Wat is de laatste film die je hebt gezien?

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
Plaats reactie
McMurphy
Regisseur
Regisseur

Re: Wat is de laatste film die je hebt gezien?

Bericht door McMurphy » 04 aug 2015 10:01

Iets met appels en peren, fictie en non-functie... je bent de essentie van het verhaal een beetje kwijt wellicht. Het ging in eerste instantie om spectaculaire stunts en actiescènes in een M:I film.

Straka
Regisseur
Regisseur

Bericht door Straka » 04 aug 2015 10:09

Nee, eigenlijk niet. Mission Impossible is natuurlijk ook een film die zeker niet is gemaakt volgens de Dogme-regels (om maar iets te noemen). Het is zeker geen non-fictie (of non-functie?).

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 04 aug 2015 10:53

Straka schreef:Wat is dan jouw mening over de dino's in Jurrasic Park? Hadden deze indrukwekkender geweest wanneer het schaalmodellen, mannen in pakken en stop-motion technieken waren geweest?
Nou ja, de dino's in Jurassic Park bestaan toch ook voor een groot deel nog uit animatronics, zeker zodra ze echt bij de mensen in de buurt komen in close-ups. Je bedoelt Jurassic World? Tja, die CGI is prima. Maar het enige moment dat ik echt ontzettend onder de indruk was daarvan is het moment dat ze dat stervende beest aaien, toen werden ze echt letterlijk en figuurlijk tastbaar. Wat blijkt achteraf? Voor dat shot gebruikten ze toch weer animatronics...

Het gaat altijd om het behaalde effect, natuurlijk. Om de illusie dat waar je naar aan het kijken ben, 'echt' is. En die illusie is nu eenmaal makkelijker te bewerkstelligen met echte stunts, die toch meer een gevoel van gevaar voor het menselijk lichaam overbrengen. Natuurlijk is een combinatie vandaag de dag wenselijk. En films die volledig voor een green screen zijn opgenomen kunnen vandaag de dag ook heel wat plezier bieden. Als je bijvoorbeeld echt het gevoel van gewichtloze, vliegende mensen kan overbrengen en dat in een goed uitgevoerde actiescène stopt, is dat ook knap. Zoals in Jupiter Ascending of die laatste Superman film. Maar het geeft mij niet datzelfde onderbuik gevoel dat een film als Righting Wrongs geeft, diezelfde... thrill die ik krijg bij het kijken van een Mission: Impossible actiescène, of die in de nieuwste Mad Max of inderdaad de tweede helft van Death Proof. Ik kan me nu even geen volledige CGI auto/motor achtervolging bedenken die even overtuigend is.

Straka
Regisseur
Regisseur

Bericht door Straka » 04 aug 2015 12:58

Colonel_Kurz schreef:
Straka schreef:Wat is dan jouw mening over de dino's in Jurrasic Park? Hadden deze indrukwekkender geweest wanneer het schaalmodellen, mannen in pakken en stop-motion technieken waren geweest?
Nou ja, de dino's in Jurassic Park bestaan toch ook voor een groot deel nog uit animatronics, zeker zodra ze echt bij de mensen in de buurt komen in close-ups. Je bedoelt Jurassic World? Tja, die CGI is prima. Maar het enige moment dat ik echt ontzettend onder de indruk was daarvan is het moment dat ze dat stervende beest aaien, toen werden ze echt letterlijk en figuurlijk tastbaar. Wat blijkt achteraf? Voor dat shot gebruikten ze toch weer animatronics...
Moet bekennen dat ik enkel de Spielberg film heb gezien, dus die bedoel ik. Daar zat toch ook zo'n scene in?

Thiver
Regisseur
Regisseur

Bericht door Thiver » 04 aug 2015 13:04

Oei, dan heb je waarschijnlijk de verkeerde film gekozen om je punt mee te onderbouwen. Jurassic Park bevat volgens IMDb ongeveer vijftien minuten aan dino's en slechts zes daarvan zijn gedaan met CGI. Bij herziening blijken de shots waarin gebruik wordt gemaakt van meer traditionele technieken de tand des tijds een heel stuk beter te doorstaan.

Straka
Regisseur
Regisseur

Bericht door Straka » 04 aug 2015 13:53

Blijkbaar heeft de marketing rond Jurrasic Park, waar de nadruk op het CGI gebeuren lag, zijn werking gehad. Maar punt was natuurlijk dat ik de techniek niet belangrijk vind, maar enkel het resultaat op het scherm. In die zin is er dus geen goede of verkeerde film.
Het boeit mij dus bijvoorbeeld ook niet dat Fincher in The Social Network geen tweeling gebruikte, maar technieken heeft ingezet om Armie Hammer te "verdubbelen". Het resultaat op het scherm was overtuigend.

horizon
Filmster
Filmster

Bericht door horizon » 04 aug 2015 15:08

Angel's Egg
Kunstzinnig. Geanimeerd schilderij. Gelaagd. Mooi!

