Wat is de laatste film die je hebt gezien?

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
Plaats reactie
horizon
Filmster
Filmster

Re: Wat is de laatste film die je hebt gezien?

Bericht door horizon » 11 aug 2016 22:09

Ben eigenlijk van nog geen enkele Marvel Universum film helemaal ondersteboven. Het dichtste in de buurt kwamen Guardians of the Galaxy (maar die zat bij mij in de 1:1 tegen Jupiter Ascending en verloor die), The Winter Soldier welke inderdaad een betere Marvel is maar gebukt gaat onder adem van de Avengers binnen het universum. Iron Man had z'n momenten maar ook daar was niet wauwiekiediewauwwauw...
Marvel films krijgen het voor elkaar om de villains heel erg mat en suf neer te zetten. Zelfs iemand als Loki ging daaraan onderdoor in the Avengers. Daarom is the Winter Soldier ook beter dan de meesten, daar zit het op dat gebied beter in elkaar. Dat is direct ook een voordeel van de allereerste X-Men film bijvoorbeeld: Magneto. Dat was gewoon goed. Net zoals Doc Ock in Spider-man 2.

Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Bericht door Ed Crane » 11 aug 2016 22:20

Mja, Spider-Man 2 heeft best een aardige Silver Age pulp-vibe en is de beste Spider-Man-film, maar ik vind eigenlijk dat alle Spider-Man-films vooral opvallen door nietszeggendheid; vooral in zichzelf gekeerde soap.

Chimichanga
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Chimichanga » 11 aug 2016 22:27

horizon schreef:Ben eigenlijk van nog geen enkele Marvel Universum film helemaal ondersteboven. Het dichtste in de buurt kwamen Guardians of the Galaxy (maar die zat bij mij in de 1:1 tegen Jupiter Ascending en verloor die), The Winter Soldier welke inderdaad een betere Marvel is maar gebukt gaat onder adem van de Avengers binnen het universum. Iron Man had z'n momenten maar ook daar was niet wauwiekiediewauwwauw...
Marvel films krijgen het voor elkaar om de villains heel erg mat en suf neer te zetten. Zelfs iemand als Loki ging daaraan onderdoor in the Avengers. Daarom is the Winter Soldier ook beter dan de meesten, daar zit het op dat gebied beter in elkaar. Dat is direct ook een voordeel van de allereerste X-Men film bijvoorbeeld: Magneto. Dat was gewoon goed. Net zoals Doc Ock in Spider-man 2.
Mijn favoriete MCU film is en blijft toch The Avengers, maar daarin is Loki inderdaad vrij suf, ook al past het binnen zijn personage. Loki is verwaand geworden na (het verschrikkelijke) Thor en maakt grotere plannen dan hij aankan. Eigenlijk moet je enkel maar naar hem kijken en je vraagt je af waarom de Avengers er zo lang over doen om hem uit te schakelen...

Chimichanga
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Chimichanga » 11 aug 2016 22:35

Ed Crane schreef:Mja, Spider-Man 2 heeft best een aardige Silver Age pulp-vibe en is de beste Spider-Man-film, maar ik vind eigenlijk dat alle Spider-Man-films vooral opvallen door nietszeggendheid; vooral in zichzelf gekeerde soap.
Ik ben eigenlijk ook niet echt zo'n fan van Sam Raimi zijn Spiderman-films... :o

Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Bericht door Ed Crane » 11 aug 2016 22:36

Chimichanga schreef:Mijn favoriete MCU film is en blijft toch The Avengers, maar daarin is Loki inderdaad vrij suf, ook al past het binnen zijn personage. Loki is verwaand geworden na (het verschrikkelijke) Thor en maakt grotere plannen dan hij aankan. Eigenlijk moet je enkel maar naar hem kijken en je vraagt je af waarom de Avengers er zo lang over doen om hem uit te schakelen...
Of waarom ze Loki uitleveren terug naar Walhalla of hoe dat daar ook alweer heet, in plaats van dat de VS hem ter dood veroordeelt. Die hele gebeurtenis was natuurlijk een stand-in voor 9/11, het is zoiets als dat een aanslagpleger van 9/11 het zou hebben overleefd en dat de VS die dan oppakt... en dan uitlevert aan Saoedie Arabië en dat 'ie daar slechts een celstraf krijgt...

Chimichanga
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Chimichanga » 11 aug 2016 22:39

Ed Crane schreef:
Chimichanga schreef:Mijn favoriete MCU film is en blijft toch The Avengers, maar daarin is Loki inderdaad vrij suf, ook al past het binnen zijn personage. Loki is verwaand geworden na (het verschrikkelijke) Thor en maakt grotere plannen dan hij aankan. Eigenlijk moet je enkel maar naar hem kijken en je vraagt je af waarom de Avengers er zo lang over doen om hem uit te schakelen...
Of waarom ze Loki uitleveren terug naar Walhalla of hoe dat daar ook alweer heet, in plaats van dat de VS hem ter dood veroordeelt. Die hele gebeurtenis was natuurlijk een stand-in voor 9/11, het is zoiets als dat een aanslagpleger van 9/11 het zou hebben overleefd en dat de VS die dan oppakt... en dan uitlevert aan Saoedie Arabië en dat 'ie daar slechts een celstraf krijgt...
Neem aan dat Thor wel zijn politieke vriendjes zal hebben aangesproken... :D

horizon
Filmster
Filmster

Bericht door horizon » 11 aug 2016 22:39

Chimichanga schreef:
Ed Crane schreef:Mja, Spider-Man 2 heeft best een aardige Silver Age pulp-vibe en is de beste Spider-Man-film, maar ik vind eigenlijk dat alle Spider-Man-films vooral opvallen door nietszeggendheid; vooral in zichzelf gekeerde soap.
Ik ben eigenlijk ook niet echt zo'n fan van Sam Raimi zijn Spiderman-films... :o
De derde niet maar de eerste twee zijn leuk. :+

En Avengers vond ik juist weer tegenvaller. Vooral het eindgevecht. Dark of the Moon kopietje en dan wint Bay het toch echt.

Chimichanga
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Chimichanga » 11 aug 2016 22:48

horizon schreef:
Chimichanga schreef:
De derde niet maar de eerste twee zijn leuk. :+

En Avengers vond ik juist weer tegenvaller. Vooral het eindgevecht. Dark of the Moon kopietje en dan wint Bay het toch echt.
Derde Spider-Man film niet gezien maar mijn algemene mening over de eerste 2:
- Tobey Maguire speelt onovertuigend en weet ook niet de speelsheid van het personage weer te geven
- Daarbij heeft hij ook geen enkele chemie met Kirsten Dunst
- Veel te cheesy...

Daarmee bedoel ik niet dat het slechte films zijn, zal ze gewoon niet snel uit mezelf herbekijken. :)

En ja, het eindgevecht is niet echt het indrukwekkendste gedeelte van de film, Whedon's Avengers-films zijn zowat de enige blockbusters waarbij je eerder gaat voor de dialogen tussen de personages dan voor de actie. :D

Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Bericht door Ed Crane » 11 aug 2016 22:56

Bij de eerste vond ik dat Whedon de dialogen aardig had gedaan, liep gewoon lekker en daar was hij altijd al goed in, maar bij Age Of Ultron viel het me juist erg tegen. Zoals eigenlijk alles van Age Of Ultron me tegen viel, wat een aangeklooi. De dialogen van AoU vond ik juist eerder alsof iemand een slap aftreksel van Whedon had gemaakt, maar het was hem zelf :-?

horizon
Filmster
Filmster

Bericht door horizon » 12 aug 2016 07:54

Age of Ultron was gewoon een enorme tegenvaller. Niets werkte goed in die film.

Herkijk:
Ex Machina
Wat blijft dit een geweldige film. Acteerwerk (van alle drie), camerawerk, soundtrack, regie, aankleding, setting allemaal van heel hoog niveau. Een van de beste films van 2015. En nog meer jaartallen. Ex Machina staat nu, na de herkijk zeker, mooi ergens in mijn Top 20 allertijden.

Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Bericht door Ed Crane » 12 aug 2016 12:56

Batman v Superman: Dawn Of Justice - Ultimate Edition

Zoals sommigen van u misschien weten - ik meen dat ik het wel eens een keer heb laten vallen ;) - is Man Of Steel één van m'n favoriete superheldenfilms. Naar het vervolg keek ik dan ook erg uit, ik had hoge verwachtingen.

Structuur en pacing zijn erg belangrijk voor mij bij een film. Ja, het was na de trailers duidelijk dat er voor BvS best flinke ambities waren en er nogal wat in één film zou worden gestopt. Maar dat was al helemaal het geval bij Watchmen en daar heeft Snyder toch een dijk van een superheldenfilm mee afgeleverd, al was dat uiteraard naar de blauwdruk van Alan Moore en Dave Gibbons. Nou verwachtte ik van BvS geen tweede Watchmen (al verwachtte ik wel thematische raakvlakken/ een 'modern age' superhelden epic), maar wie weet had Snyder toch het één en ander opgestoken van z'n twee leermeesters over hoe dat aan te pakken. Nou, ik kwam behoorlijk teleurgesteld de bioscoop uit. Er zaten wel aardige ideeën en coole beelden in, maar wat was de film een rommeltje zeg, ongelooflijk. Tweeënhalf uur zelfsabotage, die film.

