Oscars 2008

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
Gesloten
El Chivo
Walk of Fame
Walk of Fame

Oscars 2008

Bericht door El Chivo » 17 feb 2008 16:08

Ik kan me vergissen, maar ik dacht niet dat er al een topic was aangemaakt over de oscars van dit jaar.

Bij deze, de nominaties en mijn verwachtingen (schuingedrukt: de films die ik al heb gezien):

Best motion picture of the year
  • “Atonement” (Focus Features) - A Working Title Production - Tim Bevan, Eric Fellner and Paul Webster, Producers
    “Juno” (Fox Searchlight) - A Mandate Pictures/Mr. Mudd Production - Lianne Halfon, Mason Novick and Russell Smith, Producers
    “Michael Clayton” (Warner Bros.) - A Clayton Productions, LLC Production - Sydney Pollack, Jennifer Fox and Kerry Orent, Producers
    “No Country for Old Men” (Miramax and Paramount Vantage) - A Scott Rudin/Mike Zoss Production - Scott Rudin, Ethan Coen and Joel Coen, Producers

“There Will Be Blood” (Paramount Vantage and Miramax) - A JoAnne Sellar/Ghoulardi Film Company Production - JoAnne Sellar, Paul Thomas Anderson and Daniel Lupi, Producers

Ik gok erop dat No Country for old men het zal halen van There will be blood. Juno heeft nauwelijks kans als komedie, Atonement zal nooit winnen, want de regisseur is niet eens genomineerd. Voor Michael Clayton is de nominatie op zich al een succes.
Achievement in directing
  • “The Diving Bell and the Butterfly” (Miramax/Pathé Renn) Julian Schnabel
    “Juno” (Fox Searchlight) Jason Reitman
    “Michael Clayton” (Warner Bros.) Tony Gilroy
    “No Country for Old Men” (Miramax and Paramount Vantage) Joel Coen and Ethan Coen
    “There Will Be Blood” (Paramount Vantage and Miramax) Paul Thomas Anderson

Zal een tweestrijd worden tussen de Coens en PTA. Grote vraag: krijgt beste film ook de beste regisseur Oscar of gaan ze het weer splitsen zoals de laatste jaren wel eens vaker het geval was. Anyhow denk ik dat de Coens meer kans maken bij de regie. Ik ga ervan uit dat de academy ervan uitgaat dat ze PTA later nog wel eens kunnen bekronen en de Coens niet.
Performance by an actor in a leading role
  • George Clooney in “Michael Clayton” (Warner Bros.)
    Daniel Day-Lewis in “There Will Be Blood” (Paramount Vantage and Miramax)
    Johnny Depp in “Sweeney Todd The Demon Barber of Fleet Street” (DreamWorks and Warner Bros., Distributed by DreamWorks/Paramount)
    Tommy Lee Jones in “In the Valley of Elah” (Warner Independent)
    Viggo Mortensen in “Eastern Promises” (Focus Features)

Verwachting: het zou een enorme verrassing zijn mocht Daniel Day-Lewis deze Oscar niet winnen. Hij heeft tot nu toe zowat alle andere prijzen in deze categorie al gewonnen en hij ligt goed bij de jury.
Performance by an actor in a supporting role
  • Casey Affleck in “The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford” (Warner Bros.)
    Javier Bardem in “No Country for Old Men” (Miramax and Paramount Vantage)
    Philip Seymour Hoffman in “Charlie Wilson’s War” (Universal)
    Hal Holbrook in “Into the Wild” (Paramount Vantage and River Road Entertainment)
    Tom Wilkinson in “Michael Clayton” (Warner Bros.)

Mijn persoonlijke voorkeur: Affleck
    Verwachting: Bardem
Performance by an actress in a leading role
  • Cate Blanchett in “Elizabeth: The Golden Age” (Universal)
    Julie Christie in “Away from Her” (Lionsgate)
    Marion Cotillard in “La Vie en Rose” (Picturehouse)
    Laura Linney in “The Savages” (Fox Searchlight)
    Ellen Page in “Juno” (Fox Searchlight)

Verwachting: Julie Christie, beetje een gok, maar Cate Blanchett beconcurreert zichzelf, een Francaise gaat die oscar niet krijgen en Page is nog te jong en speelt in een komedie, dus dat is ook geen voordeel.
Performance by an actress in a supporting role
  • Cate Blanchett in “I’m Not There” (The Weinstein Company)
    Ruby Dee in “American Gangster” (Universal)
    Saoirse Ronan in “Atonement” (Focus Features)
    Amy Ryan in “Gone Baby Gone” (Miramax)
    Tilda Swinton in “Michael Clayton” (Warner Bros.)

