Wat is de laatste film die je hebt gezien?

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
Plaats reactie
Chimichanga
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Re: Wat is de laatste film die je hebt gezien?

Bericht door Chimichanga » 17 aug 2016 18:02

Ed Crane schreef:
Chimichanga schreef:American Psycho
Hilarische film met een erg sterke Christian Bale, die vaak vergeten lijkt. Ik lag plat met de scène over de naamkaartjes!
Ben nieuwsgierig: hoe interpreteerde je het einde?

Doorheen de ganse film zie je al die Wall Street-mannen drugs gebruiken alsof het niks is, geld en macht hebben hun kijk op de echte wereld verdorven, dus ik neem aan dat het einde ons wilt duidelijk maken dat de personages op een punt zijn gekomen dat ze niet meer weten wat echt of vals is, en het voor hun uiteindelijk ook niet echt iets uitmaakt.
Hoe interpreteerde jij het einde?
Laatst gewijzigd door Chimichanga op 21 aug 2016 08:21, 1 keer totaal gewijzigd.

horizon
Filmster
Filmster

Bericht door horizon » 19 aug 2016 05:31

Gods of Egypt
Wat een vermakelijke onzin. De CGI laat het soms afweten maar doet op andere momenten wel weer goede dingen. Maar het zijn de acteurs die het vermakelijk maken. Ze weten in wat voor soort film ze spelen en ze hebben er gewoon lol in. Butler voorop. Doet eigenlijk denken aan Drive Angry waar het ook de lol van Cage en Fitchner was dat de film zo vermakelijk was.

horizon
Filmster
Filmster

Bericht door horizon » 20 aug 2016 07:36

En eindelijk dan nog een keer gekeken:
Jupiter Ascdening
Toen de film uitkwam waren de recensies tamelijk eensgezind in het stellen dat de film slecht was. Bij critici en publiek. Toen ik uit de bioscoop kwam was ik lovend! Een geweldig sci-fi space opera festijn!
Na bijna anderhalf jaar dus eindelijk opnieuw gezien en ik was wel benieuwd hoe de film zich gehouden heeft en of ik niet gewoon gek was na het bioscoop bezoek.
Met een gerust gevoel kan ik zeggen dat ik niet gek ben. Wellicht, niet gekker dan toen. :+ O+

Maar deze film blijft geweldig! Yay!

Al zijn het de leuke kleine verwijzingen die in de film zitten (bijvoorbeeld schoonmaakster -> Roger Wilco -> Space Quest!), de heerlijke actie scenes (die verrassend vaak als praktische stunts zijn gedaan) met een lekker knallend CGI eroverheen. Het kleurgebruik daarin is fantastisch. In het begin de scene waar Caine in gevecht raakt met de premie jagers is gewoon al een voorbode van al het fijns dat gaat volgen. De lange achtervolging door Chicago is een audiovisueel genot. Die beweging in de schepen is zo tof.

Het verhaal wordt met lekkere vaart verteld en tijdens het avontuur wordt ons een groot universum uit de doeken gedaan waar we maar een klein gedeelte van te zien krijgen maar het zit er wel degelijk in en het is goed. Vaak wordt gezegd dat de film in het verhaal faalt daar kan ik mij absoluut niet in vinden. Het avontuur van Jupiter wordt goed gebracht en de setting spreekt tot de verbeelding.

De locaties waar we langs vliegen zijn allemaal voorzien van een mooie styling. De designs en art direction als geheel zit gewoon goed in elkaar in deze film.

Een van de allerbeste sequenties in de film is als de karakters van Tatum en Bean door het veld Warhammers heen flitsen om Jupiter uit het schip van Titus Abraxas te redden. De vaart, effecten en timing in combinatie met een geweldige soundtrack maakt dit geheel tot top cinema..

In het laatste gedeelte van de film is de ontwikkeling van Jupiter goed merkbaar, eerst naïef maar qua handeling en persoonlijkheid steeds sterker.

