Wat is de laatste film die je hebt gezien?

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
Plaats reactie
Bilbo
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Re: Wat is de laatste film die je hebt gezien?

Bericht door Bilbo » 20 aug 2015 00:06

Pirates Of The Caribbean: Dead Man's Chest (2006, Gore Verbinski)

De eerste film in de POTC-franchise was vrij succesvol, dus een vervolg was wel vrij duidelijk. De eerste film draaide om een simpel avontuur in de wereld van één van Disney's populairste attracties. Er was een schat (hoewel met een twist), een horde spookpiraten en spectaculaire actiescènes. Het verhaal was niet complex, en dat was de charme ervan. Bij het vervolg besloten ze dat echter dat een lekker complex en traag verhaal een veel beter idee zou zijn. Het avontuurlijke gevoel is weg en heeft plaatsgemaakt voor een complexer verhaal, met heel veel achtergrond en regels. Het tempo is ook zeer vertraagd: na drie kwartier vraag je je af waar deze film nu eigenlijk heengaat. Dat is het grootste probleem van de film. Wat zijn de pluspunten? Johnny Depp is natuurlijk weer leuk en Bill Nighy is een geweldige villain die als enige profiteert van het complexe verhaal: de opbouw naar hem maakt zijn eerste vertoning dreigend. De rest van het acteerwerk is... oké. Niet geweldig, niet slecht. Eigenlijk net als de gehele film. Niet geweldig, niet slecht. Het ligt er tussenin. Al kan ik wel zeggen dat als je iets zoekt in de geest van de eerste film... kijk On Stranger Tides (nooit gedacht dat ik hem ooit echt aan zou raden).

6,5/10

Bilbo
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Bilbo » 20 aug 2015 23:29

Nooit te oud (2013, Pollo de Pimentel)

Dit is zeer duidelijk de Nederlandse versie van One Flew Over The Cuckoo's Nest: rebelse patiënt die niet helemaal de weg kwijt is, zeker niet zoals de andere, tegenover een zeer strenge verzorgster (hier dan niet precies dat, maar de rol in het verhaal is hetzelfde). We hebben Aart Staartjes in de hoofdrol als de rebelse patiënt en dat is zonder twijfel een gigantisch hoogtepunt in de gehele film, en misschien zelfs het beste punt. Hij brengt zijn rol op een zeer overtuigende en geweldige manier. Wel apart om meneer Aart van Sesamstraat al die seksuele opmerkingen zien te maken. Verder is de cast ook wel aardig goed: Hero Muller, Bram van der Vlugt... Kijken voor de cast alleen is al een reden genoeg! Het verhaal is leuk, hoewel niet spetterend. Zoals al gezegd is dit een beetje One Flew Over The Cuckoo's Nest, maar dan in een Nederlands bejaardentehuis. En het is zeer vermakelijk en is ook zeer interessant denkvoer. Een groot minpunt aan de film is de cinematografie, die vrij saai en grauw is. Nu had ik geen Roger Deakins-niveau voor een telefilm, maar het is wel iets té grauw. Maar goed, verder zeer vermakelijk, dus zeker wel leuk voor een vrij avondje!

7/10

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 21 aug 2015 11:02

Gisteravond met een vriend weer eens The Shining gekeken. Ik heb hem ondertussen 3 keer gezien en ik vind hem echt met de kijkbeurt beter worden! De visuele stijl van Stanley Kubrick is adembenemend mooi! Met name de kleur rood springt bij deze film in het oog en dat trekt heel erg de aandacht. Wat mij deze keer ook opviel was hoe goed Kubrick heeft gekeken naar de overgangen in deze film. Jack Nicholson is vanzelfsprekend briljant in deze film, maar ik vind dat Shelley Duvall niet genoeg genoemd wordt, want als je ziet hoe haar personage het mentaal te verduren heeft in deze film vind ik haar ontzettend sterk acteren! The Shining is een horrorfilm die het niet moet hebben van de schrikmomenten maar van de psychologische en onderhuidse horror en dat is wat hem zo briljant maakt! Voeg daar sterk acteerwerk, prachtige muziek en een adembenemende visuele stijl aan toe en je hebt zowaar de beste horrorfilm ooit gemaakt!

