Wat is de laatste film die je hebt gezien?

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
Plaats reactie
TheGodfather
Regisseur
Regisseur

Re: Wat is de laatste film die je hebt gezien?

Bericht door TheGodfather » 09 jul 2015 23:48

Colonel_Kurz schreef:Jawel hoor, dat topic voor series is er al twee jaar lang:
http://www.filmtotaal.nl/forum/viewtopi ... =32&t=7461
heb `t destijds ook eens gevraagd maar toen kon het gewoon hier. Ach ja...

Rem
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rem » 10 jul 2015 07:58

De afgelopen week o.a. gezien:

Jason Bourne-films:
Uitstekende spionagefilms. Goede acteurs en een hoofdpersonage met een hart. Vooral de ontwikkeling van Bourne en de empathie die in de trilogie naar voren komt is van -in het genre- unieke schoonheid. Nog steeds weet deze trilogie te overtuigen. De drie films zijn van zeer onderhoudend en gewoon erg goed. De reeks zette ook op actiegebied een nieuwe standaard. Zelfs de bekendste spion ter wereld ging kijken hoe het moest bij Jason Bourne. De drie films zijn blijvertjes en zullen jaren tot decennia later nog steeds niet vergeten worden. Misschien wel de beste genrefilms van de afgelopen vijftien jaar uit Hollywood. Identity wist me deze keer aangenaam te verrassen, lekker grimmig, sterke actie en overtuigende pathos. Alleen jammer dat die
Spoiler
sprong van de trap op het einde
niet echt meer mee kan op het gebied van effecten. Supremacy heeft een fantastisch slotstuk in Rusland en vooral de scene, waarin Bourne
Spoiler
de dochter van een politicus opzoekt, die hij heeft gedood
is om in te lijsten, zo mooi. Ook het Berlijn gedeelte levert erg mooie scenes op, denk bijvoorbeeld aan de demonstratie op Alexanderplatz en Bourne die via het station aan de politie moet zien te ontkomen. In dit deel lijkt Greengrass langzaam toe te werken naar zijn ultieme vorm, die hij te pakken heeft in Ultimatum. Het magnum opus uit de reeks is een voltreffer. Fantastisch geacteerd, unieke actiescènes, nieuwe onthullingen en wederom dat stuk pathos, waarmee Bourne de cirkel rond maakt op het gebouw van een wolkenkrabber in New York. Legacy is vervolgens een overbodige film en eigenlijk gewoon wel een flop te noemen. Hij weet bij vlagen te vermaken en Renner heeft wel wat energie in de hoofdrol. Af en toe wat leuke actie, maar een verschrikkelijk verhaal, slecht gemonteerd en eigenlijk soms gewoon lachwekkend slecht (die kerel die ze op het laatst volgt is duidelijk niet een agent van een of ander geavanceerd programma, maar een Terminator). Overbodig. Voor mij zijn er maar drie films over Bourne.
Cijfermatig:
Identity: 4/5
Supremacy: 4/5
Ultimatum: 4,5/5
Legacy: 2,5/5

Lost River
Herkijk doet de film wel goed eigenlijk. Jammer dat het verhaal maar een beetje kabbelt en dat er eigenlijk niet echt een duidelijke structuur in zit. Toch weten de beeldenpracht en de vreemde sfeer te overtuigen. Niet alleen de soms macabere toon, maar vooral ook de schitterende sfeer, die het verlaten plaatsje in Amerika weet te brengen, zijn erg mooi. Iets meer structuur, of nee, gewoon heel wat meer structuur en Gosling kan zomaar doordringen tot de eredivisie.
3,5/5

Burn After Reading
Eigenlijk gewoon een behoorlijk matige film. Ik heb geen een keer hard moeten lachen en de acteurs lijken meer bezig zichzelf eens als een karikaturale drol neer te zetten en lol te hebben, dan de kijker een goede film voor te schotelen. Alle elementen die bij andere Coen-films goed werken, zijn hier gewoon zeer matig en haast nonchalant uitgewerkt, alsof ze er eigenlijk geen zin in hebben.
1,5/5

Cars
Erg leuke film. Het verhaal is niet geheimzinnig over de eigen motieven, maar toch werkt die boodschap wel. Zeker bij het beoogde publiek. Fantastische stemmencast.
3,5/5

The Lion King
Deze film lijkt me soms wat te donker voor kinderen. Prima stemmencast, maar de vrolijkheid van Timon en Pumba en de liedjes staan een beetje in contrast met die donkere toon. Nu ik hem nog weer eens terugzie moet ik eigenlijk tot de conclusie komen dat dit best een overschatte film is. Natuurlijk heeft hij een bepaalde status en heeft hij veel kinderen, zo ook mij, weten te vermaken, maar de uitwerking van het verhaal en de toonzetting laten te wensen over.
3/5

Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Bericht door Ed Crane » 10 jul 2015 08:24

^ Heel goed Rem, daarnaast is The Lion King ook puur plagiaat. En de moraal van de film zeer twijfelachtig. Inderdaad zeer overrated.

horizon
Filmster
Filmster

Bericht door horizon » 10 jul 2015 08:38

Yup, Lion King is vrij overgewaardeerde Disney. Sowieso blijft voor mij van de oude Disney's alleen Belle en het Beest nog overeind. De nieuwe, vooral Tangled, kunnen mij beter bekoren.

