Wat is de laatste film die je hebt gezien?

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
Plaats reactie
Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Re: Wat is de laatste film die je hebt gezien?

Bericht door Ed Crane » 02 aug 2015 16:04

Ooooooh je gelooft dat ik dat écht heb gedaan. Excuses.

Straka
Regisseur
Regisseur

Bericht door Straka » 02 aug 2015 16:07

Ik geloof dat je het spoor een beetje beister bent geraakt, maar dat geeft niets hoor. Hier dit doet het altijd wel goed :+ .

Het is een gegeven dat marketing smaak kan beinvloeden, dit werkt voor veel mensen blijkbaar dus ook voor de manier waarop scenes worden gefilmd. Een film die hetzelfde laat zien kan voor die mensen dus beter zijn omdat de marketing enthousiast heeft verteld dat het op een bepaalde manier is gefilmd. Mij boeit dat niet, maar wanneer iemand anders daardoor een film beter vindt is dat prima hoor.

akketa
Oscar nominatie
Oscar nominatie
Contacteer:

Bericht door akketa » 02 aug 2015 21:40

Of het van tevoren Marketing technisch aangekaart wordt of dat je het achteraf ziet op, bijvoorbeeld, een VX Breakdown, maakt mij niet zoveel uit. Het feit dat ik leer dat iets echt is, maakt voor mij de uiteindelijke waardering hoger. Mocht de stunt enerverend zijn, uiteraard.
Ik noem al de stunt van Death Proof waar Zoë Bell op de motorkap ligt. Ik wist later pas dat dit echt zo werd gedaan (ook al valt het best op tijdens de film).

Rem
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rem » 02 aug 2015 22:43

Death Proof is inderdaad een perfect voorbeeld. Die film is ook mede door de manier van in elkaar zetten mbt stunts zo heerlijk. Een overdaad cgi had het karakter en het gevoel dat de film geeft echt flink weggehaald.

horizon
Filmster
Filmster

Bericht door horizon » 03 aug 2015 08:57

yakkie, wat een slecht voorbeeld. Death Proof was een ontzettend zwakke, saaie, nietszeggende Tarantino film. Heeft die man vaker last van. Hij kan echt goed zijn (Kill Bill) maar dus ook echt slecht. In Django is hij slecht en goed in 1 film.

Daarnaast ben ik het met Strake eens: CGI of niet: het gaat om de film en hoe het eruit ziet. Slechte CGI is slecht, slechte praktische uitvoeringen ook.

Op tv in de herziening gekeken, om in de sfeer te blijven, lol,

Mission Impossible II
Jammer van de wat saaie stukker erin want de actie scenes van Woo zijn eigenlijk best wel heel erg goed in elkaar gezet. Wellicht ook mooiste soundtrack van de serie.

Mission Impossible III
Sterkste deel uit de serie. Waarom? Waarschijnlijk door de wat meer herkenbare emotionele lading. Plus het plot zit goed in elkaar. Actie is ook goed.

Mission Impossible -Ghost Protocol
Staat op tweede plek, samen met deel 1 wat mij betreft. Marketing of niet het hele gebeuren in en aan die toren werkt wel heel goed in de film. En dat was echt niet enige moment dat blijft hangen. ;)

FilmMaster
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door FilmMaster » 03 aug 2015 10:02

Mission Impossible
Een uitstekend deel, de film is spannend en de sfeer is goed neergezet.

8/10

Frank_Costello
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Frank_Costello » 03 aug 2015 11:56

Quiz

Nederlandse thriller van, natuurlijk, Dick Maas. Een onwaarschijnlijk verhaal wat compleet gebouwd is op toeval en Barry Atsma als minst sympathieke persoon aller tijden. Enige leuke is Pierre Bokma als psycho, maar als hij van het scherm verdwijnt is er helemaal niks boeiends meer aan. Een drie voor Pierre z'n moeite.

3/10

FilmMaster
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door FilmMaster » 03 aug 2015 20:48

Insurgent
Vrij standaard, maar had wel mooie effects.

