IMAX vs LieMAX

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
bobocad
Regisseur
Regisseur

Re: IMAX vs LieMAX

Bericht door bobocad » 29 jul 2012 21:33

Weer een "LIEMAX" zaal erbij. :wink: En nee, het is niet van Pathé.
Luxor bouwt megabios in Kerkrade
KERKRADE - De Drentse bioscoopexploitant Luxor gaat een megabioscoop in Kerkrade bouwen. Directeur Albert Jan Vos heeft de plannen en de financiën voor het project rond.
Luxor heeft al vestigingen in Hoogeveen, Meppel en Deventer. De bioscoop in Kerkrade komt naast het voetbalstadion van Roda JC en krijgt acht zalen met meer dan 2000 stoelen. De schop gaat volgens de directeur in december de grond in. Een jaar later moet het complex klaar zijn.

De megabios komt op palen boven een waterbassin aan de Imstenraderweg. Naast de zeven zalen krijgt de bioscoop ook een iMax-zaal. Deze is speciaal voor films in 3D en heeft een gebogen scherm van 16 bij 20 meter. Verder komen in het complex de overdekte kinderspeeltuin Kidsworld en een wokrestaurant.

Mark
Regisseur
Regisseur

Bericht door Mark » 29 jul 2012 21:52

16x20 meter.... wtf hiero, heeft die eigenaar wat te compenseren ofzo he

Steve-O
Filmster
Filmster

Bericht door Steve-O » 29 jul 2012 21:54

16x20... Is dat net zo groot als de andere??

bobocad
Regisseur
Regisseur

Bericht door bobocad » 29 jul 2012 22:01

Even mijzelf quoten :wink:
bobocad schreef:BTW: Pathé Arena heeft een 21x10 meter gebogen scherm

Mark
Regisseur
Regisseur

Bericht door Mark » 29 jul 2012 22:06

Maar omdat het rond loop komt er nog wel wat meters bij, denk dat je uitkomt op 68x29 meter netto.

bobocad
Regisseur
Regisseur

Bericht door bobocad » 29 jul 2012 22:11

Geen idee. Het zijn gegevens van Pathé, dus ik moet ze maar op woord geloven.

Steve-O
Filmster
Filmster

Bericht door Steve-O » 29 jul 2012 22:20

Mark schreef:
bobocad schreef:BTW: Pathé Arena heeft een 21x10 meter gebogen scherm
Maar omdat het rond loop komt er nog wel wat meters bij, denk dat je uitkomt op 68x29 meter netto.[/quote]
68x29? Dat is wel een groot verschil.

Brastias
Figurant
Figurant

Bericht door Brastias » 30 jul 2012 18:36

Arena is 18x9,7meter geen 21.
En Kerkrade wordt geen iMax oid. Gewoon een heel groot scherm met dubbelprojectie en Atmos audio.

bobocad
Regisseur
Regisseur

Bericht door bobocad » 30 jul 2012 20:44

Geen idee hoe je die vreemde informatie komt. Ik heb tenminste wel mijn bronnen. O.a. de enige echte Filmtotaal.
Filmliefhebbers zullen vanaf komend voorjaar in Amsterdam kunnen genieten van films in IMAX-formaat. Pathé Arena vervangt in zaal 14 het doek van 100m2 door een van 200m2. De zaal moet daarvoor wel een aantal zitplaatsen inleveren; de eerste vier rijen zullen door de verbouwing verdwijnen.
Bron: http://www.filmtotaal.nl/artikel.php?id=4584

Mark
Regisseur
Regisseur

Bericht door Mark » 30 jul 2012 21:31

Pfffff.... dat is toch veel te klein man, ik hou het bij mijn eigen afmetingen, ook bron filmtotaal.nl :)

Brastias
Figurant
Figurant

Bericht door Brastias » 31 jul 2012 20:40

De enige 21meter plus schermen in nl zijn schouwburgplein1, Spui 4, Almere 1 en misschien nog een of twee waar ik nu niet op kan komen. Maar helaas, ArenA is nog geen 20 meter.

De bron waar naar verwezen wordt is een persbericht. Ja daar klinkt 21x10 een stuk beter dan 18x....