En over Lost River: nee, dat structuurloze is juist wat de film zo sterk maakt. Maar 3,5/5 is natuurlijk wel redelijk goed genoeg. ;)

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 10 jul 2015 08:41

Rem schreef:Jason Bourne-films:
Identity: 4/5

Burn After Reading
Eigenlijk gewoon een behoorlijk matige film. Ik heb geen een keer hard moeten lachen en de acteurs lijken meer bezig zichzelf eens als een karikaturale drol neer te zetten en lol te hebben, dan de kijker een goede film voor te schotelen. Alle elementen die bij andere Coen-films goed werken, zijn hier gewoon zeer matig en haast nonchalant uitgewerkt, alsof ze er eigenlijk geen zin in hebben.
Ben het vrijwel volledig met je eens! :) Je mening over Burn After Reading deel ik helemaal, maar wat betreft de Bourne-films vind ik The Bourne Identity toch wel de sterkste van de 3 en ook The Bourne Legacy vond ik gewoon een zeer aardige film :)

Darthmar
Filmster
Filmster

Bericht door Darthmar » 10 jul 2015 09:04

Jurassic World

Het park is open... :T
Heb me vermaakt met deze film. Vond het een film die in de buurt kwam van het origineel Jurassic Park.
Het enigste wat ik jammer vond was dat
Spoiler
de T-Rex niet definitief afrekende met de Indominus Rex
dat had ik veel beter gevonden.

Maar voor de rest een leuke en vermakelijke film.

Thiver
Regisseur
Regisseur

Bericht door Thiver » 10 jul 2015 11:04

Rem schreef:Identity: 4/5
Wij zitten in dezen volledig op één lijn. :)

Frank_Costello
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Frank_Costello » 10 jul 2015 13:04

Van de week Santa with Muscles gezien, met Hulk Hogan als de kerstman. Wat een baggerfilm was dit he, echt heel erg kut. Bedoeld als komedie maar slaagt er alleen in dat je veel gaat drinken om het snel te vergeten.

1/10

Duikboot
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Duikboot » 10 jul 2015 13:05

Wel helemaal gekeken dan? Bij zulke crap ren in meestal na 15 minuten al naar de kroeg om de hoek voor een afzakkertje...

Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Bericht door Ed Crane » 10 jul 2015 13:41

Staat die niet ook ergens in de IMDb bottum 100 of zo?

Frank_Costello
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Frank_Costello » 10 jul 2015 15:18

Nr. 76 in de Bottom 100. En Duikboot, we hadden echt wel genoeg pinten op, het was gewoon helemaal kut :r

Bilbo
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Bilbo » 10 jul 2015 22:50

The Haunting (1963, Robert Wise)

Damn, dit is is al de zoveelste keer dat ik deze film bekijk, maar nu pas merk ik hoe perfect ie is. Laten we beginnen bij het uiterlijk van de film, wat zeer veranderlijk is. Op het ene moment ziet Hill House er vrij uitnodigend uit van binnen, met leuk servies en meubilair. Maar het andere moment is het uiterlijk verschrikkelijk duister, en niet alleen dat, maar ook zeer vol in de afwezigheid van mensen. Zelfs als er niemand aanwezig is in een shot, voelt het niet zo. Er huist iets in het donker, en ik moet eerlijk zijn dat ik geen idee heb hoe ze dat bereikt hebben. Zodra het huis is gehuld in duisternis, is de aanwezigheid van iets slechts zeer merkbaar. Of dat nou een slim trucje is met licht, of het nou gewoon wishful thinking is, of dat het nou gewoon is omdat het interieur in het donker iets heel vreemds heeft... je hebt constant dat gevoel. Naar mijn idee is dat veel beter voor een horrorfilm dan ook nog echt iets zien, als een geest of een demon. Hou de kijker in afwachting, laat ze raden, laat ze denken, maar toon zo weinig mogelijk als je echt wil blijven hangen. De film is zeer subtiel. Het zoekt liever naar angst dan naar bloederige of schokkende beelden, wat ik zeker kan waarderen.