Persoonlijke voorkeur: Tilda Swinton
    Verwachting: Cate Blanchett, alhoewel ik er niet zo heel erg zeker van ben.
Adapted screenplay
  • “Atonement” (Focus Features) - Screenplay by Christopher Hampton
    “Away from Her” (Lionsgate) - Written by Sarah Polley
    “The Diving Bell and the Butterfly” (Miramax/Pathé Renn) - Screenplay by Ronald Harwood
    “No Country for Old Men” (Miramax and Paramount Vantage) - Written for the screen by Joel Coen & Ethan Coen
    “There Will Be Blood” (Paramount Vantage and Miramax) - Written for the screen by Paul Thomas Anderson

No Country for Old Men, wie beste film wint zal ook wel beste script winnen.
Original screenplay
  • “Juno” (Fox Searchlight) - Written by Diablo Cody
    “Lars and the Real Girl” (MGM) - Written by Nancy Oliver
    “Michael Clayton” (Warner Bros.) - Written by Tony Gilroy
    “Ratatouille” (Walt Disney) - Screenplay by Brad Bird, Story by Jan Pinkava, Jim Capobianco, Brad Bird

“The Savages” (Fox Searchlight) - Written by Tamara Jenkins

Juno, Diablo Cody is hot, van Michael Clayton vond ik het script niet meteen het beste punt. Van The Savages verwacht ik nog wel wat, maar Juno gaat gewoon nog wel iets krijgen.
Best animated feature film of the year
  • “Persepolis” (Sony Pictures Classics) Marjane Satrapi and Vincent Paronnaud
    “Ratatouille” (Walt Disney) Brad Bird
    “Surf's Up” (Sony Pictures Releasing) Ash Brannon and Chris Buck

Lastig, Persepolis ligt politiek misschien wat beter, maar naar analogie met de keuze tussen Triplettes en Finding Nemo, denk ik dat de Academy toch voor het wat conventionelere Ratatouille gaat. Zelf kan het me niet zoveel schelen wie wint, ze zouden het allebei verdienen. Surf's up maakt geen kans.
Achievement in art direction
  • “American Gangster” (Universal) - Art Direction: Arthur Max - Set Decoration: Beth A. Rubino
    “Atonement” (Focus Features) - Art Direction: Sarah Greenwood - Set Decoration: Katie Spencer

“The Golden Compass” (New Line in association with Ingenious Film Partners) - Art Direction: Dennis Gassner - Set Decoration: Anna Pinnock
    “Sweeney Todd The Demon Barber of Fleet Street” (DreamWorks and Warner Bros., Distributed by DreamWorks/Paramount) - Art Direction: Dante Ferretti - Set Decoration: Francesca Lo Schiavo
    “There Will Be Blood” (Paramount Vantage and Miramax) - Art Direction: Jack Fisk - Set Decoration: Jim Erickson

Totaal geen idee. Misschien Atonement maar ik gok op Sweeney Todd.
Achievement in cinematography
  • "The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford” (Warner Bros.) Roger Deakins
    “Atonement” (Focus Features) Seamus McGarvey

“The Diving Bell and the Butterfly” (Miramax/Pathé Renn) Janusz Kaminski
    “No Country for Old Men” (Miramax and Paramount Vantage) Roger Deakins
    “There Will Be Blood” (Paramount Vantage and Miramax) Robert Elswit

Misschien neem ik mijn wensen iets te makkelijk voor werkelijkheid, maar Roger Deakins zou hem toch gewoon moeten krijgen voor Assassination of Jesse James, niet?
Achievement in costume design
  • “Across the Universe” (Sony Pictures Releasing) Albert Wolsky
    “Atonement” (Focus Features) Jacqueline Durran
    “Elizabeth: The Golden Age” (Universal) Alexandra Byrne
    “La Vie en Rose” (Picturehouse) Marit Allen
    “Sweeney Todd The Demon Barber of Fleet Street” (DreamWorks and Warner Bros., Distributed by DreamWorks/Paramount) Colleen Atwood

Ik ga voor Atonement, die zal wel wat Oscars krijgen in de nevencategoriëen. Voor de echt belangrijke prijzen zal ie immers uit de boot vallen.
Best documentary feature
  • “No End in Sight” (Magnolia Pictures) - A Representational Pictures Production - Charles Ferguson and Audrey Marrs
    “Operation Homecoming: Writing the Wartime Experience” (The Documentary Group) - A Documentary Group Production
    - Richard E. Robbins
    “Sicko” (Lionsgate and The Weinstein Company) - A Dog Eat Dog Films Production - Michael Moore and Meghan O’Hara
    “Taxi to the Dark Side” (THINKFilm) - An X-Ray Production - Alex Gibney and Eva Orner
    “War/Dance” (THINKFilm) - A Shine Global and Fine Films Production - Andrea Nix Fine and Sean Fine

Geen idee. Gokje op Operation Homecoming
Best documentary short subject
  • “Freeheld” - A Lieutenant Films Production - Cynthia Wade and Vanessa Roth
    “La Corona (The Crown)” - A Runaway Films and Vega Films Production - Amanda Micheli and Isabel Vega
    “Salim Baba” - A Ropa Vieja Films and Paradox Smoke Production - Tim Sternberg and Francisco Bello
    “Sari’s Mother” (Cinema Guild) - A Daylight Factory Production - James Longley

euh, Sari's mother?
Achievement in film editing
  • “The Bourne Ultimatum” (Universal) Christopher Rouse
    “The Diving Bell and the Butterfly” (Miramax/Pathé Renn) Juliette Welfling
    “Into the Wild” (Paramount Vantage and River Road Entertainment) Jay Cassidy
    “No Country for Old Men” (Miramax and Paramount Vantage) Roderick Jaynes
    “There Will Be Blood” (Paramount Vantage and Miramax) Dylan Tichenor