JorisTheWise
Bijrol
Bijrol

Bericht door JorisTheWise » 31 jul 2012 22:25

bobocad schreef:Geen idee hoe je die vreemde informatie komt. Ik heb tenminste wel mijn bronnen. O.a. de enige echte Filmtotaal.
Filmliefhebbers zullen vanaf komend voorjaar in Amsterdam kunnen genieten van films in IMAX-formaat. Pathé Arena vervangt in zaal 14 het doek van 100m2 door een van 200m2. De zaal moet daarvoor wel een aantal zitplaatsen inleveren; de eerste vier rijen zullen door de verbouwing verdwijnen.
Bron: http://www.filmtotaal.nl/artikel.php?id=4584
Het scherm van de iMAX in Amsterdam ligt rond de 170m2. De mensen die het scherm daar hebben geinstalleerd hebben ook zaal 1 van Almere en Schouwburgplein geinstalleerd. Schouwburgplein is geloof ik de grootste gevolgd door Spui en Almere. De iMax in Amsterdam is qua grootte vergelijkbaar met de grootste Cinemec zaal in Ede (wat daar eigenlijk postzegel formaat is door de grootte van die zaal).

Verder heeft een van de oud TM's van Arena ook bevestigd dat Almere een groter doek heeft dan Arena.

Albert Jan is overigens een zeer bekende in de bioscoop wereld _O_ echter ik dacht dat iMAX een exclusieve deal hadden met Pathé.

bobocad
Regisseur
Regisseur

Bericht door bobocad » 06 feb 2013 20:09

Schaamteloze kopie uit de HFN december 2012 nummer.

The big screen, the big difference

Grote schermen zijn big business voor bioscopen. De premium prijs, maar ook de marketingkracht die schuilgaat
achter grootbeeldprojectie, vertegenwoordigt een belangrijke meerwaarde, zo blijkt uit het onderzoek Large
Screen Cinema. Ondertussen breidt Pathé het aantal IMAX-zalen uit en komt JT met de XD Experience.

Toen het bioscoopbezoek in de jaren 60, 70 en 80 van de vorige eeuw sterk terugliep, was een van de oplossingen het ombouwen van de traditionele monotheaters naar complexen met meerdere zalen.
Daardoor moesten consumenten vanaf dat moment wel genoegen nemen met kleinere zalen en dito doeken. Hoewel er altijd uitzonderingen zijn geweest, kwamen de grotere schermen eigenlijk pas weer in beeld met de bouw van nieuwe multiplexen in ons land halverwege de jaren 90.

De merknaam die het meeste met grootbeeldprojectie in verband wordt gebracht is IMAX. Het merk werd in
Nederland nieuw leven ingeblazen toen Pathé in 2005 haar eerste IMAX-zaal, in Pathé Arena, opende.
Volgens het deze zomer verschenen rapport Large Screen Cinema van onderzoeksbureau Dodona Research
blijft het aantal bioscoopschermen dat als ‘groot’ mag worden getypeerd internationaal de komende jaren
flink doorgroeien. In het rapport wordt de verwachting uitgesproken dat het aantal theaters met een groot
scherm wereldwijd zal groeien van 653 eind 2011 naar 2.600 in 2016.

We hebben het dan niet meer alleen over schermen van IMAX. In navolging van deze Canadese firma zijn
ook bioscoopondernemingen zelf het pad van de grootbeeldprojectie gaan bewandelen. Waren er volgens
Dodona in 2008 nog 46 IMAX-schermen en slechts één eigen-merksysteem, in 2012 was dat gegroeid
naar 476 IMAX-schermen en 295 schermen met een eigen label. Voorbeelden daarvan zijn het Amerikaanse
Cinemarks, dat in 2009 het eigen XD-systeem introduceerde, en Regal dat in april 2010 kwam met
de Regal Premium Expericence (RPX). Volgens beide ondernemingen – die daarnaast ook gewoon IMAX
aanbieden – wil men niet concurreren maar een alternatief bieden voor die complexen waar het inbouwen
van een IMAX-zaal niet loont. Dat heeft te maken met de kosten die gepaard gaan met het mogen voeren
van de merknaam IMAX en het geld dat gemoeid is met het installeren van een IMAX-zaal.

Geld is voor bioscoopondernemingen vanzelfsprekend een belangrijk motief om met ‘grote’ schermen
te komen. De premium prijs is namelijk een bijzonder aantrekkelijke, extra inkomstenbron. Daarnaast moet
de kracht van de marketingboodschap – the big screen, the big difference - niet worden onderschat.
Die twee tezamen, alsmede het niet onbelangrijke feit dat Pathé in Nederland de exclusieve aanbieder van
IMAX is, waren voor bioscooponderneming JT reden om in de nieuwe bioscoop in Vlaardingen – die 19
december opengaat - een zaal in te richten die het nieuwe label XD Experience heeft gekregen.
In de zaal met 300 stoelen is niet alleen een doek te vinden van drieëntwintig meter bij elf
meter waarop film met twee 4K-projectoren van Barco geprojecteerd wordt,
de zaal is ook voorzien van Dolby’s nieuwste geluidstelg, Dolby Atmos, en enkele D-BOX-stoelen.

