Wat is de laatste film die je hebt gezien?

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
Plaats reactie
Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Re: Wat is de laatste film die je hebt gezien?

Bericht door Ed Crane » 26 jul 2017 20:17

En welk cijfer zou je de film toekennen, Straka?

Straka
Regisseur
Regisseur

Bericht door Straka » 26 jul 2017 20:19

Op whatiwatch heb ik een 8.5 ingevuld.

Silenzio
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Silenzio » 27 jul 2017 11:22

Le Gendarme de St. Tropez (1964)

Het moet al minstens 20 jaar geleden zijn sinds ik deze Franse komedie heb gezien. Ik was in elk geval te jong om Geneviève Grad op te merken. :~

Hoewel Franse humor me niet echt ligt, vond ik deze film veel beter meevallen dan verwacht. Het verhaal is nogal mager en niet alle grappen werken, maar het tempo ligt zodanig hoog dat je je geen enkel moment verveelt. Leuk vertier, ook als volwassene (mede dankzij de onweerstaanbare juffrouw Grad _O_ ).

Silenzio
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Silenzio » 31 jul 2017 08:07

Dunkirk (2017)

Ik ben in de minderheid, maar Dunkirk deed me niet zo veel. Ik kon op geen enkel moment meeleven met de personages en ik keek al na minder dan een uur op mijn horloge (mijn vriendin daarentegen vond het enorm meeslepend en spannend). Ik vond dat de vertelstructuur een gimmick is die er voor zorgde dat ik telkens uit het verhaal werd geslingerd. Openingsscène vond ik wel top, fotografie uitstekend en de luchtggevechten waren mooi in beeld gebracht.

Creeper
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Creeper » 31 jul 2017 10:10

^ Heb 'm gisteren ook gezien. Werd vooral in het begin weggeblazen door het camerawerk en muziek, maar naar het einde toe stoorde ik me ook aan een aantal dingen.

Dunkirk - Bij vlagen een intense en bijna nare filmervaring met een grandioze soundtrack. En hoewel de drie ‘losse’ verhaallijnen helemaal Nolanesque aanvoelen, liep de film voor mij over van de net iets te gekunstelde spannende momenten (het meerdere malen bijna verdrinken van personages). Ook de dood van dat jochie had voor mij nul toegevoegde waarde, behalve op het einde een excuus voor een emotioneel moment. Ook het verhaallijn omtrent het personage van Cilian Murphy was nogal hol. Maar okay, een slechte film is het absoluut niet. Beter dan Interstellar, maar geen masterpiece.

Bij thuiskomst ook Nolans Doodlebug gekeken. Een kort filmpje dat zo door David Lynch gemaakt had kunnen zijn. Was leuk om te zien. Absurd en creepy.

Silenzio
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Silenzio » 31 jul 2017 11:11

Creeper, dan ben ik blij dat ik niet de enige ben. :) Interstellar vond ik wel een topfilm, die kan ik elk jaar herbekijken.

Creeper
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Creeper » 31 jul 2017 11:45

Hmmm, ik vond Interstellar in de bioscoop ook een overweldigende kijkervaring. Bij herziening kon ik toch minder met het verhaal, hoe cool ook bedacht. Laatst had ik het toevallig nog met iemand over deze film en kreeg toen de reactie: "Hij zat gewoon de hele film achter die boekenkast.". En inderdaad, ik kan er nog steeds met mijn pet niet bij. :D Ook het emotionele aspect bij die film voelt zo drammerig en slepend aan.

Inception blijft favoriet.

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 31 jul 2017 11:57

Voor mij was Inception juist de film die ik niet zo briljant vond als ik mij kon herinneren toen ik 'm voor het laatst keek! :D

Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Bericht door Ed Crane » 02 aug 2017 19:41

Straka schreef:Op whatiwatch heb ik een 8.5 ingevuld.
Een mooi cijfer, één van Nolans beste films dan?
Creeper schreef:Hmmm, ik vond Interstellar in de bioscoop ook een overweldigende kijkervaring. Bij herziening kon ik toch minder met het verhaal, hoe cool ook bedacht. Laatst had ik het toevallig nog met iemand over deze film en kreeg toen de reactie: "Hij zat gewoon de hele film achter die boekenkast.". En inderdaad, ik kan er nog steeds met mijn pet niet bij. :D Ook het emotionele aspect bij die film voelt zo drammerig en slepend aan.