:T

Dit blijft voor mij een topper. En dan te bedenken: het is creatief! Een nieuwe IP niet gebaseerd op superhelden of remakes. Zo ontzettend jammer dat deze film zo gefaald heeft bij het grote publiek. De meest ondergewaardeerde en minst begrepen film aller tijden. Als ik heel, heel rijk was zou ik budget beschikbaar stellen voor deel twee en deel drie.
Laatst gewijzigd door horizon op 21 aug 2016 10:54, 3 keer totaal gewijzigd.

Chimichanga
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Chimichanga » 20 aug 2016 15:52

Incendies (2010)

horizon
Filmster
Filmster

Bericht door horizon » 20 aug 2016 18:01

Chimichanga schreef:Incendies (2010)
Er was eens keer dat iemand commentaar dat ie alleen de titel plaatste van de film die hij had gezien zonder verdere tekst.... maar volgens mij heb je in het verkeerde topic gepost.
:+

Chimichanga
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Chimichanga » 20 aug 2016 18:37

horizon schreef:
Chimichanga schreef:Incendies (2010)
Er was eens keer dat iemand commentaar dat ie alleen de titel plaatste van de film die hij had gezien zonder verdere tekst.... maar volgens mij heb je in het verkeerde topic gepost.
:+
Inderdaad, excuses :oops: Zal er in het vervolg beter op letten :)

Touchwood
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Touchwood » 21 aug 2016 01:10

Dat kan eventueel verplaatst.

Er was echter ook eens iemand die erop wees dat de spoilertags momenteel niet werken, en droeg daarbij een alternatieve, tijdelijke oplossing aan... waar vervolgens hardnekkig geen gebruik van wordt gemaakt.
Wellicht uit ‘stil’ protest ? :)

Zou het op prijs stellen wanneer je er toch, al was het maar omwille van je forumgenoten, op de een of andere manier, rekening mee zou willen houden.

Chimichanga
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Chimichanga » 21 aug 2016 08:24

Ok, fixed :)

Thiver
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Thiver » 21 aug 2016 08:27

horizon schreef:Toen de film uitkwam waren de recensies nogal slecht.
Bedoel je niet gewoon 'negatief'? Ik betwijfel dat het allemaal slecht geschreven recensies waren.

horizon
Filmster
Filmster

Bericht door horizon » 21 aug 2016 10:54

@thiver & Touchwood.

Done & Done.
:)

Chimichanga
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Chimichanga » 21 aug 2016 13:42

Opgelet! Mogelijke spoilers

Being John Malkovich

Om wat geld bij te verdienen besluit de onsuccesvolle poppenspeler Craig (gespeeld door John Cusask) op aanraden van zijn vrouw Lotte (een bijna onherkenbare Cameron Diaz) werk te gaan zoeken. Hij wordt aangenomen door een typisch sociaal incapabele filantroop en maakt kennis met zijn aantrekkelijke collega Maxine (hier neergezet door Catherine Keener als een ongeduldige maar zelfverzekerde vrouw, klaar om je elk moment te onderbreken en alles wat je daarvoor hebt gezegd in het belachelijke te trekken), ondanks dat hij getrouwd is. Op een bepaalde dag ontdenkt Cusack een poort in hun kantoorgebouw, wat hem (en mensen die ervoor betalen) de kans geeft om 15 minuten doorbrengen in het hoofd van John Malkovich...

Charlie Kaufman zijn verhalen zijn altijd complex in hun opzet. Hij moet en zal eerst de realiteit, en de daarbijhorende wetten van logica en menselijke relaties, naar zijn hand zetten, alvorens hij van start kan gaan. Desondanks gaan zijn verhalen meestal over heel typische, universele gedachten en gevoelens, in dit geval de drang om de sleur te doorbreken die jezelf zijn is. Geef immers toe, wanneer je je hele leven lang elk moment van de dag met jezelf doorbrengt, ben je die zagevent ook wel eens beu.

Alle personages in de film lijken zich dus in een constante staat van ongelukkigheid te bevinden. Ze zijn ontevreden met zichzelf en gaan daar elk anders mee om. Maxine zal geen enkel moment laten passeren om iemand anders de grond in te boren, de secretaresse op hun werkvloer ontkent elke vorm van gebreken bij zichzelf en doet alsof het probleem bij iemand anders ligt, en Craig speelt kleine toneelstukken met in de hoofdrol een poppenversie van zichzelf, waarin zijn fantasieën en verlangens wel goed aflopen... Geen wonder dat je geld zou willen geven om iemand anders te zijn, maakt niet uit wie, zolang het maar iemand anders is...

En anders is deze film zeker. Dit is iets dat ik nog nooit heb gezien, en waarschijnlijk nooit meer zal zien. Charlie Kaufman is bijna de enige scenarist in Hollwood die tegenwoordig nog dergelijke originaliteit aandurft en die dan ook nog eens geslaagd uitwerkt (in beide films die ik van hem heb gezien, de andere is Eternal Sunshine of the Spotless Mind, zit een achtervolgingsscène doorheen het onderbewustzijn van een hoofdpersonage). Maar laten we de regie van Spike Jonze niet vergeten, die subtiel toch treffend te werk gaat, en later met o.a. Her zou aantonen dat ook hij niet vies is van een dergelijk high concept.

En wat uiteraard niet ongenoemd mag blijven: John Malkovich. Hij is ideaal gecast als de acteur die iedereen kent, maar van wie niemand kan zeggen wat nu juist die ene grote, superbekende rol is. Hij speelt uiteraard niet zichzelf, hoogstens de versie van zichzelf in het parallelle universum waar de film zich afspeelt, en nergens ruikt zijn optreden naar zelfverheerlijking, laat staan zelfpersiflage (heb ik jullie al verteld over Charlie Sheen's cameo in deze film?). Hij ondergaat het allemaal, wordt meegesleurd in de emotionele strubbelingen van volslagen vreemden, en maakt mee wat geen enkel mens zou mogen meemaken, namelijk 15 minuten doorbrengen in zijn eigen onderbewustzijn...

MALKOVICH! MALKOVICH!

Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Re:

Bericht door Ed Crane » 21 aug 2016 16:05

Thiver schreef:
horizon schreef:Toen de film uitkwam waren de recensies nogal slecht.
Bedoel je niet gewoon 'negatief'? Ik betwijfel dat het allemaal slecht geschreven recensies waren.
Heel veel recensies waren inderdaad slecht.

Chimichanga
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Chimichanga » 21 aug 2016 18:19

Snel een paar films aflopen...

12 Monkeys
Gilliam's ode aan de waanzin, en perfect aantoont hoe dun de grens tussen gestoord en rationeel is.
Bv. Willis' gedrag lijkt voor de andere personages gestoord, maar aangezien de kijker weet wat zijn achtergrond is en wat zijn beweegredenen zijn, lijkt het voor hem dan weer logisch.
Fantastic Mr. Fox
Mijn eerste Wes Anderson en waarschijnlijk mijn favoriet.
Call Me Lucky
Vooraf had ik geen idee waar het over ging. Het leek een ode van collega's aan een ondergewaardeerd comedian, die een zeer intelligent en aangenaam persoon bleek te zijn. Halverwege gaat de documentaire een compleet andere, emotionelere, richting uit die het hoofdonderwerp overstijgt. Ik ga niks over de inhoud vertellen, gewoon kijken (wie hem nog niet gezien heeft).
Hellboy
Blade Runner (Director's Cut)
Beiden zien er fantastisch uit, en hebben een charismatische hoofdfiguur. Aangenaam om naar te kijken dus.
The Adventures of Priscilla, Queen of the Desert
Een van de meest vermakelijke films die ik in tijden heb gezien. En je hebt niet geleefd totdat je Terence Stamp als vrouw gezien hebt.
C'est arrivé près de chez vous
Zwartgallige komedie met een formidabele Benoit Poelvoorde, die er in slaagt je het hardst te laten lachen tijdens de meest geweldadige momenten.
Confessions of a Dangerous Mind
Geslaagd regiedebuut van George Clooney, die duidelijk heeft opgelet tijdens zijn samenwerkingen met Steven Soderbergh en de Coen-brothers. Sam Rockwell speelt een geweldige rol als Chuck Barris, die gevangen zit tussen zijn twee werelden (eenderzijds showbussiness en anderzijds vermoorden voor de overheid) maar vooral in zijn eigen verlangen om door iedereen aardig bevonden te worden. Een ambitieus (waargebeurd?) verhaal dus, kan niet anders of dat is geschreven door Charlie Kauffman. Ondanks dat de film niet expliciet aangeeft of het al dan niet waargebeurd is, weet de scenarist toch subtiel duidelijk te maken wat zijn standpunt is.
Barris wil alleen maar geliefd worden. Het hele CIA-gebeuren begint pas wanneer zijn pilot wordt afgewezen, en vanaf dat zijn show toch groen ligt krijgt, verdwijnt het ook weer. Het duikt telkens weer op als het hem niet meezit, als hij zich niet geliefd voelt, om zich weer belangrijk te voelen.
Of toch, dat is mijn interpretatie

