IMAX vs LieMAX

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
Steve-O
Filmster
Filmster

Re: IMAX vs LieMAX

Bericht door Steve-O » 08 jun 2013 16:34

Straka schreef:Digitaal dus geen 70mm projectie meer
Wel de laser technologie dan? Of dat massieve scherm gewoon een normale digitale projector gegeven zoals bij de kleinere IMAX zalen?

Straka
Regisseur
Regisseur

Bericht door Straka » 08 jun 2013 16:43

Geen idee, zo uitvoerig heb ik niet gezocht.

Steve-O
Filmster
Filmster

Bericht door Steve-O » 15 jul 2013 13:00

De reis naar LA ging dus door! Supervet en een van de avonden natuurlijk naar Rave 18 geweest voor MOS :D Mega scherm, echt heel erg gaaf!

Maar dan nog een vraag over de nieuwe digitale IMAX camera waar TF4 deels mee opgenomen word: in welke resolutie filmt die? 4K, 8K? Ik neem aan dat de beeldverhouding ook verandert, zou een digitale camera de 1.44 ook kunnen hebben of wordt dat eerder 1.9?

bobocad
Regisseur
Regisseur

Bericht door bobocad » 15 jul 2013 17:25

Ik vermoed 8K. Om 2 redenen.

1) van wikipedia

8K UHDTV (4320p) has a resolution of 7680 × 4320 (33.2 megapixels), 16 times the pixels of current 1080p HDTV, which brings it closer to the detail level of 15/70mm IMAX.[2][11][12] NHK advocates the 8K UHDTV format with 22.2 surround sound as Super Hi-Vision.

2) van Sony

De Sony F65 heeft een 8K sensor (oké weliswaar is het een 20 megapixel Super 35 image sensor). M.a.w. de techniek is er.
Heck een Nikon D800 heeft een Sony sensor van 32 megapixel FF.
Echter de ouput voor de F65 is voor DCP DCI projectie 4096 x 2160. (1.9:1).

Maar goed we zullen het vast zien en lezen over de nieuwe IMAX camera. Is het niet dit jaar, dan wordt het volgend jaar bij TF4. :wink:

thehungergames
Figurant
Figurant

Bericht door thehungergames » 03 aug 2013 12:28

ben een paar maanden geleden naar a good day to die hard geweest, en kwam er later pas achter dat dat in imax was. ik dacht dat imax hetzelfde was als in het omniversum

bobocad
Regisseur
Regisseur

Bericht door bobocad » 03 aug 2013 16:00

Het Omniversum is wel een onderdeel van het IMAX gebeuren -> http://www.imax.com/theatres/t/omniversum/
Maar het is idd niet hetzelfde als (Pathé) IMAX -> http://www.omniversum.nl/nl/bezoekersinfo.aspx

Steve-O
Filmster
Filmster

Bericht door Steve-O » 20 dec 2015 16:19

Twee jaar later...

Afgelopen woensdag ben ik naar Star Wars The Force Awakens geweest in Arena (IMAX zaal). Ik heb me enorm vermaakt en wil de film zeker nog een keer zien. Maar waar kan ik dat het beste doen?

Ik heb gelezen dat de IMAX zaal in Arnhem speciaal op IMAX formaat gemaakt is. Wat ik daaruit opmaak is dat het in principe voor 15/70mm IMAX gemaakt is, maar dan natuurlijk digitaal.. Is dit nu het grootste en tevens beste scherm in Nederland? Voorheen was volgens mij het IMAX scherm in Schouwburgplein het grootst, of is daar de grote zaal nog groter dan die? Want volgens mij was dat vroeger een zaal voor 70mm.
Ik heb nergens vernomen dat IMAX zalen in Nederland gebruik maken van de laser technologie of zelfs van 4K. En zijn er überhaupt nog bioscopen die films vertonen op 35mm en niet digitaal? En blijft 35mm nog beter dan de IMAX schermen die we nu hebben?