The Bourne Ultimatum, of misschien toch een extra prijs voor een van de grote twee (NCFOM of TWBB)
Best foreign language film of the year
  • “Beaufort” - A Metro Communications, Movie Plus Production - Israel
    “The Counterfeiters” - An Aichholzer Filmproduktion, Magnolia Filmproduktion Production - Austria
    “Katyń” - An Akson Studio Production - Poland
    “Mongol” - A Eurasia Film Production - Kazakhstan
    “12” - A Three T Production - Russia

Die Fälscher
Achievement in makeup
  • “La Vie en Rose” (Picturehouse) Didier Lavergne and Jan Archibald
    “Norbit” (DreamWorks, Distributed by Paramount) Rick Baker and Kazuhiro Tsuji
    “Pirates of the Caribbean: At World’s End” (Walt Disney) Ve Neill and Martin Samuel

Pirates of the Carribean: At World's End
Achievement in music written for motion pictures (Original score)
  • “Atonement” (Focus Features) Dario Marianelli
    “The Kite Runner” (DreamWorks, Sidney Kimmel Entertainment and Participant Productions, Distributed by Paramount Classics) Alberto Iglesias
    “Michael Clayton” (Warner Bros.) James Newton Howard
    “Ratatouille” (Walt Disney) Michael Giacchino
    “3:10 to Yuma” (Lionsgate) Marco Beltrami

Persoonlijke voorkeur: bij gebrek aan de soundtrack van Assassination ( :-? waar is die gebleven :-? ) ligt mijn persooonlijke voorkeur bij de van Michael Clayton.
    Maar het wordt: Atonement
Achievement in music written for motion pictures (Original song)
  • “Falling Slowly” from “Once”
    (Fox Searchlight) - Music and Lyric by Glen Hansard and Marketa Irglova
    “Happy Working Song” from “Enchanted”
    (Walt Disney) - Music by Alan Menken - Lyric by Stephen Schwartz
    “Raise It Up” from “August Rush”
    (Warner Bros.) - Music and lyric by Jamal Joseph, Charles Mack and Tevin Thomas
    “So Close” from “Enchanted”
    “That’s How You Know” from “Enchanted”

Drie nominaties voor Enchanted? Dan zal het wel een van de andere twee worden (Dreamgirls indachtig). Falling Slowly
Best animated short film
  • “I Met the Walrus” - A Kids & Explosions Production - Josh Raskin
    “Madame Tutli-Putli” (National Film Board of Canada) - A National Film Board of Canada Production - Chris Lavis and Maciek Szczerbowski
    “Même les Pigeons Vont au Paradis (Even Pigeons Go to Heaven)” (Premium Films) - A BUF Compagnie Production - Samuel Tourneux and Simon Vanesse
    “My Love (Moya Lyubov)” (Channel One Russia) - A Dago-Film Studio, Channel One Russia and Dentsu Tec Production - Alexander Petrov
    “Peter & the Wolf” (BreakThru Films) - A BreakThru Films/Se-ma-for Studios Production - Suzie Templeton and Hugh Welchman

Mijn natte vinger zegt: Même les Pigeons Vont au Paradis
Best live action short film
  • “At Night” - A Zentropa Entertainments 10 Production - Christian E. Christiansen and Louise Vesth
    “Il Supplente (The Substitute)” (Sky Cinema Italia) - A Frame by Frame Italia Production - Andrea Jublin
    “Le Mozart des Pickpockets (The Mozart of Pickpockets)” (Premium Films) - A Karé Production - Philippe Pollet-Villard
    “Tanghi Argentini” (Premium Films) - An Another Dimension of an Idea Production - Guido Thys and Anja Daelemans
    “The Tonto Woman” - A Knucklehead, Little Mo and Rose Hackney Barber Production - Daniel Barber and Matthew Brown

Tanghi Argentini gaat België gewoon een Oscar bezorgen. Heeft al prijzen zat gewonnen, dus een Oscar kan er nog wel bij.
Achievement in sound editing
  • “The Bourne Ultimatum” (Universal) - Karen Baker Landers and Per Hallberg
    “No Country for Old Men” (Miramax and Paramount Vantage)
    Skip Lievsay
    “Ratatouille” (Walt Disney) - Randy Thom and Michael Silvers

“There Will Be Blood” (Paramount Vantage and Miramax) - Christopher Scarabosio and Matthew Wood
    “Transformers” (DreamWorks and Paramount in association with Hasbro)
    Ethan Van der Ryn and Mike Hopkins

Gokken op The Bourne Ultimatum.
Achievement in sound mixing
  • “The Bourne Ultimatum” (Universal) - Scott Millan, David Parker and Kirk Francis
    “No Country for Old Men” (Miramax and Paramount Vantage) - Skip Lievsay, Craig Berkey, Greg Orloff and Peter Kurland
    “Ratatouille” (Walt Disney) - Randy Thom, Michael Semanick and Doc Kane
    “3:10 to Yuma” (Lionsgate) - Paul Massey, David Giammarco and Jim Stuebe
    “Transformers” (DreamWorks and Paramount in association with Hasbro) - Kevin O’Connell, Greg P. Russell and Peter J. Devlin

