Wat is de laatste film die je hebt gezien?

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
Plaats reactie
TheGodfather
Regisseur
Regisseur

Re: Wat is de laatste film die je hebt gezien?

Bericht door TheGodfather » 09 jun 2016 21:23

Your Vice Is Locked In A Room And Only I Have The Key
Klassieke giallo met creepy momenten en mooie shots. Het verhaal lijkt in eerste instantie niet zo interessant maar weet toch je aandacht vast te houden, met name door de editing, en wordt richting het einde steeds spannender. En dan met die heerlijke twist op het einde dat het geheel afmaakt. Heerlijke film!
Laten wet hopen dat Arrow meer van dit soort films blijft uitgeven.

7,8/10

Bilbo
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Bilbo » 10 jun 2016 14:33

Zootopia (2016, Byron Howard & Rich Moore)

Creatieve setting gevuld met allerlei leuke en soms zelfs herkenbare personages en designs. Een echt visueel plaatje, de animatie is schitterend. Tevens is de cast uitstekend. Het verhaal verraste me met hoe volwassen de onderliggende thema's waren en hoe goed deze werden vertaald naar "kindertaal". Dit is een uitstekende film. Als Disney ergens een vervolg uit zo moeten rammen, zouden ze dat met dit doen in plaats van Frozen, aangezien de potentie hier gewoon veel meer aanwezig is.

8,8/10

horizon
Filmster
Filmster

Bericht door horizon » 13 jun 2016 14:01

The Butterfly Effect
Degelijk goed geacteerd. Zwaar op de hand. Tamelijk deprimerend allemaal eigenlijk. Soms wat onlogische keuzes maar slecht was het allemaal ook weer niet.

Creeper
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Creeper » 13 jun 2016 16:48

Donnie Darko (Richard Kelly, 2001)
Mijn lievelingsfilm, voor de dertiende keer gezien. Ik heb meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om er een tamelijk lang stuk over te schrijven. Lees hier, MAJOR SPOILERS!

Under The Skin (Jonathan Glazer, 2013)
Tot mijn grote schaamte had ik de film de eerste keer niet afgekeken, maar wel beoordeeld. Dus een herkansing. Met koptelefoon bekeken, helemaal in the zone. Geluid is naargeestig, maar past perfect bij het verhaal. Een vreemde ontdekkingsreis van een niet-menselijk figuur die zich steeds meer gaat spiegelen aan haar medemens. Soms bizar vormgegeven, met onaardse sequenties. Scarlett Johansson is geniaal en heeft bijna geen dialoog nodig. Coole film.

Elle (Paul Verhoeven, 2016)
Briljante film met een nog briljantere Isabelle Huppert (die al 63 is, what?!) die ik nog nooit zo goed heb zien spelen. Heerlijk hoe Verhoeven met het publiek speelt. Als terugkerend thema zag ik
Spoiler
verlamming
/
Spoiler
vergeving
:
Spoiler
Michele die haar verkrachter 'vergeeft' en zelf een seksuele obsessie voor hem ontwikkeld. En komt dit dan doordat ze als kind een trauma heeft meegemaakt en daardoor emotioneel 'verlamd' is? Haar zoon wiens baby niet zijn echte zoon is, maar hij lijkt er niets om te geven en het niet eens te willen zien. En Micheles beste vriendin, die het uiteindelijk ook allemaal wel prima vind dat haar beste vriendin een verhouding met haar man heeft gehad
. Het is allemaal verwikkeld in een haast kolderiek geheel met een handvol gestoorde personages die stuk voor stuk bijzonder interessant zijn. Huppert is daarbij het middelpunt en steelt de show op elk vlak.

Boi Neon / Neon Bull (Gabriel Mascaro, 2015)
Mooie, vooral observerende film. Traag, maar prachtig geschoten (door Diego García, o.a. ook van Cemetery of Splendour). Het verhaal kabbelt eigenlijk maar een beetje voort, heeft niet echt een ontwikkeling. Allemaal prima.

Bakjwi / Thirst (Chan-wook Park, 2009)
Minder geslaagde vampierenfilm. Kan natuurlijk aan de acteerstijl liggen, die ging er deze keer mij mij slecht in. Het duurt maar en het duurt maar. Bovendien, en daar heeft Park wel vaker last van, was het soms enorm van de hak op de tak.

Mulholland Dr. (David Lynch, 2001)
Zalig om dit op een groot doek te zien. Onnavolgbaar, maar met genoeg handvatten om lekker te puzzelen. Daarnaast is de sfeer donker, bizar, soms grappig en vooral volstrekt uniek.

The VVitch: A New-England Folktale (Robbert Eggers, 2015)
Of gewoon lekker simpel The Witch. IJzingwekkend strak gefilmd en ook ijzingwekkend qua sfeer. Maar het is niet pure horror, meer een gezinsdrama dat via horrorelementen naar een hysterisch niveau toewerkt. Ik ben blij met horrorfilms als deze en bijvoorbeeld It Follows.

