Wat is de laatste film die je hebt gezien?

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
Plaats reactie
Straka
Regisseur
Regisseur

Re: Wat is de laatste film die je hebt gezien?

Bericht door Straka » 02 apr 2015 23:00

Airbender schreef:
horizon schreef:Zero Dark Thirty
best goed acteerwerk. Blijft dubieuze film rondom standpunt martelingen.
Dat dubieuze gedoe (vooral aan het eind) vond ik onwijs geweldig aan de film. Jessica Chastain (minus haar stem) deed het fantastisch.
En daarbij neemt de film toch ook niet echt een standpunt in rondom martelingen. Het is een feit dat ze plaats hebben gevonden.

horizon
Filmster
Filmster

Bericht door horizon » 03 apr 2015 08:10

Hmmm. Uiteindelijk verteld de film toch dat de martelingen (het middel) de vangst van Obama (het doel) hebben geheiligd. Dat is het dubieuze aan de film natuurlijk. De martelingen zelf worden natuurlijk niet flatterend in beeld gebracht maar uiteindelijk is Obama gepakt.

Straka
Regisseur
Regisseur

Bericht door Straka » 03 apr 2015 08:34

Bin Laden wordt gevonden door de vasthoudendheid van de hoofdpersoon. De informatie die door martelen wordt verkregen levert eigenlijk niet eens veel op. De CIA wordt regelmatig eigenlijk vrij incompetent neergezet en laat flinke steken vallen.

Obama is overigens de president van de VS, deze is niet door martelpraktijken gevonden. Mogelijk vindt een bepaalde groep zijn presidentschap dan weer wel een martelgang, maar dat is weer een heel ander verhaal.

Thiver
Regisseur
Regisseur

Bericht door Thiver » 03 apr 2015 10:21

horizon schreef:Hmmm. Uiteindelijk verteld de film toch dat de martelingen (het middel) de vangst van Obama (het doel) hebben geheiligd. Dat is het dubieuze aan de film natuurlijk. De martelingen zelf worden natuurlijk niet flatterend in beeld gebracht maar uiteindelijk is Obama gepakt.
:}

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 03 apr 2015 11:37

Straka schreef:Bin Laden wordt gevonden door de vasthoudendheid van de hoofdpersoon. De informatie die door martelen wordt verkregen levert eigenlijk niet eens veel op. De CIA wordt regelmatig eigenlijk vrij incompetent neergezet en laat flinke steken vallen.
Precies, als het een argument voor of tegen martelen moet zijn, is het er een tegen, gezien hoe weinig het uiteindelijk oplevert en hoe de doorslaggevende informatie uit andere bronnen/middelen komt.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Re:

Bericht door Colonel_Kurz » 03 apr 2015 11:38

Thiver schreef:
horizon schreef:Hmmm. Uiteindelijk verteld de film toch dat de martelingen (het middel) de vangst van Obama (het doel) hebben geheiligd. Dat is het dubieuze aan de film natuurlijk. De martelingen zelf worden natuurlijk niet flatterend in beeld gebracht maar uiteindelijk is Obama gepakt.
:}
Afbeelding

horizon
Filmster
Filmster

Bericht door horizon » 03 apr 2015 13:00

lolledelol. Obama Bin Laden. Snappen jullie nog steeds niet. ;) Een en dezelfde persoon.
Heerlijke typo.
Twee keer nog wel. O+

:+

Gezien:
Beyond the Black Rainbow
Erg intrigerende film dit. Beperkte setting die sterk benut wordt door de visuele aanpak en de daarbij gebruikte soundtrack, vooral dit laatste weet de film net dat extra pluspunt te geven.
Het trage tempo zit de ontwikkeling in de film gelukkig nergens echt in de weg.
Bij deze film wordt vaker aangehaald dat er op het einde een stijl breuk plaatsvindt , dat vind ik persoonlijk wel meevallen hoewel
Spoiler
die twee figuren op het eind 0,0 toevoeging hebben behalve om aan te tonen dat Nyle helemaal van het lotje getikt is. En ook dat was al duidelijk natuurlijk....
Laatst gewijzigd door horizon op 03 apr 2015 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Straka
Regisseur
Regisseur

Bericht door Straka » 03 apr 2015 13:10

Het nadeel van hetzelfde stukje op verschillende fora plaatsen is toch wel dat je naar dingen kan gaan refereren die niet op alle fora van toepassing zijn, bijvoorbeeld "de SF knockout" en een stijlbreuk die hierboven toch nog niet eerder was aagehaald.

horizon
Filmster
Filmster

Bericht door horizon » 03 apr 2015 13:12

Je hebt gelijk. Pas het aan.

Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Bericht door Ed Crane » 03 apr 2015 14:18

Colonel_Kurz schreef:
Straka schreef:Bin Laden wordt gevonden door de vasthoudendheid van de hoofdpersoon. De informatie die door martelen wordt verkregen levert eigenlijk niet eens veel op. De CIA wordt regelmatig eigenlijk vrij incompetent neergezet en laat flinke steken vallen.
Precies, als het een argument voor of tegen martelen moet zijn, is het er een tegen, gezien hoe weinig het uiteindelijk oplevert en hoe de doorslaggevende informatie uit andere bronnen/middelen komt.
Maar dat maakt het dan toch nog geen film met een antimartelboodschap?

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 03 apr 2015 15:12

Dat zeg ik ook niet, maar het is in ieder geval geen film met de tegenovergestelde boodschap.

Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Bericht door Ed Crane » 03 apr 2015 15:58

Dat hangt er vanaf. Iets niet afkeuren en iets goedkeuren ligt soms op z'n minst gevaarlijk in elkaars verlengde.

