Wat is volgens jou een Spoiler?

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
Bukowski
Regisseur
Regisseur

Wat is volgens jou een Spoiler?

Bericht door Bukowski » 02 jun 2011 23:03

Op de Front Page ben ik zo'n beetje gevierendeeld omdat ik het waagde aan te geven dat het vermelden van een cameo geen spoiler is. Duidelijk is niet iedereen het hier mee eens. Persoonlijk zie ik het verschil niet tussen het vermelden van een cameo of bijvoorbeeld een nieuwsbericht over een opnamelocatie.

De vraag is: hoe ver kan een recensent gaan zonder dat er sprake is van een spoiler? Zijn daar kaders voor schetsen of is het toch vooral een "gevoel"?

OldDirtyChurro
Figurant
Figurant

Re: Wat is volgens jou een Spoiler?

Bericht door OldDirtyChurro » 02 jun 2011 23:16

Wat is een spoiler?
Een spoiler is iets dat je verklapt waar de makers van de film hun stinkende best hebben gedaan om geheim te houden (het meedoen van Jackman is tot in den treure ontkent).
Het openbaar maken van een featuring die door de maatschappij en regisseur zelf is verspreid...is dat dus niet. Want dat maken ze zelf openbaar.
Ik hoop u voldoende geinformeerd te hebben.

Muufley
Figurant
Figurant

Bericht door Muufley » 02 jun 2011 23:55

Een spoiler is in hoofdzaak het verklappen van plotdetails van de film. Het verhaal wordt op deze manier een beetje op voorhand gekend gemaakt wat natuurlijk niet zo leuk is, bij deze is een "spoiler" puur van toepassing op het plot/verhaal/verloop van de film. Welke acteurs in een film mee acteren vertelt je helemaal niets over hoe de film verloopt dus bij deze is dat absoluut GEEN spoiler. Het vermelden dat een bepaalde acteur in een film meespeelt is zelfs iets dat je lukraak als hoofding kan tegenkomen op eender welk filmnieuws-artikel.
De buitensporige kinderachtige en overdreven reactie van de gebruiker (ik noem geen namen) die deze vrij idiote discussie in gang heeft gezet moet toch ook even vermeld worden. Dit lijkt eerder op discussie tussen zes-jarigen.

Aston
Regisseur
Regisseur

Bericht door Aston » 03 jun 2011 09:05

Ja, je lag behoorlijk onder vuur Bukowski. :8 Ik vind het zelf geen spoiler in de meest gebruikelijke zin van het wordt zoals Muufley zegt. Maar ik vind het wel een kleine spoiler in de letterlijke zin van het woord. Spoiler komt van spoilen --> verpesten. Ik had die cameo in X-Men eigenlijk liever niet geweten. Aan de andere kant wist ik die cameo in The Expendables ook. Het blijft toch leuk zo'n cameo ondanks dat je wist dat hij erin zat.

Ik maak er in ieder geval niet zo'n heisa van. Maar voortaan iets voorzichtiger zijn met het weggeven van zeer goed geheimgehouden informatie zou niet verkeerd zijn. :)

En bij spoilers gaat het natuurlijk voornamelijk om het verklappen van een verrasingselement in een film. Plotwendingen, cameo's, schrikmomenten, bepaalde grappige/coole/leuke scènes vallen daar voor mij onder. Van dat laatste zit er natuurlijk ook veel in trailers. Die spoileren er eigenlijk dus ook flink op los. Maarja, daar staan wij als filmliefhebbers nou eenmaal aan bloot. De laatste tijd is het me gelukt om clips van x-men en Green Lantern te skippen maar trailers moet je natuurlijk gewoon kijken.

Acteurs, afgezien van cameo's, locaties vallen voor mij zeker niet onder een spoiler.

benjamin
Filmster
Filmster

Bericht door benjamin » 03 jun 2011 09:14

Het probleem met het spoilen van een cameo is hetzelfde als een goede grap op voorhand vertellen. Het maakt niet echt veel uit dat je de mop al kent, maar tijdens de film kun je er minder van genieten omdat het verrassingseffect weg is. Ander voorbeeld is een schrikmoment al verklappen, dan verschiet je maar half zo veel. Maar dit is uiteraard niet van dezelfde schaal als pakweg lopen te verkondigen in je recensie wie Keyser Söze eigenlijk is.

Ereptile
Figurant
Figurant

Bericht door Ereptile » 03 jun 2011 09:21

Mjah het is dat ik dat detail (helaas) al ergens anders had gelezen :P Maar toch kon ik het in de bioscoop nog steeds niet aan zien komen en ik schoot alsnog in de lach :D

Maar een cameo appearance kan je ook anders verwoorden natuurlijk ;) Iets mysterieuzer, zodat mensen extra nieuwsgierig worden, en geen namen noemen :) Kleine details zoals een cameo, muziek fragment etc. vallen onder een spoiler vind ik.
Altijd beter om in de bioscoop met zulke dingen verrast te worden.