Fa Yeung Nin Wa / In The Mood For Love (Wong Kar-Wai, 2000)
Hartverscheurend mooi, weet een beetje hetzelfde gevoel als Happy Together op te wekken, maar op een totaal andere manier en nog veel intenser. Het 'wel willen, maar niet kunnen/doen' zorgt voor knetterende emotie. Binnen het verhaal verstrijkt de tijd en deze tijd wordt op allerlei manieren gevisualiseerd: slow motion, kleding, klokken. Voor mij een perfecte film die als geen andere gevoelens, gebaren en gedachten weet te vangen en ze ook concreet maakt.

The Nice Guys (Shane Black, 2016)
Heb me wel een aantal keren kapot gelachen. Maar echt geniaal is het nou ook weer niet. Het grappige is ook dat de personages niks leren. Een soort van verfrissende film, maar bijvoorbeeld het karakter van die dochter was te hard geprobeerd had ik het idee (qua script), laten we lekker grof zijn, semi-shocking, want dat is toch altijd wel leuk.

Roeltje
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Roeltje » 18 jun 2016 10:06

X-Men: Apocalypse (2016)

Vermakelijke blockbuster. Voor de verandering ga ik voor deze review er een keer een pluspunten en minpunten review van maken.

Pluspunten:
-Apocalypse is een prima villian. Hij mocht af en toe wel wat genuanceerder, maar hij komt dreigend over en zijn beweegreden vond ik begrijpbaar.
-Quicksilver is fantastisch! Hij is net als in Days of Future Past een erg charismatisch en grappig personage. Zijn scene in deze film is grappig en technisch heel bijzonder. Klasse!
-Personages zoals Xavier, Cyclops en
Spoiler
Wolverine
vond ik ook erg goed en kon ik in meegaan.

Wolverine vond ik ook erg goed en kon ik in meegaan.
-De actie was grootschalig en mooi om te zien. Vooral de openingsscène vond ik erg indrukwekkend op niveau van camerawerk en intensiteit.
-3D is een verrassend goede toevoeging!

Minpunten:
-Veel personages waren zwak en leverde neppe, cheesy dialogen.
-Verhaal was soms wat rommelig en ongefocust.
-Finale wat op toevalligheden en liet niet veel indruk na met het verslaan van Apocalypse.
-Persoonlijk had ik wel wat meer het X-Men thema mogen horen in de film.

Gemiddeld kom ik uit op ongeveer een krappe zeven. De film heeft niet veel indruk achtergelaten bij mij, maar is desondanks voor de mooie actie en wat goede personages de moeite wel waard.

7/10

Creeper
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Creeper » 18 jun 2016 13:43

The Neon Demon (Nicolas Winding Refn, 2016)

Afbeelding

“Beauty isn’t everything. It’s the only thing.”
Schoonheid is inderdaad het enige dat prevaleert in The Neon Demon. Het nauwelijks aanwezige verhaal en de ontwikkelingen van de personages worden allemaal naar de achtergrond geschoven om zo een podium te bieden voor de visuele krachtpatserij van Nicolas Winding Refn (bekend van o.a. Drive en Only God Forgives). Hoe morbide of gruwelijk hij het verhaal ook maakt, elk shot kan worden omlijst. Natasha Braier was verantwoordelijk voor de cinematografie en het is ongekend hoe mooi deze film eruitziet. Daarnaast is ook de soundtrack van Cliff Martinez vanaf de geweldige openingstitels meteen raak. De leegheid van het verhaal – wellicht een metafoor voor het modellenbestaan – wordt zodoende haast onopvallend en door het langzame tempo zuigen de beelden de kijker helemaal op.

Centraal staan vier vrouwen. Beginnend model Jesse, make-up artieste Ruby en twee gevestigde modellen, Gigi en Sarah. Jesse wordt als de schoonheid zelve beschouwd en Ruby, Gigi en Sarah raken geobsedeerd door haar aanwezigheid. Meer dan dit omvat het verhaal eigenlijk niet. Daarvoor in de plaats richt Refn zich voornamelijk op het vangen van gebaren, blikken en handelingen. Alles is zo tot in den extreme gestileerd dat het haast onnatuurlijk wordt, maar juist daardoor weet hij een zeer hallucinante sfeer neer te zetten. De modellenwereld is sowieso een omgeving waarin wordt geposeerd, bewerkt en geacteerd. In die zin sluit het perfect aan bij de setting van de film.

Het eerste hoogtepunt van de film dient zich aan wanneer het viertal zich in een paars licht badende club bevinden en naar een performance gaan kijken. Met strobe lichten en een diep pompende soundtrack rekt Refn deze scene lang uit, ondertussen wisselen rood en wit licht elkaar af en broeit er tussen de vier dames een bepaalde spanning. Het is een duidelijk voorbeeld van hoe Refn een volstrekt onnavolgbare wereld neerzet, visueel dus tot in de puntjes uitgewerkt. Als je door de beelden wordt gegrepen staat je een unieke filmervaring te wachten, al zal het tempo van de film en het ontbreken van een logische narratieve vertelling niet iedereen aanspreken.

