Wat is de beste Godfather?

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.

Welk deel van de Godfather Trilogie is het betere deel?

The Godfather Part I
15
44%
The Godfather Part II
14
41%
The Godfather Part III
2
6%
The Godfather, is dat die film met Joe Pesci en Ray Liotta?
3
9%

Totaal aantal stemmen: 34

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 04 sep 2008 08:32

Alhoewel Part II niet los van Part I te zien is, is Part II echt de betere film. Beide films handelen in eerste plaats om familie in engere (de eigen familie) en ruimere (mafia) zin maar Part II is veel radicaler in de uitwerking van de vermenging van beide.

Part II is radicaler, niet alleen in de uitwerking van de mafia verhaallijn maar ook in het tonen van hoe het (onbewust) priotiseren van de ene familie een verwoestend effect heeft op de andere. Dat Coppola er in geslaagd is om Michael Corleone, wiens character arc na Part I wel voltooid leek, van een nieuwe en nog interessantere verhaallijn te voorzien is een wonder en een aanwijzing voor zijn genie. Michaels verdere morele verval is een van de indrukwekkendste stukjes film die ik ooit heb gezien. Dat zijn ondergang wordt gespiegeld aan de opkomst van Vito is daarin bovendien een briljante ingeving.

Overigens is Part III een behoorlijk onderschatte film, die weliswaar niet aan de eerste twee delen kan tippen maar nog steeds huizenhoog boven het gemiddelde uitsteekt.

Big Red
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Big Red » 04 sep 2008 10:09

Woord voor woord mijn idee; voorlopig even niks aan toe te voegen. :T

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 04 sep 2008 20:01

Bij het herkijken van de trilogie valt me altijd één ding op. Ik kan aan het einde van deel I bijna niet wachten om aan het tweede deel te beginnen. Ik kan niet duidelijk aangeven waarom dat is, het betekend voor mij alleen wel dat ik deel II nog beter vind dan het geniale eerste deel. Ook het derde deel vind ik overigens een erg goede film die ik elke keer weer met veel plezier kijk.

PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door PascalE » 05 sep 2008 19:54

Deel 1 heb ik twee keer gezien en de andere delen 1 keer. Het eerste deel greep me pas na de 2e keer en deel 2 en 3 hebben dat vooralsnog niet gedaan.

Rich Art
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Rich Art » 08 sep 2008 17:06

Part I is bij mij de favoriet, maar waar dat precies aan ligt is moeilijk te zeggen. Het tweede deel kent immers ook de fantastische rol van DeNiro en het prefect verwezen heden & verleden. En toch ga ik nog steeds voor het eerste deel...

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 26 sep 2008 17:48

Deel 1, met een klein verschil!

gert
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door gert » 26 sep 2008 19:01

Vooral vanwege de performance van De Niro; deel 2.
Verder vind ik ze gelijk; beide zijn meesterlijk.

El_Mariachi
Bijrol
Bijrol

Bericht door El_Mariachi » 28 sep 2008 19:56

Hmm... Zit te twijfelen tussen... Nou ja, tussen alledrie eigenlijk. :D

Heb ze nog maar een keer gezien, en toen viel III me ontzettend mee. Had er zoveel slechts over gehoord. Dus toen is die in mijn hoofd blijven zitten als een onverwacht juweeltje, terwijl I en II natuurlijk al totaal de hemel ingeprezen waren voor ik ze zag. Daarom vond ik I juist weer niet zo vreselijk bijzonder (je verwacht er dan toch wonderen van, ik tenminste wel... daarom was The Dark Knight het ook net niet voor mij).

Maar goed. Laat ik voor dit moment het origineel nomineren. Als ik binnenkort aan een herkijk toe kom, kan ik misschien een beter oordeel geven.

Guido
Regisseur
Regisseur

Bericht door Guido » 29 sep 2008 15:33

ash_ schreef:Alhoewel Part II niet los van Part I te zien is, is Part II echt de betere film. Beide films handelen in eerste plaats om familie in engere (de eigen familie) en ruimere (mafia) zin maar Part II is veel radicaler in de uitwerking van de vermenging van beide.

Part II is radicaler, niet alleen in de uitwerking van de mafia verhaallijn maar ook in het tonen van hoe het (onbewust) priotiseren van de ene familie een verwoestend effect heeft op de andere. Dat Coppola er in geslaagd is om Michael Corleone, wiens character arc na Part I wel voltooid leek, van een nieuwe en nog interessantere verhaallijn te voorzien is een wonder en een aanwijzing voor zijn genie. Michaels verdere morele verval is een van de indrukwekkendste stukjes film die ik ooit heb gezien. Dat zijn ondergang wordt gespiegeld aan de opkomst van Vito is daarin bovendien een briljante ingeving.

Overigens is Part III een behoorlijk onderschatte film, die weliswaar niet aan de eerste twee delen kan tippen maar nog steeds huizenhoog boven het gemiddelde uitsteekt.
Niets aan toe te voegen. Alleen dan dat ik, zoals Kurz ook al zei, meer voel voor het eerste deel. Waar deel twee technisch gezien de vloer aanveegt met het veel klassiekere eerste deel, is het toch dat eerste deel dat mij meer trekt.
Wat voorspelbaar, maar de fantastische Marlon Brando moet genoemd worden. Daarnaast is het de innerlijke strijd van de maffia, over verschillende opvattingen van de oude en nieuwe garde, over een verharding van het klimaat waar de oude familiehoofden niet meer thuishoren (zie bijvoorbeeld de aanslag op Don Vito), die het eerste deel fascinerend maken
Het is ook de gehele sfeer die mij voor het eerste deel laat kiezen. Al vanaf de eerste scène wordt ik bij elke kijkbeurt weer gegrepen. Het schipperen tussen het vertrouwde gezin en de meedogenloosheid van de maffia. Waar een feestelijke bruiloft en opdrachten tot gruwelijke afrekeningen en afpersingen, tegelijkertijd plaatsvinden.

Het zijn maar enkele voorbeelden en facetten die ik hierboven noem. Zij zorgen er echter voor dat deel één voor mij een bepalend beeld van de maffia (althans, zoals hier geschetst) heeft gevormd, romantisch of niet. Waar deel twee mij vooral bijblijft als de complexere en meer ingenieuze film.

Yellow Bastard
Bijrol
Bijrol

Bericht door Yellow Bastard » 02 okt 2008 18:57

Hoewel deel II misschien technisch complexer is en qua verhaallijn een stuk ingewikkelder is sla ik deel 1 hoger aan. Vanwege de sfeer die de film oproept en de geweldige vertolkingen.

Plaats reactie