PRIME
Bijrol
Bijrol
Contacteer:

Bericht door PRIME » 03 jun 2011 09:25

Een spoiler is iets verpesten wat de kijker een verrassing kan opleveren. Klaar.

Een cameo, die tot het uiterste is ontkent, heb je hiermee teniet gedaan.

Dit is een nutteloze discussie, want het gaat over persoonlijke opvatting, maar als recensent die een 'publieke' functie erop na houdt, weliswaar op een website, moet zich kunnen verplaatsen in lezers die het niet willen weten. Ook voegde het onthullen van
Spoiler
Hugh Jackman's
cameo totaal niets toe aan de eindconclusie van de recensie
Laatst gewijzigd door PRIME op 03 jun 2011 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.

PRIME
Bijrol
Bijrol
Contacteer:

Bericht door PRIME » 03 jun 2011 09:30

Muufley schreef:Een spoiler is in hoofdzaak het verklappen van plotdetails van de film. Het verhaal wordt op deze manier een beetje op voorhand gekend gemaakt wat natuurlijk niet zo leuk is, bij deze is een "spoiler" puur van toepassing op het plot/verhaal/verloop van de film. Welke acteurs in een film mee acteren vertelt je helemaal niets over hoe de film verloopt dus bij deze is dat absoluut GEEN spoiler. Het vermelden dat een bepaalde acteur in een film meespeelt is zelfs iets dat je lukraak als hoofding kan tegenkomen op eender welk filmnieuws-artikel.
De buitensporige kinderachtige en overdreven reactie van de gebruiker (ik noem geen namen) die deze vrij idiote discussie in gang heeft gezet moet toch ook even vermeld worden. Dit lijkt eerder op discussie tussen zes-jarigen.
Waarom doe je dan mee? Of ben je zelf echt 6 jaar? En je mag mijn naam best noemen hoor, het is niet alsof ik me beledigd ga voelen.

PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door PascalE » 03 jun 2011 09:37

Prime nu gebruik je zelf de spoiler in je bericht, we hebben van die mooie tekentjes, [ spoiler][ /spoiler] (zonder spaties), voor spoilers op dit forum. En het maakt je argument net wat overtuigender als je zelf ook consequent bent.

Aston
Regisseur
Regisseur

Bericht door Aston » 03 jun 2011 09:44

Ik denk dat PRIME van mening is, als ik het weet dan maar meteen iedereen. Er zijn ook mensen op het forum die volgen mij niet de frontpage lezen of in ieder geval die recensie.

PRIME
Bijrol
Bijrol
Contacteer:

Bericht door PRIME » 03 jun 2011 09:50

PascalE schreef:Prime nu gebruik je zelf de spoiler in je bericht, we hebben van die mooie tekentjes, [ spoiler][ /spoiler] (zonder spaties), voor spoilers op dit forum. En het maakt je argument net wat overtuigender als je zelf ook consequent bent.
Waarom zou ik? Mensen die deze discussie volgen weten waar het over gaat, maar speciaal voor jou, zal ik ze even in spoilertags plaatsen.

PRIME
Bijrol
Bijrol
Contacteer:

Bericht door PRIME » 03 jun 2011 09:51

Aston schreef:Ik denk dat PRIME van mening is, als ik het weet dan maar meteen iedereen. Er zijn ook mensen op het forum die volgen mij niet de frontpage lezen of in ieder geval die recensie.
Come again?

PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door PascalE » 03 jun 2011 09:56

PRIME schreef: Waarom zou ik? Mensen die deze discussie volgen weten waar het over gaat, maar speciaal voor jou, zal ik ze even in spoilertags plaatsen.
Nou ik dus niet, heb de discussie op de FP (want daar gaat het volgens mij over) niet meegekregen. Ik keek naar dit topic vanwege de universele titel: 'Wat is volgens jou een Spoiler?' Dat dáár dan spoilers in komen lijkt me niet de bedoeling :+ .

PRIME
Bijrol
Bijrol
Contacteer:

Bericht door PRIME » 03 jun 2011 10:05

PascalE schreef:
PRIME schreef: Waarom zou ik? Mensen die deze discussie volgen weten waar het over gaat, maar speciaal voor jou, zal ik ze even in spoilertags plaatsen.
Nou ik dus niet, heb de discussie op de FP (want daar gaat het volgens mij over) niet meegekregen. Ik keek naar dit topic vanwege de universele titel: 'Wat is volgens jou een Spoiler?' Dat dáár dan spoilers in komen lijkt me niet de bedoeling :+ .
Ah ja, niet mijn fout, dan moet de oprichter maar waarschuwen voor spoilers. Sowieso was een van mijn eerste forumposts, dus stond er niet echt bij stil. Excuus voor dat.

Sha
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Sha » 03 jun 2011 10:29

Nou, je maakt in ieder geval een goede eerste indruk Prime... Well done :)

Plaats reactie