Wat is volgens jou een Spoiler?

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Re: Wat is volgens jou een Spoiler?

Bericht door Colonel_Kurz » 03 jun 2011 12:11

PRIME schreef:Ah ja, niet mijn fout, dan moet de oprichter maar waarschuwen voor spoilers.
Nee hoor, want hij vertelt de spoiler zelf niet en stelt zijn vraag in het algemeen zonder ook maar een filmtitel te noemen. Het was niet zijn verantwoordelijk om anderen voor jouw latere bericht te hoeden, daar kon hij immers geen rekening mee houden.

PRIME
Bijrol
Bijrol
Contacteer:

Bericht door PRIME » 03 jun 2011 12:21

Ach, het is maar hoe je het ziet.

PRIME
Bijrol
Bijrol
Contacteer:

Bericht door PRIME » 03 jun 2011 12:22

Sha schreef:Nou, je maakt in ieder geval een goede eerste indruk Prime... Well done :)
Gelukkig geef ik daar niet veel om.

Frank_Costello
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Frank_Costello » 03 jun 2011 12:40

Bukowski schreef:Op de Front Page ben ik zo'n beetje gevierendeeld omdat ik het waagde aan te geven dat het vermelden van een cameo geen spoiler is. Duidelijk is niet iedereen het hier mee eens. Persoonlijk zie ik het verschil niet tussen het vermelden van een cameo of bijvoorbeeld een nieuwsbericht over een opnamelocatie.

De vraag is: hoe ver kan een recensent gaan zonder dat er sprake is van een spoiler? Zijn daar kaders voor schetsen of is het toch vooral een "gevoel"?
Je had het misschien beter niet kunnen zeggen, maar ik denk dat als je alleen naar de film gaat voor die cameo je toch verkeerd bezig bent. Het is wat mij betreft geen reden om niet te gaan.

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 03 jun 2011 13:02

Maar daar gaat het natuurlijk ook niet om. Sommige mensen worden nu eenmaal graag verrast door dit soort dingen en zien het vermelden van zoiets als een spoiler, omdat het een deel (niet alle) van de kijkervaring verpest. Dat gezegd hebbende vind ik het wel een beetje dom, om wel alle nieuwsmeldingen over een film te vermijden om dan vervolgens wel een recensie te gaan lezen. In een recensie wordt nou eenmaal altijd wel iets over een film weggegeven, anders kunnen de recensenten wel volstaan met alleen het toekennen van een cijfer.

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 03 jun 2011 16:20

Thank you very much. Nu weet ik dat
Spoiler
Jackman een cameo
heeft... :T :N

Bukowski
Regisseur
Regisseur

Bericht door Bukowski » 03 jun 2011 17:04

PRIME schreef:Een spoiler is iets verpesten wat de kijker een verrassing kan opleveren. Klaar.
Dat vind ik een te ruime definitie en ook niet te handhaven. Hoe minder je vertelt, des te meer verrassingen natuurlijk maar om toch iets zinnigs te kunnen zeggen over een film (of boek of whatever) zul je toch altijd íets van de inhoud moeten vertellen. Vandaar ook mijn - overigens oprechte - vraag bij het nieuwsbericht over de stunts bij Transformers. Daarvan kan je, net als de cameo van
Spoiler
Jackman
, zeggen dat als je er niet van weet, de verrassing in de bioscoop iets toevoegt aan je beleving. (meer zelfs nog dan één enkel cameo-momentje!).
PRIME schreef:Een cameo, die tot het uiterste is ontkent, heb je hiermee teniet gedaan.
Daar hebben jij en OldDirtyChurro op zich wel een punt. Echter laat je je dan wel erg bij de hand nemen door de marketingjongens. Maar goed, ik kan me voorstellen dat het voor de fanboys een kersje op de taart is. Neemt niet weg dat die taart zelf de hoofdattractie blijft.
PRIME schreef:Dit is een nutteloze discussie, want het gaat over persoonlijke opvatting, maar als recensent die een 'publieke' functie erop na houdt, weliswaar op een website, moet zich kunnen verplaatsen in lezers die het niet willen weten. Ook voegde het onthullen van
Spoiler
Hugh Jackman's
cameo totaal niets toe aan de eindconclusie van de recensie
Voor iemand die dit een een nutteloze discussie vindt, reageer je behoorlijk fel zodra iemand jouw mening hierover niet deelt. Ik blijf erbij - en je hoeft het er niet mee eens te zijn en ik ben al helemaal niet op zoek naar mijn "gelijk" zoals je meende te moeten melden - dat het vermelden van een cameo géén spoiler is. De reactie van één van de leden die letterlijk quote wat het personage in kwestie zegt, is dat al veel meer want daarmee wordt de clue van de grap weggegeven. (Even ingaand op het voorbeeld dat Benjamin gaf)

Wat je onder een spoiler verstaat is voor iedereen anders. Voor mijzelf is de definitie veel enger dan voor jou en ik ben persoonlijk blij dat mijn kijkplezier niet afhankelijk is van dit soort, weliswaar geinige, maar eigenlijk totaal irrelevante bijzaakjes.

