Wat is de laatste film die je hebt gezien?

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
Plaats reactie
JamesBond
Regisseur
Regisseur

Re: Wat is de laatste film die je hebt gezien?

Bericht door JamesBond » 04 mei 2018 19:19

EDIT
Laatst gewijzigd door JamesBond op 04 mei 2018 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 04 mei 2018 19:20

Avengers: (MacGuff)infinity War (2018, Joe & Anthony Russo)

Na 10 jaar, achttien films, 2 Hulks en 2 Thor-kapsels zijn we aanbeland bij het semilaatste hoofdstuk van het Marvel Cinematic Universe zoals wij dat nu kennen. Avengers: Infinity War is zonder twijfel één van de grootste, meest opgehypte en meest ambitieuze films in de geschiedenis. Niet alleen moeten alle films tot nu toe op een mooie manier met elkaar verbonden worden, ongeveer 60 personages moeten in een samenhangend geheel verwerkt worden en de MacGuffinfinity stones moeten op een bepaalde manier gede-MacGuffined worden. In de handen van competente regisseur(s) had Marvel het allicht kunnen klaren. Helaas koos Marvel voor de Russo broers, die deze film, net als hun beide Captain America-films, weer goed hebben vernaggeld...

In Avengers: Infinity War zijn de Avengers nog steeds opgebroken. Tony Stark is verloofd met Pepper Potts, Vision en Scarlett Witch zijn saampjes in Schotland, Thor is ergens in de ruimte, Captain America heeft een coole baard en Hawkeye en Ant-Man zijn letterlijk nergens te bekennen. Ondertussen is daar Thanos (AKA Hitler Smurf) die al ruim 6 jaar bezig is om de MacGuffinfinity stones te vinden om die in zijn MacGuffinfinity gauntlet te stoppen zodat hij het halve universum kan uitmoorden. En uiteraard is het aan de Avengers om hem tegen te houden. Daarbij krijgen ze hulp van de Guardians Of The Galaxy, Doctor Strange en Spider-Man. Een drukke boel, dus.

Een veel te drukke boel, eigenlijk. Zoals eerder vermeld zitten er in Infinity War zo'n 60 personages, die allemaal aan hun screentime moeten komen. Wanneer je dan maar 2,5 uur de tijd hebt om dat voor elkaar te krijgen, dan is de kans groot dat het mis gaat... en bij deze film gaat het gigantisch mis. Infinity War kent veel problemen, waarvan een gebrek aan focus één van de grootste is. Het kijken van deze film was net alsof je tijdens het televisie kijken tussen drie films zit te zappen die alledrie niet interessant genoeg zijn om helemaal te kijken. In Infinity War worden onze helden namelijk opgedeeld in drie facties (+ Hitler Smurf), waardoor de film constant van de ene naar de andere verhaallijn springt. Het is te vergelijken met The Lord Of The Rings, al vertelden die films wél een (goed) verhaal. Het woord "goed" staat bewust tussen haakjes, want eigenlijk heeft Infinity War niet echt een verhaal. Het heeft meer een plotbeschrijving van vijf zinnen waar iemand een paar leuke grappen onder heeft gekrabbeld, en vervolgens heeft iemand daar een film van weten te toveren.

Een verhaal heeft de film allicht niet, maar wat Infinity War wél heeft, is een groot budget. En een groot budget betekent mooie visuele effecten en grootse actiescènes. Maar hoe mooi en groots deze actiescènes ook zijn, het is allemaal behoorlijk leeg. Geen enkel moment bij het aanschouwen van de actiescènes (of welke scène dan ook) dacht ik: "Als dat maar goed gaat," of "Ow, Hitler Smurf slaat Iron Man met een maan, als hij dat maar overleeft." Op geen enkel moment had ik het gevoel dat er ook maar iets op het spel stond. Het is een en al spektakel, maar het is volledig verstoken van enige emotie. Richting het einde wordt er nog een verwoede poging gedaan om aan wat er op het scherm gebeurt enig emotioneel gewicht te hangen, maar op dat moment deed het er voor mij al niet meer toe. En afgezien van de frustratie die ik voelde na afloop van de film, was dat het enige wat ik dacht: "niks wat er in deze film is gebeurd doet ertoe."

Avengers: Infinity War was een monumentale onderneming en de Russo broers moeten zeker credit krijgen voor het feit dat ze het geprobeerd hebben. Maar dat neemt niet weg dat deze semi-finale een vrijwel complete mislukking was. Thanos was een sterke villain, het acteerwerk was prima, er waren een aantal grappen waar ik hard om moest lachen en de scènes met de Guardians Of The Galaxy vond ik ook erg te genieten. Helaas vallen deze enkele pluspuntjes in het niet bij alles wat er aan Infinity War mankeert. De film is net een scheetkussen die langzaam leegloopt, maar voordat hij helemaal leeg is hoor je nog een laatste "pffrrtt". Als de film die de grootste blockbuster uit de geschiedenis had moeten zijn kan worden vergeleken met een scheetkussen, dan hebben ze het volgens mij goed verziekt.

4/10

Bilbo
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Bilbo » 05 mei 2018 23:53

Heb bovengenoemde film net voor de tweede keer mogen aanschouwen en hoewel mijn mening verre van zo negatief is als onze waarde betogende spion, beginnen er wel wat krasjes op het fijn gepolijste servies te verschijnen. De eerste keer heb ik met volle teugen genoten van deze mengelmoes van computergeweld en overdreven blockbusterdramatiek. De tweede keer heb ik nog steeds genoten: de film duurt totaal niet lang, met name omdat er wel constant wat gebeurt om de vlugge vaart in het verhaal (of: verhalen) te houden en ik ben ook niet bestand tegen de publieksbevrediging waar Marvel zo goed in is geworden.

Ik ben het er niet zozeer mee eens dat niet alle verhaallijnen niet interessant waren, want dat probleem heb ik slechts met één vrij nietszeggende lijn. Captain America en zijn team voegen helaas weinig toe aan dit overvolle buffet van explosies en one-liners.

Wat ook opvalt is dat het script briljant is in hoe voorzichtig het is om geen verwarring bij de zoete kijkertjes op te doen leven. Geen idee wat Thor de laatste paar jaar gedaan heeft? Hier is een samenvatting in twee zinnen, nu verder met de rest van het verhaal. Niet voldoende voor zij die de rest van het absurd uitbundige Marveloeuvre niet gezien hebben en lichtelijk denigrerend tegenover zij die trouw alle films gezien hebben.

Het is ook wel een beetje jammer hoe overduidelijk het is dat alle potentieel gewaagde beslissingen binnen het script waarschijnlijk in de volgende jaarlijkse Avengersbijeenkomst weer teniet gedaan zullen worden
Spoiler
Dikke tip: geen vervolgen aankondigen voor personages die je in je grote event af wil slachten
.

Ik sta erachter dat het een lekkere popcornfilm is, maar niet zonder haar schoonheidsvlekjes. Soms zeer opvallend, soms komen ze pas binnen wanneer je de zaal uitloopt. Het is een mijlpaal puur vanwege de grandeur van dit spektakelstuk, maar het is en blijft een slim gecalculeerde publieksvriend. Mij is gevraagd om met nog een ander clubje deze film te kijken, maar ik denk dat ik The Death Of Stalin maar eens induik. Ik heb nu wel een lichte burn-out wat Marvel (of superheldenfilms in het algemeen) betreft :}

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 06 mei 2018 17:20

Bilbo schreef:Ik ben het er niet zozeer mee eens dat niet alle verhaallijnen niet interessant waren, want dat probleem heb ik slechts met één vrij nietszeggende lijn. Captain America en zijn team voegen helaas weinig toe aan dit overvolle buffet van explosies en one-liners.
Absoluut mee eens! Cap is de enige held in dit universum die ik nog een beetje interessant vind, maar hij en zijn team hadden inderdaad vrijwel niks te doen. Volgens mij had Groot nog meer dialoog dan Cap...
Wat ook opvalt is dat het script briljant is in hoe voorzichtig het is om geen verwarring bij de zoete kijkertjes op te doen leven. Geen idee wat Thor de laatste paar jaar gedaan heeft? Hier is een samenvatting in twee zinnen, nu verder met de rest van het verhaal. Niet voldoende voor zij die de rest van het absurd uitbundige Marveloeuvre niet gezien hebben en lichtelijk denigrerend tegenover zij die trouw alle films gezien hebben.
Je kan het briljant noemen, maar ik noem het overbodige expositie. Zoals je zelf ook al zegt: vrijwel elke dialoog in de film voelde aan als een poging om iedereen die de andere films niet gezien heeft niet in verwarring te brengen, maar ik werd er op een gegeven moment wel heel erg moe van. Met name die hele expositie aan het begin met Stark, Strange en Banner, waar ze nog eens even haarfijn gingen uitleggen wie Thanos is en wat de infinity stones zijn, alsof anders het publiek het niet meer snapt... Een beetje expositie is vaak wel nodig, maar bij deze film werd ik er heel snel heel erg moe van.
Het is ook wel een beetje jammer hoe overduidelijk het is dat alle potentieel gewaagde beslissingen binnen het script waarschijnlijk in de volgende jaarlijkse Avengersbijeenkomst weer teniet gedaan zullen worden.
Precies! Dat is ook mijn grootste kritiekpunt betreffende het emotionele gewicht wat deze film mist. Iedereen roept dat er nog nooit zoveel op het spel heeft gestaan, maar uiteindelijk staat er weer helemaal niks op het spel... Net als dat Captain America: Civil War zogenaamd het keerpunt in het MCU zou zijn, maar uiteindelijk hebben de gebeurtenissen in die film ook geen zware consequenties gehad, want Rhodey, Vision en Black Widow werken weer fijn saampjes met Cap, zonder dat hier ook maar enige aandacht aan wordt besteedt. (hier had ik een beetje expositie wel op prijs gesteld)
(...) maar ik denk dat ik The Death Of Stalin maar eens induik. Ik heb nu wel een lichte burn-out wat Marvel (of superheldenfilms in het algemeen) betreft :}
Ik denk dat je daar heel goed aan doet! En ik heb ook een lichte Marvel burn-out overgehouden aan deze film... Ik hoop dat Ant-Man And The Wasp en Captain Marvel een beetje goed blijken, maar er is geen cel in mijn lichaam die ook maar een heel klein beetje uitkijkt naar (MacGuff)infinity Crap: Part I Don't Even Care Anymore...

Chimichanga
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Chimichanga » 06 mei 2018 19:26

Infinity War eindelijk gezien en het was... vermoeiend.
Het was zeker geen slechte film, sommige scènes waren leuk maar in zijn geheel deed het mij niks, spijtig genoeg. Het eerste woord dat in me opkwam na de film was "saai". Achteraf gezien klopt dat niet helemaal, er gebeurt immers meer dan genoeg, maar toch verveelde ik me daadwerkelijk. Ik weet nog niet wat het precies is, maar ik ga hem alvast geen tweede keer in de cinema zien. :D

The Death of Stalin is trouwens een hilarische film, ik geef het maar even mee.

horizon
Filmster
Filmster

Bericht door horizon » 06 mei 2018 19:54

Gezien de thanos situatie vind ik het niet meer dan logisch dat oud zeer aan de kant wordt gezet.

IW is voor mij de eerste mcu die hoger dan een 8 scoort.

Bilbo
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Bilbo » 06 mei 2018 19:59

JamesBond schreef:
Je kan het briljant noemen, maar ik noem het overbodige expositie. Zoals je zelf ook al zegt: vrijwel elke dialoog in de film voelde aan als een poging om iedereen die de andere films niet gezien heeft niet in verwarring te brengen, maar ik werd er op een gegeven moment wel heel erg moe van. Met name die hele expositie aan het begin met Stark, Strange en Banner, waar ze nog eens even haarfijn gingen uitleggen wie Thanos is en wat de infinity stones zijn, alsof anders het publiek het niet meer snapt... Een beetje expositie is vaak wel nodig, maar bij deze film werd ik er heel snel heel erg moe van.
"Briljant" heeft in dit geval een negatieve lading. Briljant in hoe overdreven efficiënt en onbewust denigrerend het was. Ik kan het hele uitleggen van de Infinity Stones en Thanos nog wel begrijpen, dat is nu eenmaal de felle zon waar alles om draait in dit verhaal. Echter, om nou weer eventjes een samenvatting van iedere Marvelfilm in drie zinnen en niet meer te krijgen, bijna alsof het een uitdaging is welke film je het kortst kan samenvatten, wilde nog wel eens irritant worden. Ik ging gisteren voor mijn tweede duik in dit drukke zwembad met iemand die niet meer dan zes Marvelfilms had gezien en zelfs hij vroeg zo nu en dan wat er in vredesnaam met Thor's hamer gebeurd was, of waarom de Avengers opeens uit elkaar zijn. Het loste dus eigenlijk geen reet op om alles nog eventjes snel samen te vatten.

Thiver
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Thiver » 06 mei 2018 20:08

JamesBond schreef:Thanos (AKA Hitler Smurf)
De afkorting 'a.k.a' staat voor 'also known as', oftewel: 'tevens bekend als'. Het kan zijn dat ik wat gemist heb, maar voor zover ik weet noemt niemand Thanos zo. Hij staat dus niet onder die naam bekend. Sowieso een misplaatste bijnaam: Adolf Hitler wilde een specifiek volk uitroeien, terwijl Thanos juist volkomen willekeurig de gehele bevolking wil uitdunnen. Als je het echt nodig vindt je van kinderachtige bijnamen te bedienen, gebruik dan tenminste iets toepasselijks als 'Genocidesmurf'.
Bilbo schreef:...de film duurt totaal niet lang...
Ehm... tweeënhalf uur is volgens mij toch best lang, hoor. Het kan een gerechtvaardigde lengte zijn of misschien dat de film zodanig vermaakte dat je de lengte nauwelijks merkte (ik denk al een poosje dat het tijd wordt om na 'gevoelstemperatuur' de term 'gevoelslengte' te introduceren), maar dat neemt niet weg dat de film bovengemiddeld lang duurt.
Laatst gewijzigd door Thiver op 06 mei 2018 20:19, 2 keer totaal gewijzigd.

Bilbo
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Bilbo » 06 mei 2018 20:39

Je zal verrast zijn met hoe kort de film duurt wanneer je je oogjes sluit bij de niet zo interessante stukken :wink:

horizon
Filmster
Filmster

Bericht door horizon » 06 mei 2018 20:41

Die tweeënhalf uur waren zo voorbij. Had best nog uurtje bij gemogen.

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Re:

Bericht door JamesBond » 06 mei 2018 22:11

Bilbo schreef:"Briljant" heeft in dit geval een negatieve lading.
Je m'excuse! Dat haalde ik er niet zo 1-2-3 uit :oops:
horizon schreef:Gezien de thanos situatie vind ik het niet meer dan logisch dat oud zeer aan de kant wordt gezet.
Het is niet zozeer het feit dat oud zeer aan de kant wordt gezet wat mij irriteert, dat kan ik nog wel begrijpen. Wat mij irriteert is het feit dat wat het keerpunt in het MCU had moeten zijn op deze manier eigenlijk vrijwel geen consequenties met zich meebrengt. Wat ik liever had gezien is dat ze eerst een grote portie van de film had besteed aan het opnieuw bijeenbrengen van de Avengers, of iets dergelijks, maar in elk geval dat de gebeurtenissen uit Civil War een wat meer blijvende impact hadden gehad.
Thiver schreef:De afkorting 'a.k.a' staat voor 'also known as', oftewel: 'tevens bekend als'.
Engels docent zijnde weet ik wat AKA betekent, Thiver ;) Maar aangezien de afkorting gebruikt wordt voor bijnamen (en ik heb Thanos immers zelf die bijnaam gegeven), is het gebruik van de afkorting in deze context niet zozeer verkeerd, volgens mij. Maar ik geef je gelijk dat de bijnaam lichtelijk misplaatst is.
(...) gebruik dan tenminste iets toepasselijks als 'Genocidesmurf'.
Damn, die is inderdaad wel beter...

