Wat is de laatste film die je hebt gezien?

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
Plaats reactie
Chimichanga
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Re: Wat is de laatste film die je hebt gezien?

Bericht door Chimichanga » 12 dec 2016 00:11

Deja Vu

!!!OPGEPAST SPOILERS!!!

Ten eerste, mijn dank aan Zeppelin en Kurz door wie ik deze film heb gekeken. :wink:

Ten tweede, begrijp ik heel goed waarom mensen deze film niet goed zouden vinden. Er zijn veel zaken waar je je overheen moet zetten om mee te kunnen gaan in het verhaal, je suspension of disbelief wordt hier danig op de proef gesteld. Maar als je dat allemaal kunt accepteren, blijft een dijk van een science-fiction thriller over, die bol staat van de onderhuidse- en bovenhuidse spanning.

In deze film drijft Scott het idee van observatietechnieken helemaal door (niet verwonderlijk aangezien deze film in 2006 uitgebracht is, met 9/11 nog goed in het geheugen.). Agent Doug Carlin onderzoekt een aanslag en moet daarom werken met een bepaalde apparatuur van de overheid dat ervoor zorgt dat men terug in de tijd kan kijken, en zo gedane zaken opnieuw kan bekijken vanuit een ander perspectief. Dat perspectief hier is een jonge vrouw, Claire Kuchever, die toevallig in de omstandigheden betrokken raakt zonder het zelf te weten. Het is opvallend hoe Scott hiermee speelt. Alles vanop een afstand observerend, maar toch zit je er dichter bij dan je denkt, grenzen van tijd overschrijdend. Hetzelfde geldt voor de film. Ondanks dat je hier wat nuchter naar moet kijken om alle ongeloofwaardigheden en daarbij behorende technische prietpraat te kunnen relativeren, zit je er op een bepaald moment toch middenin. Scott, die zich hier bewijst als een meester der spanning, weet je te grijpen halverwege de film en dat wel op een zeer speciale manier, namelijk met één van de meest ingenieuze auto-achtervolgingen van deze eeuw, in maar liefst twee tijden tegelijk.

Ok, is het uitgangspunt vergezocht? Ja. Is er veel technische blablabla die nergens op slaat? Ja. Kan je dat iets schelen? Nee. We hebben onze leidraad. Doug. Een brok charisma die zowel kalmte als betrokkenheid uitstraalt. Hij is de held hier, wat zeg ik, een halve messias. Hij drijft ons door Scott's kunde en vakmanschap, op blind vertrouwen. Uiteindelijk doet Claire dat ook. Onverwachts leidt dit tot een overwinning van mens op machine, en nog nergens heeft dat zo gesmaakt als nu.

horizon
Filmster
Filmster

Bericht door horizon » 12 dec 2016 09:30

Deja Vu in inderdaad wel leuk. Washington doet het erg goed in de film. Scott krijgt het voor elkaar het tech-aspect realistisch te verkopen.

28 Weeks Later
Meevaller. Enkele suffigheden vergeten redelijk spannende film. Het hectische camera werk kun je last van hebben maar het past er wel bij.

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 12 dec 2016 10:08

Ook ik vind Déjà Vu erg goed te genieten! Als ik het met mensen heb over mijn favoriete actiefilms is dat toch een film die ik er altijd even bij haal! :) Enkel het einde vind ik erg teleurstellend...

Chimichanga
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Chimichanga » 12 dec 2016 10:14

JamesBond schreef:Ook ik vind Déjà Vu erg goed te genieten! Als ik het met mensen heb over mijn favoriete actiefilms is dat toch een film die ik er altijd even bij haal! :) Enkel het einde vind ik erg teleurstellend...
Persoonlijk dacht ik de ganse film lang dat het zou toewerken naar een neerslachtig einde voor Denzel, maar het uiteindelijke einde vond ik wel mooi aansluiten bij de poëtische kant van de film. Ik heb nog niet veel films van hem gezien, maar Scott komt op mij meer over als een humanist, dan een showman. Ik zie er wel een mooie gedachte in.

