IMAX vs LieMAX

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
bobocad
Regisseur
Regisseur

Re: IMAX vs LieMAX

Bericht door bobocad » 13 jul 2012 13:33

Straka schreef:De term LieMAX zal dus nog wel even kunnen blijven.
Niet mee eens. Je hebt idd IMAX zalen en IMAX bioscopen. Maar beide zullen vanaf 2013 digitale 2D/3D projecties hebben. Alles wordt dan gelijk getrokken. Niet met schermen uiteraard, maar wel met digitale 2D/3D projectie. Ik vind dat het scherm los moet zien van de projectie. Echte IMAX is nog altijd 70mm analoge film, daarvoor moet je weliswaar een groot scherm hebben. But like I said, dat is binnenkort niet meer van toepassing.

BTW: Pathé Arena heeft een 21x10 meter gebogen scherm

Straka
Regisseur
Regisseur

Bericht door Straka » 13 jul 2012 13:54

Ongeveer 40% minder scherm ten opzichte van de standaard, dat lijkt mij toch wel een flink verlies aan kijkervarving.

Steve-O
Filmster
Filmster

Bericht door Steve-O » 13 jul 2012 14:00

bobocad schreef:
Straka schreef:De term LieMAX zal dus nog wel even kunnen blijven.
Niet mee eens. Je hebt idd IMAX zalen en IMAX bioscopen. Maar beide zullen vanaf 2013 digitale 2D/3D projecties hebben. Alles wordt dan gelijk getrokken. Niet met schermen uiteraard, maar wel met digitale 2D/3D projectie. Ik vind dat het scherm los moet zien van de projectie. Echte IMAX is nog altijd 70mm analoge film, daarvoor moet je weliswaar een groot scherm hebben. But like I said, dat is binnenkort niet meer van toepassing.

BTW: Pathé Arena heeft een 21x10 meter gebogen scherm
En de echte schermen in Londen dan? Die van het BFI en Science Museum? Ik dacht dat Arena kleiner was dan dat..

Straka
Regisseur
Regisseur

Bericht door Straka » 13 jul 2012 14:03

Londen BFI voldoet aan de standaard.

bobocad
Regisseur
Regisseur

Bericht door bobocad » 13 jul 2012 14:24

Straka schreef:Ongeveer 40% minder scherm ten opzichte van de standaard, dat lijkt mij toch wel een flink verlies aan kijkervarving.
Tja dat is jouw kijkervaring. Wees blij dat we überhaupt nog iets van IMAX DMR hebben.
IMAX Beekse Bergen en IMAX Schiedamsedijk Rotterdam zijn al jaren gesloten. België heeft helemaal niks meer van IMAX.

@ Steve-O als je wilt weten hoe groot het doek is in BFI IMAX
Afbeelding
Afbeelding

De nieuwe digitale projector
Afbeelding

De oude 70mm projector
Afbeelding

Straka
Regisseur
Regisseur

Bericht door Straka » 13 jul 2012 14:47

bobocad schreef:
Straka schreef:Ongeveer 40% minder scherm ten opzichte van de standaard, dat lijkt mij toch wel een flink verlies aan kijkervarving.
Tja dat is jouw kijkervaring. Wees blij dat we überhaupt nog iets van IMAX DMR hebben.
Ik plaats enkel wat kritische kanttekeningen en probeer uit te leggen waar de kritiek op het IMAX, in de vorm van de term LieMAX, de laatste jaren vandaan komt. Dit heeft zeker ook te maken met de schermafmetingen. Ik ben zelf geen IMAX-purist, mijn kijkervaring is wat dat betreft enkel die van IMAX Arena, maar ik kan mij voorstellen dat dit toch enigszins een afgeslankte versie is van hoe IMAX ook ervaren kan worden.

Steve-O
Filmster
Filmster

Bericht door Steve-O » 13 jul 2012 15:17

Wow dat is echt enorm! Veel groter dan die in Arena dus :8

bobocad
Regisseur
Regisseur

LieMAX my ass.

Bericht door bobocad » 13 jul 2012 15:39

Straka schreef: Ik plaats enkel wat kritische kanttekeningen en probeer uit te leggen waar de kritiek op het IMAX, in de vorm van de term LieMAX, de laatste jaren vandaan komt. Dit heeft zeker ook te maken met de schermafmetingen.
En ik zal het dan ook uitleggen waarom de term LIEMAX niet meer van toepassing is, indien je het nog niet doorhad.

Het scherm van de Arena mag dan wel klein zijn, maar dat betekend niet dat het LIEMAX is. Zegt men IMAX dan zegt men 70mm film print, dan zegt men grote schermen. Logisch dus. Arena heeft de ruimte niet voor. Dus hun kleine zaal heeft enkel 2K digitale projectie. Geen 15/70 projectie, want dat heeft totaal geen zin.