10/10

FilmMaster
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door FilmMaster » 21 aug 2015 20:21

Avengers Age of Ultron
Opzich wel vermakelijk maar ook vooral meer van t zelfde.
Deze film bewijst wel dat hollywood aan creatieve armoede lijdt met de meeste Blockbusters betreft.
Slap verhaal, wat vooral langdradig wordt op een gegeven moment.

7/10

Bilbo
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Bilbo » 21 aug 2015 21:55

FilmMaster en ik zaten vandaag zo te zien op 1 lijn...

Avengers: Age Of Ultron (2015, Joss Whedon)

Ik ben een groot voorstander als het gaat om Scarlett Witch vanaf nu in elke Marvelfilm te plaatsen. Ben nu al dol op dit personage. Verder een zeer vermakelijke blockbuster, wat gezegd kan worden over elke film van Marvel. Gelukkig wel één van de betere die ze uitgebracht hebben. Zeker beter dan de eerste Avengers, die zeer meh was naar mijn idee. Dit deel was zeker een verbetering. De interactie tussen de personages is beter (jep, wat in de eerste al een hoogtepunt was is nu nog beter), wat de hele film zo'n beetje de kracht geeft ervan. Is er nog een nadeel? Jep! Teveel hints naar toekomstige projecten van Marvel. Een easter egg is leuk, maar ik hoef geen hele trailer te zien voor een andere Marvelfilm die pas over een paar jaar uitkomt zonder dat het enige echte relevantie heeft op het verhaal. Ook de villain mocht wat beter hier: Ultron is één van de betere Marvel villains in het filmuniversum maar laat nog steeds wat te wensen over.

Trouwens, als je wil weten wie er het loodje legt in een Marvelfilm, zoek een zogenaamd belangrijk personage met weinig screentime!
Spoiler
Quicksilver is hier het slachtoffer en je vergeet soms compleet dat hij ook aanwezig is omdat hij nooit langer dan 3 seconden in beeld is.

Voor mij dus ook een 7/10

Roeltje
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Roeltje » 22 aug 2015 11:16

Scream (1996)

Goeie horrorfilm voor de beginnende horror-kijker zoals ik. De openingsscène is meesterlijk! De spanning word zo goed opgebouwd! Daar zat ik echt met rillingen te kijken. In de rest van de film zat ook een goeie spanning, maar het werd nergens écht eng. Dat lag ook aan de humor in de film (die ik overigens erg goed vond). Leuk dat deze film zich als horror heel serieus neemt op het ene moment en op het andere moment niet. De muziek is verschrikkelijk en veel te overdreven. De fake outs zijn ook heel slecht gedaan, het loopt gewoon niet lekker. Verder een goeie film met een verrassende finale.

7/10

Rem
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rem » 23 aug 2015 14:23

Sixteen Candles (Hughes, 1984)
Regiedebuut van John Hughes, de man die zeer belangrijk werd voor de Amerikaanse romantische komedie in de jaren '80. Althans, het segment dat zich richt op tieners. Hoofdrolspeelster Molly Ringwald weet een prima rol neer te zetten als Samantha. Ook geek en de door Samantha aanbeden jongen worden goed neergezet. Helaas zijn de bijrollen vaak typetjes, die er zijn om een grap te maken en niet om inhoudelijk gezien aan wat dan ook bij te dragen. Ze staan inleving met en herkenbaarheid voelen bij de sores van de centraal staande personages vaak in de weg en dat is jammer. De leuke hoofdrol, de fantastische jaren '80-soundtrack en de goede finale leveren uiteindelijk zeker een bovengemiddeld goede romantische komedie op. Groot minpunt is dan weer de raciaal gezien zeer ongevoelige, stereotyperende 'humor', met name gericht op Aziatische mensen. Die kan écht niet.
3,5/5

