Wat is de laatste film die je hebt gezien?

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
Plaats reactie
horizon
Filmster
Filmster

Re: Wat is de laatste film die je hebt gezien?

Bericht door horizon » 12 aug 2016 16:13

Silenzio schreef:
horizon schreef:Er is 1 punt waar Batman v Superman hopeloos faalt.
Het Martha moment?
Aye.

Ik snap wat de filmmakers proberen te doen op dat moment maar in de uitwerking gaat het compleet fout. Je zou eigenlijk verwachten dat "Affleck-de-regisseur" op dat moment het van de acteur zou overnemen en zou zeggen: "ho ho jongens, dit kan beter..."

Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Bericht door Ed Crane » 12 aug 2016 17:48

Ik vind het juist wél goed, eigenlijk. En de film werkt er ook al vanaf het begin naar toe.

En wie zegt trouwens dat niet júist Affleck aan de scène heeft meegeholpen?

Thiver
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Thiver » 12 aug 2016 20:57

Silenzio schreef:
horizon schreef:Er is 1 punt waar Batman v Superman hopeloos faalt.
Het Martha moment?
Afbeelding

horizon
Filmster
Filmster

Bericht door horizon » 13 aug 2016 14:29

Ed Crane schreef:Ik vind het juist wél goed, eigenlijk. En de film werkt er ook al vanaf het begin naar toe.

En wie zegt trouwens dat niet júist Affleck aan de scène heeft meegeholpen?
De film werkt naar iets toe wat er mee te maken heeft maar het wordt heel slecht uitgevoerd en overgebracht aan de kijker.

Omdat ik van Affleck beter gewend ben op regie gebied. ;)

Herkijk
Super 8
Blijft een super leuke film. Ja, de film ademt de Spielberg sfeer van meer dan 10 jaar geleden, gelukkig maar, Spielberg zelf maakt niets bijzonders meer op regie gebied. Nooit slecht maar veels te degelijk en zonder zijn oude "magie". Super 8 zelf is gewoon zo'n avontuur wat je als kind zelf wel wil meemaken (more or less.. ;) ). De kinderen acteren ook nog eens allemaal goed . Vooral Elle Fanning laat haar acteer talent zien. Verhaal wordt vlot verteld en goed in beeldgebracht, ja, met lens flare. :)
Aftiteling is ook leuk.

Leuk als je kinderen ouder worden en je meer films kunt gaan kijken en herkijken. :)

horizon
Filmster
Filmster

Bericht door horizon » 14 aug 2016 09:15

En dan is ook de derde "grote" superhelden film uit 2016 gezien (Deadpool & Suicide Squad zijn niet groot genoeg. :D ).

X-Men Apocalypse
En ja, deze wint van Batman v Superman en Cpt.America Civil War. :+

Het is geen First Class, welke nog altijd een topper binnen het genre is, de film is ook niet zo goed als Days of Future Past. Om bij twee van de belangrijkste karakters te beginnen: McAvoy speelt voor de derde keer Xavier en doet dat weer voortreffelijk. Fassbender speelt voor de derde keer Magneto en is ook weer erg goed alleen is het verhaal niet goed voor Magneto en dat heeft tevens uitwerking op het personage van Lawrence (Raven/Mystique). Ze doen bijna een herhaling van zetten uit Days of Future Past wat nogal hindert.

Daarnaast is het mooi om te zien hoe Erik een gewoon leven probeert te leiden maar dat door een ongeluk stijl bergafwaarts gaat. Het onder controle komen bij Sabah Nur is minder en vanaf dat punt is de rol van Magneto eigenlijk uitgespeeld en niet meer interessant.
Xavier komt weer in contact met Moira MacTaggert en uiteindelijk geeft Charles haar haar stukje geheugen terug. Mooi..

Alvorens het te klef gaat worden in dit verhaal stippen we nog even de rest van de X-Men/schurken aan. Quicksilver blijft een goede toevoeging. Cyclops en Jean Grey doen weer denken aan de allereerste X-Men film waar deze film al redelijk naar toe werkt qua chronologie. Sabah Nur is een geduchte tegenstander en van zijn hulpjes is alleen Psylocke interessant, Storm blijft vlak en Angel al helemaal te vergeten.
De troefkaart Jean Grey/Phoenix wordt nu al in de reboot-serie gespeeld maar dat mag.

