Wat is de laatste film die je hebt gezien?

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
Plaats reactie
Rem
Regisseur
Regisseur

Re: Wat is de laatste film die je hebt gezien?

Bericht door Rem » 10 aug 2015 21:12

Zero Dark Thirty
Sterke, spannende film, die over het algemeen zeer realistisch aanvoelt. Acteerwerk is werkelijk waar fantastisch. De controverse rondom de film is enorm onterecht, dan heb je de film niet goed gekeken (of niet met een neutrale bril). Vooral het script is ook erg sterk. Sommige scenes voelen wel een beetje filmisch aan (explosie in restaurant, een aanval op de auto van Maya), maar voor de rest voelt de film heel natuurlijk aan en zeer naturel, niet zo Hollywood. Goede regie, goed geschreven, fantastisch geacteerd: zo weet je de aandacht wel 2,5 uur vast te houden.
4/5

Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Bericht door Ed Crane » 10 aug 2015 22:36

Rem schreef:Zero Dark Thirty
Sterke, spannende film, die over het algemeen zeer realistisch aanvoelt. Acteerwerk is werkelijk waar fantastisch. De controverse rondom de film is enorm onterecht, dan heb je de film niet goed gekeken (of niet met een neutrale bril). Vooral het script is ook erg sterk. Sommige scenes voelen wel een beetje filmisch aan (explosie in restaurant, een aanval op de auto van Maya), maar voor de rest voelt de film heel natuurlijk aan en zeer naturel, niet zo Hollywood. Goede regie, goed geschreven, fantastisch geacteerd: zo weet je de aandacht wel 2,5 uur vast te houden.
4/5
En wat bedoel je dan in deze context met dat je dan 'niet met een neutrale bril' hebt gekeken? En waarom zou er als je 'goed kijkt' geen controverse mogelijk zijn? Kun je uitleggen wat 'de juiste manier' is om naar deze film te kijken?

Straka
Regisseur
Regisseur

Bericht door Straka » 10 aug 2015 23:11

Ed Crane schreef:
Straka schreef:Mij is de hele twist in Paper Towns ontgaan, of moet
Spoiler
high school sukkel scoort uiteindelijk niet het populairste meisje van de klas
doorgaan voor een twist?
Ja dat einde moet voor een twist doorgaan. :)
Op zich grappig dat je een meer realistische afwikkeling een twist noemt. Eigenlijk jammer dat deze afwikkeling naast dat tenenkrommende subplot wordt gezet waarin wel de verwachte standaard film afwikkeling wordt gekozen.

Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Bericht door Ed Crane » 10 aug 2015 23:47

Straka schreef:
Ed Crane schreef:
Straka schreef:Mij is de hele twist in Paper Towns ontgaan, of moet
Spoiler
high school sukkel scoort uiteindelijk niet het populairste meisje van de klas
doorgaan voor een twist?
Ja dat einde moet voor een twist doorgaan. :)
Op zich grappig dat je een meer realistische afwikkeling een twist noemt. Eigenlijk jammer dat deze afwikkeling naast dat tenenkrommende subplot wordt gezet waarin wel de verwachte standaard film afwikkeling wordt gekozen.
Want? De film zat al zo ongeveer vanaf het begin in elkaar als een (jongens)fantasie, niet zozeer als realistisch; en of iets als een twist voelt hangt af van de context etc. Ik zou dat einde zelf trouwens ook niet een realistischere afwikkeling willen noemen. Ik vond het zelf vrij vergezocht en gekunsteld.

Thiver
Regisseur
Regisseur

Bericht door Thiver » 11 aug 2015 01:04

horizon schreef:Films moeten meer actie bevatten. Bijvoorbeeld Dredd of Black hawk Down, alleen dan met Transformers.
Want de reeds verschenen Transformers-films bevatten te weinig actie? :}

Straka
Regisseur
Regisseur

Bericht door Straka » 11 aug 2015 06:47

Ed Crane schreef: Want? De film zat al zo ongeveer vanaf het begin in elkaar als een (jongens)fantasie, niet zozeer als realistisch; en of iets als een twist voelt hangt af van de context etc. Ik zou dat einde zelf trouwens ook niet een realistischere afwikkeling willen noemen. Ik vond het zelf vrij vergezocht en gekunsteld.
Het is een coming-of-age-film waarbij die (jongens)fantasie plaats maakt voor de realiteit.
Laatst gewijzigd door Straka op 11 aug 2015 08:32, 1 keer totaal gewijzigd.

