Wat is de laatste film die je hebt gezien?

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
Plaats reactie
Chimichanga
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Re: Wat is de laatste film die je hebt gezien?

Bericht door Chimichanga » 12 jan 2016 09:53

Charlie and the Chocolate Factory (2005) Ik wil de films uit mijn jeugd nog eens herbekijken, om te zien of die nog steeds goed zijn. Na het kijken van de The Lion King en Finding Nemo, ben ik begonnen aan mijn favoriete film uit mijn jeugd. Ik heb deze film wel zeker twintig keer gezien. En hij blijft goed. Tim Burton... _O_

NWRfan
Hoofdrol
Hoofdrol

Bericht door NWRfan » 12 jan 2016 16:37

Hateful Eight

Helaas niet al te best. Zeer waarschijnlijk mijn minst favoriete Tarantino. Basically is dit Reservoir Dogs all over again, alleen dan met cowboys in de sneeuw. En.. minder goed... En... te lang.
Er was te veel "kijk hoe goed ik dialoog kan schrijven"-opschepperij. Ook werd er imo totaal niet optimaal gebruik gemaakt van 70mm (wat juist zo'n enorme rol speelde in de marketing), omdat zo'n 70-80% zich in dezelfde ruimte bevond. De landschappen zagen er inderdaad tof uit in 70mm, maar daar was simpelweg niet genoeg van. Bovendien was Channing Tatum (die ik tegenwoordig best te pruimen vind) totaal misplaatst in deze setting.
Het was verder prima geacteerd, daar viel weinig op aan te merken. Maar het was allemaal net wat te geforceerd en net wat te self-important (met een pauze van 12 minuten 'op verzoek van Tarantino' en de voice-over van meneer zelf.)

Pluspunten: Muziek (Morricone kan het nog steeds!!!), Tim Roth en Samuel L. Jackson.

6/10

Straka
Regisseur
Regisseur

Bericht door Straka » 13 jan 2016 09:06

The Hateful Eight (Quentin Tarantino, 2015)
Drie uur lang Tarantino in goede vorm, dat is zeker geen straf. Geen moment weet de film te vervelen en vanaf het begin wordt de spanning rustig en zorgvuldig opgebouwd. Een grote rol is hierin ook weggelegd voor de muziek van Morricone. De muziek zitten ook referenties in, voor mij was The Thing (ook Morricone) herkenbaar. Een logische verwijzing aangezien dit ook een paranoia-thriller is die zich grotendeels op een afgebakende locatie afspeelt. De fotografie is mooi waarbij 70 mm zich presenteert als het "HD" onder het analoog filmen. Of het voor het gemiddelde bioscooppubliek veel toegevoegde waarde heeft in vergelijking met digitaal betwijfel ik dan weer wel. Persoonlijk vond ik het een warme uitstraling hebben en close-ups komen sterk uit de verf. Het geweld is nihilistisch en "over-the-top", het doet zeker denken aan Condenados a Vivir/Cut-Throats Nine. De acteurs kunnen zich heerlijk uitleven en het materiaal dat ze tot hun beschkking hebben is uitstekend. De dialogen hebben absoluut de handtekening van Tarantino met een scheut humor en een geweldig eigen ritme. Daarnaast is de inhoud verrassend relevant met betrekking tot de rassenverhoudingen in de hedendaagse VS. De drie uur vliegen voorbij waarbij ik mezelf betrapte rustig naar het puntje van de stoel te schuiven.

Bilbo
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Bilbo » 14 jan 2016 22:36

Harry Potter And The Prisoner Of Azkaban (2004, Alfonso Cuarón)

Vanwege het overlijden van Alan Rickman deze maar eens opgezet. Nu heeft Rickman niet zo'n gigantisch groot aandeel in deze film, maar de scènes die hij heeft toont wel weer dat hij toch echt één van de hoogtepunten van deze franchise is, waarvan dit toch wel de beste film is, met niet alleen een verhaal dat begint met een vaarwel naar de luchtige magie van de eerste twee delen en daarna snel de nieuwe duistere sfeer gedag zegt op een prachtige manier, maar ook uitstekend camerawerk en prachtige creature designs. Met name het design van de weerwolf hierin is iets prachtig gruwelijks. Een uitstekende soundtrack van John Williams maakt het plaatje ook weer compleet.

8/10

FilmMaster
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door FilmMaster » 16 jan 2016 10:37

The Revenant
Fantastische film met grandioos camerawerk.
Goede acteerprestaties ook, een film die veel oscars zal gaan winnen denk ik.