Ondanks deze bundeling van elementen, die de kijkbeleving in Vlaardingen een enerverende gaat maken, is
de JT-bioscoop niet het eerste theater dat de ervaring met een eigen label wil benadrukken. In CineMec in
Ede is sinds juli 2009 al een XL-zaal te vinden die de bezoeker iets extra’s wil bieden. Al moet gezegd worden
dat het daarbij gaat om een zaal die dankzij de snel verwijderbare stoelen multifunctioneel is in gebruik.
Daarnaast zijn er ook bioscopen die wel grote doeken ophangen, zoals Utopolis Almere (tweeëntwintig bij
negen meter) en Euroscoop Tilburg (bijna eenentwintig bij bijna negen meter), en/of projecteren met 4K, maar
die hebben besloten daar geen apart label aan te hangen. Hoe dan ook, er mag niet worden vergeten dat een groot doek uiteindelijk, net als bij 70mm-vertoning vroeger, vraagt om een hoge resolutie om kwalitatiefecht onderscheidend te zijn.

Grote schermen geven exploitanten duidelijk iets extra’s in handen, maar er is ook nog altijd enige kritiek
te horen van een categorie filmfans en - journalisten. Die bekritiseren IMAX omdat niet alle schermen het
predicaat IMAX zouden verdienen. Dat heeft te maken met het feit dat bestaande bioscopen zijn aangepast
met wat IMAX MPX noemt. Een ombouwtechniek die het mogelijk maakt om IMAX-versies van films volgens
de normen van IMAX zelf aan te bieden, maar dan wel op schermen in bestaande bioscoopcomplexen
die het standaard IMAX-formaat van zestien meter hoog en tweeëntwintig meter breed niet halen (er zijn
elders in de wereld ook nog grotere IMAX-schermen).

‘Uit onderzoek dat wij hebben gedaan blijkt dat onze bezoekers IMAX echt de extra entree waard vinden’,
aldus Kim Hoogeveen, woordvoerster van Pathé.
‘We hebben de zalen, volgens de eisen van IMAX, gebouwd binnen bestaande complexen en gerealiseerd
wat mogelijk was. Bovendien is IMAX meer dan alleen een groot scherm. Het is ook de combinatie van
projectie en geluid’, vervolgt ze. De kritiek weerhoudt Pathé er niet van om het theaterpark
gestaag verder uit te breiden met IMAXschermen. Al is het alleen al omdat het publiek
aangeeft er dol op te zijn. In 2011 verkocht Pathé 410.000 IMAX-tickets. Dat aantal wordt dit jaar
naar verwachting ruim overschreden. Men denkt uit te komen op circa 550.000 verkochte tickets.
Dat is een stijging van maar liefst bijna 34%. Sinds 12 december hebben ook Pathé Spuimarkt in Den
Haag en Pathé Tilburg een IMAX-zaal. Daarmee komt het aantal ‘grote’ schermen – naast die in
Pathé Arena, Pathé Schouwburgplein in Rotterdam en Pathé Eindhoven, op vijf. Naar verwachting zal
het daar – niet alleen bij Pathé, maar ook bij JT en anderen - niet bij blijven.

Steve-O
Filmster
Filmster

Bericht door Steve-O » 08 jun 2013 12:54

Zo, misschien dan wel naar LA deze zomer 8) Hoop dat het doorgaat, dan zit ik daar een kleine week! En zij het zo dat ik in die dagen jarig ben en een bioscoop bezoekje naar MAN OF STEEL in de 18 Rave IMAX niet aan me voorbij laat gaan :D Ik weet dat dat de grootste is in LA maar nu rest mij de vraag: Hoe groot is dat scherm eigenlijk? En ik neem aan dat dit wel nog de 70mm projectie bedraagt of is deze al overgestapt naar de nieuwe laser technologie?

Straka
Regisseur
Regisseur

Bericht door Straka » 08 jun 2013 13:09

Met iets als google kom je hier snel genoeg achter. Digitaal dus geen 70mm projectie meer

Plaats reactie