Cinema Belgica

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
Plaats reactie
PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door PascalE » 10 mei 2010 19:54

Mark schreef:Je had verwacht dat je de Belgische Donnie Darko zou zien?
Nee een Giallo in een modern jasje.

El Chivo
Walk of Fame
Walk of Fame

Re: Cinema Belgica

Bericht door El Chivo » 17 sep 2010 16:38

Ik was een stukje over Adem aan het schrijven, maar heb het nog niet naar wens gekregen;

dan maar wat nieuws-zoethouders:
De Belgische film "Illégal" van de nog relatief onbekende regisseur Olivier Masset-Depasse wordt de Belgische inzending voor de Oscars in de categorie Beste niet-Engelstalige Film.
"Illégal" gaat over mensen zonder papieren. De film vertelt het verhaal van een Wit-Russische vrouw die met haar zoon van 13 illegaal in België verblijft, maar toch al goed geïntegreerd is. Tot ze op een dag wordt gearresteerd en in een gesloten centrum verdwijnt, gescheiden van haar zoon.

De hoofdrol in de film wordt gespeeld door Anne Coesens. "Illégal" werd geproduceerd door Versus en kreeg met Primetime en het Vlaams Audiovisueel Fonds ook financiering uit Vlaanderen.

De film werd eerder dit jaar in Cannes vertoond, werd daar enthousiast onthaald en bekroond met de SACD-prijs. Eind augustus werd de prent op het festival van Angouleme verkozen tot beste film. Op 6 oktober komt "Illégal", de tweede langspeelfilm van Masset-Depasse (na "Cages" uit 2006) in de Belgische bioscopen. Masset-Depasse is 39 en afkomstig uit Charleroi.
en

http://www.zdnet.be/news/120419/illegaa ... erdubbeld/

Er worden dit najaar trouwens maar liefst zes Vlaamse films in de zalen verwacht, stukken meer dan normaal. Adem dus, Turquaze (Kader balci), 22 mei (Koen 'ex-drummer' Mortier), Zot van A (Verheyen), Smoorverliefd (Van Mieghem), Frits en Freddy (Goossens/Punt).

El Chivo
Walk of Fame
Walk of Fame

Princess (1969)

Bericht door El Chivo » 18 okt 2010 11:51

Princess (Herman Wuyts,1969)

Afbeelding Afbeelding

De cultfilm die de carrière van Herman Wuyts nekte. Meteen ook het acteerdebuut van Herman Van Veen.

Het verhaal draait om een miskende schrijver, die door zijn vriend Herman Van Veen wordt overtuigd om zijn manuscript om te werken tot een pulp-fotoroman, met veel seks en geweld. En tieten. En naakt. En actie. Herman weet perfect wie de hoofdrol moet krijgen: de dame die hij in Venetië (Romantiek met hoofdletter R!) heeft opgescharreld. Met haar aan boord weten ze uitgeverij Sextra (seriously) te overtuigen en het blaadje wordt effectief een succes. Maar om het succes gaande te houden moet er steeds verder gegaan worden, en de relatie tussen Van Veen en ‘Princess’ komt onder druk te staan (Drama met hoofdletter D!)

Duurt eventjes vooraleer hij écht ontspoort, maar dan is het geregeld genieten. Heerlijk mislukte film, die wou meespringen op de Bond-trein. Meer tieten gezien dan in een handvol Nederlandse films samen. Zo eentje waarbij ik ook niet weet wat voor cijfertje ik er aan zou moeten geven. Een 3 voor de kwaliteit en een 8 voor de fun, zoiets: mislukt, maar o zo leuk!

Ik wil die film in huis hebben :)

Rich Art
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Rich Art » 20 okt 2010 07:33

Klinkt goed fout! :T

ErikSchierboom
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ErikSchierboom » 20 okt 2010 08:50

Rich Art schreef:Klinkt goed fout! :T
Klinkt goed :)

Rich Art
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Rich Art » 20 okt 2010 08:55

Tijd voor een remake! :D

El Chivo
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door El Chivo » 21 dec 2010 12:19

22 mei (Koen Mortier, 2010)

Afbeelding

Belofte maakt schuld, dus ik zal nog even wat pennen over de nieuwste van Koen Mortier. 22 mei is een heel andere (veel rustiger) film geworden dan Ex Drummer, maar mijn problemen met de film liggen wel in dezelfde lijn. Waar ik Ex Drummer vooral apprecieerde om de visuele kant (en de soundtrack), en veel minder had met het brutale, nihilistische toon van het Brusselmans-verhaal, is het hier bij 22 mei ook van dat. De vervreemdende sfeer, de look en de sound, vond ik perfect maar om de personages gaf ik nauwelijks wat en met wat de film nu juist wou vertellen over verlies, pijn, dood en schuld raakte ik ook niet ver.