Aston
Regisseur
Regisseur

Bericht door Aston » 03 jun 2011 17:10

Frank_Costello schreef:Je had het misschien beter niet kunnen zeggen, maar ik denk dat als je alleen naar de film gaat voor die cameo je toch verkeerd bezig bent. Het is wat mij betreft geen reden om niet te gaan.
Nee, duh. Zelfs als ik weet wie Keyser Soze is of als ik het einde weet van se7en, dan nog zijn ze de moeite waard om te kijken. :wink:

Bukowski
Regisseur
Regisseur

Bericht door Bukowski » 03 jun 2011 17:18

PRIME schreef:
Muufley schreef:Een spoiler is in hoofdzaak het verklappen van plotdetails van de film. Het verhaal wordt op deze manier een beetje op voorhand gekend gemaakt wat natuurlijk niet zo leuk is, bij deze is een "spoiler" puur van toepassing op het plot/verhaal/verloop van de film. Welke acteurs in een film mee acteren vertelt je helemaal niets over hoe de film verloopt dus bij deze is dat absoluut GEEN spoiler. Het vermelden dat een bepaalde acteur in een film meespeelt is zelfs iets dat je lukraak als hoofding kan tegenkomen op eender welk filmnieuws-artikel.
De buitensporige kinderachtige en overdreven reactie van de gebruiker (ik noem geen namen) die deze vrij idiote discussie in gang heeft gezet moet toch ook even vermeld worden. Dit lijkt eerder op discussie tussen zes-jarigen.
Waarom doe je dan mee? Of ben je zelf echt 6 jaar? En je mag mijn naam best noemen hoor, het is niet alsof ik me beledigd ga voelen.
Overigens jammer dat je hier alleen ingaat op het minst relevante gedeelte namelijk hetgeen over je manier van communiceren gaat en niet op de inhoud. Muufley geeft namelijk een in mijn ogen veel beter te handhaven definitie van wat een spoiler is.

PRIME
Bijrol
Bijrol
Contacteer:

Bericht door PRIME » 03 jun 2011 17:53

[/quote]Overigens jammer dat je hier alleen ingaat op het minst relevante gedeelte namelijk hetgeen over je manier van communiceren gaat en niet op de inhoud. Muufley geeft namelijk een in mijn ogen veel beter te handhaven definitie van wat een spoiler is.[/quote]

Godsamme wat ben jij koppig gast. In mijn ogen is het NIET een 'veel beter te handhaven definitie' van wat een spoiler is.

spoil (spoil)
v. spoiled or spoilt (spoilt), spoil·ing, spoils
v.tr.
1.
a. To impair the value or quality of.
b. To damage irreparably; ruin.
2. To impair the completeness, perfection, or unity of; flaw grievously: spoiled the party.

Volgens mij heb je die review zelf gewoon geschreven en voel je je daarom zo aangevallen.

Je hebt iets verpest, voor meerdere mensen, en dat moet je gewoon toegeven, of de recensent, whatever

Ga nou niet een beetje tof doen met je vriendjes en je dure taal, want het is gewoon zo.

Als iedereen zijn eigen definitie van 'spoiler' zou gebruiken, omdat hij/zij dat veel beter te handhaven acht, dan ga ik ook gewoon nooit meer spoilertags ergens plaatsen.

De discussie is eeuwig en omdat het persoonlijke meningen zijn kan hier geen conclusie uit komen, maar het is gewoon normaal dat recensenten en nieuwsberichten OF waarschuwen voor spoilers OF ze niet in de tekst zetten, en al helemaal niet in een context die to-taal niks toevoegt aan de recensie.

El Chivo
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door El Chivo » 03 jun 2011 19:07

Als je toch naar definities wil teruggrijpen, gebruik dan eentje die op het begrip spoiler slaat en niet op het werkwoord to spoil, want dan zit je het automatisch te breed te interpreteren.

Deze is genuanceerder:

http://en.wikipedia.org/wiki/Spoiler_%28media%29

Spoilers gaan in de eerste plaats om plotelementen. Pas in een ruimere betekenis (en daarom dat er ook iets losser mee omgesprongen wordt - ik ben die zogenaamde spoiler dan ook al in een handvol recensies tegengekomen) zou het ook kunnen gaan om een cameo, als die zo angstvallig geheim gehouden werd.

Dus vond ik dit besproken gevalletje een spoiler: ja, maar eentje van het allerkleinste belang. Van geen kanten het waard om je zo over op te winden.

