Wat is de laatste film die je hebt gezien?

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
Plaats reactie
horizon
Filmster
Filmster

Re: Wat is de laatste film die je hebt gezien?

Bericht door horizon » 04 apr 2015 21:38

Vleeshaak schreef:. Goed, ik heb mijn neiging om Star Wars publiekelijk te haten weer eens niet kunnen onderdrukken,
Deel 1 tm 3 mag je natuurlijk zo slecht vinden als je wil (hoewel 3 nog "redeeming qualities" had).

Deel 4 tm 6 ook. Alleen dan kan ik je niet meer serieus nemen natuurlijk als filmkijker.

;)
j/k
:wink:

Rem
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rem » 05 apr 2015 10:13

The Passion of the Christ
Regisseur Mel Gibson kiest een heel duidelijke, eigen manier van vertellen. Daarin moet je mee kunnen gaan. Ik snap het als je dat niet kan. Ik kon er zelf wel echt in mee. Deze film was echt enorm meeslepend. Visueel ziet het er allemaal overtuigend uit en rauw. Het helpt en spreekt voor Gibson, dat hij zijn film in de originele talen heeft opgenomen, dat vind ik echt een bijzonder goede keuze van hem. Caviezel zet de rol van zijn carrière neer, fantastisch. Ik vond het een prachtige film. Vroeger was ik altijd toch wel fan van Gibson. Met films als Braveheart en The Patriot kwam Gibson altijd over als een lekker intense actieheld in het historische epos. Hij had goede, rauwe energie. Ook in het actiegenre verder. Dat liet hij zien in films als Lethal Weapon of Ransom. Daar was hij behoorlijk vermakelijk in. Hij kwam toen wat in diskrediet en vervolgens werd het carrière-wise gezien heel stil rond hem. Edge of Darkness moest de comeback in gang zetten en hoewel hij daarin prima acteerde, kon die film geen potten breken. Vervolgens kwam hij weer regelmatig naar voren in actiefilms (nu met grijs haar op z'n hoofd). How I Spent My Summer Vacation was niet echt een bijzondere film, Machete Kills was ook niet echt goed, maar The Expendables 3 was een vooruitgang. De film wordt afgekraakt (ik vond hem wel gaan), maar vooral Mel Gibson wist zichzelf weer te onderscheiden en speelde een heerlijke schurk. Misschien was hij wel een van de beste elementen in de film en het floppen ervan lag zeker niet aan zijn prima aandeel. Maar de comeback was tot nu toe dus met wisselend succes. Misschien weer eens achter de regiestoel gaan zitten?
8,5/10

Das Boot (director's cut)
Erg goede Duitse klassieker. Sommige dingen zijn nu technisch gezien wat minder overtuigend. Toch werkt de film prima. Ook nu nog. De spanning, de claustrofobie en de prachtige, kleine emotionele momenten maken van deze film toch wel een klein meesterwerkje. Het acteerwerk is fantastisch, het komt heel naturel over. Hoe de camera heen en weer gaat in de nauwe ruimtes is fantastisch. De film is wel wat langdradig soms en gaat ver de drie uur over, maar blijft wel de moeite waard.
Spoiler
Het einde is natuurlijk wel echt een anti-oorlogs boodschap. Het geeft de uitzichtloosheid, de nutteloosheid heel mooi weer.
Heel sterk gedaan.
8/10

Interstellar
Eindelijk gezien. Wat een fantastische film. Matthew McConaughey was briljant. Die is me toch goed bezig zeg de laatste tijd. Mooi om te zien. De rest van de cast was ook sterk. De effecten zijn schitterend en de film is een prachtige, visuele trip. Wat een mooie soundtrack ook. Ik ben weggeblazen. Toch misschien wel de beste Nolan, wat mij betreft. Wat een sterke film.
10/10

Vleeshaak
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Vleeshaak » 05 apr 2015 16:00

Rem schreef:Interstellar
Eindelijk gezien. Wat een fantastische film. Matthew McConaughey was briljant. Die is me toch goed bezig zeg de laatste tijd. Mooi om te zien. De rest van de cast was ook sterk. De effecten zijn schitterend en de film is een prachtige, visuele trip. Wat een mooie soundtrack ook. Ik ben weggeblazen. Toch misschien wel de beste Nolan, wat mij betreft. Wat een sterke film.
10/10
Dat de film nogal voorspelbaar was, deed voor jou niks aan de beleving af?