Bilbo
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Bilbo » 23 aug 2015 22:28

Return To Oz (1985, Walter Murch)

Ah, The Wizard Of Oz! Een magische film met kleur en leuke personages en vrolijke liedjes en onthoofdingen en wheelers... Er zijn een aantal momenten waar "wtf" een gepaste reactie is. Ik kan me voorstellen dat een aantal kids getraumatiseerd zijn door deze film, want een aantal momenten zijn verdomd duister, en soms zelfs best creepy. Dit is geen film die je kijkt voor een geweldig verhaal en dergelijke (hoewel het verhaal niet slecht is), maar meer als je een aparte versie van Oz wil zien, één die duisterder is dan alle andere versies. Dat is de enige echte reden om deze film te zien. De soundtrack is verder ook zeer mooi en er is niks mis met de personages, maar de duistere interpretatie van Oz is gewoon de reden dat dit een film is die je zeker wel een keertje kan opzetten zonder dat het voelt als tijdverspilling.

6,8/10

Creeper
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Creeper » 24 aug 2015 18:01

^ Ooit eens het einde van die film op tv meegepikt. Ik weet nog dat ik de
Spoiler
hybride van mens en Alien
nogal een afknapper vond. Heb de film daarna ook niet echt een kans meer gegeven.

Gisteren zag ik Teenage Mutant Ninja Turtles (Jonathan Liebesman, 2014)
Ik had deze film niet echt hoeven kijken om te weten dat het een gedrocht is, maar goed, het regende en ik had 100 minuten over. Gek genoeg is het allemaal nog wel vrij vermakelijk, al komt dat meer door de wanstaltigheid van de film. Uiteraard is het lastig om vier uit de computer getoverde schildpadden iets charismatisch mee te geven, maar dit sloeg werkelijk alles... Net zo slecht als een frikadel speciaal, maar stiekem dus ook wel lekker. En dan heb ik het nog niet over Megan Fox gehad.

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 24 aug 2015 18:44

A Clockwork Orange (1971, Stanley Kubrick) MET SPOILERS

In 1968 bracht Stanley Kubrick ons het sciencefiction epos 2001: A Space Odyssey. Oorspronkelijk zou Kubrick na die film aan de slag gaan met een biografische film over Napoleon Bonaparte. Kubrick stak jaren aan research, casting en locatie scouting in het project en hij had zelfs al een script klaarliggen (!) maar wegens verscheidene redenen (waaronder het floppen van een andere film over Bonaparte: Waterloo) werd de stekker uit het project getrokken. Kubrick ging toen aan de slag met zijn volgende (en meest controversiële) film: A Clockwork Orange, een prachtige en ultragewelddadige aanklacht tegen de maatschappij.

A Clockwork Orange speelt zich af in een dystopisch Engeland. We volgen Alex DeLarge, de leider van een groepje jongens die niets liever doen dan vrouwen verkrachten en er niet voor terugdeinzen wat ouderwets ultrageweld te gebruiken. Nu ben ik een voorstander van gewelddadige films als het wat toevoegt aan het verhaal en als het een bepaalde laag van intensiteit met zich meebrengt. Bij A Clockwork Orange zullen er mensen zijn die zeggen dat de film niks meer doet dan geweld verheerlijken, maar daar ben ik het absoluut niet mee eens. Bij deze film is het geweld de drijfveer en Kubrick laat goed zien hoe "belangrijk" (met gebrek aan een beter woord) en natuurlijk geweld eigenlijk is.

