dit laat zien hoe mensen nooit echt contact met elkaar kunnen hebben? Ging de film er niet over dat juist tussen mens en machine nooit een volwaardige band kan bestaan?

Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Bericht door Ed Crane » 04 okt 2012 12:39

Letterlijk gaat A.I. natuurlijk over robots, maar zoals met vele sf-films kun je het allemaal zien als een symbolische vertelling over 'the human condition'.

Hier, de beste analyse van A.I. die ik ken, in twee delen (bij elkaar iets van een kwartier). Het tweede deel is het beste, maar ik post ze toch allebei:

Rooster
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rooster » 04 okt 2012 14:52

Interessante analyse maar het maakt niet dat ik de film nu ineens wel goed vind.
De genoemde motieven vindt ik niet altijd zo sterk. Het double face motief zien we natuurlijk in heel veel films terug (soms tot vervelens toe) als twijfel, innerlijke tweestrijd, bedrog of de duistere kant van iemand wordt gesymboliseerd. Het cirkel narratief motief is volgens mij ook iets wat heel veel films hebben. Het zit ook een beetje ingebakken in het stramien van een film. Soms is het heel subtiel maar vaak ook vrij lomp.
Daarbij Blijft het probleem dat de stijlen van kubrick en spielberg zichtbaar botsen en dat we bijna twee en een half uur naar de droeve puppy-ogen van Haley Joel Osment moeten kijken.

Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Bericht door Ed Crane » 04 okt 2012 15:19

Rooster schreef:De genoemde motieven vindt ik niet altijd zo sterk. Het double face motief zien we natuurlijk in heel veel films terug (soms tot vervelens toe) als twijfel, innerlijke tweestrijd, bedrog of de duistere kant van iemand wordt gesymboliseerd. Het cirkel narratief motief is volgens mij ook iets wat heel veel films hebben.
Het gaat niet zozeer om de motieven en symbolen op zich, of dat die perse origineel zouden zijn, om het maar even zo te zeggen niet zo van "goh, double face, tweestrijd, bedrog, twijfel". Het gaat niet om die 'taal' zelf, dat zit inderdaad in veel meer films. Waar het om gaat is dat die taal het kader/ perspectief schetst waar vanuit je vervolgens de film (verder) kunt lezen/ analyseren, en dat gebeurt in de analyse in de twee filmpjes slechts een beetje.

Rooster
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rooster » 04 okt 2012 16:10

Ja dat snap ik maar in de analyse leek mij iets te veel de nadruk te liggen op het truukje an sich. Toegegeven, in A.I. wordt er subtiel mee omgesprongen en kan het bijdragen aan verdieping en nuancering van het verhaal. Opvallen vind ik overigens wel dat de analyse voor een groot deel wordt toegepast op het begin en het einde van de film...

Was het overigens niet zo dat Kubrick oorspronkelijk de rol van David door een "echte" robot wilde laten vertolken?

GREAT martial art fan
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door GREAT martial art fan » 05 okt 2012 11:14

Vanavond Taken 2, ben benieuwd als hij het eerste deel gaat overtreffen maar dat denk ik niet.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 05 okt 2012 19:38

Pet Sematary (1989)
Blu-ray

DrMabuse
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Re:

Bericht door DrMabuse » 06 okt 2012 18:07

Thiver schreef:Omdat ik maar van allerlei kanten blijf aanhoren dat A.I. wel degelijk een goede film is, ga ik 'm vanavond maar eens aan een herkijk onderwerpen.

Ik ben er een beetje laat mee maar ik heb begin september AI opnieuw gezien en ben alleen maar gesterkt in mijn mening over A.I.

1 - Het is een Pinocchio verfilming.

2 - Het is een slecht gefilmde versie van Pinocchio. Het mist warmte en nergens voel je sympathie -eerder irritatie- voor de personages.

3 - Men wist niet wat men nu eigenlijk wilde dus men ging alle richtingen tegelijk op, beetje links, beetje rechts, beetje boven, beetje onder.

4 - Het ademt een zeer negatieve en deprimerende mening over de mensheid, een bijna protestantse de mens is slecht geboren en zal nooit deugen houding. Dit botst nogal met de kinderlijke onschuld van de hoofdpersonage en niet in een goede manier, wat ook te maken kan hebben met Haley Joel Osment.

5- Haley Joel Osment is erg irritant en na tien minuten wil je zijn accu er al uit halen..

6 - Spielberg's obsessie met kinderen en hun onschuld is in deze film duidelijker en irritanter dan ooit. het word meer dan ooit je door de strot geramd.

7 - Er zit diep verborgen een zeer goede film in deze film maar dat komt nauwelijks tevoorschijn. Er is een uitzondering en dat is de scene waar de A.I.'s bij elkaar staan in afwachting van hun executie. In deze scene vind je aanwijzingen voor wat deze film eigenlijk had kunnen zijn.

Met zo'n cast en crew had men een klassieker kunnen maken dat is ook wel gebeurd maar niet op de manier die men bedoelde.

Duikboot
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Duikboot » 07 okt 2012 20:17

Chernobyl Diaries ga ik zo maar mee beginnen...

Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Re: Re:

Bericht door Ed Crane » 07 okt 2012 20:44

DrMabuse schreef:3 - Men wist niet wat men nu eigenlijk wilde dus men ging alle richtingen tegelijk op, beetje links, beetje rechts, beetje boven, beetje onder.
Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt. Persoonlijk vind ik de film een vrij eenduidig betoog, een vrij specifieke dystopische visie, waarbij alle locaties, personages etc. een duidelijke functie in het geheel hebben. Daarnaast is de film ingedeeld in vier duidelijke, strakke opeenvolgende delen.
DrMabuse schreef:4 - Het ademt een zeer negatieve en deprimerende mening over de mensheid, een bijna protestantse de mens is slecht geboren en zal nooit deugen houding. Dit botst nogal met de kinderlijke onschuld van de hoofdpersonage en niet in een goede manier, wat ook te maken kan hebben met Haley Joel Osment.
In de film wordt een negatieve toekomstvisie geschetst waarbij de creatie van robots/ kunstmatige intelligentie leidt tot een samenleving waarin de mecha's slechts bestaan om aan menselijke verlangens te voldoen, als emotionele buffers gaan functioneren om werkelijk menselijk contact te kunnen vermijden/ te vervangen, waardoor de mensheid steeds meer van zichzelf vervreemd raakt. Tja, het is een duister betoog, maar dat is toch vrij gebruikelijk voor een dystopische visie?
DrMabuse schreef:6 - Spielberg's obsessie met kinderen en hun onschuld is in deze film duidelijker en irritanter dan ooit. het word meer dan ooit je door de strot geramd.
Eerder het tegenovergestelde wat mij betreft. De film is eerder een ontmanteling van Spielbergs ideaalbeeld van de burbs, de familie en het ontschuldige kind (Rouge City en een gigolo als belangrijk personage zul je ook niet snel in een andere Spielbergfilm tegenkomen). Je zou het bij wijze van spreken zelfs kunnen zien als Kubrick die een grap uithaalt met Spielberg.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Re: Re:

Bericht door Colonel_Kurz » 07 okt 2012 21:28

Ed Crane schreef:Tja, het is een duister betoog, maar dat is toch vrij gebruikelijk voor een dystopische visie?
En voor een Kubrick film.

Aston
Regisseur
Regisseur

Bericht door Aston » 08 okt 2012 21:01

Eindelijk. The Wizard of Oz...

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 08 okt 2012 22:06

Aston schreef:Eindelijk. The Wizard of Oz...
Sterkte! Niet één van mijn favorieten.

Gesloten