De film draaft verder en meer fantastische sequenties volgen elkaar op. Toch, hoe mooi elk shot ook is, borrelt soms de vraag op waarom bepaalde dingen worden getoond en dat heeft dan weer met het ontbreken van enige ontwikkeling te maken. Wanneer de echt bizarre gebeurtenissen hun intreden doen slaat de vraag toe of het allemaal wel echt is waar je naar zit te kijken. The Neon Demon wordt een koortsdroom, een hallucinatie.

Tussen de ongure types is Elle Fanning perfect gecast als Jesse. Haar prachtige gezicht wordt in een groot deel van de shots nauwkeurig geanalyseerd. Uiteindelijk blijkt ook zij meerdere gezichten te hebben, iets dat in een andere weergaloze scene tot uiting komt, waarbij Fanning in een donkere ruimte met drie verlichte driehoeken interacteert. De beschrijving daarvan klinkt volstrekt belachelijk, maar door de doordachte verbeelding van alles weet Refn telkens een fascinerend en overtuigend schouwspel neer te zetten. Ook Jena Malone, Bella Heathcote en Abby Lee zetten alle drie fascinerende personages neer.

Barbara Stafford schreef ooit dat afbeeldingen een oppervlakte bevatten, waaronder de diepere betekenis van het afgebeelde ligt. Sfeer, tempo en spanning blijven gedurende de hele film sluimeren. Er is een constant gevoel dat Refn uiteindelijk door de oppervlakte heen zal breken, maar niets is minder waar. Je moet als kijker niet hopen op antwoorden of een uitleg. Wat je krijgt zijn de verlangens en wensen van de personages die in hun hoofd blijven zitten, of komen ze toch tot uiting? Refn verpakt die elementen in een hypergestileerde film. Zijn aanpak kan worden opgevat als style over substance. De mooie plaatjes zouden inderdaad een blokkade kunnen vormen voor al het andere dat de film wil uiten. Het is aan de kijker om door die blokkade heen te breken, door de oppervlakte heen te prikken en binnenin de personages te kijken. The Neon Demon is een film die via schoonheid de driften en verlangens van zijn personages probeert te visualiseren. Een mooier geschoten film dan The Neon Demon zal je waarschijnlijk niet snel meer zien. Conclusie: schoonheid is inderdaad het enige dat telt.

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 18 jun 2016 13:57

Mooi geschreven, Creeps! :T Ik ben in elk geval heel erg benieuwd naar de film! Ik kan Refn zijn manier van filmmaken wel waarderen. Drive vond ik geweldig en Only God Forgives vond ik ook best een prima film, dus ik ben benieuwd wat ik hiervan ga vinden :)

Creeper
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Creeper » 18 jun 2016 14:53

Ik vond zowel Drive als Only God Forgives eigenlijk helemaal niet zo goed. Visueel erg mooi natuurlijk, maar verder dan dat konden die films me niet bekoren. Deze was schitterend! :T

Chimichanga
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Chimichanga » 18 jun 2016 15:49

Mooie recensie :T
Maakt me erg benieuwd naar de film zelf! :+

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 18 jun 2016 16:05

Maar uit je recensie kreeg ik wel het idee dat je de film inhoudelijk niet heel erg stuk vond. Of lees ik het gewoon verkeerd?

BTW, dit is het 10.000ste bericht in dit topic! :+

Sha
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Sha » 18 jun 2016 16:14

Nee, DIT is het 10.000ste bericht :)

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 18 jun 2016 16:42

Nee hoor, dit stond onderaan de pagina voordat ik dit (dus het 10.002e) bericht plaatste ;)
Schermafbeelding 2016-06-18 om 17.41.29.png

Creeper
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Creeper » 19 jun 2016 00:02

Qua verhaal is het vrij mager ja, maar dat maakt de film niet slecht. Het is meer dat er nauwelijks een duidelijk narratieve ontwikkeling te bespeuren valt. Het draait voornamelijk om schoonheid (zowel visueel als thematisch) en dat is ook wat je als kijker krijgt. Ik vind de film onwijs sterk!

Vleeshaak
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Vleeshaak » 21 jun 2016 16:41

Tig Bondfilms de laatste weken. Teveel om te benoemen, maar kort samengevat: Connery :T Moore :|

Gisteren Deadpool voor de afwisseling opgezet. Erg verfrissende comicverfilming. Misschien ook wel mijn favoriet.

horizon
Filmster
Filmster

Bericht door horizon » 22 jun 2016 12:13

Leuke Neon Demon review daarboven. :T

47 Ronin
Vlees nog vis. Maak of historische film of ga overboord met fantasy en actie. Nu was het te serieus van aard met teveel fantasy. Nochtans was het eind gevecht wel goed gedaan.
Gemiste mogelijkheden.

Plaats reactie