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 12 dec 2016 14:30

Naar mijn mening sloeg Scott dus de plank volledig mis toen Denzel weer vrolijk aan kwam waggelen aan het einde van de film. Persoonlijk, had ik Denzel zijn zelfopoffering een mooi einde van de film gevonden. Nu voelde het een beetje aan als een geforceerde happy ending.

akketa
Oscar nominatie
Oscar nominatie
Contacteer:

Bericht door akketa » 12 dec 2016 14:48

JamesBond schreef:Naar mijn mening sloeg Scott dus de plank volledig mis toen Denzel weer vrolijk aan kwam waggelen aan het einde van de film. Persoonlijk, had ik Denzel zijn zelfopoffering een mooi einde van de film gevonden. Nu voelde het een beetje aan als een geforceerde happy ending.
Het is toch logisch dat Denzel aan het einde weer aan komt lopen? We zijn immers weer (soort van) aan het begin van de film.

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 12 dec 2016 14:55

Tuurlijk zat er wel een bepaalde logica achter, dat ontken ik niet, maar dat neemt niet weg van het feit dat ik het graag anders had gezien. Maar misschien moet ik de film weer een keertje opzetten, heb hem al een lange tijd niet gekeken :)

Chimichanga
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Chimichanga » 12 dec 2016 15:06

akketa schreef: Het is toch logisch dat Denzel aan het einde weer aan komt lopen? We zijn immers weer (soort van) aan het begin van de film.
Wat dan weer perfect aansluit bij het idee van een Deja Vu :)

akketa
Oscar nominatie
Oscar nominatie
Contacteer:

Bericht door akketa » 12 dec 2016 17:42

JamesBond schreef:Tuurlijk zat er wel een bepaalde logica achter, dat ontken ik niet, maar dat neemt niet weg van het feit dat ik het graag anders had gezien. Maar misschien moet ik de film weer een keertje opzetten, heb hem al een lange tijd niet gekeken :)
Zeker doen. :Y :wink:

FilmMaster
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door FilmMaster » 13 dec 2016 10:08

Sully
Hele slechte film, vooral saai. Je weet wat er gaat gebeuren dus dan verwacht je dat het nog enigszins spannend gemaakt wordt, maar dat is niet het geval.

1/5

Chimichanga
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Chimichanga » 13 dec 2016 10:18

FilmMaster schreef:Sully
Hele slechte film, vooral saai. Je weet wat er gaat gebeuren dus dan verwacht je dat het nog enigszins spannend gemaakt wordt, maar dat is niet het geval.

1/5
Eens, gelukkig dat er nog wel degelijk wordt geacteerd. En ze tonen de landing maar liefst drie keer!

FilmMaster
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door FilmMaster » 13 dec 2016 11:59

Ja het acteerwerk ging wel. Het 3 keer herhalen van de crash sloeg nergens op trouwens.

Tarantoga
Hoofdrol
Hoofdrol

Bericht door Tarantoga » 13 dec 2016 22:02

For the Love of Spock (2016) :) :) :) ,5 van 5

Ik ben geen Star Trek fan, al heb ik waardering voor de originele serie. Dan nog is dit een interessante biografische documentaire. Leonard Nimoy was meer dan zijn rol als Spock, je ziet wat meer van de man die vooral bekend is om Spock. Al ligt het zwaartepunt toch weer bij Spock, wat voor mij wel minder had gemogen.

Tarantoga
Hoofdrol
Hoofdrol

Bericht door Tarantoga » 14 dec 2016 19:37

You Again (2010) 0,5 van 5

Hoe krijg je het voor elkaar om met zo'n cast (o.a. Kristen Bell, Jamie Lee Curtis, Sigourney Weaver, Betty White ) zo'n ontzettend slechte film te maken. Het gegeven -middelbare school pestkop trouwt met broer van de hoofdrolspeelster- is geschikt voor zowel een komedie als een drama. Men ging voor komedie, en het uiteindelijke resultaat is gewoon weg om te janken. 105 min. die ik nooit meer terug krijg. :r

Chimichanga
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Chimichanga » 14 dec 2016 20:09

Zeppelin schreef:You Again (2010) 0,5 van 5

Hoe krijg je het voor elkaar om met zo'n cast (o.a. Kristen Bell, Jamie Lee Curtis, Sigourney Weaver, Betty White ) zo'n ontzettend slechte film te maken. Het gegeven -middelbare school pestkop trouwt met broer van de hoofdrolspeelster- is geschikt voor zowel een komedie als een drama. Men ging voor komedie, en het uiteindelijke resultaat is gewoon weg om te janken. 105 min. die ik nooit meer terug krijg. :r
Oh, die is echt verschrikkelijk, ik had hem al uit mijn gedachten geband, tot nu... :|

Plaats reactie