Ik weet dat het Eye The Hateful Eight in 70mm gaat vertonen, ik wist niet dat ze daar zo'n groot scherm hadden, maar daar ga ik zeker heen! Jammer genoeg heeft Star Wars VII hier geen 70mm print gekregen anders had die ook zomaar daar kunnen gaan draaien en was de keus snel gemaakt :9

Straka
Regisseur
Regisseur

Bericht door Straka » 20 dec 2015 18:15

Steve-O schreef:Ik heb gelezen dat de IMAX zaal in Arnhem speciaal op IMAX formaat gemaakt is. Wat ik daaruit opmaak is dat het in principe voor 15/70mm IMAX gemaakt is, maar dan natuurlijk digitaal.. Is dit nu het grootste en tevens beste scherm in Nederland?
De zaal is speciaal als IMAX-zaal ontworpen en niet later als zodanig ingericht/omgebouwd. Het blijft ongetwijfeld een digital systeem, de 70mm film gaat echt niet meet terug komen.
Steve-O schreef:Voorheen was volgens mij het IMAX scherm in Schouwburgplein het grootst, of is daar de grote zaal nog groter dan die?
Dat was inderdaad de grote zaal, de IMAX-zaal heeft een kleiner scherm.
Steve-O schreef:En zijn er überhaupt nog bioscopen die films vertonen op 35mm en niet digitaal? En blijft 35mm nog beter dan de IMAX schermen die we nu hebben?
Nee, digitale projectie en distributie is alles dat er is. Er zijn bioscopen die nog op 35mm kunnen projecteren, maar dat is enkel voor oude films. Digitale IMAX heeft in potentie meer detail dan 35mm, maar er zullen altijd mensen zijn met een voorkeur voor de 35mm projectie. Het is anders en digitaal met analoog vergelijken is toch een appels en peren verhaal. Reken er ook op dat veel digital gefilmd is, dan hou je de kijker ook voor de gek om pixels terug te zetten naar film korrel.
Steve-O schreef:Ik weet dat het Eye The Hateful Eight in 70mm gaat vertonen, ik wist niet dat ze daar zo'n groot scherm hadden, maar daar ga ik zeker heen!
EYE heeft niet een erg groot scherm voor 70 mm projectie, maar is de enige bioscoop met een 70 mm projector. Je moet het meer zien als meer detail op de originele filmrol. Het blijft twijfelachtig of al dat detail werkelijk zichtbaar op het scherm terecht komt. Ik met bekennen dat ik bij de 70mm projectie van The Master niet heel erg onder de indruk was, al was het feit dat de film al beschadigd was daar ook schuldig aan.

Steve-O
Filmster
Filmster

Bericht door Steve-O » 21 dec 2015 00:24

Straka schreef:
Steve-O schreef:Ik heb gelezen dat de IMAX zaal in Arnhem speciaal op IMAX formaat gemaakt is. Wat ik daaruit opmaak is dat het in principe voor 15/70mm IMAX gemaakt is, maar dan natuurlijk digitaal.. Is dit nu het grootste en tevens beste scherm in Nederland?
De zaal is speciaal als IMAX-zaal ontworpen en niet later als zodanig ingericht/omgebouwd. Het blijft ongetwijfeld een digital systeem, de 70mm film gaat echt niet meet terug komen.
Oké, maar is het scherm hetzelfde als bij andere IMAX schermen? Of hebben ze daar ook verbeteringen op aangebracht? Anders zie ik er niet veel voordelen op.
Straka schreef:
Steve-O schreef:Voorheen was volgens mij het IMAX scherm in Schouwburgplein het grootst, of is daar de grote zaal nog groter dan die?
Zou het dan beter zijn om dan naar de grote zaal te gaan? Of heeft het IMAX scherm dan toch betere beeldkwaliteit. Geluid waarschijnlijk wel al vind ik het geluid in de IMAX zaal van Arena vaak best schel (vooral bij hoge tonen).
Straka schreef:
Steve-O schreef:En zijn er überhaupt nog bioscopen die films vertonen op 35mm en niet digitaal? En blijft 35mm nog beter dan de IMAX schermen die we nu hebben?
Nee, digitale projectie en distributie is alles dat er is. Er zijn bioscopen die nog op 35mm kunnen projecteren, maar dat is enkel voor oude films. Digitale IMAX heeft in potentie meer detail dan 35mm, maar er zullen altijd mensen zijn met een voorkeur voor de 35mm projectie. Het is anders en digitaal met analoog vergelijken is toch een appels en peren verhaal. Reken er ook op dat veel digital gefilmd is, dan hou je de kijker ook voor de gek om pixels terug te zetten naar film korrel.
Al is het wel gek dat veel digitale camera's film proberen na te bootsen, alsof ze het verschil zo klein mogelijk proberen te maken O+
Straka schreef:
Steve-O schreef:Ik weet dat het Eye The Hateful Eight in 70mm gaat vertonen, ik wist niet dat ze daar zo'n groot scherm hadden, maar daar ga ik zeker heen!
EYE heeft niet een erg groot scherm voor 70 mm projectie, maar is de enige bioscoop met een 70 mm projector. Je moet het meer zien als meer detail op de originele filmrol. Het blijft twijfelachtig of al dat detail werkelijk zichtbaar op het scherm terecht komt. Ik met bekennen dat ik bij de 70mm projectie van The Master niet heel erg onder de indruk was, al was het feit dat de film al beschadigd was daar ook schuldig aan.
Maar ik mag dan wel aannemen dat het scherm wat ze voor de 70mm gebruiken wel groter is dan het gemiddelde scherm toch? Anders zie ik niet hoeveel verschil dat moet gaan maken, er is nou eenmaal een fors scherm voor nodig dacht ik zo :D
Ik kan in ieder geval niet wachten om The Hateful Eight in 70mm te zien, ben erg benieuwd!