0T:

Boyhood (Richard Linklater, 2014)
Normaal zou ik dit nooit echt heel interessant vinden, maar doordat je de personages ook echt ouder ziet worden, is deze film over het opgroeien van een jongen opeens een stuk interessanter. En met een stuk interessanter bedoel ik eigenlijk gewoon heel erg goed.

2001: A Space Odyssey (Stanley Kubrick, 1968)
(Audio)visueel uitmuntend, het concept is uitermate boeiend en de ervaring lijkt elke keer intenser te worden. De totale verwarring aan het eind blijft ook elke keer even groot, maar ik heb het idee dat dit gewoon de bedoeling in van Kubrick. Omdat vijf sterren de lading niet helemaal dekt:

_O_ _O_ _O_ _O_ _O_

Mark
Regisseur
Regisseur

Bericht door Mark » 05 apr 2015 16:07

Rem schreef:Spring (Justin Benson & Aaron Moorhead, 2014)
Hoe vaak krijg je dat nog te zien, een film die echt volstrekt origineel en uniek is? Zelden. Spring is dat voor mij wel en de film is dan ook echt een verademing tussen alle voorspelbare producties. [...] Een unicum. Zeer verfrissend. Heerlijk en vernieuwend. Topfilm. Gaat dat zien.
9,0/10
Gezien na je reactie en kan zeggen: Gaat dat niet zien. Spring is een soort mashup tussen Before Sunset en The Faculty, ja Famke. Het is een film met een twist die niet goed werkt en er wordt ook maar net genoeg geloofwaardige facts gebracht om niet weg te zappen voor het eind. Vrijwel geen chemie tussen de hoofdrolspelers, die gast is ook de saaiste hoofdpersoon die ik in tijden heb gezien. Moet je wel gelijk geven over dat het een volstrekt unieke film is.

Bloed Zweet En Tranen Ben nooit echt een fan geweest van Hazes en na het zien van deze zal ik het ook nooit meer worden. Wat een asshole is die vent dan he. Film gaat bijna alleen maar over Hazes zelf, en op twee leuke anekdotes na vond ik het niet veel bijzonders. Vrouw, kids en chauffie hangen er een beetje bij en het overlijden van die beste vriend zit op een volledig verkeerde plek gemonteerd. Herkende ook de eerste zooi nummers geeneens die werden gezongen :D

Sha
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Sha » 05 apr 2015 18:41

Airbender schreef:Hmm, Rem of Mark. De een een gerespecteerde forumlid, de ander de dorpsgek. Wie is geloofwaardiger?
Ik vind je geen dorpsgek hoor Rem, ik respecteer jou ook.

Vleeshaak
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Vleeshaak » 05 apr 2015 18:46

Airbender was toch de dorpsgek?

Sha
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Sha » 05 apr 2015 18:53

Wow, als we door Airbender van een laag niveau worden beschuldigd moet het wel heel erg zijn :)

Vleeshaak
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Vleeshaak » 05 apr 2015 18:57

Zei je wat? Ik hoorde je niet over al champagnekurken die spontaan van hun flessen af begonnen te knallen toen Airbender zei dat hij weg ging. :P

Vleeshaak
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Vleeshaak » 05 apr 2015 19:09

Aangezien dit een forum is en dat naar niks ruikt, kan ik alleen maar concluderen dat de geur die je nu ruikt door jezelf wordt veroorzaakt.

Vleeshaak
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Vleeshaak » 05 apr 2015 19:15

Dus als jij iemand dorpsgek noemt, dan mag dat, maar als iemand anders jou een dorpsgek noemt, dan is dat opeens een heel laag niveau.

Beste Airbender, dat is dus duidelijk hypocriet. Maar een troll als jij snapt dat best natuurlijk.

