De Beste Cultfilm?

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
Plaats reactie
Psyjan
Hoofdrol
Hoofdrol
Contacteer:

De Beste Cultfilm?

Bericht door Psyjan » 17 mei 2003 10:23

De Beste Vind Ik Barbarella en Singin' In The Rain

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 17 mei 2003 10:41

Singin' In The Rain is niet echt een cultfilm, aangezien deze sinds 1952 wijdverbreid wordt aanbeden door elke filmliefhebber en vele anderen.
Wat is eigenlijk jouw definitie van een cultfilm?

Psyjan
Hoofdrol
Hoofdrol
Contacteer:

Bericht door Psyjan » 17 mei 2003 10:46

Weet nie precies wat een cult is maar ik weet wel dat Fight Club, The Exorcist en Barbarella cults zijn. Singin' In The Rain is laatst nog uitgeroepen tot een cult film duss..

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 17 mei 2003 10:59

Psyjan schreef:Weet nie precies wat een cult is maar ik weet wel dat Fight Club, The Exorcist en Barbarella cults zijn. Singin' In The Rain is laatst nog uitgeroepen tot een cult film duss..
Door wie dan wel?

FTer
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door FTer » 17 mei 2003 11:13

Colonel_Kurz schreef:Door wie dan wel?
International Cult Group: "We hereby declare that, from now on, 'Singin' in the rain' is a cult-movie....thank you."

Dr. Strangelove
Regisseur
Regisseur

Bericht door Dr. Strangelove » 17 mei 2003 11:29

Cult ? Hehe ! ERASERHEAD van David Lynch !
Ik heb 'm 't eerst gezien jaaaren geleden in het Shaffy Theater in A'dam. Het was toen zeer plakkerig warm en ik wist niet wat ik moest verwachten; ik vond het een zeer vreemde en ergelijke film. Eigenlijk best klote.
Later heb ik, om onbekende redenen, de film nog 's bekeken en hij is in zijn (cult)soort steengoed ! Wat een beelden, wat een ellende, wat een bevreemding, wat een humor.
De hoofdpersoon wordt omschreven als the worst imaginable son-in-law imaginable.
Hou je van kinderen, hou je van Eraserhead ! (NOT)

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 17 mei 2003 11:34

tja, wat is cult inderdaad...lastig...volgens velen is Blade Runenr b.v. ook cult...

Ravenous
Hoofdrol
Hoofdrol
Contacteer:

Bericht door Ravenous » 17 mei 2003 12:03

ja wie geeft mij eens een goeie definitie van een echte cult? :-?
Zou het zelf ook niet kunnen uitleggen...terwijl ik wel juist veel van cult hou. Ik zou het nie uit kunnen leggen wie wel?
Mijn favorite cult: Bad Taste

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 17 mei 2003 13:15

Peter schreef:
Colonel_Kurz schreef:Door wie dan wel?
International Cult Group: "We hereby declare that, from now on, 'Singin' in the rain' is a cult-movie....thank you."
Verbazingwekkend genoeg, een organisatie met die naam heeft ooit bestaan! Het was alleen wel een band. :8

Psyjan
Hoofdrol
Hoofdrol
Contacteer:

Bericht door Psyjan » 17 mei 2003 14:53

Nou Singin' In The Rain is in ieder geval CULT! Kijk anders ff op www.bol.com of www.allmovie.com...daar staan wel notaties bij cult films

Simon
Filmster
Filmster

Bericht door Simon » 17 mei 2003 15:03

Ik heb nog niet op Bol.com gekeken, maar op allmovie.com staat er bij het genre van Singing In the Rain: Genre/Type Comedy, Musical, Musical Romance, Showbiz Comedy, Musical Comedy
Heel erg veel, maar geen cult. Helaas. Verder nog even de woordenboekdefinitie van cult:
cult-
1 ter aanduiding dat het door het tweede lid genoemde in een subcultuur populair is

Een subcultuur. Nou mag ik wel vaststellen dat een film met een 8.4 op IMDB niet alleeen in een subcultuur populair is. Voor cultfilms moeten we had dan ook meer zoeken bij The Rocky Horror Picture Show, de oudere Lynch-films en, inderdaad, Barbarella.