Zoals ik al schreef IMAX 15/70mm gaat verdwijnen. Dus de relatie grote analoge 70mm prints en grote schermen verdwijnt ook. Alles wordt IMAX DMR. Het enige verschil in de IMAX wereld zijn alleen de schermen.
De beeldkwaliteit en geluidskwaliteit van IMAX Arena doet er niet onder hoor van zijn grote broers (BFI Londen of IMAX Sydney to name a few). Grote of kleine schermen het doet er mbt digitale (IMAX) projectie meer aan toe.
IMAX kwaliteit is en blijft hetzelfde....nou bijna dan...

Want als je term LIEMAX toch moet gaan gebruiken, dan zou het (vanaf 2013) enkel van toepassing zijn op de projectie. De resolutie(*) 15/70mm film print is gewoon hoger/groter dan 4K.

(*)indien je van resolutie mag spreken, het is immers een analoge print. Het blijft appels met peren vergelijken.

Straka
Regisseur
Regisseur

Bericht door Straka » 13 jul 2012 15:47

Maar ik doel dus vooral op ervaringen als deze:
Ed Crane schreef:Ik heb ooit Fantasia 2000 in Rotterdam gezien toen daar nog een échte IMAX stond, nou dat formaat was nou niet bepaald bescheiden... Omniversum is gewoon, zoals de naam als zegt, een koepelvormig scherm, IMAX m.n. gewoon heel groot.

Ook ik voelde me bestolen toen ik bij de Pathé Arena zogenaamd in IMAX een film (The Dark Knight) ging kijken. Het geluid was wel veel overweldigender, beeldkwaliteit volgens mij beter, dat hoort er natuurlijk ook bij, maar dat formaat viel tegen.
en daarom maakt schermafmeting wel degelijk deel uit van de LieMAX controverse.

Straka
Regisseur
Regisseur

Re: LieMAX my ass.

Bericht door Straka » 13 jul 2012 15:58

bobocad schreef: Het scherm van de Arena mag dan wel klein zijn, maar dat betekend niet dat het LIEMAX is. Zegt men IMAX dan zegt men 70mm film print, dan zegt men grote schermen. Logisch dus. Arena heeft de ruimte niet voor. Dus hun kleine zaal heeft enkel 2K digitale projectie. Geen 15/70 projectie, want dat heeft totaal geen zin.

Pathe had in eerste instantie voor de Arena de apparatuur uit Rotterdam overgenomen, dus voor de overstap naar digitaal had men wel gewoon de 70mm projectie.

bobocad
Regisseur
Regisseur

Bericht door bobocad » 13 jul 2012 16:17

Straka schreef:Maar ik doel dus vooral op ervaringen als deze:
en daarom maakt schermafmeting wel degelijk deel uit van de LieMAX controverse.
I know. Maar dat enkel ervaringen gebaseerd op een scherm. Ik blijf hoogst persoonlijk de term LIEMAX verkeerd vinden.
Straka schreef:Pathe had in eerste instantie voor de Arena de apparatuur uit Rotterdam overgenomen, dus voor de overstap naar digitaal had men wel gewoon de 70mm projectie.
You're right. Ik zat te na denken hoe het ook weer was met Batman Begins in 2005. Dat was (volgens kenners) een 70mm DMR projectie.

Brastias
Figurant
Figurant

Bericht door Brastias » 14 jul 2012 09:02

Nee de oude projector uit Rdam is niet naar Arena gegaan. Dit was namelijk een 2D machine en in Arena is vanaf het begin een 3D geïnstalleerd.
Deze nieuwe DMR projector heeft tm dark Knight 15/70 vertoond en is vlak voor Avatar vervangen voor een dual digital projection.

Maw tm dark Knight werd er in Arena op exact dezelfde manier film vertoont als nu in het BVI.

De oude projector van zowel Rdam als de "oude" projector van Arena zijn de vuilnis bak ingegaan.

Meer feitjes ? De oude Rdam projector was de oude van de Beekse Bergen, hier was namelijk de eerste Imax zaal van Nederland. Deze zaal staat er ook nog in zijn geheel met het orginele enorme scherm erin. :)

Straka
Regisseur
Regisseur

Bericht door Straka » 14 jul 2012 10:12

Ok, ik had altijd begrepen dat die oude apparatuur door Pathe was overgenomen en naar de Arena was gegaan. Ik kan er inderdaad zo snel geen informatie over vinden om dit te bevestigen. Dus ik neem aan dat ik me hierin heb vergist.

MargotTenenbaum
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door MargotTenenbaum » 14 jul 2012 10:43

Jullie willen niet weten wat er allemaal door mij heengaat als ik dit topic zie.

bobocad
Regisseur
Regisseur

Bericht door bobocad » 16 jul 2012 11:17

MargotTenenbaum schreef:Jullie willen niet weten wat er allemaal door mij heengaat als ik dit topic zie.
En dat komt door onderstaande citaat.
Brastias schreef: De oude projector van zowel Rdam als de "oude" projector van Arena zijn de vuilnis bak ingegaan.
Of wat anders?

Plaats reactie