Roeltje
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Roeltje » 05 apr 2015 19:21

Hellboy(2004)

Dit vond ik een vrij waardeloze film.
Visueel was het allemaal prima, maar de grappen deden het niet bij mij.
De film neemt zichzelf veel te serieus, en is daardoor alleen maar vervelend, omdat het daarnaast wel grappig probeert te zijn.
Vol met B-film dialogen en de actiescenes zijn ook teleurstellend. Acteerprestaties waren redelijk in orde. Tegenvaller voor mij.

4/10

Roeltje
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Roeltje » 05 apr 2015 19:23

Misschien overweeg ik dat wel. :)

Mark
Regisseur
Regisseur

Bericht door Mark » 05 apr 2015 20:10

lol! Arme Rem :D

horizon
Filmster
Filmster

Bericht door horizon » 05 apr 2015 20:27

Gezellig hier af en toe...

Gezien
Solyaris
Uit 1968!

De eerste verfilming dus. Door de Russische TV.

Zwart wit uiteraard. Geen special effects. Kleine setting. Wel het bekende verhaal van auteur Lem uiteraard. Het acteerwerk was eigenlijk best goed te noemen.

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 06 apr 2015 10:32

Eindelijk even tijd om mijn uitgebreide mening over Fast & Furious 7 (met milde spoilers) te plaatsen!

Fast & Furious 7 (2015, James Wan)

Alweer ruim anderhalf jaar geleden kwam Paul Walker in een tragisch auto-ongeluk om het leven. Op dat moment waren de opnames voor het alweer zevende deel in de The Fast And The Furious-reeks pas voor de helft afgerond, wat zorgde voor veel problemen tijdens de productie. Eventjes was het onduidelijk of de film geheel gecanceld zou worden of dat ze het personage van Walker uit de film zouden schrijven. Uiteindelijk hebben de schrijvers het voor elkaar geschreven het personage Brian O'Connor op een mooie en waardige manier uit de (jammer genoeg nog steeds doorgaande) franchise te schrijven.

Met deeltje zeven wordt de warrige tijdlijn van de reeks eindelijk afgehandeld. Na de dood van Han aan het einde van deel zes worden Dominic Toretto en zijn crew (die hij graag familie noemt, zo blijkt) opgejaagd door Owen Shaws grote broer Deckard. Wat een standaard wraakfilm had kunnen zijn verandert al snel in een Mission: Impossible-film met auto's wanneer de groep wordt ingehuurd door agent Mr. Nobody (een geweldige rol van Kurt Russell) om een coole gadget te vinden genaamd God's Eye, die ze vervolgens mogen gebruiken om Deckard Shaw op te sporen.

De plot van een The Fast And The Furious-film is nooit vreselijk sterk geweest en ook deze keer doet het verhaal onder aan de actiescènes, maar vooralsnog mag gezegd worden dat deze film misschien wel het beste verhaal heeft van de reeks. Het had een rechttoe rechtaan wraakfilm kunnen worden (wat het in de laatste akte ook jammer genoeg wordt), maar ze weten het verhaal toch nog boeiend te houden met de verhaallijn van God's Eye.

De actiescènes zijn natuurlijk weer van de bovenste plank. Als je dacht dat deel zes over de top was, deeltje zeven gaat nog een stapje verder! Misschien af en toe wel een stapje té ver. De stunts zien er indrukwekkend uit en alhoewel ik me kostelijk vermaakt heb met de capriolen die Toretto en zijn team hier uithalen (auto's uit een vliegtuig, auto's van het ene gebouw in het andere rijden op een paar honderd meter hoogte), soms gaan de stunts misschien iets te ver. Maar het zijn niet eens de grote stunts die ik té vond, het waren vooral de crashes waar de personages zonder kleerscheuren uitkomen die van mij beter gedaan konden worden. Gelukkig staat hier tegenover dat de film zich bewust is van het feit dat wij als kijker naar de bioscoop zijn gekomen voor 140 minuten aan ongeloofwaardige stunts die zo uit een Mission: Impossible-film komen. Als je de film gewoon niet al te serieus neemt en je hersencellen even uitzet dan zijn er weinig blockbusters vermakelijker dan deze!