Psyjan
Hoofdrol
Hoofdrol
Contacteer:

Bericht door Psyjan » 17 mei 2003 15:16

en als je op www.allmovie.com kijkt bij Fight Club staat er bij de rating ook Cult Film

Psyjan
Hoofdrol
Hoofdrol
Contacteer:

Bericht door Psyjan » 17 mei 2003 15:23

Op die site heb ik bij Essays Cult Film gevonden...er staat dat Cult Films uitgeroepen zijn tot klassiekers van de amerikaanse bioscopen. Films zoals Citizen Kane, Fantasia, The Wizard Of Oz, Plan 9 From Outer Space, Eraserhead, The Rocky Horror Picture Show, Barbarella en Little Shop Of Horrors.
Singin' In The Rain is inderdaad geen Cult Film. Ik had het fout

JB
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door JB » 17 mei 2003 16:14

Psyjan schreef:Op die site heb ik bij Essays Cult Film gevonden...er staat dat Cult Films uitgeroepen zijn tot klassiekers van de amerikaanse bioscopen. Films zoals Citizen Kane, Fantasia, The Wizard Of Oz, Plan 9 From Outer Space, Eraserhead, The Rocky Horror Picture Show, Barbarella en Little Shop Of Horrors.
Zucht ... een eigen mening mag ook, niet alles wat staat geschreven, is waar.

- Als een film ergens staat omschreven als cultfilm, maakt dat deze film nog niet tot cultfim.
- Als een film nergens staat omschreven als cultfilm, betekent dit nog niet dat het geen cultfilm is (of alsnog kan worden).
- Er bestaat geen absoluut extern criterium dat het keurmerk cultfilms uitdeelt.
- Als een (sub)groep (en een groep bestaat minimaal twee personen) een film omarmt als groepseigen en deze zo afzet tegen de rest, kun je het misschien als cultfilm beschouwen, ook al wordt dit door andere groepen betwist. Je bent het er of mee eens of niet, niemand die je tegenhoudt, ieder zijn eigen mening.
- Maar: hoe meer groepen dezelfde film claimen, of hoe groter de groep en dus hoe vager de gemeenschappelijkheden van de groep, hoe vager de claim op cult, vandaar dat populaire films zelden als cultfilms worden gezien.

Ogf is dit meer iets voor het filosofiehoekje?

Psyjan
Hoofdrol
Hoofdrol
Contacteer:

Bericht door Psyjan » 17 mei 2003 16:45

JB schreef:
Psyjan schreef:Op die site heb ik bij Essays Cult Film gevonden...er staat dat Cult Films uitgeroepen zijn tot klassiekers van de amerikaanse bioscopen. Films zoals Citizen Kane, Fantasia, The Wizard Of Oz, Plan 9 From Outer Space, Eraserhead, The Rocky Horror Picture Show, Barbarella en Little Shop Of Horrors.
Zucht ... een eigen mening mag ook, niet alles wat staat geschreven, is waar.

- Als een film ergens staat omschreven als cultfilm, maakt dat deze film nog niet tot cultfim.
- Als een film nergens staat omschreven als cultfilm, betekent dit nog niet dat het geen cultfilm is (of alsnog kan worden).
- Er bestaat geen absoluut extern criterium dat het keurmerk cultfilms uitdeelt.
- Als een (sub)groep (en een groep bestaat minimaal twee personen) een film omarmt als groepseigen en deze zo afzet tegen de rest, kun je het misschien als cultfilm beschouwen, ook al wordt dit door andere groepen betwist. Je bent het er of mee eens of niet, niemand die je tegenhoudt, ieder zijn eigen mening.
- Maar: hoe meer groepen dezelfde film claimen, of hoe groter de groep en dus hoe vager de gemeenschappelijkheden van de groep, hoe vager de claim op cult, vandaar dat populaire films zelden als cultfilms worden gezien.

Ogf is dit meer iets voor het filosofiehoekje?
Heb je m'n bericht wel geelzen? Ik zei dat het door een speciale groep word uitgeroepen tot een cultfilm ik zei dus: van de amerikaanse bioscopen..dus dat gaat niet om amerikaanse burgers maar om belangrijke mensen in dat vak :O

Plaats reactie