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 11 aug 2015 07:29

horizon schreef:Films moeten meer actie bevatten. Bijvoorbeeld Dredd of Black hawk Down, alleen dan zonder Transformers.
Fixed :+

Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Bericht door Ed Crane » 11 aug 2015 08:33

Straka schreef:Het is een coming-of-age-film waarbij die (jongens)fantasie plaatst maakt voor de realiteit.
Je hoeft me de film niet uit te leggen, ik begrijp'm heus wel :) ik zeg alleen dat ik dat einde gewoon zwak/ jammer vind en gekunsteld. Met meer een liefdesverhaal-einde zoals ik het graag gezien had was het evenzeer een coming-of-age film over een jongen die volwassen wordt, maar een leukere/ betere wat mij betreft en een geinige variatie.
Laatst gewijzigd door Ed Crane op 11 aug 2015 08:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Straka
Regisseur
Regisseur

Bericht door Straka » 11 aug 2015 08:42

Wanneer het een traditioneel liefdesverhaaleinde had gehad, was die jongen niet volwassen geworden, maar in de jongensfantasie blijven hangen. Dit zou hebben ingehouden dat passief en obsessief gedrag zou zijn beloond.

horizon
Filmster
Filmster

Re:

Bericht door horizon » 11 aug 2015 09:14

Thiver schreef:
horizon schreef:Films moeten meer actie bevatten. Bijvoorbeeld Dredd of Black hawk Down, alleen dan met Transformers.
Want de reeds verschenen Transformers-films bevatten te weinig actie? :}
In ieder geval niet genoeg. Allemaal dat menselijk gepraat neemt tijd af van waar het om draait bij zwaar bewapende metershoge robots.
En om het plot zal Transformers nooit een oscar winnen. De oude tekenfilms waren al compleet bagger op dat gebied. De oude comics (en nieuwe comics) zijn daarentegen een stuk beter.
JamesBond schreef:
horizon schreef:Films moeten meer actie bevatten. Bijvoorbeeld Dredd of Black hawk Down, alleen dan zonder Transformers.
Fixed :+
Net zoals ik laatst las dat de laatste James Bonds zonder James Bond zijn? ;) In dat geval: Gundam Wing. :D

Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Bericht door Ed Crane » 11 aug 2015 09:17

Straka schreef:Wanneer het een traditioneel liefdesverhaaleinde had gehad, was die jongen niet volwassen geworden, maar in de jongensfantasie blijven hangen. Dit zou hebben ingehouden dat passief en obsessief gedrag zou zijn beloond.
Mja obsessief gedrag... liefde, die zou zijn beantwoord na al die tijd. En over 'passief', dat zou ik juist wel leuk hebben gevonden: een jongen die wat introvert is, een meer outgoing meisje dat bewust een heel 'spel' blijkt te hebben uitzet waarbij hij het heft meer in handen moet nemen, dingen moet doen die hij eng vindt en anders nooit zou doen etc. en zo dus iets uit z'n schulp komt/ volwassener wordt/ dingen leert. Juist niet passief blijven wordt beloond en hij maakt een stap. Had ik lief en nog een leuke insteek gevonden voor verder een zwakke film. For all I care ging zij daarna enkel met hem naar prom of was toch wel duidelijk dat ze uiteindelijk een eigen weg gingen, maar dit was voor hoe lang het tussen hen zou duren een mooie afronding. Had ik in ieder geval een leukere film gevonden dan wat we nu voorgeschoteld kregen.

Maar in plaats daarvan was ze
Spoiler
YA-style weer enkel met zichzelf bezig; is ze ineens verdwenen zonder iets te zeggen en zet ze allerlei sporen uit, moet de film doen geloven dat ze verbaasd is dat hij haar komt zoeken
. Ja dag.

Straka
Regisseur
Regisseur

Bericht door Straka » 11 aug 2015 09:37

Ed Crane schreef:Mja obsessief gedrag... liefde, die zou zijn beantwoord na al die tijd. En over 'passief', dat zou ik juist wel leuk hebben gevonden: een jongen die wat introvert is, een meer outgoing meisje dat bewust een heel 'spel' blijkt te hebben uitzet waarbij hij het heft meer in handen moet nemen, dingen moet doen die hij eng vindt en anders nooit zou doen etc. en zo dus iets uit z'n schulp komt/ volwassener wordt/ dingen leert.
Dit gebeurt in in de "wraak"-sequentie,
Spoiler
waar mevrouw een veilige rebound jongen kiest om bevestiging bij te zoeken na gedumpt te zijn door haar vriendje. Mevrouw is inderdaad enkel met zichzelf bezig
. Het ideale moment om eindelijk die passiviteit achter te laten, bovenin het kantoorgebouw, laat maneer natuurlijk weer schieten. Vervolgens start hij een obsessieve speurtocht.
Spoiler
Door de obsessieve speurtocht mist meneer natuurlijk ook een gouden kans in de badkuip met meisje nummer 2. Irritante comic-relief sidekick pakt later wel direct zijn kans.
Het ligt volledig in lijn dat het besef pas te laat komt bij de centrale antiheld van de film.
Ed Crane schreef:Maar in plaats daarvan was ze
Spoiler
YA-style weer enkel met zichzelf bezig; is ze ineens verdwenen zonder iets te zeggen en zet ze allerlei sporen uit, moet de film doen geloven dat ze verbaasd is dat hij haar komt zoeken
. Ja dag.
Aangezien hij in het begin continu passief blijft ten opzichte van haar
Spoiler
mag zij best verbaasd zijn dat hij haar komt opzoeken, daarnaast is zij inderdaad vooral met zichzelf bezig.