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 04 aug 2015 16:12

Straka schreef:Het boeit mij dus bijvoorbeeld ook niet dat Fincher in The Social Network geen tweeling gebruikte, maar technieken heeft ingezet om Armie Hammer te "verdubbelen". Het resultaat op het scherm was overtuigend.
Maar de eerste Armie Hammer was toch wel echt. En het lichaam van de tweede ook, en het hoofd was ook weer Armie Hammer, apart opgenomen. Ze hebben tien maanden getraind om qua lichaamstaal op elkaar te lijken. CGI is gebruikt om het Hammerhoofd te combineren met het lichaam van de ander, maar alles wat je ziet is wel echt opgenomen. Het is niet compleet uit de computer gekomen. Het was geen Polar Express.

Straka
Regisseur
Regisseur

Bericht door Straka » 04 aug 2015 17:24

Ja, maar de boost van authenticiteit krijg je pas bij de realiteit van een echte tweeling. Misschien begrijp ik het verkeerd, ik ben nog aan het leren wanneer het wel en niet iets uitmaakt. :wink:

akketa
Oscar nominatie
Oscar nominatie
Contacteer:

Bericht door akketa » 04 aug 2015 19:23

Kijk, dit zijn discussies die we de laatste tijd maar weinig zien op het forum! Mensen met hart voor het medium én die normaal met elkaar kunnen communiceren!

Ik kan zeker van goede CGI genieten. Vooral als ik naderhand een Breakdown zie of lees dat een bepaalde scene/shot nep blijkt te zijn. Zodiac, waar ze, buiten het wegpoetsen van anachronismes, halve locaties met green screen schieten. Valt totaal niet op, maar zal het budget waarschijnlijk een beetje getrimd hebben.

10 jaar later en ik kan de computer zo goed als niet van echt onderscheiden bij Davy Jones in Pirates.
Maar ook de finale van The Lone Ranger die eigenlijk alleen Green screen was. Prachtig!
Maar als ik moet kiezen zou ik 10x sneller kiezen voor The General van Buster Keaton dan de grootse finale van The Lone Ranger.

Waar ik meest van baal is cg-bloed... Heb je een keiharde actiefilm en het bloed komt niet uit een zakje...

FilmMaster
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door FilmMaster » 05 aug 2015 06:44

Jurrasic World
De film duurt sowieso te lang, vooral de opbouw.
Ook vind ik de acteerprestaties maar matig eigenlijk, slechte cast, alleen Pratt speelt wel redelijk.
Had deze franchise nog wel een sequel nodig?, ik vind van niet, deze film voegt maar weinig nieuws toe.
Het moest blijkbaar weer grootser en het verhaal is niks bijzonders, lijkt me raar als je hier nog een vervolg op wil, vrij onnodig. Veel cgi kwam ook wel nep over eigenlijk.

6/10

Psycho-M
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Psycho-M » 05 aug 2015 12:44

Southpaw

Goede boksfilm met Jake Gyllenhaal.
Succesvolle bokser raakt zo'n beetje alles kwijt.
Hij vindt een nieuwe trainer en knokt zich helemaal terug, zowel in zijn prive leven als in de boksring.
Gyllenhaal speelt zijn rol met verve en het is dan wel geen raging bull maar nog steeds een puike boksfilm.

Mark
Regisseur
Regisseur

Bericht door Mark » 05 aug 2015 16:58

Southpaw Ongelofelijke zwaar tegenvallende kutfilm die goed begint maar nadat die vrouw sterft ook langzaam kapot gaat. Gyllenhaal als boxer, die een klein dipje heeft in zijn carrière, zo zou je het kunnen noemen. In een belachelijke tijdlijn maakt hij een comeback, hoe voorspelbaar?! Wat een wraakfilm had moeten zijn is een soort van traag drama geworden. Hoe Fuqua ooit zoiets heeft kunnen maken vraag ik me nu een dag later nog steeds af. Kansloos slechte film zonder logica, zonder afronding van 227 subplotjes. Twee uur gekeken naar iets dat nog lang niet af is.

Thiver
Regisseur
Regisseur

Bericht door Thiver » 05 aug 2015 20:19

Mark schreef:Gyllenhaal als boxer, die een klein dipje heeft in zijn carrière, zo zou je het kunnen noemen.
De bokser of Gyllenhaal? Of allebei? ;)

WizardOfOss
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 05 aug 2015 20:57

Mark schreef:Southpaw Ongelofelijke zwaar tegenvallende kutfilm...
Tsja, als je eenmaal door Kim Jong-Un persoonlijk bent ingewijd in de wereld van de Noord-Koreaanse cinema, dan valt daarna waarschijnlijk elke film gemaakt door die American Imperialist Agressors tegen :D

Maareh, ze hebben je dus toch weer laten gaan?

Plaats reactie