Goh, een van de weinige categorieën waarvan ik alles al zag en ik weet het gewoon niet. Laat ik hier gokken op Ratatouille.
Achievement in visual effects
  • “The Golden Compass” (New Line in association with Ingenious Film Partners) - Michael Fink, Bill Westenhofer, Ben Morris and Trevor Wood
    “Pirates of the Caribbean: At World’s End” (Walt Disney)- John Knoll, Hal Hickel, Charles Gibson and John Frazier
    “Transformers” (DreamWorks and Paramount in association with Hasbro) - Scott Farrar, Scott Benza, Russell Earl and John Frazier

Pirates won 'em vorig jaar en ik twijfel of dat nu een voordeel of een nadeel is tov Transformers. Laat ik gokken dat het een voordeel is en dat dat team er twee op rij wint.
Laatst gewijzigd door El Chivo op 24 feb 2008 13:11, 5 keer totaal gewijzigd.

Feoreunn
Regisseur
Regisseur

Bericht door Feoreunn » 17 feb 2008 16:19

Ik dacht dat hier al een topic over was, maar daar is al even niet meer in gepost. Ik kan mij alleszins in je keuzes vinden. Zijn de Oscars eigenlijk echt zo voorspelbaar altijd?

El Chivo
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door El Chivo » 17 feb 2008 18:41

Feoreunn schreef:Ik dacht dat hier al een topic over was, maar daar is al even niet meer in gepost. Ik kan mij alleszins in je keuzes vinden. Zijn de Oscars eigenlijk echt zo voorspelbaar altijd?
Als je het kan terugvinden, verplaats ik m'n post graag. Ik heb gezocht op een combinatie van de woorden atonement, country en blood en vond slechts vier schamele posts, waarvan geen enkele een topic specifiek over de Oscars was. Dus ik ga ervan uit dat er geen topic was;

En voorspelbaar? Ach, er zijn gelukkig altijd verrassingen, maar meestal ligt het wel ongeveer in de lijn van Bafta's, Globes, en SAG, DGA, WGA en PGA-prijsuitreikingen.

Vorige jaren had ik er meestal zoiets van 12-16 op 24 op voorhand goed, en dat vind ik niet zo slecht, rekening houdend met het feit dat ik meestal nauwelijks zicht hebt op de categorieën docu & shorts. Benieuwd wat het dit jaar geeft, als There Will Be Blood toch de grote winnaar blijkt te zijn, zal ik niet veel halen.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 17 feb 2008 18:58

Er was al een topic over, maar dat bedoeld als persoonlijke beschouwing op de oscars, dus kan dit topic er best naast bestaan. Mijn reactie op je voorspelling en wensen volgen straks, daar is veel meer tijd dan verwacht in gaan zitten en ik ga nu eerst even eten.

Arcanya
Bijrol
Bijrol

Bericht door Arcanya » 17 feb 2008 19:11

Ik denk dat je Juno een beetje onderschat, hoewel je er met je verwachtingen verder niet zover naast zit volgens mij. Alleen zal Juno die prijzen niet niet winnen omdat Page te jong is (ze is 20, er zijn jongere winnaars geweest) of omdat het een comedy is. Eerder vanwege de betere concurrentie.

Met leading actress maakt Page denk ik zelfs ook nog wel een kans.

El Chivo
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door El Chivo » 17 feb 2008 19:29

Echt onderschatten doe ik Juno niet, ik schat hem zelfs als de nr 3 van de beste films in, maar dat komedies (en het is natuurlijk wat kort door de bocht om Juno enkel als komedie pur sang af te doen) zelden Oscars binnenrijven is wel een feit.

Als leading actress gok ik ook vooral op Christie omdat ze de SAG-award gewonnen heeft. Beste originele script kan Juno moeilijk mislopen denk ik.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 17 feb 2008 20:53

Mijn voorspellingen en wensen, in reactie op die van Chivo, met wat ik heb gezien ook schuingedrukt.
El Chivo schreef: Best motion picture of the year
  • “Atonement” (Focus Features) - A Working Title Production - Tim Bevan, Eric Fellner and Paul Webster, Producers
    “Juno” (Fox Searchlight) - A Mandate Pictures/Mr. Mudd Production - Lianne Halfon, Mason Novick and Russell Smith, Producers
    “Michael Clayton” (Warner Bros.) - A Clayton Productions, LLC Production - Sydney Pollack, Jennifer Fox and Kerry Orent, Producers
    “No Country for Old Men” (Miramax and Paramount Vantage) - A Scott Rudin/Mike Zoss Production - Scott Rudin, Ethan Coen and Joel Coen, Producers
    “There Will Be Blood” (Paramount Vantage and Miramax) - A JoAnne Sellar/Ghoulardi Film Company Production - JoAnne Sellar, Paul Thomas Anderson and Daniel Lupi, Producers