22 mei handelt over een aanslag op een winkelcentrum in een niet nader genoemde Belgische grootstad. De aanslag zelf levert een bijzonder intense scène op, en ook het minutenlange ononderbroken openingshot is technisch knap gedaan. Na de aanslag gaat men de surrealistische tour op. Het hoofdpersonage, de bewakingsagent (Windman Sam Louwijck), gaat op de loop door de verlaten stad en wordt tijdens zijn tocht door de stad aangeklampt door verschillende mensen die in het winkelcentrum aanwezig waren. Uit hun verhalen en gezichtspunten wordt de aanslag gereconstrueerd.

In de verhalenmozaïek die dan volgt probeert Mortier die verschillende personages wat body mee te geven, maar zoals gezegd, loopt het voor mij daar mis. Hun achtergronden deden me niet veel, en bijgevolg misten zelfs de spectaculaire eindbeelden voor een stuk het doel.

Soit, ik ben toch maar weer benieuwd waarmee Mortier hierna zal afkomen. Ik mag zijn stijl wel.

Mlima
Hoofdrol
Hoofdrol

Bericht door Mlima » 21 dec 2010 13:02

Even een korte reactie: Vlak de Vlamingen niet uit.
Cinematografisch steekt het Belgische werk meestal beter in elkaar dan het Nederlandse, zijn hun dialogen navenant beter en als ik bv naar het geschutter van 'Timboektoe' kijk (natuurlijk niet het beste voorbeeld) dan worden een paar zaken wel duidelijk.
Ik kijk met tussenpozen naar LOFT, waarvan ik iedere keer een stukje afdraai. Daarnaast doe ik datzelfde met 'First Mission' - het resultaat zullen we binnenkort kennen.

PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door PascalE » 21 dec 2010 13:06

22 Mei verscheen een tijdje terug al op mijn radar (niet geheel toevallig nadat ik Ex-Drummer zag). Ik kijk er zeker naar uit.

El Chivo
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door El Chivo » 07 feb 2011 12:23

Twee recente Vlaamse publiekstrekkers:

Afbeelding

Rundskop is nog eens een Vlaamse boerenfilm mét kloten. Matthias Schoenaerts, even terug ook al bijzonder effectief in Pulsar (moet ik nog eens een keertje wat over schrijven), deed een Raging Bull’eke en pompte er 27 kilo spiermassa bij voor deze rol (en liet er een auditie bij Cronenberg voor schieten) maar de film heeft meer in de pap te brokken dan die faits divers. Ook Johan Perceval levert trouwens knap werk, dat niet eens uit de toon valt tegenover de bonkige, gewonde stierenrol van Schoenaert. Vooral het persoonlijke drama in de film overtuigde me, ondanks soms wat te dik aangezette flashbacks (een kind schreeuwend achter een wegrijdende auto laten lopen – da’s er altijd over), en een monoloog waarin Schoenaerts iets te duidelijk zijn beweegredenen in uiteenzet: daar houd ik ook niet zo van.

Dat drama is gevat in een groter verhaal over de hormonenmaffia en de moord op een veearts (remember Karel van Noppen), maar de afwikkeling van die zaak interesseerde me toch minder. – zoals gezegd, vooral het drama, en de prachtige velden en boerderiebeelden van Karakatsanis raken de juiste snaar.

Afbeelding

Frits en Freddy, of de film die het zonder steun van de Vlaams Audiovisueel Fonds moest doen, en dus 350.00 man moest trekken om uit de kosten te komen. En dat is nog gelukt ook, met dank aan een pleïade aan bekende TV-gezichten. ’t Moet comedy zijn, maar veel verder dan wat gefoeter en geschreeuw kwam men maar zelden. I was not amused. Behalve dan door Tom Van Dyck; die kwam er nog wel mee weg, met z’n oliedomme, over-the-top personage.

El Chivo
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door El Chivo » 07 feb 2011 16:28

En ondanks de grote media-aandacht voor de film was ik toch nog licht verbaasd, dat er zó gigantisch veel volk in de zaal zat bij Rundskop. Maar het was blijkbaar geen plaatselijk verschijnsel: Rundskop haalde de beste openingsweekend-cijfers sinds Loft.

http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 110207_069

El Chivo
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door El Chivo » 19 apr 2011 12:22

Intussen ook Amer gezien, en helaas: ik kon er ook maar weinig mee. Het is natuurlijk wel lekker bijzonder, en meer een vormexperiment an sich dan dat deze film een whodunnit verhaal in neo-gialliostijl wil brengen. De plaatjes zijn mooi en sensueel, en de muziek is ook zo typisch, maar dat bood me niet genoeg tegengewicht tegen het gevoel dat ik naar een kille, zielloze film zat te kijken. En dus werd het toch maar een lange zit voor die 90 min.