6/10

akketa
Oscar nominatie
Oscar nominatie
Contacteer:

Bericht door akketa » 03 aug 2015 22:33

horizon schreef:yakkie, wat een slecht voorbeeld. Death Proof was een ontzettend zwakke, saaie, nietszeggende Tarantino film. Heeft die man vaker last van. Hij kan echt goed zijn (Kill Bill) maar dus ook echt slecht. In Django is hij slecht en goed in 1 film.

Daarnaast ben ik het met Strake eens: CGI of niet: het gaat om de film en hoe het eruit ziet. Slechte CGI is slecht, slechte praktische uitvoeringen ook.
Het voorbeeld is niet de film zelf, (Voor mij persoonlijk ook een mindere Tarantino.) maar juist om die actiescene richting het einde. Helaas veel te weinig meer in deze tijd.

Bij Ghost Protocol hangt Cruise uiteraard aan kabels in een tuig. Lijkt me best logisch en ook dat deze door de computer worden uitgepoetst. Dat is het grootste bewijs van functionele CGI. Een acteur die zelf 400m boven de grond aan een gebouw hangt. Dat zijn momenten waar ik weer denk waarom ik zo'n grote filmfanaat ben.

Als men zo'n stunt niet kan waarderen, en daardoor er extra niet van kan genieten, dan weet ik het echt niet meer. Dan mag in mijn ogen die persoonlijk ook bij zichzelf gaan denken of hij/zij niet een herziening van zijn/haar kijk op (de actie)film nodig heeft. Vooral als men vroeger dit wel waardeerde.
Wat is er mooier om te weten dat er nog vakmensen zijn die kiezen voor (zo veel mogelijke) ouderwetse stunts. Daar moet je toch een boost van krijgen?! Ongeacht of het het realisme tart.
Ik moet wel zeggen dat ik hoogtevrees heb, dus deze scene had met CGI waarschijnlijk ook goed gewerkt bij mij. :wink:

Of je Fury Road nou wel of niet je ding vindt, dan is het toch fantastisch dat daar een paar bejaarden even een lesje "Actiefilm vastleggen" voorschotelen.
Vooral Stallone mag even goed kijken voor zijn opvolgende Expendables. Bij deel pochen 1 dat er weer een 80's stijl actiefilm moet komen, maar toch vaak ook weer "the easy way out" kiest... Vooral deel 3 is daar de dupe van geworden.

[Deze tekst is geschreven aan iedereen die ik ermee bedoel, niet 1 persoon specifiek.]

horizon
Filmster
Filmster

Bericht door horizon » 03 aug 2015 23:42

Tuurlijk kan ik het waarderen als een acteur zelf daar hangt te bungelen. En dan ook nog eens zelf ipv een stuntman.

En over Mad Max fury road:
http://www.fxguide.com/featured/a-graph ... fury-road/

Toch best veel computer in die film.

Bilbo
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Bilbo » 03 aug 2015 23:42

Ghost Busters (1984, Ivan Reitman)

Dit blijft een heerlijk absurde komedie. Perfect om keer op keer op te zetten op talloze luie avonden. De cast is top; ieder levert een kleurrijke rol met een absurde twist. Degene die echt stralen zijn Murray en Moranis, En natuurlijk kan je na het kijken die geweldige theme song niet uit je hoofd krijgen, en veel quotes blijven nog heel lang hangen. Een zeer memorabele film, een geweldige komedie en over het algemeen geweldige tijdsbesteding!

8/10

Ghostbusters II (1989, Ivan Reitman)

1 ding waar ik heel blij mee ben: een grotere rol voor Ernie Hudson. In de eerste voelde het een beetje als een nutteloze toevoeging, maar in de tweede is hij echt een geweldig element! Verder is dit deel wel aardig, maar nog lang niet zo geweldig als de eerste. Gelukkig wel nog zeer kijkbaar en zeker mooi om achter de eerste te gooien als je de tijd hebt! :T

7/10

akketa
Oscar nominatie
Oscar nominatie
Contacteer:

Bericht door akketa » 03 aug 2015 23:57

horizon schreef:Tuurlijk kan ik het waarderen als een acteur zelf daar hangt te bungelen. En dan ook nog eens zelf ipv een stuntman.