En ondanks dat er veel mooie stunts worden uitgevoerd heeft de film ook een onverwachte emotionele kant. Dit komt natuurlijk voornamelijk voort uit de dood van Paul Walker en hoe de familiesituatie van diens personage naar voren is gebracht, maar dat neemt niet weg dat ik bij sommige scènes met een brok in mijn keel zat. Vooral bij de scènes waarin O'Connor bezig is met Mia en hun zoontje en het einde hakt het er nog even goed in dat we Paul Walker nooit meer terug gaan zien.

Ik heb altijd gedacht dat O'Connor dood laten gaan de enige juiste manier was om hem uit de film te schrijven, maar het einde van deze film toont aan dat ik het fout had. Er is geen geforceerd emotioneel einde, inplaats daarvan krijgt Paul Walker een prachtig en subtiel einde waarin de makers de vierde wand compleet lijken te negeren waardoor het meer een afscheid van Vin Diesel en Paul Walker lijkt dan een afscheid van hun personages. Dat vond ik echt ontzettend mooi gedaan en Fast & Furious 7 was dan ook een perfect einde van de franchise geweest.

Nu ik alle pluspunten heb opgenoemd: de film heeft naar mijn mening niet echt minpunten, maar ik vond de volledige derde akte in Los Angeles teleurstellend. Ik vond deze akte niet per se slecht, maar ik vond het in vergelijking met de rest van de film helemaal niet zo indrukwekkend. Het was gewoon een hele lange scène met veel schieten, maar ik miste toch een beetje een laatste grote stunt (afgezien van de helikopter/autostunt die direct uit Die Hard 4.0 is overgenomen. De akte ging naar mijn mening iets te veel in "full action movie mode" en was niet zo vermakelijk als het einde van Fast & Furious 6.

Afgezien van de laatste akte die ik niet zo geweldig vond, zijn er vooral een paar kleine dingetjes die jammer waren. Zo verdwijnt The Rock redelijk vroeg in de film naar het ziekenhuis en komt hij alleen aan het einde nog even kont schappen (wat trouwens wel super badass was!). En ondanks dat het best verfrissend is dat de reeks meer een Mission: Impossible met auto's is geworden, lijken ze de kern van de franchise een beetje te zijn vergeten: de auto's! Niet dat deze film geen mooie auto's bevat, maar er wordt amper aandacht aan besteed, wat ik jammer vond. De enige auto die een beetje belangrijk overkomt is de $3.4 miljoen kostende Lykan Hypersport (die daarmee ook de duurste auto op aarde is), en die slaat na misschien vijf minuten screentime te pletter na een val van ruim 200 meter uit de Etihad Tower in Abu Dhabi…

Verder heb ik weinig op de film aan te merken. De actiescènes en stunts zijn geweldig en ik vond de vechtscènes in deze film ook een heel groot pluspunt! Opvallend vond ik ook dat de cinematografie van Fast & Furious 7 zeer sterk was en er worden sommige trucjes gedaan waarbij de camera bijvoorbeeld mee rolt met een personage wat ik erg goed vond worden! Er wordt prima geacteerd en vooral Tyrese Gibson levert heerlijke oneliners die zo uit een jaren '80 actiefilm komen! Sowieso hangt er over deze film een heerlijke jaren '80 actiefilm vibe. Maar wat mij nog het meeste opviel was dat ik amper merkte wanneer de echte Paul Walker in beeld stond en wanneer ze een CGI-Paul gebruikten. In de scènes in Abu Dhabi (die Walker niet meer heeft opgenomen) merkte ik echt geen verschil, al komt dat natuurlijk ook een beetje door hem heel subtiel aan de zijkant van het shot te zetten of door hem van achteren te filmen. Ik denk dat ik maar één of twee keer zag dat ze een stand-in gebruikten.

Al met al is Fast & Furious 7 misschien niet mijn favoriet uit de reeks, maar inhoudelijk is het denk ik wel de beste. Gaat de film de Oscar voor beste film winnen zoals Vin Diesel beweert? Absoluut niet! Maar dat betekent niet dat het geen goede film is, want Fast & Furious 7 is gewoon weer een heerlijke blockbuster met genoeg emotioneel gewicht en een subtiel, prachtig en bovenal waardig afscheid van Paul Walker!

RIP Paul Walker (1973-2013)

8/10
Laatst gewijzigd door JamesBond op 06 apr 2015 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie