Wat is de laatste film die je hebt gezien?

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
Plaats reactie
JamesBond
Regisseur
Regisseur

Re: Wat is de laatste film die je hebt gezien?

Bericht door JamesBond » 12 okt 2017 09:37

Tourist Trap (1979, David Schmoeller)

De hele film had ik het gevoel dat het een "Selections From The Texas Chain Saw Massacre" was. Heel sterk is het allemaal niet, maar het concept (een groepje tieners raakt gestrand bij een verlaten wassenbeeldenmuseum, waarna ze opgejaagd worden door de baas van het museum, die de gave heeft om zijn wassenbeelden te besturen) is best aardig en de film is op momenten ook erg effectief! Het acteerwerk is prima, met name Chuck Conners speelt heerlijk over-the-top! De film heeft een lekker akelig sfeertje en de wassenbeelden worden op een angstaanjagende manier in beeld gebracht! Net zo akelig als het sfeertje is de soundtrack van Pino Donaggio, wiens muziek perfect past bij de beelden. Tourist Trap is absoluut geen meesterwerk binnen het horrorgenre, maar ik heb me er wel erg mee vermaakt!

6/10

horizon
Filmster
Filmster

Bericht door horizon » 14 okt 2017 09:15

De kopie versus de pre-se-quel!
Life versus Alien: Covenant

En het was in beide gevallen niet hoogstaand! Het aller-origineel blijft ver buiten bereik en ook het niveau van Alien3, Aliens en de eerste AvP wordt nergens behaald.

Bij Covenant mag je Scott een heleboel aanrekenen, van dwaze blokfluit scenes tot "cringy" wisseltrucs, van het weten te presteren dan er geen enkele spannende scene in de film zat tot het reduceren van de cast tot nog meer houtjes-touwtjes-poppetjes en een falende gewichtigheid over de gehele linie. Het beste aan Covenant was het terugkerende soundtrack deuntje.

Life kopieert het Alien gebeuren dat is zo duidelijk als wat maar ook in deze film wil het nergens spannend worden. Het voordeel van deze film is dat men gewichtigheid laat varen en er wordt gericht op vlot vermaak wat soms werkt binnen de film. Het beste van deze film is Calvin die, hoewel elementen leent van andere Aliens, sterk is vormgegeven.

Uitslag
Life vs Alien Covenant
1 - 0

oT
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door oT » 16 okt 2017 10:15

Sarmasik/Ivy - 2015 - Tolga Karacelik

Misschien niet heel recent meer dat ik het heb gezien, maar een film die zeker indruk heeft gemaakt.
IMDb: "When the crew of a bankrupt cargo ship gets stuck on board for months, isolation breeds pressures that sink the men into a sea of madness and terror."
In dit cinematografisch hoogstandje heeft regisseur Karacelik o.a. verveling, isolatie, irritatie, vertrouwen/wantrouwen met gevolg tot verschuiving in hirarchie binnen een groepsdynamiek als geen ander in beeld gebracht. Zonder spoilers te geven zie je dat wanneer binnen een groep collega's bedrijfshirarchie niet meer legitiem blijkt, enkel 'alfa' of 'beta' karakter bepaalt hoe de kaarten worden verdeeld, maar sane and sanity bepalen hoe je overleeft.
Ik was met name onder de indruk van de sublieme acteerwerk van enkele hoofdrolspelers, met name in het non-verbaal acteren en mimiek.
Ook is deze film, zoals verklaard door regisseur Karacelik, een lichte sneer naar de Turkse president Erdogan en diens autoritaire vorm van landsbestuur en het isolement van het land als gevolg van zijn megalomane houding.
7,7/10

edit:
Wie trouwens geïnteresseerd is in regering/maatschappij kritische Turkse films anno 2010+ (waarom zou iemand hier op FT daar interesse in hebben? Maar je weet maar nooit!) zou ook naar Tepenin Ardi/Behind The Hill uit 2012 van Emin Alper kunnen kijken. Een film die op een subtiele manier de Turkse paranoïa over niet bestaande vijanden in beeld brengt. De film gaat over een familie die in een remote dorpje ergens in het zuiden van het land wordt belaagd door 'anderen', die hun landerf binnendringt, schapen steelt of verminkt en voor ze gezien worden weer vertrekken. Op een gegeven moment is de maat vol en gaat de familie op jacht naar deze onbekende vijand.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 16 okt 2017 10:58

Draaiden de eerste van die twee en de tweede film van die tweede niet op het Rode Tulp festival?

oT
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door oT » 16 okt 2017 11:06

@Kurz dat klopt, nu jij dat zegt heb ik het even gecheckt en ze zijn er beide gedraaid. Ik kom er zelf nooit omdat ik een ramp ben met planmatig evenementen bezoeken :D , is het wat?

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 16 okt 2017 11:42

Toen ik een paar jaar geleden in de journalistenjury zat wel. :P Ben sindsdien niet meer geweest, vorig jaar omdat ik toen nota bene in Istanbul zat in de jury van een documentairefestival aldaar. :) Ik heb wel begrepen dat vorig jaar de oorspronkelijke openingsfilm niet de openingsfilm mocht zijn en de regisseur niet mocht uitgenodigd worden, op gelasting van het Turkse ministerie van cultuur.

Wat betreft plannen, dit jaar werd het festival naar Oktober verplaatst ivm de politieke spanningen tussen Turkijë en Nederland aan het begin van de zomer, en ik heb totaal gemist dat afgelopen weekend het festival ook in Utrecht plaatsvond. :P

oT
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door oT » 16 okt 2017 22:16

Zozo, jij bent wel met leuke dingen bezig geweest Kurz.
Ik heb wel begrepen dat vorig jaar de oorspronkelijke openingsfilm niet de openingsfilm mocht zijn en de regisseur niet mocht uitgenodigd worden, op gelasting van het Turkse ministerie van cultuur.
Dit soort dingen zijn wel meer aan de hand daar en het lijkt wel meer te worden. Je bent er geweest en zal vast hebben gemerkt dat in het dagelijkse gang van leven niets aan de hand is. Maar wie zijn hoofd tegen de wind boven het maaiveld uitsteekt is er gauw het haasje. Goed, ik wil me niet al te negatief uitlaten hier over mijn vaderland, want dan val ik voor de zoveelste keer in herhaling en ik wil geen cliché zijn/worden. Immers is er niets mis met het land, maar met zijn bestuur die daar sinds 2001 zetelt. Het pijnlijke besef wat wel binnen kwam sijpelen vandaag is dat elke Turk die er dit jaar stemgerechtigd, dus 18 is geworden, zich van geen andere overheidsbestuur/leider bewust is dan meneer Erdogan himself. De man is er zelfs langer aan de macht dan zijn grootste nemesis Mustafa Kemal Ataturk ooit heeft geregeerd.
Om deze situatie draaglijk te maken voor mijzelf heb ik dit jaar in Turkije een mok gekocht met daarop de silhouet van Erdogan, en daaronder zijn volledige naam. Ik drink er elke ochtend thee uit! Misschien dat het toch ooit went.. :D
Laatst gewijzigd door oT op 16 okt 2017 22:20, 2 keer totaal gewijzigd.

oT
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door oT » 16 okt 2017 22:17

*oops
dubbelpost!

oT
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door oT » 16 okt 2017 22:30

Afbeelding
Une Vie De Chat/A Cat In Paris (2010), Jean-Loup Felicioli, Alain Gagnol

Animatie. IMDb:
In Paris, a cat who lives a secret life as a cat burglar's aide must come to the rescue of Zoe, the little girl he lives with, after she falls into a gangster's clutches.
Ik dacht iets van Vlaamse makelij, op Netflix is het in ieder geval Vlaams gesproken. Ik vond dit een fantastische animatie. Lekker laagdrempelig, doorspekt met zwarte humor en hier en daar nogal brutaal in taalgebruik, heerlijk!
7+/10

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 17 okt 2017 08:47

oT schreef:Zozo, jij bent wel met leuke dingen bezig geweest Kurz.
Ik heb wel begrepen dat vorig jaar de oorspronkelijke openingsfilm niet de openingsfilm mocht zijn en de regisseur niet mocht uitgenodigd worden, op gelasting van het Turkse ministerie van cultuur.
Dit soort dingen zijn wel meer aan de hand daar en het lijkt wel meer te worden. Je bent er geweest en zal vast hebben gemerkt dat in het dagelijkse gang van leven niets aan de hand is. Maar wie zijn hoofd tegen de wind boven het maaiveld uitsteekt is er gauw het haasje. Goed, ik wil me niet al te negatief uitlaten hier over mijn vaderland, want dan val ik voor de zoveelste keer in herhaling en ik wil geen cliché zijn/worden. Immers is er niets mis met het land, maar met zijn bestuur die daar sinds 2001 zetelt. Het pijnlijke besef wat wel binnen kwam sijpelen vandaag is dat elke Turk die er dit jaar stemgerechtigd, dus 18 is geworden, zich van geen andere overheidsbestuur/leider bewust is dan meneer Erdogan himself. De man is er zelfs langer aan de macht dan zijn grootste nemesis Mustafa Kemal Ataturk ooit heeft geregeerd.
Om deze situatie draaglijk te maken voor mijzelf heb ik dit jaar in Turkije een mok gekocht met daarop de silhouet van Erdogan, en daaronder zijn volledige naam. Ik drink er elke ochtend thee uit! Misschien dat het toch ooit went.. :D
Ja, je merkt het in het dagelijks leven niet maar toch ook wel in de filmwereld, zeker op zo'n documentaire festival in Istanbul waar links intellectueel en cultureel zich vaak verzamelt, mensen die niks met Erdogan en de regering op hebben. Er was ook toevallig toen ik daar was een herdenking aan de Taksim-demonstraties van 2013 - sfeer sloeg opeens behoorlijk om op de Istiklal.

Opvallend is daarbij dat het Turks festival in Nederland afhankelijk is van het Turkse ministerie van cultuur, maar dat het documentaire festival in Istanbul deels afhankelijk was van de Nederlandse ambassade voor geld... en met een opstandige inborst en het draaien van politieke docu's maakte het festival zichzelf het ook niet makkelijk. Dit jaar was het een tijd uitgesteld omdat men maar moeilijk aan investeerders en partners kon komen.

