Wat is de laatste film die je hebt gezien?

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
Plaats reactie
akketa
Oscar nominatie
Oscar nominatie
Contacteer:

Re: Wat is de laatste film die je hebt gezien?

Bericht door akketa » 10 apr 2016 22:48

JamesBond schreef:Batman V Superman laat een aantal vragen expres onbeantwoord zodat wij als fans zelf gaan kunnen speculeren over wat sommige dingen wel niet kunnen betekenen.

Marvel maakt goeie blockbusters, maar van tijd tot tijd vind ik het ook wel tof om een film te hebben waar je lang en breed over kan discussiëren, en Batman V Superman is zo'n film naar mijn mening :)
Die onbeantwoorde vragen lijken me niet anders dan bij de Marvels. Het zijn kleine hints in beide reeksen die voor kenners al meer duidelijk maken, maar voor de anderen pas duidelijk wordt in volgende delen. Bij Marvel heb je ook de Tesseract en de Infinity Stones. Kenners weten al wie Thanos is en kennen de Stones. Niet kenners komen beetje bij beetje achter de rode draad. Dat zal hier precies zo zijn. Die Knightmare-scene wordt genoemd als een visioen naar een mogelijk toekomst waar Darkseid de aarde al overneemt. Die vliegwezens zouden zijn minions zijn. Voor mij totaal onbekend, maar voor insiders bekende koek. Net als die Motherbox bij Cyborg. Later van belang, nu nog niet. (Dit heb ik op internet gezocht. Ik had er nog nooit van gehoord.)
Men zegt dat doordat The Flash vanuit de toekomst op zoek is naar Batman/Bruce, dat hij deze visioen kreeg. Een droom over Kryptonite met flarden van de toekomst erdoorheen.

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 11 apr 2016 07:05

akketa schreef:Die onbeantwoorde vragen lijken me niet anders dan bij de Marvels.
Tuurlijk hebben beide reeksen kleine easter eggs en een opzet naar wat nog komen gaat, maar ik had bij Batman V Superman het idee dat al die easter eggs van net iets meer belang waren dan bij Marvel. Maar dat kan ook aan mij liggen :P

Thiver
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Thiver » 11 apr 2016 11:31

Zouden we deze film ook eens kunnen bespreken zonder de vergelijking met Marvel-films? De verdedigers ervan blijven immers bij hoog en laag volhouden dat het bedoeld is als een ander type film. Prima, maar haal ze er dan niet constant bij en probeer de film juist op zijn eigen kwaliteiten (of gebrek daaraan) te beoordelen. "Het is anders dan Marvel" is geen geldig argument van kwaliteit.
Laatst gewijzigd door Thiver op 11 apr 2016 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Steve-O
Filmster
Filmster

Re:

Bericht door Steve-O » 11 apr 2016 11:39

Thiver schreef:Zouden we deze film ook eens kunnen bespreken zonder de vergelijking met Marvel-films? De verdedigers ervan blijven immers bij hoog en laag volhouden dat het bedoeld is als een ander type film. Prima, maar haal ze er dan niet constant bij en probeer de film juist op zijn eigen kwaliteiten (of gebrek daaraan) te beoordelen. "Het is ander dan Marvel" is geen geldig argument van kwaliteit.
Afbeelding

ridjieddo
Hoofdrol
Hoofdrol

Re: Re:

Bericht door ridjieddo » 11 apr 2016 12:47

Steve-O schreef:
Thiver schreef:Zouden we deze film ook eens kunnen bespreken zonder de vergelijking met Marvel-films? De verdedigers ervan blijven immers bij hoog en laag volhouden dat het bedoeld is als een ander type film. Prima, maar haal ze er dan niet constant bij en probeer de film juist op zijn eigen kwaliteiten (of gebrek daaraan) te beoordelen. "Het is ander dan Marvel" is geen geldig argument van kwaliteit.
Afbeelding
Eva green :~

en eens met Thiver

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 11 apr 2016 18:48

Ben ik met je eens hoor, Thiver! Ik word zelf ook wat moe van het "kanten kiezen," maar in dit geval wilde ik het gewoon even genoemd hebben om mijn punt duidelijk te maken. Bedoel het niet direct negatief naar Marvel toe :)

Thiver
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Thiver » 11 apr 2016 19:55

Mijn punt is ook niet zozeer dat de Marvel-films worden bekritiseerd (er valt immers voldoende op aan te merken), maar dat blijkbaar niemand Batman v Superman kan verdedigen tegen de kritiek zonder daarbij in vergelijkingen te vervallen. Vertel gewoon eens wat er nou eigenlijk zo goed is aan deze film, puur en alleen op zijn eigen inhoud. En dan graag ook geen referenties naar de strips, de langere dvd-versie of toekomstige DC-films. Gewoon alleen deze film.