Ik gok erop dat No Country for old men het zal halen van There will be blood. Juno heeft nauwelijks kans als komedie, Atonement zal nooit winnen, want de regisseur is niet eens genomineerd. Voor Michael Clayton is de nominatie op zich al een succes.
No Country is inderdaad de meest logische en waarschijnlijke winnaar. Blood is nog een stuk donkerder en complexer. Atonement leek lange tijd dit jaar de grootste kanshebber, maar die hype en buzz zijn nagenoeg verdwenen, en het niet nomineren van Wright is tekenend. Beste film winnen zonder een regienominatie gebeurde voor het laatst in 1989, en daarvoor ook een hele tijd niet. Over die andere twee heb je het laatste woord al gezegd.
El Chivo schreef:Achievement in directing
  • “The Diving Bell and the Butterfly” (Miramax/Pathé Renn) Julian Schnabel
    “Juno” (Fox Searchlight) Jason Reitman
    “Michael Clayton” (Warner Bros.) Tony Gilroy
    “No Country for Old Men” (Miramax and Paramount Vantage) Joel Coen and Ethan Coen
    “There Will Be Blood” (Paramount Vantage and Miramax) Paul Thomas Anderson [/i]

Zal een tweestrijd worden tussen de Coens en PTA. Grote vraag: krijgt beste film ook de beste regisseur Oscar of gaan ze het weer splitsen zoals de laatste jaren wel eens vaker het geval was. Anyhow denk ik dat de Coens meer kans maken bij de regie. Ik ga ervan uit dat de academy ervan uitgaat dat ze PTA later nog wel eens kunnen bekronen en de Coens niet.
Ik betwijfel of dat de redenering is, het zal eerder zo zijn dat de Coens tien jaar later 'gesnubd' werden toen Fargo in vele categorieën verloor van The English Patient. Maar ik sluit niet volledig uit dat Schnabel misschien als derde hond met de oscar er vandoor gaat. Reitman maakt geen kans omdat iedereen het succes van Juno volledig aan Page en Cody toeschrijft, en de nominaties van Clayton begrijp ik sowieso niet zo goed.

Zowel in deze categorie als in de bovenste geniet No Country overigens ook mijn lichte voorkeur, hoewel Blood later op herhaling best nog in mijn achting kan stijgen.
El Chivo schreef:Performance by an actor in a leading role
  • George Clooney in “Michael Clayton” (Warner Bros.)
    Daniel Day-Lewis in “There Will Be Blood” (Paramount Vantage and Miramax)
    Johnny Depp in “Sweeney Todd The Demon Barber of Fleet Street” (DreamWorks and Warner Bros., Distributed by DreamWorks/Paramount)
    Tommy Lee Jones in “In the Valley of Elah” (Warner Independent)
    Viggo Mortensen in “Eastern Promises” (Focus Features)

Verwachting: het zou een enorme verrassing zijn mocht Daniel Day-Lewis deze Oscar niet winnen. Hij heeft tot nu toe zowat alle andere prijzen in deze categorie al gewonnen en hij ligt goed bij de jury.
Day-Lewis wint. Hoewel ik het persoonlijk Mortensen meer gun op basis van zijn rol in Eastern Promises, kan Day-Lewis de prijs nauwelijks meer ontgaan, op basis van hoe hij meer 'acteert' dan de rest van het rijtje, en tot nu toe zowat alle andere prijzen heeft gewonnen. Maar dat was een aantal jaar terug ook exact het geval met Gangs of New York, en toen won opeens een onopvallende, ingetogen Adrien Brody. Verschil is natuurlijk wel dat Gangs een veel mindere film was dan Blood.
El Chivo schreef:Performance by an actor in a supporting role
  • Casey Affleck in “The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford” (Warner Bros.)
    Javier Bardem in “No Country for Old Men” (Miramax and Paramount Vantage)
    Philip Seymour Hoffman in “Charlie Wilson’s War” (Universal)
    Hal Holbrook in “Into the Wild” (Paramount Vantage and River Road Entertainment)
    Tom Wilkinson in “Michael Clayton” (Warner Bros.)

Mijn persoonlijke voorkeur: Affleck
    Verwachting: Bardem
Affleck had een hoofdrol nominatie moeten hebben, geen bijrol. Dat gezegd hebbende lijkt de winst van Bardem net zo onontkoombaar als zijn personage in de film. Holbrook schijnt nog voor een verrassing te kunnen zorgen zoals Alan Arkin dat vorig jaar deed. Bardem mag 'm van mij hebben.
El Chivo schreef:Performance by an actress in a leading role
  • Cate Blanchett in “Elizabeth: The Golden Age” (Universal)
    Julie Christie in “Away from Her” (Lionsgate)
    Marion Cotillard in “La Vie en Rose” (Picturehouse)
    Laura Linney in “The Savages” (Fox Searchlight)
    Ellen Page in “Juno” (Fox Searchlight)

Verwachting: Julie Christie, beetje een gok, maar Cate Blanchett beconcurreert zichzelf, een Francaise gaat die oscar niet krijgen en Page is nog te jong en speelt in een komedie, dus dat is ook geen voordeel.
Christie heeft de buzz en de leeftijd. Verder heb ik hier te weinig van gezien om een voorkeur uit te spreken.
El Chivo schreef:Performance by an actress in a supporting role
  • Cate Blanchett in “I’m Not There” (The Weinstein Company)
    Ruby Dee in “American Gangster” (Universal)
    Saoirse Ronan in “Atonement” (Focus Features)
    Amy Ryan in “Gone Baby Gone” (Miramax)
    Tilda Swinton in “Michael Clayton” (Warner Bros.)

Persoonlijke voorkeur: Tilda Swinton
    Verwachting: Cate Blanchett, alhoewel ik er niet zo heel erg zeker van ben.
Ruby Dee maakt gelukkig geen kans. Ronan zal het ook met een nominatie moeten doen. Blanchett was eerst 'frontrunner', maar Swinton en Ryan zijn inmiddels bijna langszij gekomen. Van Swinton begrijp ik dat niet zo, ondanks haar coole speech bij de BAFTA's. Ryan is erg sterk, maar ik verwacht en hoop dat Blanchetts Dylan toch wint.
El Chivo schreef:Adapted screenplay
  • “Atonement” (Focus Features) - Screenplay by Christopher Hampton
    “Away from Her” (Lionsgate) - Written by Sarah Polley
    “The Diving Bell and the Butterfly” (Miramax/Pathé Renn) - Screenplay by Ronald Harwood
    “No Country for Old Men” (Miramax and Paramount Vantage) - Written for the screen by Joel Coen & Ethan Coen
    “There Will Be Blood” (Paramount Vantage and Miramax) - Written for the screen by Paul Thomas Anderson

No Country for Old Men, wie beste film wint zal ook wel beste script winnen.
Logische redenering. Daarnaast is het ook gewoon een ijzersterk script. Atonement vond ik ook een zeer slimme adaptatie, maar er zal niet werkelijk gestemd worden op hoe de boeken vertaald zijn naar het scherm.
El Chivo schreef:Original screenplay
  • “Juno” (Fox Searchlight) - Written by Diablo Cody
    “Lars and the Real Girl” (MGM) - Written by Nancy Oliver
    “Michael Clayton” (Warner Bros.) - Written by Tony Gilroy
    “Ratatouille” (Walt Disney) - Screenplay by Brad Bird, Story by Jan Pinkava, Jim Capobianco, Brad Bird

“The Savages” (Fox Searchlight) - Written by Tamara Jenkins

Juno, Diablo Cody is hot, van Michael Clayton vond ik het script niet meteen het beste punt. Van The Savages verwacht ik nog wel wat, maar Juno gaat gewoon nog wel iets krijgen.
Yup, dit wordt de troostprijs voor Juno
El Chivo schreef:Best animated feature film of the year
  • “Persepolis” (Sony Pictures Classics) Marjane Satrapi and Vincent Paronnaud
    “Ratatouille” (Walt Disney) Brad Bird
    “Surf's Up” (Sony Pictures Releasing) Ash Brannon and Chris Buck

Lastig, Persepolis ligt politiek misschien wat beter, maar naar analogie met de keuze tussen Triplettes en Finding Nemo, denk ik dat de Academy toch voor het wat conventionelere Ratatouille gaat. Zelf kan het me niet zoveel schelen wie wint, ze zouden het allebei verdienen. Surf's up maakt geen kans.
Ik heb toch echt een voorkeur voor het beter in elkaar zittende en opgebouwde Ratatouille, en verwacht dat die er ook bij de Academy is. Daarnaast zullen veel meer leden de film gezien hebben.
El Chivo schreef:Achievement in art direction
  • “American Gangster” (Universal) - Art Direction: Arthur Max - Set Decoration: Beth A. Rubino
    “Atonement” (Focus Features) - Art Direction: Sarah Greenwood - Set Decoration: Katie Spencer
    “The Golden Compass” (New Line in association with Ingenious Film Partners) - Art Direction: Dennis Gassner - Set Decoration: Anna Pinnock
    “Sweeney Todd The Demon Barber of Fleet Street” (DreamWorks and Warner Bros., Distributed by DreamWorks/Paramount) - Art Direction: Dante Ferretti - Set Decoration: Francesca Lo Schiavo
    “There Will Be Blood” (Paramount Vantage and Miramax) - Art Direction: Jack Fisk - Set Decoration: Jim Erickson

Totaal geen idee. Misschien Atonement maar ik gok op Sweeney Todd.
Lijkt me een goede gok, en een goed alternatief. Sweeney is in ieder geval de meest opvallende in deze categorie. Tenzij Blood tegen alle verwachtingen een 'sweep' doet, dan zal deze ook wel die richting in gaan. De Art Directors Guild Awards van morgen maken wellicht meer duidelijk.
El Chivo schreef:Achievement in cinematography
  • "The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford” (Warner Bros.) Roger Deakins
    “Atonement” (Focus Features) Seamus McGarvey

“The Diving Bell and the Butterfly” (Miramax/Pathé Renn) Janusz Kaminski
    “No Country for Old Men” (Miramax and Paramount Vantage) Roger Deakins
    “There Will Be Blood” (Paramount Vantage and Miramax) Robert Elswit

Misschien neem ik mijn wensen iets te makkelijk voor werkelijkheid, maar Roger Deakins zou hem toch gewoon moeten krijgen voor Assassination of Jesse James, niet?
Het zou moeten, maar ik ben niet echt zeker van dat het gaat gebeuren. Deakins maakt misschien wel meer kans om voor No Country te winnen. Maar de ASC ging voor Robert Elswit... Maar ik hoop met je mee. :) Ik vrees echter dat het feit dat Assassination een vrij ongeziene film is in vergelijking met de twee grote films van de avond nog wel eens de doorslaggevende factor zou kunnen zijn.
El Chivo schreef:Achievement in costume design
  • “Across the Universe” (Sony Pictures Releasing) Albert Wolsky
    “Atonement” (Focus Features) Jacqueline Durran
    “Elizabeth: The Golden Age” (Universal) Alexandra Byrne
    “La Vie en Rose” (Picturehouse) Marit Allen
    “Sweeney Todd The Demon Barber of Fleet Street” (DreamWorks and Warner Bros., Distributed by DreamWorks/Paramount) Colleen Atwood

Ik ga voor Atonement, die zal wel wat Oscars krijgen in de nevencategoriëen. Voor de echt belangrijke prijzen zal ie immers uit de boot vallen.
Ik ga toch eerder voor Sweeney Todd. Die ene groene jurk is niet genoeg. En Colleen Atwood is geliefd bij de Academy.
El Chivo schreef:Achievement in film editing
  • “The Bourne Ultimatum” (Universal) Christopher Rouse
    “The Diving Bell and the Butterfly” (Miramax/Pathé Renn) Juliette Welfling
    “Into the Wild” (Paramount Vantage and River Road Entertainment) Jay Cassidy
    “No Country for Old Men” (Miramax and Paramount Vantage) Roderick Jaynes
    “There Will Be Blood” (Paramount Vantage and Miramax) Dylan Tichenor

The Bourne Ultimatum, of misschien toch een extra prijs voor een van de grote twee (NCFOM of TWBB)
The Bourne Ultimatum is in ieder geval de meest gemonteerde film van de vijf. :) Maar Roderick Jaynes heet in het echt Joel & Ethan Coen, en die zijn dit jaar toch de favoriet, dus dat sluit ik ook echt niet. De afgelopen twee jaar en in 2002 en 2003 was beste montage ook beste film.
El Chivo schreef:Achievement in makeup
  • “La Vie en Rose” (Picturehouse) Didier Lavergne and Jan Archibald
    “Norbit” (DreamWorks, Distributed by Paramount) Rick Baker and Kazuhiro Tsuji
    “Pirates of the Caribbean: At World’s End” (Walt Disney) Ve Neill and Martin Samuel

Pirates of the Carribean: At World's End
Zolang Norbit maar niet wint.
El Chivo schreef:Achievement in music written for motion pictures (Original score)
  • “Atonement” (Focus Features) Dario Marianelli
    “The Kite Runner” (DreamWorks, Sidney Kimmel Entertainment and Participant Productions, Distributed by Paramount Classics) Alberto Iglesias
    “Michael Clayton” (Warner Bros.) James Newton Howard
    “Ratatouille” (Walt Disney) Michael Giacchino
    “3:10 to Yuma” (Lionsgate) Marco Beltrami

Persoonlijke voorkeur: bij gebrek aan de soundtrack van Assassination ( :-? waar is die gebleven :-? ) ligt mijn persooonlijke voorkeur bij de van Michael Clayton.
    Maar het wordt: Atonement
De echte misdaad is pas dat Johnny Greenwoods score voor There Will Be Blood ongeldig werd verklaard om een domme reden. Met het ontbreken van die en Jesse James is dit toch een matige categorie geworden. Ik denk dat dit dan toch de troostprijs voor Atonement wordt, waar van de nominaties ook mijn voorkeur bij ligt. Van de muziek van Clayton kan ik me niks herinneren. En Beltrami doet eigenlijk gewoon exact hetzelfde als bij Three Burials, maar dan een stuk minder.
El Chivo schreef:Achievement in music written for motion pictures (Original song)
  • “Falling Slowly” from “Once”
    (Fox Searchlight) - Music and Lyric by Glen Hansard and Marketa Irglova
    “Happy Working Song” from “Enchanted”
    “Raise It Up” from “August Rush”
    (Warner Bros.) - Music and lyric by Jamal Joseph, Charles Mack and Tevin Thomas
    “So Close” from “Enchanted”
    “That’s How You Know” from “Enchanted”

Drie nominaties voor Enchanted? Dan zal het wel een van de andere twee worden (Dreamgirls indachtig). Falling Slowly
Dezelfde mensen die in 2002 voor Eminem gingen en 2 jaar geleden voor It's Hard Out There For A Pimp zouden best eens voor Falling Slowly kunnen gaan. Maar drie nominaties voor Enchanted, en geen voor Hairspray of Sweeney Todd? Damn...
El Chivo schreef:Achievement in sound editing
  • “The Bourne Ultimatum” (Universal) - Karen Baker Landers and Per Hallberg
    “No Country for Old Men” (Miramax and Paramount Vantage)
    Skip Lievsay
    “Ratatouille” (Walt Disney) - Randy Thom and Michael Silvers
    “There Will Be Blood” (Paramount Vantage and Miramax) - Christopher Scarabosio and Matthew Wood
    “Transformers” (DreamWorks and Paramount in association with Hasbro)
    Ethan Van der Ryn and Mike Hopkins

Gokken op The Bourne Ultimatum.
Ik gok op No Country.
El Chivo schreef:Achievement in sound mixing
  • “The Bourne Ultimatum” (Universal) - Scott Millan, David Parker and Kirk Francis
    “No Country for Old Men” (Miramax and Paramount Vantage) - Skip Lievsay, Craig Berkey, Greg Orloff and Peter Kurland
    “Ratatouille” (Walt Disney) - Randy Thom, Michael Semanick and Doc Kane
    “3:10 to Yuma” (Lionsgate) - Paul Massey, David Giammarco and Jim Stuebe
    “Transformers” (DreamWorks and Paramount in association with Hasbro) - Kevin O’Connell, Greg P. Russell and Peter J. Devlin