Zoals ik in m'n oorspronkelijke bespreking zei, de film leed aan diezelfde vervelende kwaal van blockbusters als Revenge Of The Fallen, Age Of Ultron en The Dark Knight Rises: geen goed gezelschap... Oftewel: de film schiet non-stop heen en weer, niks wordt goed uitgewerkt of krijgt ruimte om te ademen want men moet vlug weer door, één onevenwichtige, ongefocuste, volgepropte, incoherente chaos, meerdere films in één. Dat was ik ook helemaal niet van Snyder gewend. Dat hij naar het Bay-pad was afgegeleden waar Whedon en Nolan al naar waren gezonken maakte me diep verdrietig, ik kwam met tranen de zaal uit. Goed, dat niet, maar het zou kúnnen zijn gebeurd. ;)

Dat al bekend was dat dit niet de oorspronkelijke cut was en dat Snyders director's cut later op BluRay zou uitkomen, gaf me nog enige hoop voor de toekomst. Nou, ik heb me er aan gewaagd, maar er moest wel een klein wonder geschieden wilde ineens m'n grote problemen met de film spontaan zijn opgelost; dat alles wat is 'toegevoegd' de film miraculeus van een chaotische rommel naar een coherent, goed uitgewerkt en goed lopend organisch geheel zou maken... Het resultaat... ik moet zeggen, voor mij is het echt een verschil van dag en nacht, er is inderdaad een klein filmwondertje geschied imo, of eigenlijk is wat oorspronkelijk een prima superheldenfilm was, voor de bios aan gort geknipt.

Ineens schiet de film niet permanent heen en weer, maar bouwt juist eerst een uur en drie kwartier rustig, goed en solide op, laat alles ademen, verbindt de dingen, komt met benodigde details, sfeer, focus, evenwicht (Kents lijn is ook veel beter uitgewerkt) en zowaar een coherent geheel; heel aangenaam, prima pacing, geeft mij als kijker ook de tijd en rust om te reflecteren op de thema's, symboliek etc. En dan als alles staat volgt een lekkere derde akte, die nu veel beter werkt en logisch voortvloeit uit wat er voor is opgebouwd. Wanneer tenslotte de drie helden samenkomen om Doomsday aan te pakken, is dat toch echt wel een fijne climax hoor :+

De Ultimate Edition is alles bij elkaar een lekkere, drie uur durende epic. :T Het is een beetje de Empire Strikes Back van (het prille) DC universum, althans van de Superman-lijn: het volgt het eerste deel op, maar bouwt deze ook verder uit (de wereld eromheen, nieuwe personages) en er wordt geëindigd met een down-beat einde dat een passende climax is voor al het voorgaande ipv slechts een flauwe cliffhanger. De begrafenissequentie aan het einde in deze versie werkt namelijk ook veel beter en is mooier verbeeld.

Het grote verschil tussen de theatrical cut en de Ultimate Edition moet vooral erg naar zijn voor scenarist Terrio. Zo win je een oscar enzo schrijf je het scenario voor een film waarvan het slechtste van de theatrical cut dát is wat we onder scenario zouden scharen. De elementen en belangrijkste wendingen die erin moesten zitten kwamen ongetwijfeld niet van Terrio - zijn opdracht was denk ik eerder van het door Snyder, Goyer en allicht Affleck aangedragene een goed, coherent geheel te schrijven. Maar door de theatrical cut lijkt hij incompetent als schrijver, bij de Ultimate Edition vind ik het dus juist prijzenswaardig hoe hij dit alles tot een geheel maakt.

Man Of Steel vind ik beter, maar Batman v Superman - Ultimate Edition geef ik toch wel een:
8,5/10

Silenzio
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Silenzio » 12 aug 2016 14:02

Ik heb nog altijd niet naar de Ultimate Edition kunnen kijken, maar Ed Crane's recensie geeft me hoop. Andere recensenten waren wel niet zo overtuigd van de verbeteringen aangebracht door de UE.

Ed, had jij Suicide Squad al gezien (ik vond niet meteen een reactie van jou over deze film terug)?

McMurphy
Regisseur
Regisseur

Bericht door McMurphy » 12 aug 2016 14:34

Ook ik zal BvS binnenkort een nieuwe kans geven in de vorm van de Extended versie, al heb ik erg veel moeite om me er toe te zetten. Ed's reactie zou me positief moeten stemmen, maar aangezien hij ook lyrisch is over MoS heb ik mijn bedenkingen :wink: .

horizon
Filmster
Filmster

Bericht door horizon » 12 aug 2016 15:07

Van Batman v Superman heb ik alleen de extended versie gezien. Dus vergelijken met de bioscoop versie kan ik niet. Wel vind ik Batman v Superman beter dan Deadpool & Cpt America Civil War als we het over 2016 superhelden films hebben.
Batman v Superman is ook beter dan Man of Steel.

Er is 1 punt waar Batman v Superman hopeloos faalt.

Silenzio
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Silenzio » 12 aug 2016 15:47

horizon schreef:Er is 1 punt waar Batman v Superman hopeloos faalt.
Het Martha moment?

Plaats reactie