Chrischzz
Filmster
Filmster

Bericht door Chrischzz » 03 jun 2011 21:31

Een argument om geen recensies te lezen als je niet gespoild wil worden is natuurlijk onzin.

Als je een recensie schrijft kan je misschien niet alles geheimhouden, maar bepaalde dingen wel.
Je kan enigzins een verhaal uitleggen, en misschien een paar gebeurtenissen.

In dit geval is het misschien niet het spoilen van het plot, maar wel een "extraatje" in de film wat niet verteld had hoeven worden. Beter was geweest om dit te omschrijven onder de noemer dat Prof.X verschillende reeds bekenden benaderd of iets dergelijk. Op die manier kunnen het er verchillende zijn en spil je niet meteen het feitr dat het die ene is.

Bijvoorbeeld weet Mrs Chrischzz dit nog niet. Ik weet dat ze blij verrast zal zijn dit te zien in de bios.. Het nu laconiek vertellen zou niet leuk zijn.

Als recencist is het je taak een duidelijk oordeel te geven over de film, is hij goed slecht, acteerwerk goed, leuek effecten, is het verhaal boeiend.. Wat had er wel in gebmoeten en wat niet.. maar je hoeft niet die kleine dingetjes te vertellen wat er gebeuren gaat. In dit geval is het jammer..

Decepticon
Filmster
Filmster

Bericht door Decepticon » 03 jun 2011 21:56

Chrischzz schreef:Een argument om geen recensies te lezen als je niet gespoild wil worden is natuurlijk onzin.

Als je een recensie schrijft kan je misschien niet alles geheimhouden, maar bepaalde dingen wel.
Je kan enigzins een verhaal uitleggen, en misschien een paar gebeurtenissen.

In dit geval is het misschien niet het spoilen van het plot, maar wel een "extraatje" in de film wat niet verteld had hoeven worden. Beter was geweest om dit te omschrijven onder de noemer dat Prof.X verschillende reeds bekenden benaderd of iets dergelijk. Op die manier kunnen het er verchillende zijn en spil je niet meteen het feitr dat het die ene is.

Bijvoorbeeld weet Mrs Chrischzz dit nog niet. Ik weet dat ze blij verrast zal zijn dit te zien in de bios.. Het nu laconiek vertellen zou niet leuk zijn.

Als recencist is het je taak een duidelijk oordeel te geven over de film, is hij goed slecht, acteerwerk goed, leuek effecten, is het verhaal boeiend.. Wat had er wel in gebmoeten en wat niet.. maar je hoeft niet die kleine dingetjes te vertellen wat er gebeuren gaat. In dit geval is het jammer..
Hier ben ik het totaal mee eens. Aston had het imo ook al goed verwoord. In het geval van deze cameo, is het imo en van velen hier op het forum, wel een spoiler. Het had gewoon niet verklapt moeten worden.

PRIME
Bijrol
Bijrol
Contacteer:

Bericht door PRIME » 03 jun 2011 22:10

Ik reageer fel, ja, maar laten we niet ontkennen wie hiermee begonnen is, daarmee refereer ik natuurlijk aan Bukowski's eerste post op de recensie.

Het verschil tussen de cameo spoilen of de 'birdmen' uit Transformers 3 is in mijn ogen het volgende:

De scene zat al in de trailer, de cameo niet.
Je weet niet wat er tijdens de scene gebeurt, een cameo is meestal maar een korte scene waardoor deze teniet gaat
Het is een making-of docu, vrijgegeven door de makers, waardoor je vrij bent om het te kijken. Nu kan je zeggen dat je dan
een recensie niet moet lezen, en dat is precies de reden waarom ik de eindconclusie lees voor ik een film zie, maar dan verwacht je toch niet zo'n spoiler bij alleen het luttele opnoemen van de acteurs. Niet eens de context of waarom hij erin zit. Nee, er wordt gewoon bijna laconiek over geschreven, zo van, kijk mij eens even tof doen dat ik weet wie dit is.

Nou sorry hoor, het gaat er bij mij niet in. Overigens heb ik de film al gezien en kwam het gelukkig op een onverwacht moment. Hierbij beeindig ik ook mijn deel in deze discussie, want dit is overduidelijk een gevecht tussen twee kampen, waar geen winnaar uit gaat komen.

El Chivo
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door El Chivo » 03 jun 2011 23:04

Je zegt het: de waarde van een cameo zit 'em in de verrassing.

Zoals ik je hoor vertellen is de verrassing door een goede plaatsing van dat moment, nog steeds aanwezig, en wordt het spoilergehalte bij het enkel laconiek vermelden ervan (itt tot met de vermelding van de context, of het waarom van de scene erbij) er dus nóg minder op.

Blijft een spoiler, maar dit gevalletje zit nu echt wel helemaal onderaan in wat ik nog als een spoiler beschouw.

Plaats reactie