Thiver
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Thiver » 06 mei 2018 22:54

JamesBond schreef:Maar aangezien de afkorting gebruikt wordt voor bijnamen (en ik heb Thanos immers zelf die bijnaam gegeven), is het gebruik van de afkorting in deze context niet zozeer verkeerd, volgens mij.
Ehm, nee... zo werkt het niet. Je kunt niet iemand van een bijnaam voorzien en dan zeggen dat de persoon in kwestie daaronder bekendstaat. Daarvoor zal die bijnaam toch eerst door anderen moeten worden gebruikt.

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 07 mei 2018 07:43

AKA op een informele / ad-hoc manier gebruiken zoals ik hier gedaan heb, is volgens de standaard van een academische scriptie allicht niet correct, maar dat is het gelukkig niet. Het gaat hier om een grapje in een amateur-recensie, dus ik snap oprecht niet waarom je dit zo opblaast.

Straka
Regisseur
Regisseur

Bericht door Straka » 07 mei 2018 10:43

Het komt op mij wel over dat de Marvel-moeheid al voor het zien van de film had toegslagen, misschien beter om er dan niet heen te gaan. Tja, de MacGuffin is toch geen verrassing, die speelt al bij de introductie van de Infinity-stones en Thanos. Je weet nu toch wel wat er te verwachten is bij een Avengers-film en dat levert het ook gewoon. Ik ben het wel met Thiver eens dat de bijnaam voor Thanos in de recensie ook misplaatst is, ook de vergelijking met een smurf zie ik niet.

De film zelf vind ik geen dieptepunt in het MCU, die eer blijft toch voor Thor. Een wow-factor ontbrak ook zeker. Het blijft bij typisch "middle of the road"-marvel, een strakgeregisseerde blockbuster, op zich al geen gemakkelijke opgave om te volbrengen bij zo veel personages en verhaallijnen. De "gevoelslengte" was zeker niet te lang. Het is nu afwachten of het vervolg dit deel versterkt of gaat afbreken.

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 07 mei 2018 11:00

Straka schreef:Het komt op mij wel over dat de Marvel-moeheid al voor het zien van de film had toegslagen, misschien beter om er dan niet heen te gaan.
Marvel was voor mij juist op een winning streak afgelopen jaar, met Guardians Of The Galaxy Vol. 2, Spider-Man: Homecoming en Thor: Ragnarok. Ik verwachtte geen topfilm toen ik de bioscoop inging, maar ik ging niet naar binnen met de verwachting dat ik de film zo slecht ging vinden als ik deed. Ik bekijk vrijwel elke Marvel-film in de bioscoop in de hoop dat ik er nog een beetje plezier uit kan halen, maar bij deze film is dat gewoonweg niet gelukt.
Straka schreef:Je weet nu toch wel wat er te verwachten is bij een Avengers-film en dat levert het ook gewoon.
In mijn optiek is "je weet wat je kan verwachten bij een Avengers-film" geen excuus voor een slechte film. Tuurlijk wist ik wat kon verwachten, maar dat houdt voor mij niet in dat ik de leegheid van de film voor lief neem en het geheel enkel ga beoordelen op de visuele effecten en de actiescènes. Ik kan blockbustergeweld echt wel waarderen, maar een film heeft ook wel iets van een emotionele kern nodig, en je moet op z'n minst iets geven om de personages (dit is ook waarom ik GOTG Vol. 2 en Homecoming zo goed vond!), maar bij Infinity War gaf ik helemaal niks om de personages.
Straka schreef:Ik ben het wel met Thiver eens dat de bijnaam voor Thanos in de recensie ook misplaatst is
Gelukkig hoeven we het daar niet met elkaar over eens te zijn :)

Plaats reactie