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 11 apr 2016 20:32

Naja, zoals ik al gezegd had vond ik het erg tof dat de film zoveel stof biedt waarover te discussiëren is. Daarnaast vond ik de film spectaculair, sterk geacteerd (Ben Affleck was fenomenaal!) en visueel een pareltje (in mijn recensie ga ik overal wat dieper op in) ;) Scripttechnisch was de film wellicht niet waterdicht, maar ik heb er vooralsnog van genoten.

akketa
Oscar nominatie
Oscar nominatie
Contacteer:

Bericht door akketa » 11 apr 2016 21:05

Dat is niet zo moeilijk.

Goed gecaste Batman/Bruce Wayne. Sfeervol geschoten. Toffe actie. Fijne score. De film was lang, maar voelde nergens te lang.

Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Bericht door Ed Crane » 11 apr 2016 21:14

Hij voelde mij in de eerste helft juist overal te kort. Je merkt duidelijk dat er een half uur aan materiaal is weggeknipt. Wat willekeurig lijkt soms.

Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Bericht door Ed Crane » 11 apr 2016 21:35

McMurphy schreef:En wat betreft je Marvel opmerking, misschien is het niet de intentie van een Marvel film om er lang en breed over te kunnen discussiëren, maar doet het gewoon wat het moet doen... vermaken (bij het merendeel dan).
Dat is denk ik niet helemaal waar. Marvel doet het misschien minder, maar sommige MCU-films proberen wel degelijk enige diepgang te brengen bv. in de vorm van zekere maatschappijkritiek. Iron Man 3 het meest (kritiek op de war on terror, militair industrieel complex en het beeld dat de media construeert etc.), The Winter Soldier ook, de eerste Iron Man wat en misschien nog andere films hier en daar wat. Met de subteksten zijn de films, net als de imo betere Marvel-strips, wel degelijk bedoeld of iig geschikt om over te discussiëren. Zoals je bijvoorbeeld ook over de X-Men-films kunt spreken als films over de burgerrechtenbewegingen, minderheden etc.

Punt is alleen dat maar weinig MCU-liefhebbers zelf een interesse in de reeks lijken te hebben die verder gaat dan de oppervlakte van eye candy, actie en humor. Misschien zit daar het luchtige en humor de reeks misschien wat in de weg. Iron Man 3 is wel het meest sprekende voorbeeld. In plaats van te bediscussiëren wat de makers met de hele twist etc. bedoeld hebben en enigszins na te denken, wordt er bijna alleen maar op gereageerd als 'het is anders dan de comics, heiligschennis!'

Roeltje
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Roeltje » 12 apr 2016 15:04

akketa schreef:Dat is niet zo moeilijk. Goed gecaste Batman/Bruce Wayne.
Ja ho eens, dit beoordeel je overduidelijk op basis van eerdere vertolkingen van de vleermuisheld. :P

Thiver
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Thiver » 12 apr 2016 16:38

Afbeelding

Lonewolf
Oscar winnaar
Oscar winnaar
Contacteer:

Bericht door Lonewolf » 12 apr 2016 17:40

Ed Crane schreef:Hij voelde mij in de eerste helft juist overal te kort. Je merkt duidelijk dat er een half uur aan materiaal is weggeknipt. Wat willekeurig lijkt soms.
De film mist inderdaad min of meer een goede eerste acte, waarin personages duidelijk worden geïntroduceerd en neergezet. Zo is het niet duidelijk wat voor Batman dit nou precies is.

Ten tweede is de scene in Afrika slecht gedaan en te veel ingekort. Niet omdat het onbegrijpelijk is, aangezien het vanwege latere plotwendingen het een set-up lijkt te zijn en dan voor sommigen moeilijk begrijpbaar is. Maar omdat Superman kennelijk tijdens die actie ook een half dorp plat legt, wat we niet te zien krijgen maar wel over te horen krijgen later (een grove schending van filmregel #1; Show, do not tell), terwijl dit exemplarisch moet zijn voor een van de vraagstukken van de film; de verantwoordelijkheid van goddelijke macht.

Ten derde verdient een film credits als hij discussie uitlokt als dat zo bedoeld is of dat nou is om zaken als wie is Knightmare of om diepere maatschappelijke vraagstukken als wat is de verantwoordelijkheid van Superman (=de VS)bij het bevechten van zijn vijanden. Een film verdient geen credits als men gaat discussiëren over de betekenis van scene's omdat die bar slecht zijn geschreven en de betekenis daarom niet duidelijk is. Iets open laten voor eigen interpretatie van de kijker is niet hetzelfde als onduidelijkheid over de betekenis door slecht schrijverschap.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 12 apr 2016 19:34

akketa schreef:Sfeervol geschoten. Toffe actie.
Afbeelding

Plaats reactie