Straka schreef:
Ik plaats enkel wat kritische kanttekeningen en probeer uit te leggen waar de kritiek op het IMAX, in de vorm van de term LieMAX, de laatste jaren vandaan komt. Dit heeft zeker ook te maken met de schermafmetingen.
En ik zal het dan ook uitleggen waarom de term LIEMAX niet meer van toepassing is, indien je het nog niet doorhad.
Het scherm van de Arena mag dan wel klein zijn, maar dat betekend niet dat het LIEMAX is. Zegt men IMAX dan zegt men 70mm film print, dan zegt men grote schermen. Logisch dus. Arena heeft de ruimte niet voor. Dus hun kleine zaal heeft enkel 2K digitale projectie. Geen 15/70 projectie, want dat heeft totaal geen zin.
Zoals ik al schreef IMAX 15/70mm gaat verdwijnen. Dus de relatie grote analoge 70mm prints en grote schermen verdwijnt ook. Alles wordt IMAX DMR. Het enige verschil in de IMAX wereld zijn alleen de schermen.
De beeldkwaliteit en geluidskwaliteit van IMAX Arena doet er niet onder hoor van zijn grote broers (BFI Londen of IMAX Sydney to name a few). Grote of kleine schermen het doet er mbt digitale (IMAX) projectie meer aan toe.
IMAX kwaliteit is en blijft hetzelfde....nou bijna dan...
Want als je term LIEMAX toch moet gaan gebruiken, dan zou het (vanaf 2013) enkel van toepassing zijn op de projectie. De resolutie(*) 15/70mm film print is gewoon hoger/groter dan 4K.
(*)indien je van resolutie mag spreken, het is immers een analoge print. Het blijft appels met peren vergelijken.