Wat is de laatste film die je hebt gezien?

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
Plaats reactie
Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Re: Wat is de laatste film die je hebt gezien?

Bericht door Ed Crane » 06 apr 2016 21:43

The Punisher (2004)
:O De saaiste Marvelfilm die ik ooit heb gezien. Als je een Punisher origin story wil doen - criminelen doden vrouw van de hoofdpersoon, hoofdpersoon gaat met een arsenaal vuurwapens wraak nemen - dan kom je met zo'n cliché uitgangspunt aanzetten, dat de makers het vooral in de stijl zouden moeten zoeken. Retro 80s lowbudget-achtig (toen was het genre immers populair met de Death Wish-films etc. en de eerste Punisher-verfilming met Dolf Lundgren) of een lekkere stijloefening á la de John Woo-films, Blade, John Wick etc. Dan maakt de inhoud niet zoveel uit. In plaats daarvan heeft de film geen stijl, is eerder statisch en erg standaard en saai in z'n uitvoering. Kostte me een hele euro, weggegooid geld!

1/5

McMurphy
Regisseur
Regisseur

Bericht door McMurphy » 06 apr 2016 22:18

Je kunt dan ook veel beter het nieuwe seizoen van Daredevil kijken, waar Jon Bernthal als The Punisher zijn intrede maakt :).

Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Bericht door Ed Crane » 06 apr 2016 22:24

Ik moest er maar eens aan zien te komen. Ik kijk nauwelijks series, maar Daredevil klinkt als ik de verhalen mag geloven eigenlijk als zo'n beetje het beste van Marvel. Zit Elektra er ook al in?

Steve-O
Filmster
Filmster

Bericht door Steve-O » 06 apr 2016 22:34

Ik ga Daredevil ook maar weer eens een kans geven. Was vorig jaar gestopt na de tweede aflevering.

@Ed: Elektra zit in seizoen 2.

Creeper
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Creeper » 06 apr 2016 22:40

Ik moet zeggen dat ik het eerste seizoen tot nu toe (afl. 6) ook als vrij saai ervaar.

Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Bericht door Ed Crane » 06 apr 2016 22:43

Ja, ik bedoelde eigenlijk "van de MCU". Zo goed als Blade II zal het niet zijn 8)

McMurphy
Regisseur
Regisseur

Bericht door McMurphy » 07 apr 2016 07:45

Creeper schreef:Ik moet zeggen dat ik het eerste seizoen tot nu toe (afl. 6) ook als vrij saai ervaar.
Wat is er precies saai aan dan? Omdat er te weinig actie in zit? Daredevil legt juist de focus op karakterontwikkeling, vooral in de eerste helft van het seizoen. Oja en Wilson Fisk, wat een held _O_

@ Ed: Elektra komt inderdaad voor in het tweede seizoen, al had ik een tijd lang enige moeite met het typetje. Of dat aan het karakter lag of aan de actrice ben ik nog niet helemaal achter.

Creeper
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Creeper » 07 apr 2016 09:13

De actie die er in zit is ontzettend cool, maar het 'gebrek' daaraan zoals jij het me al in de mond legt is niet het probleem. De serie heeft naast Daredevil zelf geen boeiend uitgewerkt personage, toch wel jammer als deze serie de focus legt op karakterontwikkeling... Oja en Wilson Fisk, wat een oninteressant en vlak personage zeg. De gevoelige schurk, mehhh. Ik heb Vincent D'Onofrio minder geforceerd zien acteren.

Roeltje
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Roeltje » 10 apr 2016 12:43

Batman v Superman: Dawn of Justice (2016)

Marvel heeft de afgelopen jaren het superheldengenre gedomineerd, dat was iedereen duidelijk. DC is nu bezig een flinke inhaalslag te maken, en dit doen ze met de film Batman v Superman. Persoonlijk heb ik heel erg naar deze film uitgekeken en ben relatief laat naar de bios geweest, want we wilden de film in IMAX gaan zien en dat is achteraf een goede keuze geweest.

Los van dat het scherm in Arnhem gigantisch is, en het geluid fantastisch, was de film het absoluut waard in het IMAX formaat om de 4 scenes die gefilmd waren met IMAX-camera's. Deze scenes waren haarscherp en een lust voor het oog om naar te kijken. Ook de geluidsmix was extra goed, ik denk wel de beste geluidsmix die ik ooit gehoord heb ik IMAX. En dit is alweer mijn zesde keer.