Inception blijft favoriet.
Mee eens, Interstellar is een rommelige en enorm pretentieuze film bevolkt door vrij pathetische en hysterische personages. Op The Dark Knight Rises na Nolans grootste mislukking.

Mijn favoriet van'm is Batman Begins (Dunkirk niet gezien)

Straka
Regisseur
Regisseur

Bericht door Straka » 03 aug 2017 08:45

Ed Crane schreef:
Straka schreef:Op whatiwatch heb ik een 8.5 ingevuld.
Een mooi cijfer, één van Nolans beste films dan?
Wat mij betreft wel één van zijn betere. Een tweede kijkbeurt moet gaan uitwijzen hoe de film overeind blijft.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 04 aug 2017 09:12

Silenzio schreef:Dunkirk (2017)

Ik ben in de minderheid, maar Dunkirk deed me niet zo veel. Ik kon op geen enkel moment meeleven met de personages en ik keek al na minder dan een uur op mijn horloge (mijn vriendin daarentegen vond het enorm meeslepend en spannend). Ik vond dat de vertelstructuur een gimmick is die er voor zorgde dat ik telkens uit het verhaal werd geslingerd. Openingsscène vond ik wel top, fotografie uitstekend en de luchtggevechten waren mooi in beeld gebracht.
Daar had ik ook ontzettend last van. Ik snapte niet waarvoor dat nodig was. Alsof Nolan het toch niet kon laten om spelletjes met tijdslijnen te spelen ofzo... Haalde de beoogde intense ervaring flink onderuit voor mij en daarmee het concept van de film. Zonder dat heb je toch vooral veel kanonnenvoer met inderdaad een aantal mooi gefilmde luchtgevechten. Bij vlagen wel spannend puur door de situatie, met name ook die luchtgevechten. Goed geluidsdesign, hoewel de wall to wall muziek af en toe ook té is. Als geheel werkte de film niet echt voor mij.

Straka
Regisseur
Regisseur

Bericht door Straka » 06 aug 2017 19:23

Atomic Blonde (David Leitch, 2017)
De scene in het trappenhuis maakt dit verplichte kost voor iedere actiefilm liefhebber. Daarnaast is dit gewoon in zijn geheel een heerlijke spionage-actiefilm. Iedereen heeft zo z'n eigen agenda, zoals dat hoort in dit soort films. Er wordt stevig geknokt, de actie balenceert net over dat randje van cartoonesk (maar niet te erg). Wel zit iedereen achter een of andere cliche-lijst aan, maar het doet de film geen kwaad, want James McAvoy leeft zich uit in een neon verlicht West-Berlijn en Charlize Theron knokt zich door een grauw Oost-Berlijn, de soundtrack is heerlijk eighties en alles is geweldig gefilmd.
Alleen wel jammer van dat einde.

Creeper
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Creeper » 07 aug 2017 10:38

^Nu heb ik er toch spijt van dat ik gisteren niet naar de preview ben geweest. :cry:

Taekwondo – Mooie, observerende film waarin eigenlijk helemaal geen zak gebeurd. Beetje in de trant van Weekend. Een groep mannen viert vakantie in een huis en tussen twee van hen ontstaan een romance waarvan je eigenlijk steeds niet weet of het wel een romance is. Die spanning is de dragende kracht van de film.

Valerian and the City of a Thousand Planets – Een prachtige film om te zien, toen de Avatar-achtige parelalien uit haar hutje stapte heb ik hardop “OMG” gezegd, ik wist echt niet wat ik zag. Maar hoe waanzinnig en soms knotsgek de film er ook uitziet, er zit zoveel visuele pracht in dat je het soms niet eens kan volgen. Daarbij is het verhaal zo slap en plat als een pannenkoek. Cara Delevigne en Dane DeHaan spelen allebei twee typetjes en het gekibbel tussen de twee wordt op ten duur wat vermoeiend. Wat overblijft is vooral een aaneenschakeling van prima actie en visuele pracht, maar een beetje tegenvallen deed het toch wel.