Het eindgevecht is helaas niet het sterkste punt van de film. Zoals zoveel superschurken gaat het ook hier mis. Opeens vergeten ze hun krachten. Het zogenoemde Plot-armour wint dan van de rest.. Dat is wel jammer. Daarom zijn superhelden films leuker wanneer ze niet ehm... apocalyptische tegenstanders hebben met gigantische vermogens en mogelijkheden.

Leuke superhelden film!

//////
Het is denk ik iets persoonlijks maar ik vind de karakters in de X-Men films gewoon een stuk leuker dan die in (ik noem het maar The Avenger series of Batman & Superman universum. Misschien vanwege het feit dat ik de oude X-Men films ook al goed vond? Een sterk wapen in de X-Men franchise zijn de acteurs voor Charles Xavier & Magneto. Eerst Patrick Stewart en Ian McKellen en nu James McAvoy en Michael Fassbender zijn gewoon ontzettend goed.
Laatst gewijzigd door Touchwood op 14 aug 2016 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Spoilertags omgezet in lettergroottetags i.v.m. tijdelijk niet werkende spoilertags.

Touchwood
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Touchwood » 14 aug 2016 11:31

Helaas functioneren, sinds de vernieuwde FT-frontpage, de spoilertags op het forum niet meer naar behoren.
In plaats daarvan biedt het gebruik van een overdreven kleine letter tijdelijk uitkomst.

Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Bericht door Ed Crane » 14 aug 2016 15:14

Silenzio schreef:Ik heb nog altijd niet naar de Ultimate Edition kunnen kijken, maar Ed Crane's recensie geeft me hoop. Andere recensenten waren wel niet zo overtuigd van de verbeteringen aangebracht door de UE.
Je moet je denk ik afvragen waar de kritiek zich nu precies op richt en wat jouw eigen problemen met BvS waren, om die recensie's over de UE op waarde te schatten. Want volgens mij zijn veel recensenten het er wél over eens dat de Ultimate Edition beduidend beter loopt qua pacing, een stuk coherenter is en dat de film de dingen een stuk beter uitwerkt en uitlegt (bv. wat er nou in Afrika gebeurde aan het begin, waarom Kent de bom in de rolstoel niet waarnam etc.).

Maar verder blijft het natuurlijk een meer duistere superheldenfilm die zichzelf niet met 'fun' en humor relativeert, in een rauwere, meer cynische (want meer realistische) wereld, met een geradicaliseerde, gewelddadige Batman, een Superman die zijn rol ook als last ervaart, een jongere psychopatische Luthor met adhd en zenuwtrekjes, een pot pis, Martha... Allemaal voorbeelden van elementen waarmee velen om de één of andere reden enorme problemen hadden en vast nog wel hebben; in die kritiek kan ik me niet vinden, maar jij misschien wel (of misschien heb je juist weer heel andere kritiek).
Silenzio schreef:Ed, had jij Suicide Squad al gezien (ik vond niet meteen een reactie van jou over deze film terug)?
Nee, niet gezien. Ik wacht op de BluRay en hoop op een 2-disc uitgave met daarbij ook een andere cut, zoals ook bij BvS. Ik ben not amused dat WB in reactie op BvS in al haar wijsheid heeft besloten ook Suicide Squad enorm te verknippen en aan te passen.

Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Bericht door Ed Crane » 14 aug 2016 15:18

McMurphy schreef:Ook ik zal BvS binnenkort een nieuwe kans geven in de vorm van de Extended versie, al heb ik erg veel moeite om me er toe te zetten.
De film loopt vlotter dan de theatrical cut, maar het is wel drie uur, een hele avond, dus je moet er wel echt voor gaan zitten. Als je moeite hebt je er toe te zetten, waarom dan niet gewoon wachten tot je er een keer meer zin in hebt? Anders ga je al heel defensief de film in, zo klinkt het, dat doet de zaak ook geen goed :)
McMurphy schreef:Ed's reactie zou me positief moeten stemmen, maar aangezien hij ook lyrisch is over MoS heb ik mijn bedenkingen.
Je kunt het wel in die context zetten inderdaad, je mag uiteraard best een 'Ja-allemaal-leuk-en-aardig-maar-je-vond-Man-Of-Steel-ook-cool'-inflatiecorrectie toepassen op m'n woorden/ cijfer; BvS borduurt immers wel qua verhaal, stijl, thematiek en sfeer voort op Man Of Steel, uiteraard. Voor mij is dat natuurlijk alleen maar goed :) en ik hou ook nou eenmaal van dit soort superheldenverhalen, van het zogenaamde 'Modern Age'-type. Ik weet natuurlijk verder niet wat precies jouw problemen met BvS in de bios waren naast de incoherentie en chaos en zo, maar... [zie tweede alinea reactie op Silenzio].

Rich Art
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Rich Art » 15 aug 2016 13:06

Harry Potter and the Chamber of Secrets
Ik vond deze eerder ook al niet bijster sterk en dat geldt eigenlijk nog steeds.Op zich vermakelijk, maar verder niet heel bijzonder. En vreemd genoeg kan mijn uitgave op dvd (die jaren geleden is aangeschaft) de film gek genoeg alleen in een 4:3-verhouding weergeven... Heel raar, aangezien het eerste deel wel gewoon de juiste verhouding had.
7.0/10

Chimichanga
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Chimichanga » 15 aug 2016 14:12

Rich Art schreef:Harry Potter and the Chamber of Secrets
Ik vond deze eerder ook al niet bijster sterk en dat geldt eigenlijk nog steeds.Op zich vermakelijk, maar verder niet heel bijzonder. En vreemd genoeg kan mijn uitgave op dvd (die jaren geleden is aangeschaft) de film gek genoeg alleen in een 4:3-verhouding weergeven... Heel raar, aangezien het eerste deel wel gewoon de juiste verhouding had.
7.0/10
De volgende is (in mijn herinneringen toch) de beste uit de, in mijn ogen, toch wel ondergewaardeerde reeks. Enjoy :+

Chimichanga
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Chimichanga » 15 aug 2016 20:48

Een hele zwik aan reviews, het werd nog eens tijd :D

Match Point
Ietwat trage Woody Allen film, maar leuk om eens gezien te hebben.

American Psycho
Hilarische film met een erg sterke Christian Bale, die vaak vergeten lijkt. Ik lag plat met de scène over de naamkaartjes! :T

500 days of Summer
Grappige, inventieve romantische komedie waarvan je je nog zou verbazen hoe realistisch hij wel niet is!

500 Days of Summer
Euhm ja, mijn familie wou ook eens meekijken. Laten we het erophouden dan de grappen minder goed werken als je hem twee dagen later nog eens kijkt.

Dazed and Confused
Jerry Seinfeld heeft dan wel een televisieserie gemaakt over niks, maar Richard Linklater heeft een heel oeuvre gebouwd op films over niks!

Pulp Fiction
Eindelijk weet Tarantino mij de perfectie te geven waar ik al zo lang op wacht. Django was tot een zeker punt zeer sterk, totdat Tarantino besloot de personages te laten handelen ten diensten van het plot en niet uit zichzelf, en de laatste 20(?) minuten compleet ongeloofwaardig werden. Inglourious Basterds, lang geleden dat ik hem gezien heb, was een geweldige film maar ook hier klopten enkele zaken niet, of ik heb niet goed genoeg opgelet. Jackie Brown was geweldig, zeer volwassen en nergens overdreven, amper geweld zelfs. Alleen is het daardoor ook de minst memorabele Tarantino. Reservoir Dogs is qua dialogen misschien wel zijn sterkste film, toch weet de regisseur later spannendere dingen te doen qua plot en regie.

En dan komen we eindelijk aan bij Pulp Fiction, waarin het plaatje gewoon klopt. :T In onchronologische volgorde worden verscheidene personages op ons afgevuurd, allen hilarisch doch geloofwaardig. En niemand gaat ontkennen dat dit toch wel een van de coolste films is ooit gemaakt. Daarom is het ook zo interessant dat Travolta en Jackson doorheen de film worden neergezet als übercoole macho's, om vervolgens aan het eind van de film dat gegeven weer helemaal op zijn kop te zetten met de schoonmaak-scène (met een hilarische Harvey Keitel :D ). Die is trouwens perfect representatief voor de film in zijn geheel: een achtbaanrit gevuld met gekke personages, bizarre situaties en knetterende dialogen.

Taxi Driver
Tja, hier kan ik niet meer over zeggen dan wat er al zo vaak over is geschreven de afgelopen decennia.

Spring Breakers

Een interessante film die opgebouwd is uit contradicties. Maar toch wist de film mij nergens echt geboeid te houden. Vaag, ik weet het, maar zo voelde het voor mij toch aan.

Monsters

Dromerige film waar de monsters van ondergeschikt belang zijn en de nadruk ligt op de personages.

World's Greatest Dad

Zwartgallige komedie met Robin Williams die meer mensen zouden moeten kennen.

Dirty Mind
Net zoals wel vaker gebeurd bij Vlaamse films heeft het een degelijk script dat spijtig genoeg wordt verpest door een fletse regie en acteurs die niet weten wat ze ermee moeten doen (kijk bv. naar Brussels By Night). Hier is de anders toch wel grappige comedian Wim Helsen tragisch miscast als de ietwat sullige outsider die na een ongeluk zich begint te gedragen als een zelfverzekerde macho. Helsen probeert krampachtig leven in zijn personage te brengen maar uiteindelijk blijft het een verbasterde versie van het typetje dat hij speelt op het podium.

Crazy Stupid Love
Leuke film waarin komiek Steve Carell aanvankelijk niet goed weet wat te doen en hervalt in rare stemmetjes en gekke bekken, maar na een tijd het voorbeeld van zijn mede-acteurs volgt en de subtiele komedie geslaagd naar zijn hand zet. Spijtig genoeg weet de film niet altijd aan de clichés te ontsnappen en krijgen we weer de typische speech-scène zoals in elke komedie tegenwoordig... :O

Killer Joe

Simpel opgebouwd, toch zo sterk. Met Matthew McConaughey als onvoorspelbare bad guy (of protagonist?) kan het ook niet misgaan. O ja, één van de meest verontrustende scènes die ik ooit heb gezien komt in deze film voor, met een speciale rol voor KFC... B-)

Drive

Heeft nood aan een herkijk...

Submarine
Geslaagde debuutfilm die soms in de verte doet denken aan Moonrise Kingdom, maar zich nog lang niet onder hetzelfde niveau kan scharen. Het is een tragikomedie, maar van echt drama kun je nauwelijks spreken, aangezien alles wat het jonge hoofdpersonage overkomt doorspekt is met ironie. Dit is al overduidelijk uit de film zelf, spijtig genoeg heet de regisseur niet genoeg vertrouwen in zijn eigen kunnen, en moet een voice-over alles nog een keer extra benadrukken. Die wordt dan nog eens ingesproken door een hoofdrolspeler die denkt dat hij door zielloos voor zich uit te staren wereldvreemd overkomt. Zijn vrouwelijke tegenspeelster daarentegen weet wel naturel over te komen en mocht imo wat meer scènes krijgen. Al bij al vermakelijk, maar niet veel meer.

Le Magasin des Suicides
Een eigenzinnige, Franse, 2D-geanimeerde musical over zelfmoord! What's not to like! Om een voorbeeld te geven: op een bepaald moment verkoopt men iemand een verroest scheermes met als verkooppraatje: Zelfs al ga je er niet direct van dood, krijg je er nog steeds tetanus van! :lol:

Vicky Christina Barcelona

Een atypische Woody Allen. Waar normaal gezien in zijn werk personages verzwelgen in hun neurotische problemen en doemdenken, maakt de regisseur nu plaats voor jonge mensen die filosoferen over vrije relaties, van het leven proberen te genieten en zo zorgeloos mogelijk de liefde willen bedrijven. Er is ook een driehoeksverhouding, dat is dan weer typisch Allen. Zeer mooie film dus, alleen spijtig van de voice-over, die blijkbaar denkt dat hij een gids is tijdens een citytrip, die het anders zo warme en spontane gevoel van de film onderbreekt.

Whiplash
Ik hoor sommige mensen klagen hoe simpel het verhaal van Whiplash is. Dan vraag ik mij echt af met welke verwachtingen ze de film zijn gaan kijken. Dit is pure cinema, waarin acteerbeesten als Miles Teller en uiteraard J.K. Simmons tegen elkaar worden gezet, wat uitmondt in een drumsolo van 10 minuten, oftewel één van de meest spannende én explosieve finales die ik ooit heb mogen aanschouwen. Dit is een film die ze over 50 jaar nog op academies zullen laten zien aan filmstudenten. Ben nog steeds onder de indruk... _O_

Winter's Bone
Zeer goed drama, waarin bijna niemand echt sympathiek is en met als grote pluspunt een piepjonge Jennifer Lawrence, die hier al toont dat ze tot de sterkste actrices van Hollywood mag gerekend worden. Toch wist de film mij nergens echt te grijpen en blijft het een middelmatige dramafilm met een buitengewoon sterke leading lady.

Kill Bill Vol 1

Grandioze actiefilm die traag begint (met de geweldige scènes in het ziekenhuis!) om vervolgens spectaculair in gang te schieten om dan weer abrupt te eindigen. Binnenkort volume 2!

Blow Out

Cinema op zijn best! John Travolta speelt zijn personage fantastisch zonder er veel woorden aan vuil te maken. Een blik op hem en je weet direct hoe jij zich voelt, wat hij denkt en wat zijn motieven zijn. Enkel zo kan hij zich staande houden in deze ingenieuze thriller van Brian De Palma, met een perfect, naargeestig einde.

Donnie Brasco
Ietwat ondergewaardeerd gangsterdrama waarin Johnny Depp een undercover-agent speelt die zich meer thuis begint te voelen in het gangstermilieu dan tussen zijn eigen collega's en familie. Maar hoe sterk Depp het personage ook weet te vertolken in één van zijn eerste volwassen rollen, hij wordt toch overschaduwd door het acteerbeest dat Pacino heet.

Darthmar
Filmster
Filmster

Bericht door Darthmar » 16 aug 2016 06:16

Finding Dory

Het vervolg op Finding Nemo. Dory gaat samen met MArlin en Nemo op zoek naar haar ouders en beleven avonturen met nieuwe karakters, waaronder Hank de septopus.
Hoewel het verhaal leuk snel gaat en de tekeningen weer indrukwekkend zijn vond ik deze film beduidend minder dan zijn voorganger. Maar als ik de films cijfers moet geven is Nemo een 9 en Dory een 7.

Rich Art
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Rich Art » 17 aug 2016 08:09

Suiside Squad
Tja,wat valt er nog te zeggen over Suiside Squad? In ieder geval dat er meer in had kunnen zitten dan dat er nu door Ayer werd uitgehaald. Het voelt bijna alsof er ergens in het midden een stuk is komen te vervallen omdat de film halverwege ergens compleet lijkt om te slaan en veranderd van een prima villians-zijn-cool-en-fuck-you-attitude-film naar een Maar-we-zijn-toch-wel-lief-film. Why? Waarom toch de film toegankelijker maken dan de opbouw doet vermoeden? Of de trailer voor that matter... Had het lekker controversieel gehouden, want dan was de film in ieder geval zijn gehele speelduur overtuigend genoeg geweest. Wel een pluspunt that The Joker slechts minimaal te zien is, zodat het in ieder geval een Suiside Squad-film blijft i.p.v. een film die om The Joker draait waarin toevallig ook nog ergens een Squad van badguy's rond wandelt. En daarmee is er bovendien ook nog iets over voor een volgende film of de standalone-film rondom Batman. Suiside Squad is daarmee best vermakelijk, maar niet stoer genoeg om compleet te overtuigen.
7.0/10

Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Bericht door Ed Crane » 17 aug 2016 15:33

Chimichanga schreef:American Psycho
Hilarische film met een erg sterke Christian Bale, die vaak vergeten lijkt. Ik lag plat met de scène over de naamkaartjes!
Ben nieuwsgierig: hoe interpreteerde je het einde?
Chimichanga schreef:Taxi Driver
Tja, hier kan ik niet meer over zeggen dan wat er al zo vaak over is geschreven de afgelopen decennia.
...dat het een zwart meisje had moeten zijn, maar dat durfde Scorsese niet aan.

Silenzio
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Silenzio » 17 aug 2016 17:38

Batman v Superman: Dawn of Justice - Ultimate Edition (2016)

Bij gebrek aan tijd, een korte reactie.

Ik vond de bioscoopversie al ok, maar de UE is nog een serieuze verbetering. Het verhaal werkt een stuk beter op die manier, maar wie de bioscoopversie niet ok vond, zal hier ook weinig aan hebben (zoals Ed al aangaf). Ik vond het trouwens net verfrissend dat er geen humor in de film zat (het grapje in verband met het verschijnen van Wonder Woman had er ook wel uit gemogen), in tegenstelling tot veel andere recente superheldenfilms. De volgende DCEU films mogen gerust minstens even donker zijn.

Eerste tien minuten behoren tot de hoogtepunten van de film (fantastisch om het einde van Man of Steel vanuit het perspectief van Bruce Wayne te zien), het veelbesproken Martha moment blijft ik geforceerd vinden (ook al zit de film al vol hints hierover).

Plaats reactie