Nu deze technische dingen zijn behandeld, hoe goed is de film? Ik ben blij te zeggen dat het een erg sterke film is geworden. Allereerst, Ben Affleck als Bruce Wayne/Batman is perfect! Hij heeft het karakter echt eigen gemaakt en als kijker begrijp je zijn wrok (en zijn overeenkomsten) met Superman. Hij maakt een belangrijke ontwikkeling door en hier focust de film dan ook het meest op, wat mij erg goed beviel.

Henry Cavill doet het ook weer goed als Superman, maar vooral Lex Luthor en Wonder Woman springen eruit. Gal Gadot als Wonder Woman heeft beperkte screen-time gekregen, maar de tijd die ze heeft gebruikt ze en ze steelt haar scenes. Lex Luthor is echt een bijzonder personage geworden! Hij heeft overeenkomsten met de trekjes van The Joker, maar zijn visie op het leven en zijn beweegredenen zijn anders en Eisenberg heeft de rol echt naar zich toegetrokken en overtuigend gespeeld.

Ik heb veel kritiek meegekregen over het script. Er wordt veel gezegd dat het script te onevenwichtig is en rommelig. Hier begrijp ik werkelijk waar niets van. Er zitten veel verhaallijnen in de film, daarom is het een uitdaging geweest dit allemaal in evenwicht in de film te stoppen. Dit is erg goed gelukt! De opbouw naar de 2 finales (Batman vs Superman en het gevecht met Doomsday) worden verrassend logisch naast elkaar opgebouwd. Ik had gedacht dat het eerste deel van de film Batman tegen Superman zou zijn en het tweede deel de "Dawn of Justice". Maar gelukkig is dit niet zo en werken die twee verhaallijnen perfect samen.

De actiescenes zijn erg mooi en spannend in beeld gebracht, behalve 1. En dit is meteen het enige, grote minpunt dat ik met deze film heb en wat ook de reden is dat de prent van mij geen 10 krijgt, maar 2 punten minder. Ik heb het over het eind-gevecht met Doomsday. De manier waarop de villian in het verhaal is geïntroduceerd klopt in het verhaal en is misschien een beetje vergezocht en cheesy, maar dit is niet mijn probleem met de finale. De finale was namelijk een natte scheet vergeleken met de rest van de film. Onoverzichtelijke verwoesting, continuiteit fouten en over- de top en onlogische wendingen. De schrijvers hebben het eindstuk veel te complex gemaakt en het komt over als een wanhopige poging tot een overtreffende trap.

De bittere nasmaak die de laatste actiescene bij mij heeft nagelaten is heel jammer en heeft mijn persoonlijke beoordeling naar beneden gehaald. Los hiervan heb ik ontzettend van de film genoten. Er is zoveel om over te praten en ik heb het ook lang niet allemaal behandeld. Conclusie is dat het een goed geschreven, puik geacteerde, epische rit is, met niet te vergeten: een overdonderd goede soundtrack! Bijna elk hoofdpersonage heeft zijn eigen thema gekregen en ze klinken stuk voor stuk hartstikke tof en episch. De film heeft een goede indruk nagelaten op mij, maar de finale is hartstikke jammer. Ga het in IMAX zien als je nog moet gaan!

8/10

akketa
Oscar nominatie
Oscar nominatie
Contacteer:

Bericht door akketa » 10 apr 2016 12:50

Batman v Superman: Dawn of Justice

Persoonlijk weinig problemen met de kritieken die over het web slingeren. Ik kon nu uiteraard wel met lagere verwachtingen gaan, maar toch. Ik vond het een erg toffe film.

Visueel is Snyder weer prachtig tekeer gegaan. Het begin het laatste uur is weer prachtig geschoten. De slow-motion was niet overdadig, maar wel sfeervol. Ben Affleck is sterk gecast als de getergde Wayne/Batman. Sowieso vind ik dat hij een betere acteur is sinds hij regisseur is geworden. Alsof hij er erg van geleerd heeft.
Deze ontzettend getroubleerde Batman is de hardste die we tot nu toe op bewegend beeld hebben gezien. Eerst Robin verliezen en dan ook nog het sloopwerk van Superman, maakt het hem kwader dan ooit en hij laat zijn eigen ethos dan ook flink varen.
Het geklaag over "Batman gebruikt een wapen" vind ik overdreven. Hij gebruikt het 1 keer als eigen keuze en dat is nog wel een droomscene. Deze woestijnscene vond ik verwarrend en overbodig. Positieve kanttekening: Een geweldige onetake vechtscene van Batman. Echt op de Arkham-manier. Ja, Batman gebruikt wapens in zijn voertuigen, maar dat heeft ie altijd al gedaan.