En over Mad Max fury road:
http://www.fxguide.com/featured/a-graph ... fury-road/

Toch best veel computer in die film.
Wooo, dat is een flink stuk! Bedankt voor de link.

Maar ook hier is duidelijk dat de meeste CG voor de omgeving is gedaan en opvulling van het beeld en, natuurlijk, de arm van Theron. Het punt wat we hier maken staat nog steeds: Merendeel van de stunts zijn gedaan met praktische effecten:
This ultimately results in a major crash sequence, including the vehicle heralded by Coma the Doof Warrior (iOTA), a character attached to the car by bungie cords and sporting a guitar flame thrower for most of the film.

The sequence made use of numerous Namibia plates, including stationary action that would be enhanced with moving backgrounds, canyon augmentation, a War Rig and other vehicle crash stunts. Surprisingly, the final twisted mix of vehicle pieces, metal and bungie-corded guitar that fly towards camera were largely practical effects.

Straka
Regisseur
Regisseur

Bericht door Straka » 04 aug 2015 08:02

akketa schreef: Bij Ghost Protocol hangt Cruise uiteraard aan kabels in een tuig. Lijkt me best logisch en ook dat deze door de computer worden uitgepoetst. Dat is het grootste bewijs van functionele CGI. Een acteur die zelf 400m boven de grond aan een gebouw hangt. Dat zijn momenten waar ik weer denk waarom ik zo'n grote filmfanaat ben.
Dat heb ik gewoon bij een erg goede film, onafhankelijk van de toegepaste technieken.
akketa schreef:Als men zo'n stunt niet kan waarderen, en daardoor er extra niet van kan genieten, dan weet ik het echt niet meer. Dan mag in mijn ogen die persoonlijk ook bij zichzelf gaan denken of hij/zij niet een herziening van zijn/haar kijk op (de actie)film nodig heeft. Vooral als men vroeger dit wel waardeerde.
Ik waardeer zowel de "oude" als de "nieuwe" techniek, het behaalde effect op het scherm is wat telt, niet de manier waarop tot dit punt is gekomen. Wanneer je conservatief bij het oude blijft mag je ook best bij jezelf gaan denken of er geen herziening van de kijk op film nodig is.
akketa schreef:Wat is er mooier om te weten dat er nog vakmensen zijn die kiezen voor (zo veel mogelijke) ouderwetse stunts. Daar moet je toch een boost van krijgen?! Ongeacht of het het realisme tart.
CGI wordt ook gedaan door vakmensen. Waarom kan je er geen boost van krijgen wanneer CGI niet van echt te onderscheiden is?
akketa schreef:Ik moet wel zeggen dat ik hoogtevrees heb, dus deze scene had met CGI waarschijnlijk ook goed gewerkt bij mij. :wink:
Oh. Dus het maakt dus toch niet uit... :wink:

McMurphy
Regisseur
Regisseur

Bericht door McMurphy » 04 aug 2015 08:42

Gebed zonder eind dit :D

Tuurlijk is goede CGI ook te prijzen en verdient dat dan ook de nodige waardering, maar in vergelijking met 'echt' uitgevoerde stunts is de keuze toch niet moeilijk?! Voor mij is dat op alle fronten indrukwekkender. En dat heeft helemaal niks te maken met 'goede marketing' of dat ik daardoor beïnvloed wordt.

Straka
Regisseur
Regisseur

Bericht door Straka » 04 aug 2015 09:11

Wat is dan jouw mening over de dino's in Jurrasic Park? Hadden deze indrukwekkender geweest wanneer het schaalmodellen, mannen in pakken en stop-motion technieken waren geweest?

Plaats reactie