Misschien later nog eens proberen als ik meer giallo-background heb (die is momenteel toch maar beperkt). Toen iemand op zijn Profondo rosso’s aan de muren begon te krabben, moest ik toch al grijnzen. Maar voorlopig: mweh, interessant, maar niet meteen leuk.

Voor de komende maand is het een beetje uitkijken wat de respons voor Rundskop in Nederland wordt. In Vlaanderen heeft ie qua lof en bezoekersaantallen (400.000 and counting) een parcours afgelegd dat niet veel moet onderdoen aan Helaasheid (450.000). Dat wordt allicht iets van een 15e plek in het lijstje van best bezochte films, en da’s op zich al stevig boven de verwachtingen. Er was vorige week zelfs een Waalse release.

Noordzee, Texas , de eerste langspeler van Bavo Defurne, flopte dan weer aan de kassa. Waarschijnlijk een combinatie van het nog steeds wat moeilijk liggend homoseksuele thema en, tja, misschien ook gewoon niet goed genoeg. Echt overtuigend waren de recensies niet. Na een week of twee dus alweer uit de zalen, en zelf niet echt de kans gekregen om er te raken.

En er is een nieuwe Cinematek DVD uit in de André Delvaux – collectie: Benvenuta. Al één goeie recensie gelezen, maar ik ben nog even aan het uitkijken of ik die nu zelf ga inkopen of dat ik er op ga speculeren dat mijn bib dat doet, en ‘m gewoon maar es ontleen.

PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door PascalE » 19 apr 2011 17:57

El Chivo schreef:Intussen ook Amer gezien, en helaas: ik kon er ook maar weinig mee. Het is natuurlijk wel lekker bijzonder, en meer een vormexperiment an sich dan dat deze film een whodunnit verhaal in neo-gialliostijl wil brengen. De plaatjes zijn mooi en sensueel, en de muziek is ook zo typisch, maar dat bood me niet genoeg tegengewicht tegen het gevoel dat ik naar een kille, zielloze film zat te kijken. En dus werd het toch maar een lange zit voor die 90 min.
Zo ervoer ik Amer vorig jaar ook, prachtige beelden maar het raakte me nergens omdat ik als kijker nooit werd meegevoerd, de filmmakers deden hun kunstje en lijken lak te hebben aan het publiek.

El Chivo
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door El Chivo » 04 mei 2011 11:08

Nog maar eens wat pers (alweer van een weekje terug, maar alla toch maar posten)
Vlaamse film voorbij kaap van 2 miljoen bioscoopbezoekers in 2010

De Vlaamse film heeft in 2010 voor het eerst meer dan 2 miljoen bezoekers naar de bioscoop gelokt. Zot van A, Sammy’s Adventures – The Secret Passage, Frits & Freddy, Bo en Mega Mindy en het zwarte kristal voeren de lijst aan van de meest succesvolle Vlaamse (co)producties van het voorbije jaar. Terwijl het nationale marktaandeel voor de Vlaamse film vorig jaar op 10,25% wordt geschat, stijgt dit in Vlaanderen voor het eerst boven de 20%. In het buitenland telde men vorig jaar 975 festivalselecties en 110 prijzen. De cijfers werden bekendgemaakt op de voorstelling van het Jaarverslag 2010 van het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF).

In 2010 gingen er in totaal 2.099.472 bioscoopbezoekers naar Vlaamse producties en coproducties kijken. Dit betekent een stijging van bijna 10% tegenover 2009. Qua totaalcijfers doet 2010 het hiermee zelfs beter dan het legendarische Loft-jaar 2008 toen algemeen werd aangenomen dat er met 1.968.418 bezoekers een absolute piek werd bereikt. Maar dat record kan dus twee jaar later al scherper worden gezet. Het zeer diverse aanbod van mainstream- en auteursfilms in Vlaanderen blijkt dus een succes te zijn

De lijst van Vlaamse bioscoopsuccessen van 2010 wordt aangevoerd door Zot van A dat vorig jaar 420.744 bezoekers naar de bioscoop lokte, gevolgd door de 3D animatiefilm Sammy’s Adventures: The Secret Passage (243.793), Frits & Freddy (200.000), Bo (198.819) en Mega Mindy en het zwarte kristal (135.625)

Opvallend in de lijst zijn ook de documentaire Verdwaald in het geheugenpaleis met 15.490 bezoekers, en En waar de ster bleef stille staan met 11.483 bezoekers. beide films werden door de producent zelf uitgebracht in zowel het commerciële als het alternatieve circuit. En dit zoals blijkt met het nodige succes. Ondertussen zitten beide titels op respectievelijk 23.740 en 12.133 bezoekers

Ook 2011 heeft zich alvast sterk ingezet. Tijdens het eerste kwartaal van dit jaar registreerden de Vlaamse (co)producties samen naar schatting 771.265 bioscoopbezoekers. Dit dankzij het succes van Rundskop (386.152 bezoekers tem. 31 maart) en van Frits & Freddy dat tijdens het eerste kwartaal nog ongeveer 245.000 bezoekers telde. (Ter info: midden deze week zat Rundskop aan een totaal van 415.000 bezoekers.)