Wat ik ook wel mooi vind is dat Bruce Wayne de Daily Planet hypocriet noemt, terwijl hij zelf de grootste hypocriet is van de film. Hij zoekt gerechtigheid tegen Superman, maar gaat moedwillig ongecontroleerder te werk dan Superman.

Jesse Eisenberg speelt een nog maniakelere variant van zijn bekendste karakters. Duidelijk de old school 'mad scientist'. Een hyperintelligent persoon met een vadercomplex. Over het algemeen geen verkeerde vertolking en wel passend bij deze Lex Luthor, maar zijn teksten bestonden voor de helft uit 'trailer-praat'. Hippe taal puur om het gevecht tussen de 2 helden te 'voorspellen'. "Clark Kent meets Bruce Wayne." Ja, nou en!?

Scripttechnisch had ik de eerste helft nou niet echt het idee dat ik iets mistte of dat het onduidelijk was. Het verhaal wordt duidelijk geserveerd en is te volgen. Alleen later richting het gevecht en de finale krabde ik mezelf wel een aantal keren achter de oren. Hoe weet iedereen wie wie werkelijk is en kwam Lois Lane met opmerkingen en acties die ze in mijn ogen niet kon weten. Ook was het gevecht tussen de 2 heerschappen wel makkelijk en abrupt voorbij. Batman noemt hem daarna zelfs vriend... Ik ben dan ook erg benieuwd naar de Bluray.

Ook de opmerkingen dat de film te duister en is geen greintje humor bevat is ontzettend overtrokken. Alfred zit vol met sarcastische opmerkingen. De "Is she with you?" grap en moeders opmerking over de cape van Batman. Genoeg om het niet helemaal somber te laten lijken ook al lopen de hoofdpersonen erbij alsof ze elk moment zelfmoord willen plegen.

Ook vond ik de film nergens echt een tussenfilm. Ja, er wordt opgebouwd naar Justice League en er is een open einde, maar de tweestrijd waar de film over gaat is wel gewoon afgesloten. Ook waren de knipogen naar de toekomstige films net genoeg en niet overheersend. Wonder Woman had niet meer beeldtijd gehoeven, al had Gal Gadot voor mij wel in elke seconde gemogen. De kleine introducties en de extra scene van The Flash waren aanstippen genoeg. Ook de tweede hint naar The Joker was een fijne toevoeging
Spoiler
De documenten die Bruce kreeg met de rode zinnen erop. Volgens mij leek het handschrift hetzelfde als de tekst op het pak van Robin
. Ja, die kubus die Cyborg creëerde ken ik niet als geen DC-kenner, maar is ook totaal niet relevant op dat moment. Dat wordt vanzelf wel duidelijk in de standalone of in de JL-film(s). Net als bij Marvel worden de Infinity Stones ook langzaamaan duidelijker per film.

Ik denk dat de film moet groeien bij het gros. Men had verwacht dat dit de Uber-comic film allertijden zou worden. De verwachtingen waren gewoon te hoog. Ik denk dat Snyder die nooit had kunnen inlossen. Zelfs niet met een betere Cut op bluray.

Visueel imponerende film met sterk acteerwerk en fijne nieuwe toevoegingen. Er zijn duidelijk momenten waarin er info gemist lijkt te worden, maar erg storend is het niet helemaal. Ik heb me kostelijk geamuseerd. Als dit niveau gehandhaafd blijft, dan hebben we er weer een mooi Universum bij.

Een 7.8

PS.
Gotham ligt wel erg dichtbij Metropolis. Hooguit een paar kilometer rijden. Dan hadden Batman en Superman elkaar wel vaker moeten hebben gezien.

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 10 apr 2016 12:58

Roeltje schreef:Ik heb veel kritiek meegekregen over het script. Er wordt veel gezegd dat het script te onevenwichtig is en rommelig. Hier begrijp ik werkelijk waar niets van.
Het is vooral de eerste helft van de film die wat rommelig is, dat viel mij de tweede keer des te meer op. Vooral die scène in Afrika (en alles wat daarmee te maken had) was onlogisch en rommelig. Snyder heeft al gezegd dat die scène erg anders is in de Ultimate Cut, dus ik ben benieuwd hoe die scène oorspronkelijk in elkaar stak.