Ook de cast is zeer fantastisch. Harris als Eleanor is een zeer sterke rol. De eerste keer vond ik haar juist tegenvallen, maar toen begreep ik haar rol nog niet zo goed. Nu is het voor me duidelijk dat Eleanor iemand is die nog nooit echt goed met mensen heeft weten te communiceren, en daarom zo vreemd en anders en zelfs een beetje kinderachtig overkomt. Ze heeft nooit een eigen plekje gehad of iemand gehad die haar aanbad, dus als ze daar opeens mee te maken krijgt, heeft ze geen idee wat ze ermee moet. Die vreemde persoonlijkheid is zeer sterk overgebracht. Richard Johnson is verdomd charmant hierin, maar je merkt wel dat hij iets te charmant is voor z'n eigen welzijn. Claire Bloom als Theodora is helemaal interessant. Het is een personage, en een acteerprestatie, waarvan je weinig echt weet, op een goede wijze. Je weet niet wat ze wel meent en wat niet, je weet niet wat haar echt bezighoudt, je weet niet echt of haar verhouding met Eleanor misschien van haar kant homoseksueel is... Allemaal vragen rondom haar personage, en Bloom vertolkt dat mysterieuze karakter zeer goed. Russ Tamblyn is wat simpeler; een close-minded personage met een jonge geest. Maakt weinig uit, want ook hij is zeer goed vertolkt en is niet zo vlak als het klinkt. Hij heeft een paar van de beste zinnen in de hele film.

En constant blijf je denken bij deze film, als je je ervoor openstelt. Je merkt parallellen op in het verhaal, waardoor je er constant bij blijft. Ik zal zeggen dat dit 1 van de meest perfecte films is die ik ooit gezien heb naar mijn idee.

9,5/10

jaime91
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door jaime91 » 12 jul 2015 14:06

Whiplash

Ik ben zelf best wel een jazzfan. Vooral van instrumentale piano jazz. Ik kan daar uren naar luisteren, en kom dan helemaal tot rust. Dat de jazz muziek in deze film dan een hoofdrol heeft, vind ik helemaal top. Laat ik ook direct helemaal duidelijk zijn, dat ik dit een fantastische film vind! Voor mij maken 4 mensen deze film tot de topper dat het is. Dat zijn Miles Teller, JK Simmons, regisseur Damien Chazelle en Sharone Meir die verantwoordelijk is voor de cinematografie. De hele film is zo onwijs intens! Ik was meerdere malen tot tranen toe geroerd en zat ook meerdere malen op het puntje van mijn stoel. Vooral tijdens dat einde, wow!

Het is zo knap wat Teller in deze film doet. Hij weet op een perfecte het conflict over te brengen waar zijn personage mee worstelt. Ambitieus zijn is goed, maar het kan je ook helemaal kapot maken. Ook de pijn die je in zijn gezicht ziet zodra hij tekeer gaat achter dat drumstel,zorgde er bij mij voor dat ik zo met die gast meeleefde. Maar zijn aandeel in de film had denk ik niet zo goed gewerkt als hij niet zo'n fantastisch tegenspel had gehad van JK Simmons. Die man zet de hufter rol zo ONWIJS goed neer. En ook zo geloofwaardig. Hij deed mij erg denken aan een leraar die ik ooit gehad heb. Buiten het lokaal, een onwijs aardige sympathieke man maar zodra hij dat lokaal inloopt gaat er een knop om en eist hij alleen maar perfectie. En wat ik ook zo knap vind, is dat hij geen 100% klootzak is. Er zit 1 specifieke scene in de film, waarbij je ziet dat hij ook een hart heeft en die scene raakte mij ook enorm.

Maar zoals ik al zei, niet alleen die 2 acteurs maken deze film zo goed, ook de regisseur en de cinematograaf. Het geheel is namelijk zo sterk, goed en mooi in beeld gebracht dat ik dus nogmaals tijdens een groot deel van de film op het puntje van mijn stoel zat met klamme handen. Het is nogmaals zo onwijs intens en heftig om te zien. Het mogen duidelijk zijn, dat ik ontzettend ben weggeblazen door deze film. Ik kan dan ook niks negatiefs vinden om de film op te bekritiseren.

10/10

Rem
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rem » 12 jul 2015 22:35

The Break-Up
Redelijk vermakelijke film. Wel is er een hoop lastigheid en gedoe voor een romantische komedie. De regisseur lijkt niet te kunnen kiezen tussen komedie en drama. De acteurs zijn vermakelijk, maar hun personages zijn lang niet altijd even sympathiek. Beetje onevenwichtige film uiteindelijk, het ene moment is het behoorlijk leuk, het andere moment niets aan.
3/5

Rem
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rem » 13 jul 2015 11:05

The Amityville Horror (2005)
Deze 'op het ware verhaal gebaseerde' film volgt elk denkbaar cliché van de horrorfilm en nog specifieker; de spookhuis-film. Dat is eerder lachwekkend dan spannend. Vaker slaapverwekkend dan eng. Zo'n standaardzin aan het begin van je film heeft natuurlijk weinig impact als je alle clichés zo nauw volgt. De cast is wel vermakelijk. Behoorlijk saaie film.
2/5

Plaats reactie