Zijn er grenzen bij het maken van een film?

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 07 jun 2003 10:48

Zitten er hier fans van Hable Con Ella?

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 07 jun 2003 12:51

Colonel_Kurz schreef:Zitten er hier fans van Hable Con Ella?
weet ik niet, maar in elk geval wel mensen die in het bestuur van Comité Anti Stierenvechten hebben gezeten :)

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 07 jun 2003 12:54

ruben schreef:
Colonel_Kurz schreef:Zitten er hier fans van Hable Con Ella?
weet ik niet, maar in elk geval wel mensen die in het bestuur van Comité Anti Stierenvechten hebben gezeten :)
Ja, maar iets wat volgensmij niet iedereen weet, is dat er tijdens de opnames van deze film 6 stieren zijn gedood (volgens sommigen met zoveel pijn dat het martelen te noemen was). En dit is een film waar toch behoorlijk veel mensen van hebben genoten en door Cinema.nl tot beste film van 2002 is uitgeroepen. Daarnaast kreeg de film o.a. 2 Oscar nominaties (beste orig. script en beste regisseur, waarvan de eerste nominatie verzilverd werd), won een César voor beste EU-film, een BAFTA Film Award voor beste niet-Engelstalige film en beste orig. script en een Golden Globe voor beste buitenlandse film.

Simon
Filmster
Filmster

Bericht door Simon » 07 jun 2003 17:13

Colonel_Kurz schreef:Ja, maar iets wat volgensmij niet iedereen weet, is dat er tijdens de opnames van deze film 6 stieren zijn gedood (volgens sommigen met zoveel pijn dat het martelen te noemen was). En dit is een film waar toch behoorlijk veel mensen van hebben genoten en door Cinema.nl tot beste film van 2002 is uitgeroepen. Daarnaast kreeg de film o.a. 2 Oscar nominaties (beste orig. script en beste regisseur, waarvan de eerste nominatie verzilverd werd), won een César voor beste EU-film, een BAFTA Film Award voor beste niet-Engelstalige film en beste orig. script en een Golden Globe voor beste buitenlandse film.
Tsja, weer zoiets moeilijks. Het stierenvechten is wel iets 'heel Spaans' en moet misschien dan ook wel in een 'heel Spaanse' film, maar het had vast ook zonder echt doden gekund, met alle moderne snufjes en foefjes. Aan de andere kant: waarschijnlijk waren deze stieren al zoiezo voor stierenvechten bedoeld, en waren ze in ieder geval een nodeloos pijnlijke dood gestorven...

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 07 jun 2003 20:01

stierenvechten is een spaanse traditie, net als vrouwenbesnijdenis een typische traditie is uit b.v. somalië.
een traditie is niet meteen een vrijbrief om maar te doen wat je wilt. ik ben dus bestuurslid geweest van het Comité Anti Stierenvechten, en ben namens die stichting o.a. naar Madrid en Nimes geweest. Vooral in de laatste stad heb ik een goed beeld gekregen van wat er achter de schermen gebeurt bij het stierenvechten, en da's niet fijn. Stieren worden voor een gevecht al behoorlijk mishandeld. Het gevecht zelf bestaat uit een aantal ronden, waarbij eerst kleine speertjes in de rug worden geprikt, met vrolijke kleurtjes en weerhaken, daarna kome de picadors, die met grote lansen de nekspieren van de stier verzwakken en doorsnijden, uiteindelijk komt de matador met zijn rode lapje, en aan het eind van het gevecht steekt hij met een zwaard in het hart van de stier (via de nek). Dit laatste is echter erg moeilijk, en vaak steekt de matador mis en raakt hij de longen, waardoor de stier langzaam verdrinkt in zijn eigen bloed. Dit heb ik met mijn ogen gezien; niet binnen in een stadion op een betaalde plaats, maar ik was naar binnen geglipt. Als je foto's wilt zien, geef je maar een gil.
Dit stierenvechten is een traditie, zeggen de spanjaarden altijd, dus je moet er met je poten van afblijven. Maar omdat iets een traditie is betekent het niet dat het zomaar plaats mag vinden. De wereld verandert, ethische regels veranderen. Want alleen om het feit dat iets een traditie is kun je het niet rechtvaardigen (b.v. eerder genoemde vrouwenbesnijdenis). Dat een dergelijke film het stierenvechten weergeeft alsof het iets moois, iets spannends, iets normaals is, vind ik erg kwalijk. Daarom ben ik er niet naar toe geweest. Ik heb al genoeg video's van het stierenvechten gezien die tonen hoe het er werkelijk aan toegaat, en wat voor mietjes de matadors eigenlijk zijn...

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 07 jun 2003 20:30

ruben schreef:stierenvechten is een spaanse traditie, net als vrouwenbesnijdenis een typische traditie is uit b.v. somalië.
een traditie is niet meteen een vrijbrief om maar te doen wat je wilt. ik ben dus bestuurslid geweest van het Comité Anti Stierenvechten, en ben namens die stichting o.a. naar Madrid en Nimes geweest. Vooral in de laatste stad heb ik een goed beeld gekregen van wat er achter de schermen gebeurt bij het stierenvechten, en da's niet fijn. Stieren worden voor een gevecht al behoorlijk mishandeld. Het gevecht zelf bestaat uit een aantal ronden, waarbij eerst kleine speertjes in de rug worden geprikt, met vrolijke kleurtjes en weerhaken, daarna kome de picadors, die met grote lansen de nekspieren van de stier verzwakken en doorsnijden, uiteindelijk komt de matador met zijn rode lapje, en aan het eind van het gevecht steekt hij met een zwaard in het hart van de stier (via de nek). Dit laatste is echter erg moeilijk, en vaak steekt de matador mis en raakt hij de longen, waardoor de stier langzaam verdrinkt in zijn eigen bloed. Dit heb ik met mijn ogen gezien; niet binnen in een stadion op een betaalde plaats, maar ik was naar binnen geglipt. Als je foto's wilt zien, geef je maar een gil.
Dit stierenvechten is een traditie, zeggen de spanjaarden altijd, dus je moet er met je poten van afblijven. Maar omdat iets een traditie is betekent het niet dat het zomaar plaats mag vinden. De wereld verandert, ethische regels veranderen. Want alleen om het feit dat iets een traditie is kun je het niet rechtvaardigen (b.v. eerder genoemde vrouwenbesnijdenis). Dat een dergelijke film het stierenvechten weergeeft alsof het iets moois, iets spannends, iets normaals is, vind ik erg kwalijk. Daarom ben ik er niet naar toe geweest. Ik heb al genoeg video's van het stierenvechten gezien die tonen hoe het er werkelijk aan toegaat, en wat voor mietjes de matadors eigenlijk zijn...
Ruben, ik heb opeens enorm veel meer respect voor je (dan ik al had, natuurlijk), en dat meen ik oprecht.

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 08 jun 2003 08:48

hehe. lul.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 08 jun 2003 10:15

ruben schreef:hehe. lul.
Hoezo?

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 08 jun 2003 10:56

oh je bent echt serieus? maar jij kwam met dit voorbeeld; wat vind jij van de film?

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 08 jun 2003 11:01

ruben schreef:oh je bent echt serieus? maar jij kwam met dit voorbeeld; wat vind jij van de film?
Ik heb 'm niet gezien.

Ravenous
Hoofdrol
Hoofdrol
Contacteer:

Bericht door Ravenous » 08 jun 2003 12:28

Ben het helemaal met Ruben eens stierengevechten sux en dat gedoe in Pamplona trouwens ook. Er is niks romantisch, moois of kunstigs aan stierenvechten. Ik hoef die film ook niet te zien. Ik vind het hoogst arrogant van die spanjaarden te zeggen dat het traditie is en dat ze daar vanaf moeten blijven!
Ik denk verder dat je er lang over kan discusieren over wat wel en wat niet kan in films, maar het is vraag en aanbod. Voor mij hoeft het in elk geval niet. Er is al genoeg dierenleed in de wereld laten ze dan asjeblieft ook niet ook nog eens dieren gaan mishandelen voor een film, wat helemaal niet nodig is.

Pleun
Hoofdrol
Hoofdrol

Bericht door Pleun » 08 jun 2003 13:20

In Apocalypse Now werd er ook een stier gekliefd. Is net zoiets lijkt me.

Overigens wil ik Hable con ella graag zien, maar bij mijn videotheek hebben ze 'm niet. Cultuurbarbaren.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 08 jun 2003 13:34

Pleun schreef:In Apocalypse Now werd er ook een stier gekliefd. Is net zoiets lijkt me.

Overigens wil ik Hable con ella graag zien, maar bij mijn videotheek hebben ze 'm niet. Cultuurbarbaren.
Of: Stiervriendelijk!
Wanneer word er in AN dan een stier gekliefd?

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 08 jun 2003 17:23

op het eind, tegelijk als Kurtz wordt vermoord

Rooster
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rooster » 08 jun 2003 21:08

Dat was een water buffel... das lang niet zo erg.

Plaats reactie