Moet trouwens wel bekennen dat de film mij de tweede keer nog beter is bevallen, ondanks dat het script (voornamelijk in de eerste helft) wat mankementen heeft.

akketa
Oscar nominatie
Oscar nominatie
Contacteer:

Bericht door akketa » 10 apr 2016 13:59

JamesBond schreef:
Roeltje schreef:Ik heb veel kritiek meegekregen over het script. Er wordt veel gezegd dat het script te onevenwichtig is en rommelig. Hier begrijp ik werkelijk waar niets van.
Het is vooral de eerste helft van de film die wat rommelig is, dat viel mij de tweede keer des te meer op. Vooral die scène in Afrika (en alles wat daarmee te maken had) was onlogisch en rommelig. Snyder heeft al gezegd dat die scène erg anders is in de Ultimate Cut, dus ik ben benieuwd hoe die scène oorspronkelijk in elkaar stak.
Die scene is zelf wel onduidelijk, maar dat is helemaal niet erg. Het hoe en waarom wordt dadelijk pas duidelijk. Eerst heb je geen idee waarom men iedereen afknalt, daarna hoor je dat het een set-up is en later kom je erachter wie daarachter zit. Dit lijkt mij juist wel scripttechnisch interessanter, dan dat alles wordt voorgekauwd.

Op internet lees ik heel veel scripttechnische kritiek. Ik ben het zeker met een gedeelte eens, maar ik merk een rode draad. En dat is dat men een meer voorgekauwde film wilde hebben. Er zitten een aantal zaken in die later pas aan het licht komen en dat duid ik vooral op het
Spoiler
grote plan van Lex
. Het lijkt alsof men zegt: Ik begrijp het niet, dus rommeltje/kutfilm.

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 10 apr 2016 17:19

akketa schreef:Op internet lees ik heel veel scripttechnische kritiek. Ik ben het zeker met een gedeelte eens, maar ik merk een rode draad. En dat is dat men een meer voorgekauwde film wilde hebben (...) Het lijkt alsof men zegt: Ik begrijp het niet, dus rommeltje/kutfilm.
Dat ben ik helemaal met je eens! De Marvel-films zijn vermakelijk, maar er is altijd vrij weinig om over na te praten. Een film als Batman V Superman is wellicht niet perfect en sommige zaken zijn wat onduidelijk, maar dat is nu juist wat de film zo tof maakt; er zijn zaken om over te speculeren / discussiëren en dat mis ik altijd bij Marvel.

McMurphy
Regisseur
Regisseur

Bericht door McMurphy » 10 apr 2016 21:19

Maar is het wel het 'toffe' waar over gediscussieerd wordt?! Het lijkt mij juist dat als er bij een dergelijke blockbuster zoveel gediscussieerd wordt, omdat er zo'n diversiteit aan meningen over de film is... dat kan ik onmogelijk als een goede prestatie van de film zien :}.

En wat betreft je Marvel opmerking, misschien is het niet de intentie van een Marvel film om er lang en breed over te kunnen discussiëren, maar doet het gewoon wat het moet doen... vermaken (bij het merendeel dan).

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 10 apr 2016 22:11

Ik heb het dan niet zozeer over een discussie rond de diversiteit van de meningen, maar meer over discussies rond bepaalde sequenties waarvan de betekenis nergens écht duidelijk wordt gemaakt (bijvoorbeeld de Knightmare-scène). Ik vind het tof om daar over te speculeren. En wat betreft Marvel, persoonlijk vind ik ze allemaal op z'n minst vermakelijk (Guardians Of The Galaxy en Captain America: The Winter Soldier vond ik zeer sterk), maar die films raken mij nergens en zorgen ook amper voor stof om over na te denken; ze zijn net wat té "neat and clean". Batman V Superman laat een aantal vragen expres onbeantwoord zodat wij als fans zelf gaan kunnen speculeren over wat sommige dingen wel niet kunnen betekenen.

Marvel maakt goeie blockbusters, maar van tijd tot tijd vind ik het ook wel tof om een film te hebben waar je lang en breed over kan discussiëren, en Batman V Superman is zo'n film naar mijn mening :)

Plaats reactie