Nu zeg ik niet dat ik een voorstander ben van zinloos geweld, maar ik ben niet bang om te zeggen dat het iets is wat ons mens maakt. In A Clockwork Orange wordt na drie kwartier (op het moment dat Alex "behandelt" wordt in een instituut) eigenlijk pas goed duidelijk waar het verhaal naartoe gaat en wat Kubrick ons duidelijk probeert te maken. De regering probeert gewelddadigheid te genezen alsof het een ziekte is. Dit, en het feit dat je een persoon zijn vrijheid en keuzes afneemt wanneer je zijn menselijke instinct (geweld) wegneemt, waren thema's die mij erg boeiden bij deze film. Aan de oppervlakte lijkt A Clockwork Orange misschien gewoon een film die onnodig veel te gewelddadig is, maar de film heeft zoveel meer dan dat te bieden.

Het is wellicht onnodig om dit nog te zeggen, maar Stanley Kubrick is een visueel meesterbrein. Het camerawerk, de kleuren, alles is meer dan perfect! Tegen het einde viel mij vooral de relatie tussen de kleuren blauw en rood op. Toen Alex bij het huis van Frank Alexander was, viel mij op dat Alex zijn badjas een blauwe tint had terwijl de omgeving werd gedomineerd door de kleur rood. Wat ik hier uit opmaakte was dat Alex (die de kleur blauw draagt) slachtoffer is van de gewelddadige en vijandige omgeving om hem heen (de rode kleur). Wellicht dat het iets is dat alleen mij opvalt, maar het zijn deze subtiele dingen die de films van Kubrick iets extra's meegeeft.

Je zou kunnen zeggen dat Kubrick zijn films pretentieus zijn en echt niet zo speciaal zijn als iedereen beweert, maar ik vind simpelweg dat Kubrick zijn tijd ver vooruit was. Dat is ook wellicht de reden dat zijn films tegenwoordig meer gewaardeerd worden dan vroeger en ook ikzelf merk dat ik zijn films met de kijkbeurt beter vind worden. Van de week heb ik The Shining (nog zo'n meesterwerkje van Kubrick) voor de derde keer gekeken en eigenlijk vond ik die perfecte score die ik de film de eerste keer gaf toen pas écht op zijn plaats. Als ik een film van Kubrick opzet weet ik van tevoren eigenlijk nooit wat ik moet verwachten (afgezien van een zeer bijzondere film) en bij A Clockwork Orange was dat niet anders.

Uiteindelijk is A Clockwork Orange mijn minst favoriete film van Kubrick tot nu toe, maar dat zegt natuurlijk niet veel. A Clockwork Orange is namelijk een prachtige aanklacht tegen de maatschappij die schuilgaat achter een façade van extreem geweld. De film wist mij niet gelijk te grijpen, maar toen mij eenmaal duidelijk werd waar het verhaal heenging greep de film mij met beide handen vast en liet mij niet meer los tot de credits op het scherm verschenen. Gevuld met prachtige muziek, visuele perfectie, intrigerende thema's, een fantastische rol van Malcolm McDowell en een ambigu einde: Stanley Kubrick heeft met A Clockwork Orange weer een meesterwerkje afgeleverd!

9/10

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 25 aug 2015 14:35

airbender schreef:Time Lapse
(...) met een Hitchcock sfeertje.
Om de een of andere reden vind ik het maar moeilijk te geloven dat jij genoeg films van Hitchcock hebt gezien om dit te kunnen zeggen ;)

TheGodfather
Regisseur
Regisseur

Bericht door TheGodfather » 25 aug 2015 20:57

Afgelopen week gezien:

Ted 2
In het tweede deel is onze pratende teddybeer inmiddels getrouwd en besluit hij samen met z`n vrouw een gezin te gaan stichten. Dat gaat natuurlijk niet zo makkelijk en dus besluiten ze te adopteren. Totdat wordt beslist dat Ted geen mens is maar, omdat hij eigenlijk speelgoed is, iemand`s eigendom is. En dus mag hij niet adopteren. Dat vraagt natuurlijk om actie en dus wordt de beslissing aangevochten bij de rechter.
Het vervolg gaat lekker op dezelfde voet door waar het origineel ophield: grove en vaak onsmakelijke grappen (die soms wel heel plat is) waarbij het,nog meer dan bij het origineel, af en toe wel zaak is dat je iets van het Amerikaanse nieuws weet. Is dat niet het geval dan zullen je waarschijnlijk een aantal grappen ontgaan. De film speelt handig in op de huidige situatie omtrent het homohuwelijk en is zo niet alleen een heerlijke comedy maar nog meer een aanklacht tegen de Amerikaanse maatschappij.
Dat is trouwens iets dat misschien zwaarder klinkt dan het is want boven alles is dit tweede avontuur van onze teddybeer gewoon een leuke comedy die waarschijnlijk net als het eerste deel vooral de fans van Family Guy zal bekoren.

7,5/10

Creeper
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Creeper » 26 aug 2015 18:34

Jurassic World (Colin Trevorrow, 2015)
Een aantal maanden geleden in de bios was ik vooral heel erg enthousiast en zo blij als een kind omdat er weer een nieuw deel in de JP-franchise uit was gekomen. Ik werd bij deze herkijk nog steeds blij van de dino's, maar de film is simpelweg zo inspiratieloos als het maar zijn kan. Het script is volstrekt belachelijk (dino's
Spoiler
om in te zetten als militairen
, why?) en het vervolg zie ik daarom ook absoluut niet graag verschijnen. Alle personages zijn dom óf plat (zelfs Pratts personage). Er gebeuren zoveel onlogische dingen. Uiteindelijk mist dit deel ook nog de magie van het eerste deel. De verwijzingen zijn wel aardig, maar ik blijf erbij dat zonder Jurassic Park dit deel helemaal geen poot heeft om op te staan. Zonder twijfel het slechtste deel uit de franchise. Oja en de Mosasaurus van 50 meter klopt ook van geen meter. Het einde is ook van de pot gerukt, maar daar kon ik nog wel om lachen.

Ant-Man (Peyton Reed, 2015)
Een verademing zou ik het haast willen noemen, deze Ant-Man, na The Avengers: Age of Ultron eerder dit jaar. Minder vol, bombastisch, groots en overdreven (al kun je een Marvel-film maar moeilijk níet overdreven noemen) dan The Avengers 2 en eindelijk weer iets nieuws, hoewel de verwijzingen en linken met andere Marvel-films erg leuk zijn. De humor is prima en een meer dan uitstekende rol van Paul Rudd (waar ik van te voren eigenlijk wel een beetje huiverig voor was). De slechterik was niet echt interessant en ook Evangeline Lily had wat last van haar houterige personage, maar daar houdt het verder ook wel op qua minpunten. Ja het verhaal is ook niet echt briljant en het hele
Spoiler
gezin uit elkaar, vader wil er voor dochter zijn, bla bla bla
zorgt uiteindelijk voor wat cheesyness, ach. Overall heb ik me heel goed geamuseerd en me trouwens kapot gelachen om de:
Spoiler
"What kind of messed up dog is that?!"

horizon
Filmster
Filmster

Bericht door horizon » 26 aug 2015 21:49

Creeper schreef:Jurassic World (Colin Trevorrow, 2015)
Oja en de Mosasaurus van 50 meter klopt ook van geen meter.
Historisch gezien wel. In de film 100% accuraat. Want als je beetje had opgelet dan was er toch vaak sprake van dat met DNA geklooid is om grotere dino's met meer en grotere tanden te krijgen.

Sha
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Sha » 26 aug 2015 21:53

airbender schreef:Het minste uit de Alien reeks vind ik nog steeds Aliens.
Wow... Aliens en Alien ontlopen elkaar in mijn ogen niet veel, maar waar Alien een goede horrorfilm was, was Aliens een briljante actiefilm. Aliens is juist zo'n zeldzaam vervolg dat beter is dan het origineel... en zeker beter dan al die meuk die erna kwam.

Plaats reactie