Wanneer komt de laser technologie eigenlijk naar Nederland? Volgens mij zijn ze het net pas gaan gebruiken in de VS en Engeland..

Straka
Regisseur
Regisseur

Bericht door Straka » 21 dec 2015 10:17

Steve-O schreef:
Straka schreef:
Zou het dan beter zijn om dan naar de grote zaal te gaan? Of heeft het IMAX scherm dan toch betere beeldkwaliteit. Geluid waarschijnlijk wel al vind ik het geluid in de IMAX zaal van Arena vaak best schel (vooral bij hoge tonen).
In theorie kan de bronfile en de projectiecapaciteit van de IMAX zaal beter zijn, of dit in de praktijk inderdaad een merkbaar verschil is, weet ik niet.
Steve-O schreef:
Straka schreef:
Al is het wel gek dat veel digitale camera's film proberen na te bootsen, alsof ze het verschil zo klein mogelijk proberen te maken O+
Je geeft filmmakers dan de mogelijkheid om met digitaal een vergelijkbare "look and feel" te realiseren als met analoge film. Mogelijk dat dit dergelijke ontwikkelingen stuurt.
Steve-O schreef:
Straka schreef:
Maar ik mag dan wel aannemen dat het scherm wat ze voor de 70mm gebruiken wel groter is dan het gemiddelde scherm toch? Anders zie ik niet hoeveel verschil dat moet gaan maken, er is nou eenmaal een fors scherm voor nodig dacht ik zo :D
Het scherm van zaal 1 in EYE schijnt 14 bij 5.5 meter te zijn. Niet klein, maar zeker niet zo groot als de grotere (IMAX-)zalen in het land. Het afwijkende beeldformaat gaat er waarschijnlijk voor zorgen dat de projectie minder hoog wordt. Een reden om de 70 mm versie te zien is natuurlijk ook de zes minuten aanvullende scenes.

Steve-O
Filmster
Filmster

Bericht door Steve-O » 21 dec 2015 16:56

Straka schreef:In theorie kan de bronfile en de projectiecapaciteit van de IMAX zaal beter zijn, of dit in de praktijk inderdaad een merkbaar verschil is, weet ik niet.
Oké, misschien dat ik dit dan een keer ga testen. Een groter scherm is natuurlijk wel fijn maar dan moet de beeldkwaliteit ook goed zijn.
Straka schreef:Je geeft filmmakers dan de mogelijkheid om met digitaal een vergelijkbare "look and feel" te realiseren als met analoge film. Mogelijk dat dit dergelijke ontwikkelingen stuurt.
Precies, zoals de Arri Alexa eigenlijk, die werkt volgens mij zowat hetzelfde als een 35mm camera. Althans dat zei Deakins volgens mij een keer. Ik prefereer nog steeds 35mm over digitaal (65mm/IMAX boven alles) maar de nieuwe digitale camera's die in een hoge resolutie schieten zijn wel erg gaaf. Het is gewoon een compleet andere realiteit en het heeft ook een effect op wat voor een film het is. Althans dat zijn mijn ideeën daarachter dan ;).
Straka schreef:Het scherm van zaal 1 in EYE schijnt 14 bij 5.5 meter te zijn. Niet klein, maar zeker niet zo groot als de grotere (IMAX-)zalen in het land. Het afwijkende beeldformaat gaat er waarschijnlijk voor zorgen dat de projectie minder hoog wordt. Een reden om de 70 mm versie te zien is natuurlijk ook de zes minuten aanvullende scenes.
Oké, de site zegt dat het scherm ook op maximale grootte is gebracht.. Ik heb nog nooit een film in EYE gezien ( :oops: ) dus ik weet niet of ze echt veel ruimte hebben om het flink uit te breiden maar er is in ieder geval iets gebeurt :8

Plaats reactie