Goh, een van de weinige categorieën waarvan ik alles al zag en ik weet het gewoon niet. Laat ik hier gokken op Ratatouille.
Hier ga ik dan juist voor The Bourne Ultimatum. Maar gezien hoe het geluid, zeker in Amerika, volledig vanuit de studio wordt opgebouwd vind ik het verschil tussen deze twee categorieën altijd onduidelijk.
El Chivo schreef:Achievement in visual effects
  • “The Golden Compass” (New Line in association with Ingenious Film Partners) - Michael Fink, Bill Westenhofer, Ben Morris and Trevor Wood
    “Pirates of the Caribbean: At World’s End” (Walt Disney)- John Knoll, Hal Hickel, Charles Gibson and John Frazier
    “Transformers” (DreamWorks and Paramount in association with Hasbro) - Scott Farrar, Scott Benza, Russell Earl and John Frazier

Pirates won 'em vorig jaar en ik twijfel of dat nu een voordeel of een nadeel is tov Transformers. Laat ik gokken dat het een voordeel is en dat dat team er twee op rij wint.
De robots van Transformers lijken mij een logischere keuze. Heeft al de meeste prijzen in deze categorie binnen gehaalt, geloof ik. Helaas, want ik gun de film van Bay niks.

rrambuiter
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door rrambuiter » 20 feb 2008 15:04

Ondertussen druk aan het voorbereiden, met als reminder nog even de TVU Player. Ik gok dat het rond een uur of 2 's nachts begint, in onze Nederlandse tijd.

Kyrill
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Kyrill » 20 feb 2008 15:11

Ik begrijp echt niet waar die 6 nominatie's voor Michael Clayton vandaan komen! Alleen die van beste acteur voor George Clooney snap ik! Heb de film laatst gezien het is een zeer redelijke film maar meer ook niet. De nominatie van Tilda Swinton is me een nog groter raadsel...

rrambuiter
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door rrambuiter » 20 feb 2008 15:15

Same here. Als het nou zo'n dramatisch Crash-gehalte had, beetje met moralen gooien en er mee wegkomen door gouden beeldjes te winnen, dan zie ik het nog door de vingers. Da's nu eenmaal de Oscar-smaak. Michael Clayton is dan ook echt geen slechte film, maar Oscar-waardig? Verre van. Het is een middelmatig rechtbank mysterie/drama dat veel beter had kunnen zijn door wat andere keuzes in het script te verwerken.

gollum36
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door gollum36 » 20 feb 2008 15:50

Meszahline schreef:Ondertussen druk aan het voorbereiden, met als reminder nog even de TVU Player. Ik gok dat het rond een uur of 2 's nachts begint, in onze Nederlandse tijd.
dude, die heb je van mij.

El Chivo
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door El Chivo » 20 feb 2008 16:41

Kyrill schreef:Ik begrijp echt niet waar die 6 nominatie's voor Michael Clayton vandaan komen! Alleen die van beste acteur voor George Clooney snap ik! Heb de film laatst gezien het is een zeer redelijke film maar meer ook niet. De nominatie van Tilda Swinton is me een nog groter raadsel...
Gek, zelf vond ik haar net erg sterk acteren in die film.

Meer zelfs, volgens mij is de bijrol van Tilda Swinton de enige nominatie van Michael Clayton die ook effectief een kans maakt op een Oscar. Blanchett blijft licht favoriet, maar veel scheelt het niet denk ik.

Kyrill
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Kyrill » 20 feb 2008 17:40

El Chivo schreef:
Kyrill schreef:Ik begrijp echt niet waar die 6 nominatie's voor Michael Clayton vandaan komen! Alleen die van beste acteur voor George Clooney snap ik! Heb de film laatst gezien het is een zeer redelijke film maar meer ook niet. De nominatie van Tilda Swinton is me een nog groter raadsel...
Gek, zelf vond ik haar net erg sterk acteren in die film.

Meer zelfs, volgens mij is de bijrol van Tilda Swinton de enige nominatie van Michael Clayton die ook effectief een kans maakt op een Oscar. Blanchett blijft licht favoriet, maar veel scheelt het niet denk ik.
Wat vond je dan zo sterk aan haar rol? Ik vond haar niet slecht maar nergens echt bijzonder. Ik vind dat Clooney hem meer verdiend dan Swinton, zij het dat er bij Clooney er veel meer concurrentie is.

Feoreunn
Regisseur
Regisseur

Bericht door Feoreunn » 20 feb 2008 20:43

Meszahline schreef:Ondertussen druk aan het voorbereiden, met als reminder nog even de TVU Player. Ik gok dat het rond een uur of 2 's nachts begint, in onze Nederlandse tijd.
Wat bedoel je met voorbereiden?

Lumière
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Lumière » 20 feb 2008 21:03

De films kijken natuurlijk.

Ik ben op vakantie tijdens de Oscars, 'jammer'.

Gesloten