5/5

Creeper
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Creeper » 16 jan 2016 19:54

The DUFF (Ari Sandel, 2015)
Verrassend genoeg een ontzettend leuke film, ondanks alle dik aangezette clichés. Het genre high-schoolfilm wordt hier in volle glorie uitvergroot. Maar vooral door de hoofdrolspelers en een aantal echt grappige momenten zeker de moeite waard. Vooral als je zin hebt in een no-nonsense film.

Bilbo
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Bilbo » 16 jan 2016 21:14

House Of Usher (1960, Roger Corman)

Dit is zeker wel een kijkje waard. Bevat een zeer coole rol van Vincent Price en een aantal prachtige scènes die een prachtige sfeer overbrengen. Een groot minpunt is echter wel de kleuren in de film, die soms iets te fel zijn om het decor ook de mooie sfeer over te laten brengen. Wanneer Vincent Price opmerkt dat zelfs het kleinste beetje licht zijn ogen pijn doen maar dan zo'n fel verlicht decor te zien is toch wel een beetje jammer.

7/10

jaime91
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door jaime91 » 17 jan 2016 13:09

The Imitation Game

Prachtige film! Benedict Cumberbatch laat wederom zien dat hij een fenomenale acteur is. Zijn rol in deze film wordt vaak vergeleken met zijn rol als Sherlock alleen wat ik mis bij Sherlock is de menselijkheid. In mijn ogen is Sherlock meer een soort van supermens waar Alan Turing een mens was van vlees en bloed die door een hel is gegaan. En 1 groot geheim zijn hele leven met zich mee heeft moeten dragen
Spoiler
wat hem uiteindelijk fataal werd.
En dan heb ik het niet over de Enigma code maar zijn homoseksualiteit. De beste man heeft nooit echt gelukkig kunnen zijn, nooit zichzelf kunnen zijn en dat vind ik hartverscheurend om te zien. Cumberbatch zet dat op een fenomenale manier neer. Maar niet alleen Cumberbatch is geweldig ook Keira Knightley is geweldig! Ze is charmant, grappig maar geeft ook geweldig tegenspel aan Cumberbatch
Spoiler
vooral tijdens hun laatste scene in de film als ze zegt dat er niks mis met anders zijn.

Ik was ook verrast door de humor in deze film, ik verwachte namelijk een serieuze hartverscheurende film en dat is dus deels zo, maar ik ben ook blij dat het geen depressieve film is en er genoeg luchtige momenten in zitten. Dat zorgt er ook voor dat de film nergens saai wordt. Ook fascinerend om eens een andere kijk op de tweede wereldoorlog te zien, en om te zien waar de computer nou vandaan komt.

Indrukwekkend film dus. Grappig,heftig, interessant maar vooral geweldig geacteerd.
9/10

Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Bericht door Ed Crane » 17 jan 2016 13:22

Waar ik vind dat The Imitation Game faalt is bij het achterhouden van bepaalde ware feiten om op safe te spelen om de kijker 100% emotioneel aan boord te houden. Alan Turing was niet alleen homoseksueel, hij was ook autistisch: dát komt natuurlijk wel naar voren, maar In werkelijkheid koos hij er zélf voor om aangifte te doen bij de politie van de inbraak, terwijl ze hem dat sterk afraadden. Liever stopten ze alles in de 'doofpot' omdat ze bij hun eventuele onderzoek ook melding moesten maken van de vondst dat hij homoseksueel was. Maar rechtlijnig en rigide als Turing als autist was kon hij van zichzelf niet anders. Dat was (voor zover ik me de details herinner) hoe het echt was, iig niet hde versie die de film voorschotelde. Bij veel kijkers zou dit uit onbegrip een 'eigen schuld'-gevoel hebben opgeroepen, terwijl het imo juist een erg interessant gegeven is mbt zijn persoonlijkheid, een écht enigma voor de gemiddelde mens, iets wat je imo niet achterwege kunt laten in een biografische film. De makers gingen imo voor de makkelijke weg en dat vind ik persoonlijk erg zonde.

Creeper
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Creeper » 17 jan 2016 13:33

Ik vond The Immitation Game vooral zo'n typische film die met de Oscars in z'n achterhoofd is gemaakt en daar dan ook volledig op is afgestemd.

jaime91
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door jaime91 » 17 jan 2016 14:00

Ben ik volledig met je eens Crane. Als ze dat hadden laten zien was hij in de film nog wat complexer geweest. Uit eigen ervaring weet ik dat het hebben van autisme niet makkelijk is. Nu heb ik niet zo'n heftige vorm van autisme als Turing maar toch. Die struggle had ik wel willen zien.

Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Bericht door Ed Crane » 17 jan 2016 15:58

Wat dat betreft was het dus wel idd een typische oscar-film, de realiteit mocht de Hollywood-formule niet in de weg zitten. Maar bepaalde dingen vond ik wel vrij sterk gedaan. Cumberbatch speelde wat mij betreft vrij goed en de film wist mij goed dat vreemde dubbele gevoel te geven (ook al wist ik historisch gezien de afloop): was hij echt een genie dat op het punt stond met een grote doorbraak te komen of nam hij veels te veel hooi op zijn vork en was hij een verstrooide persoon die vast zat in zijn eigen hersenspinsels?

Hij kon (logischerwijs) niemand duidelijk maken hoe die nog niet bestaande machine precies in elkaar zat en werkte. Daar was het veels te abstract en revolutionair voor. Alleen hij begreep dat en dan nóg was het misschien te complex om het van idee te kunnen omzetten naar de praktijk. Niet zo vreemd dat hij tegengewerkt werd en sommigen het als verspilling zagen, een verkeerd gebruik van de beperkte middelen die men ter beschikking had. Anderzijds wíst hij dat hij in de goede richting dacht en zat iedereen zo erg onder zijn geniale niveau dat het voor hem enorm frustrerend was dat hij hen boven zich moest dulden. Ik kreeg dan ook wel even kippenvel toen de machine uiteindelijk voor het eerst bleek te werken :) Een mooie katharsis. De anderen om hem heen konden toen pas echt inzien dat hij voor hen misschien wat vreemd was, maar niet gek en dat hij zelfs zo enorm ver boven hen uitsteeg dat hij hun respect kreeg. De film wist daar toch wel scherp op te focussen wat mij betreft zonder al te veel onnodige zijpaden te bewandelen. Alleen jammer dus van het einde, maar ik heb er destijds in de bios dus toch zeker ook wel van genoten.

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 17 jan 2016 16:56

Gisteren eindelijk The Hateful Eight gezien in glorieus 70mm! Ik moet bekennen dat dit misschien wel mijn favoriete film van Quentin Tarantino is tot nu toe! Het is een behoorlijk heftige en akelige film die geen enkele seconde van zijn 187 minuten verveelt. De acteerprestaties zijn fantastisch en de Oscarnominatie voor Jennifer Jason Leigh is zeer terecht, al had Samuel L. Jackson van mij ook wel genomineerd mogen worden (al was het alleen al voor zijn meesterlijke monoloog tegen het einde van de eerste akte). De film voelde aan als een combinatie van Reservoir Dogs en The Thing (wat kennelijk ook Tarantino zijn bedoeling was) en Tarantino weet de beste aspecten van die twee films te combineren waardoor The Hateful Eight een film is die met kop en schouders boven al het andere werk van Tarantino uitsteekt. De soundtrack van Ennio Morricone is zeer akelig en voegt absoluut wat toe aan de sfeer van de film. Ik kan iedereen aanraden deze film in 70mm te bewonderen; de film ziet er hierdoor heerlijk ouderwets uit, alle details vallen goed op en Tarantino heeft de film niet voor niets op 70mm geschoten.

Van mij krijgt The Hateful Eight een 10/10 en prijkt hiermee bovenaan mijn Quentin Tarantino top 8!

1. The Hateful Eight
2. Kill Bill
3. Reservoir Dogs
4. Inglourious Basterds
5. Pulp Fiction
6. Django Unchained
7. Jackie Brown
8. Death Proof

horizon
Filmster
Filmster

Bericht door horizon » 17 jan 2016 18:04

The Hateful Eight...
Death Proof niveau. Pruttel. Matig. 70mm marketing voor enkele mooie buiten shots. Nee, helaas Tarantino maakt weer een mindere. Altijd op af met die man.

Roth speelde wel een goede Waltz. De gelijkenis in uiterlijk en acteren was verbluffend.

Grappig. JB en ik hebben zelfde 1 & 2 voor 2015. :)

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 17 jan 2016 18:17

horizon schreef:Grappig. JB en ik hebben zelfde 1 & 2 voor 2015. :)
We zijn het wel eens met elkaar eens ;)

Wanneer heb jij The Hateful Eight gezien eigenlijk? Vandaag of gisteren? In geval van het laatste zaten we wellicht in dezelfde zaal :D

Plaats reactie