Aan de andere kant was Istanbul wel een prachtige stad met fijne sfeer en fijne mensen waar ik graag nog eens terugkom, hoewel de vrienden die ik daar gemaakt heb regelmatig zeggen "kom nog maar even niet, wacht tot het weer betere tijden worden hier." (sinds de mislukte coup en de reactie van de regering daarop in ieder geval)

oT
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door oT » 18 okt 2017 15:35

Colonel_Kurz schreef:Aan de andere kant was Istanbul wel een prachtige stad met fijne sfeer en fijne mensen waar ik graag nog eens terugkom, hoewel de vrienden die ik daar gemaakt heb regelmatig zeggen "kom nog maar even niet, wacht tot het weer betere tijden worden hier." (sinds de mislukte coup en de reactie van de regering daarop in ieder geval)
Ook bizar dat "de Nederlandse schoonzoon van Turkije" Joost Lagendijk niet naar huis kan, aangezien hij in Turkije woont, maar het land niet meer in mag. Ik weet niet of dat verbod inmiddels is opgeheven, maar het blijft vreemd.

oT
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door oT » 18 okt 2017 15:53

Baby Driver (2017)
Met grote verwachtingen begonnen aan deze film. De rode Subaru intro was een behoorlijke tease waar ik filmgeil van werd, maar na die zes minuten was het all downhill in mijn beleving. Personages die heel inconsequent en onlogisch handelen. Jamie Foxx die voor mij voor de zoveelste keer bevestigt dat hij geen kaas heeft gegeten van acteren, een passieloze Kevin Spacey, een slappe verhaallijn die naar mijn beleving rommelig in elkaar is geknutseld en vrijwel weinig is nagedacht over een pakkend einde. Het enige lichtpunt in deze film was voor mij Queen - Brighton Rock, dat nummer kende ik nog niet. Het is zogenaamd een comedy, maar ik heb geen moment moeten lachen tijdens deze film, een behoorlijke deceptie. Verwacht dus niet een Luc Besson/Taxi actie/comedy bij deze film.
5,4/10

horizon
Filmster
Filmster

Bericht door horizon » 28 okt 2017 08:19

Wheelman
Best wel oké film binnen het genre. En voor een speelfilm debuut van de regisseur al helemaal goed gedaan.

Het vanuit de auto filmen had nog wat verder doorgevoerd kunnen worden, de auto wisseling is daarvan een positief beeld dat dat wel zou hebben gekund.

Grillo weet de film te dragen vanuit zijn rol en dat de rest weinig aandacht krijgt past binnen het concept. Veel meer verhaal had de film ook niet goed gedaan.

The Babysitter
Pretentieloze erg leuke horror-light komedie.

Regisseur voegt weinig overbodige ballast toe aan het verhaal zodat het lekker vlot verloopt allemaal.
De hele cast heeft er plezier in een dat is te merken. Vooral de hoofdrolspelers Judah Lewis en Samara Weaving hebben een erg leuke wisselwerking.

Leuk!

Tarantoga
Hoofdrol
Hoofdrol

Bericht door Tarantoga » 29 okt 2017 20:09

oT schreef:Afbeelding
Une Vie De Chat/A Cat In Paris (2010), Jean-Loup Felicioli, Alain Gagnol

Animatie. IMDb:
In Paris, a cat who lives a secret life as a cat burglar's aide must come to the rescue of Zoe, the little girl he lives with, after she falls into a gangster's clutches.
Ik dacht iets van Vlaamse makelij, op Netflix is het in ieder geval Vlaams gesproken. Ik vond dit een fantastische animatie. Lekker laagdrempelig, doorspekt met zwarte humor en hier en daar nogal brutaal in taalgebruik, heerlijk!
7+/10
Dat is inderdaad een leuke film. Had mijn twijfels toen ik er aan begon, maar bleek heel erg mee tevallen.

Chimichanga
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Chimichanga » 05 nov 2017 10:46

The Killing of a Sacred Deer

Toen de credits rolden reageerde het bioscooppubliek met een ongemakkelijke stilte. Sommigen begonnen dan maar ongemakkelijk te lachen, niet goed weten wat te denken of te doen...

Heel begrijpelijk ook want dit is echt een "fucked up" film. Wie al eerdere producties van regisseur Yorgos Lanthimos zag weet waar je je aan kan verwachten. Klinische, doch interessante dialogen, afstandelijke acteerprestaties en een kille sfeer. Maar waar zijn vorige films zich nog afspeelden in een parallelle realiteit, speelt "Sacred Deer" zich af in onze, "normale" wereld. Of zo lijkt het toch. Ondanks dat het décor en de figuren die er in rondlopen zo herkenbaar zijn, is hun manier van handelen en redeneren dat zeker niet. Alsof je naar aliens kijkt in de plaats van naar echte mensen.

Om maar kort te zeggen: 1 van mijn favoriete films van het jaar. :wink:

Plaats reactie