benjamin
Filmster
Filmster

Re: Re:

Bericht door benjamin » 11 aug 2015 09:58

horizon schreef:
Thiver schreef:Want de reeds verschenen Transformers-films bevatten te weinig actie? :}
In ieder geval niet genoeg. Allemaal dat menselijk gepraat neemt tijd af van waar het om draait bij zwaar bewapende metershoge robots.
Aangezien de films hoe dan ook een belachelijk lange speelduur hebben, zou je gerust het menselijke aspect kunnen beperken zonder dat er daardoor meer actie hoeft toegevoegd te worden.

Bilbo
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Bilbo » 12 aug 2015 01:01

Batman: Mask of the Phantasm (1993, Eric Radomski & Bruce W. Timm)

In de filmwereld heeft Batman meerdere verfilmingen gehad, op veel verschillende manieren: je hebt de kinderlijke versie uit de jaren '60, de duistere films van Burton, de vreemde gedrochten van Schumacher en de realistische aanpak van Nolan. Maar een verfilming die crimineel veel vergeten wordt is Batman: Mask of the Phantasm , de tie-in met de geanimeerde tv-serie van rond dezelfde tijd. Alleen in de VS en Brazilië heeft deze een release gekregen in de bioscopen, en de rest van de wereld kreeg 'm direct op video. Misschien dat dat is waarom deze film zo overschaduwd wordt door de rest van het cinematische oeuvre van Batman, want aan de kwaliteit kan het echt niet liggen. Dit is het dichtste bij een ultieme filmische interpretatie van Batman: de atmosfeer, het mysterieuze verhaal gemixt met de heftige emoties van Bruce Wayne, de noir-stijl... Als het om Batman gaat, bevat dit veel van de elementen die je zou willen in een Batman-film. Niet allemaal, maar veel. Nu is het wel zo dat het in een Batman-verhaal altijd vrij duidelijk is wat de plottwist zal zijn, en God mag weten waarom. Dat is wel een beetje jammer, maar het verhaal gaat er gelukkig niet aan verloren.

Eén van de dingen die zeer cool is aan deze film, is de animatie. De settings zijn stijlvol, sfeervol en mooi duister. Daarnaast zijn er ook een aantal prachtig dramatische settings. De actiescènes, die niet de focus vormen van de film en dus ruimte overlaten voor drama en mysterie, zijn geweldig! De achtervolging met Batman en het gehele politiekorps is prachtig en kent zelfs een aardig niveau van spanning. Ook hebben we prachtige muziek van Shirley Walker, die de sfeer en stijl compleet maakt. Een mooie mix van drama, mysterie en heroïsme is te horen in de soundtrack. Iets wat wel wat te wensen overlaat is het stemacteerwerk zo nu en dan. Van de hoofdrollen is er weinig te klaren, maar bij de secundaire personages wordt soms nog wel eens de plank misgeslagen.

Naar mijn idee is dit zeker één van de betere Batman-films die er gemaakt is, hoewel nog steeds niet perfect. Het heeft een geweldige atmosfeer en stijl, die mooi gemixt gaat met drama en mysterie. Zeker voor grote Batman-fans is dit meer dan een aanrader!

8/10

Vleeshaak
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Vleeshaak » 12 aug 2015 18:02

Hannibal Rising (2007)
Ik ben niet echt een voorstander dat films laten zien hoe een psychopathisch personage zo geworden is, maar deze is opzich nog wel aardig. Het verhaal is niet heel overtuigend, maar dat komt met name doordat hij erg trouw is aan het boek en dat is niet mijn favoriet uit de reeks, dus is de film niet echt aan te rekenen. Gaspard Ulliel doet Hopkins aardig na en is tijdens zijn psychomoorden erg sterk. Die gast kan heel goed heel eng kijken. Ik zeg haar groen, huid wit en zet deze man in als Joker in een Batman film.

Plaats reactie