Okja – Een hot mess, vol vreemde (niet in de juiste zin van het woord) personages. Het grootste probleem is dat Okja te veel wil zijn; grappig, ontroerend, maatschappijkritisch, een actiefilm. Maar ergens in de mix krijgt elk segment niet genoeg aandacht waardoor de film net als z’n geanimeerde hoofdpersonage er de meeste tijd een beetje verloren bij loopt/waggelt. Jake Gyllenhaal en Paul Dano waren ook niet op hun best (maar dat waren vooral hun karakters). Swinton was daarentegen weer geweldig.

Ook nog een paar kortfilms gezien:

In a Hearbeat – Nieuwe kortfilm van Pixar over een jongen die verliefd is op een andere jongen. Mega schattig en tof, doet je hart smelten.

Hotel Chevalier – Onmiskenbaar Anderson. Heerlijk.

A Letter to Uncle Boonmee – Apichatpong doet waar hij goed in is: sluimerende cinema maken.

Creeper
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Creeper » 08 aug 2017 14:55

A Cure For Wellness - Las overal hoe mooi deze film er wel niet uit zou zien en daarom leek het me wel wat. Nou, daar is op zich niks van gelogen. Maar het kan helaas niet verhullen hoe stuurloos en saai deze film verder is. De sfeer is wel umheimisch, maar echt spannend wordt het nergens. De belachelijke finale helpt alles helemaal om zeep. :(

Na het zien van de film had ik dit liedje in m'n hoofd:

Bilbo
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Bilbo » 11 aug 2017 06:53

Dunkirk (2017, Christopher Nolan)

Na 4 jaar eindelijk weer eens een film in IMAX gezien. Qua geluid en beeld is dit een fantastische ervaring. Maar zodra ik de zaal verliet, zei ik tegen een vriend van me dat ik me afvroeg hoe deze film zou werken op een klein scherm, zoals je eigen PC of TV. Waar is de waarde dan? Dit is een nare film om te kijken, omdat alles zo realistisch en innemend is. Dat is echter vooral te danken aan de cinematografie, de praktische effecten (hoewel wat CGI om moderne gebouwen en hijskranen te verwijderen van de achtergrond echt geen kwaad had kunnen doen. Zijn Nolan's ouders vermoord door CGI? Beetje amateuristisch) en het geluid. Het verhaal en de personages waren echter vaak niet al te boeiend, omdat dit aspect van de film totaal niet uitgewerkt was. Het meest boeiende verhaal van allen is dat van Mark Rylance, wiens personage de enige is waar je echt het idee hebt dat er over nagedacht is.

Het is moeilijk om te becijferen; het is een goede IMAX-ervaring, maar ik verwacht dat dit een Gravity zal zijn. Een film met goede visuals, goed geluid, maar een niet boeiend verhaal waardoor het niet de potentie heeft om iets te zijn waar je echt naar blijft terugkeren.

Guardians Of The Galaxy Vol 2 (2017, James Gunn)

Ik ben totaal geen fan van Marvel. Ik vind het het niet waard om de films in de bioscoop te bezichtigen en ik ben nooit echt omvergeblazen door de films. Deze film echter? Oh boy, fantastisch. Het verhaal was boeiend, mede dankzij de personages die een genot zijn om naar te kijken. Het hart ligt op de goede plaats, met het gevolg dat ik persoonlijk een beetje begon te zweten uit mijn ogen. Naar hoor, misschien moet ik ermee naar een dokter. Algoed, ook in Ego heeft James Gunn waarschijnlijk de beste villain van het MCU gevonden. Niet alleen een boeiend personage, ook nog eens een gigantische klootzak.

Daarnaast is de muziek fantastisch gebruikt. "Come A Little Bit Closer" is een geweldige ondersteuning voor een scène, waardoor het meteen een hoogtepunt van de film wordt. De CGI is wel een groot nadeel; het is niet altijd even sterk, zeker niet wanneer een bepaald personage erbij loopt als skelet.

Verder is dit, naar mijn idee, het beste dat uit het MCU gekomen is. Het kan me niet echt schelen wat er met Captain America of Iron Man gebeurt: Guardians Of The Galaxy is het boeiendste aan dat hele universum.

Plaats reactie