Cinema Belgica

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
Plaats reactie
PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door PascalE » 20 apr 2010 14:56

El Chivo schreef:
Wat vond je tegenvallen?
De neorealistische benadering werkte bij mij niet echt, ik kon geen binding krijgen met de personages. Het deed me allemaal vrij weinig.

El Chivo
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door El Chivo » 20 apr 2010 23:00

Ah, ik hou des te meer van hun realisme, moet ik wel zeggen. Al was het poëtischer getinte einde van Lorna ook eens een aangename andere toets.

Waar ik het meest van geniet bij de Dardennes dat is het camerawerk, dat vaak heel dicht op de personages zit, met Le Fils als meest extreme voorbeeld. Enkel bij Lorna nemen ze wat meer afstand.

Ook het intense acteren valt steeds op (Rénier in Lorna: zelden gezien, zo beklijvend). Meestal slechts een paar professionele acteurs, maar ook uit acteurs zonder noemenswaardige eerdere rollen wordt veel gehaald. Samen met dat camerawerk en de levensechte milieus waar het zich afspeelt maakt dat ik vaak wel erg getroffen wordt door de personages. Meeleven is niet echt het woord, eerder fascinatie voor wat die mensen zou kunnen drijven. Kent zo'n Bruno (het echte kind uit de titel) grenzen? Waarom gaat ie zo licht over zijn acties? Is hij echt volstrekt amoreel? AngelEyes ging daar eerder op Salon Indien ook al op in, in een vergelijking met l’argent van Bresson.

Ook niet te te vergeten bij Dardennes: de klankband. Alleen geluideffecten, maar het is vaak een schitterende soundtrack. Elk geluidje lijkt perfect geplaatst. Het gescheur van de motor in de achtervolging in l’enfant wekte voor mij meer spanning op beter dan eender welke orkestrale score.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 20 apr 2010 23:02

Ik sluit me helemaal bij je aan, Chivo.

El Chivo
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door El Chivo » 20 apr 2010 23:06

En nu we toch weer bezig zijn, nog even wat shorts van Raoul Servais,

PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door PascalE » 21 apr 2010 00:06

Ik snap de waardering ook zeker al kwam het niet zo sterk op mij over. De scène met de brommer was erg goed maar voor de rest pakte het me niet: saai. Waar jij spreekt over "Kent zo'n Bruno (het echte kind uit de titel) grenzen? Waarom gaat ie zo licht over zijn acties? Is hij echt volstrekt amoreel?" heb ik vooral een grote aversie tegen Bruno. Natuurlijk is het geen karakter waarmee je makkelijk mee kan leven, maar zijn extreme 'keuzes' bracht hij zo neutraal, naïef en emotieloos dat ik niet het gevoel had naar een mens te kijken (terwijl jij er vermoedelijk met een andere formulering het fascinerende eruit haalt). Ik zag te veel de film die mij ellende en een complex hoofdpersoon wilde laten zien en dat moet bij een realistische film niet gebeuren.

Wellicht dat andere films van de Dardennes me beter bevallen, of een herkijk verandert iets. Maar de (neo-)realistische films die ik zag vond ik nooit écht sterk (vaak enkele scènes die me wel bijblijven, zoals inderdaad de brommerscène).

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 21 apr 2010 00:36

Probeer op zijn minst Rosetta eens, hun meesterwerk wat mij betreft.

El Chivo
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door El Chivo » 21 apr 2010 07:41

Ja, Rosetta is ook veel meer een ‘likeable’ karakter. Dat kan dan wel eens beter bevallen.

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 21 apr 2010 16:36

Rosetta, Loft en De Helaasheid Der Dingen alvast hoog op mijn 'to see list' gezet! :T

PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door PascalE » 21 apr 2010 17:40

@Kurz en El_Chivo, ga ik doen tzt post ik hier mijn mening.

El Chivo
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door El Chivo » 22 apr 2010 12:37

Vandaag nog een stuk in De Standaard, over Amer. Een titel die ik al eerder had horen vallen, maar ik had gemist dat ie Belgisch was. Draait/draaide (?) ook op Imagine.

http://www.standaard.be/artikel/detail. ... d=IG2P7D9L

PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door PascalE » 23 apr 2010 00:45

Draait, vandaag gezien. Viel, door de valse verwachtingen die geschept werden, tegen.

PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door PascalE » 10 mei 2010 11:46

Iemand ondertussen al Amer gezien? En zo ja, wat vond je er van?

Gisteren Rosetta gezien. Beviel me meer dan L'Enfant inderdaad. Al botste sommige keuzes van Rosetta een beetje voor mijn gevoel:
Spoiler
Ze wil absoluut niet als bedelaar overkomen, maar iemand laten verdrinken overweegt ze wel.
Vooral tegen het einde wist de film wel emotie los te wekken, iets wat L'Enfant nauwelijks voor elkaar kreeg. En verrassend genoeg was de brommerscène in Rosetta ook zeer memorabel, waar dat ook was in L'Enfant.

7.5

Mark
Regisseur
Regisseur

Bericht door Mark » 10 mei 2010 18:15

PascalE schreef:Iemand ondertussen al Amer gezien? En zo ja, wat vond je er van?
Amer is een fucking waardeloze onbegrijpelijk film. Zat bij Imagine en er kwam een Q&A met die makers. Een gast stelt een vraag "het eerste gedeelte is helemaal binnen, het tweede helemaal buiten en het laatste gedeelte van de film speelt zich binnen en buiten af. Waarom is dat?" Die gasten kwamen met een vaag antwoord dat je zelf moet ontdekken waarom dat is en ze het liever niet wilden vertellen. Kortom, ze weten het zelf niet. Vage shit!

PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door PascalE » 10 mei 2010 19:09

Mark schreef:
PascalE schreef:Iemand ondertussen al Amer gezien? En zo ja, wat vond je er van?
Amer is een fucking waardeloze onbegrijpelijk film. Zat bij Imagine en er kwam een Q&A met die makers. Een gast stelt een vraag "het eerste gedeelte is helemaal binnen, het tweede helemaal buiten en het laatste gedeelte van de film speelt zich binnen en buiten af. Waarom is dat?" Die gasten kwamen met een vaag antwoord dat je zelf moet ontdekken waarom dat is en ze het liever niet wilden vertellen. Kortom, ze weten het zelf niet. Vage shit!
Ik heb hem ook op Imagine gezien (helaas zonder Q&A). Aan de ene kant zag ik mooie beelden en montage aan de andere kant hing het allemaal te los aan elkaar om me echt te boeien. Daarnaast stapte ik met totaal andere verwachtingen de zaal binnen...

Mark
Regisseur
Regisseur

Bericht door Mark » 10 mei 2010 19:38

Je had verwacht dat je de Belgische Donnie Darko zou zien?

Plaats reactie