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 03 apr 2015 16:10

Life Itself (2014, Steve James)

“I was born inside the movie of my life. The visuals were before me, the audio surrounded me, the plot unfolded inevitably but not necessarily. I don't remember how I got into the movie, but it continues to entertain me.”
― Roger Ebert, Life Itself

Dit is de quote waar Life Itself, de verfilming van de memoires van Roger Ebert mee begint. Als liefhebber van films komt deze naam je wellicht bekend voor. Roger Ebert (1942-2013) is misschien wel de meest vooraanstaande filmcriticus die Amerika (en de wereld in mindere mate) ooit gekend heeft. In 1967 begon Ebert bij de Chicago Sun-Times en hij werd de jongste filmrecensent tot dan toe. In 1975 werd hij de eerste filmcriticus die een Pulitzer Prize in ontvangst nam voor zijn werk.

Life Itself is een documentaire en een verfilming van Eberts gelijknamige memoires. De belangrijkste periodes uit Eberts leven als filmcriticus worden behandeld en deze "hoofdstukken" worden geïntroduceerd met een stukje tekst uit het boek dat deze periodes bespreekt. Het begint bij zijn eerste jaren als criticus voor de Chicago Sun-Times en eindigt bij Eberts laatste levensweken en zijn dood.

Nu ben ik persoonlijk geen groot liefhebber van documentaires, maar af en toe zie ik eens een documentaire die mij erg aanspreekt en Life Itself is zo'n documentaire. Ik heb de naam Roger Ebert vaker voorbij zien komen, maar ik heb me nooit echt geïnvesteerd in zijn werk. Nu zag ik een paar dagen terug dat deze film op Netflix is verschenen en het leek mij een uitgelezen kans om hem eens te bekijken. En ik besef me nu eigenlijk pas hoe belangrijk Eberts werk is geweest voor hoe wij tegenwoordig over films praten. Er komen verschillende mensen aan het woord uit zijn persoonlijke omgeving (waaronder Martin Scorsese) en zij geven een goed beeld van wat voor een persoon hij was en wat voor een impact zijn werk heeft gehad op hoe er tegen films aan wordt gekeken.

Nu hielp het ook heel erg dat ik een interesse heb in het recenseren van en schrijven over films, waardoor veel aspecten van deze documentaire mij persoonlijk aanspraken. Eberts opkomst in het wereldje van films recenseren is interessant om te zien en de 120 minuten die deze film duurt vervelen dan ook geen seconde. Iets wat ik persoonlijk zeer interessant vond was ook het programma Siskel & Ebert, wat een belangrijk onderdeel is van zowel de film en Eberts leven. Dit programma, waarin Roger Ebert en professioneel rivaal Gene Siskel met elkaar in discussie gaan over waarom zij een bepaalde film wel of niet goed vonden is denk ik, zonder dat men het zich realiseert, erg belangrijk voor hoe wij als mensen en ook op deze site in discussie gaan over bepaalde sites.

Nu wordt er op deze site vaak gesproken over dat mensen andere leden aanvallen als diens mening tegen de draad ingaat en dat is ook een onderwerp die deze documentaire aansnijdt. De meningen van filmcritici werden vroeger vaak als de waarheid ervaren waardoor er geen plaats leek te zijn voor iemand anders mening. Het zijn dit soort vraagstukken die een film als deze belangrijk maken voor iedereen die zich een beetje interesseert in films of schrijven over films, want het laat veel verschillende, interessante en belangrijke kanten zien over het film- en schrijfwereldje.

Wellicht klinkt het nu alsof deze film meer te zeggen heeft over de wereld van filmcritici inplaats van dat het iets vertelt over het leven van Robert Ebert, maar dat is niet het geval. Al het bovengenoemde komt aan bod terwijl wij ons bevinden in een andere periode van Eberts leven. Iets anders opvallends aan deze film is het feit dat het mij echt wist te raken. Ebert heeft veel doorgemaakt in zijn leven en ik vond zijn aftakelende gezondheid heel erg indrukwekkend. Life Itself is uiteindelijk een prachtig eerbetoon geworden aan de meest vooraanstaande en belangrijkste filmcriticus die Amerika ooit gekend, terwijl wij op een mooie en interessante manier te zien krijgen hoe het er in die wereld aan toeging.

Iedereen die zich ook maar een beetje interesseert in schrijven of film in het algemeen moet Life Itself zeker een kans geven, want het is een prachtige en ontroerende documentaire over een gewone filmcriticus die meer betekend heeft voor onze huidige kijk op films dan mensen zich zullen realiseren.

8,5/10

Vleeshaak
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Vleeshaak » 03 apr 2015 17:46

over een gewone filmcriticus die meer betekend heeft voor onze huidige kijk op films dan mensen zich zullen realiseren
Ik ken de man niet, ik heb de film niet gezien, maar ik roep bull shit! Het gaat al fout met 'onze' kijk. Mijn kijk op film is waarschijnlijk anders dan jouw kijk, er zijn denk ik net zo veel meningen en kijken op films als er kijkers zijn. Waarschijnlijk is de beste man ontzettend belangrijk geweest voor de documentairemaker en vast ook voor een behoorlijk aantal mensen, maar ik heb het idee dat er veel te veel eer wordt gegeven met dit statement.

horizon
Filmster
Filmster

Bericht door horizon » 03 apr 2015 17:47

Nergens in ZDT wordt marteling afgekeurd dan wel goedgekeurd. Maar ze worden wel door de personages toegepast en toegestaan.

Gezien:
Shaun. Het schaap!
Leuk!

Plaats reactie