Nochtans was het een kalm voorjaar op vlak van Vlaamse releases. In tegenstelling tot dit najaar, wanneer er verschillende majoritaire (co)producties voor release gepland zijn, zoals o.a. Swooni van Kaat Beels, Hasta la vista van Geoffrey Enthoven, Quixote’s Island van Didier Volckaert, Code 37 van Jakob Verbruggen, Het varken van Madonna van Frank Van Passel, Mixed Kebab van Guy Lee Thys, Groenten uit Balen van Frank Van Mechelen en het voor Cannes geselecteerde Blue Bird van Gust Van den Berge.

Ook op het home entertainmentvlak kan de Vlaamse film meer dan behoorlijke resultaten voorleggen. Dossier K., De helaasheid der dingen en Suske en Wiske & de Texasrakkers zijn de meest verkochte lokale films op dvd en Bluray. Op Video On Demand (VOD) bestaat de top-3 uit De helaasheid der dingen, Dossier K. en Bo. De best scorende films op televisie waren Vleugels (vtm), SM rechter (vtm) en Los (vtm).

Voor het eerst werd er ook onderzoek verricht naar de aanwezigheid van de Vlaamse film op sociale media. In totaal verzamelden 102 Vlaamse (co)producties een totaal van 277.451 ‘likes’ op Facebook. De Top 5 bestaat uit Mr Nobody, Loft, The Secret of Kells, De helaasheid der dingen en Dossier K. Op videosites als YouTube en Vimeo verzamelden 171 Vlaamse (co)producties 6.117.244 views, wat een gemiddelde van 35.773 views per titel betekent. De top wordt hier aangevoerd door The Secret of Kells, Ex drummer, Uki, Mr Nobody en Frits & Freddy.

Een minder positief effect van de populariteit van de Vlaamse film is de piraterij. In 2010 werden door toedoen van de Belgian Anti-Piracy Federation (BAF) 12.936 links naar illegale content afkomstig van de leden van de Vlaamse Filmproducenten Bond (VFPB) en van de Vlaamse Onafhankelijke Televisie Producenten (VOTP) afgesloten. De Top 3 van films met de meest verwijderde links zijn Loft, Suske en Wiske & de Texasrakkers en SM rechter. Het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF) ondersteunt dan ook de oproep van de Belgian Ant-Piracy Federation (BAF) en het VOTP/VFPB om samen met de overheid en de internetproviders tot een krachtdadig en eenvormig beleid te komen.

Ook op internationaal vlak doen Vlaamse films het goed. Zo telde men vorig jaar 975 festivalselecties en 110 prijzen in het buitenland. (Tegenover 713 buitenlandse selecties en 89 prijzen in 2009.) De speelfilm Adem viel in 2010 het meest in de prijzen. Bij de korte films is dit Siemiany, bij animatie Sammy’s Adventures, en bij documentaire What’s In A Name.
Bron

De top 10 Vlaamse films met hun bezoekersaantal:

1. Zot van A (Jan Verheyen) – 420.744 bezoekers
2. Sammy’s Adventures: The Secret Passage (Ben Stassen) – 243.793 bezoekers
3. Frits & Freddy (Guy Goossens) – 200.000 bezoekers
4. Bo (Hans Herbots) – 198.819
5. Mega Mindy en het Zwarte Kristal (Matthias Timmermans) – 135.625 bezoekers
6. Adem (Hans Van Nuffel) – 115.485 bezoekers
7. Mr. Nobody (Jaco Van Dormael) – 97.000 bezoekers
8. Smoorverliefd (Hilde van Mieghem) – 89.839 bezoekers
9. Wolf (Stef Desmyter) – 73.030 bezoekers
10. Turquaze (Kadir Balci) – 46.343 bezoekers

El Chivo
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door El Chivo » 13 mei 2011 07:47

Nog een paar nieuws-linkjes, n.a.v. Cannes

Klein artikeltje over de maar liefts 7 Waalse selecties. De Vlamingen brengen de nieuwe van Gust Van den Berghe in stelling, een bewerking van Maurice Maeterlinck's L'Oiseau bleu, en nog twee kortfilms: Badpakje 46 en Bento Monogatari.

En een interview met de Dardennes over le Gamin au Vélo.

Plaats reactie