Silenzio
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Silenzio » 22 aug 2016 17:59

Chimichanga schreef:Opgelet! Mogelijke spoilers

Being John Malkovich

Om wat geld bij te verdienen besluit de onsuccesvolle poppenspeler Craig (gespeeld door John Cusask) op aanraden van zijn vrouw Lotte (een bijna onherkenbare Cameron Diaz) werk te gaan zoeken. Hij wordt aangenomen door een typisch sociaal incapabele filantroop en maakt kennis met zijn aantrekkelijke collega Maxine (hier neergezet door Catherine Keener als een ongeduldige maar zelfverzekerde vrouw, klaar om je elk moment te onderbreken en alles wat je daarvoor hebt gezegd in het belachelijke te trekken), ondanks dat hij getrouwd is. Op een bepaalde dag ontdenkt Cusack een poort in hun kantoorgebouw, wat hem (en mensen die ervoor betalen) de kans geeft om 15 minuten doorbrengen in het hoofd van John Malkovich...

Charlie Kaufman zijn verhalen zijn altijd complex in hun opzet. Hij moet en zal eerst de realiteit, en de daarbijhorende wetten van logica en menselijke relaties, naar zijn hand zetten, alvorens hij van start kan gaan. Desondanks gaan zijn verhalen meestal over heel typische, universele gedachten en gevoelens, in dit geval de drang om de sleur te doorbreken die jezelf zijn is. Geef immers toe, wanneer je je hele leven lang elk moment van de dag met jezelf doorbrengt, ben je die zagevent ook wel eens beu.

Alle personages in de film lijken zich dus in een constante staat van ongelukkigheid te bevinden. Ze zijn ontevreden met zichzelf en gaan daar elk anders mee om. Maxine zal geen enkel moment laten passeren om iemand anders de grond in te boren, de secretaresse op hun werkvloer ontkent elke vorm van gebreken bij zichzelf en doet alsof het probleem bij iemand anders ligt, en Craig speelt kleine toneelstukken met in de hoofdrol een poppenversie van zichzelf, waarin zijn fantasieën en verlangens wel goed aflopen... Geen wonder dat je geld zou willen geven om iemand anders te zijn, maakt niet uit wie, zolang het maar iemand anders is...

En anders is deze film zeker. Dit is iets dat ik nog nooit heb gezien, en waarschijnlijk nooit meer zal zien. Charlie Kaufman is bijna de enige scenarist in Hollwood die tegenwoordig nog dergelijke originaliteit aandurft en die dan ook nog eens geslaagd uitwerkt (in beide films die ik van hem heb gezien, de andere is Eternal Sunshine of the Spotless Mind, zit een achtervolgingsscène doorheen het onderbewustzijn van een hoofdpersonage). Maar laten we de regie van Spike Jonze niet vergeten, die subtiel toch treffend te werk gaat, en later met o.a. Her zou aantonen dat ook hij niet vies is van een dergelijk high concept.

En wat uiteraard niet ongenoemd mag blijven: John Malkovich. Hij is ideaal gecast als de acteur die iedereen kent, maar van wie niemand kan zeggen wat nu juist die ene grote, superbekende rol is. Hij speelt uiteraard niet zichzelf, hoogstens de versie van zichzelf in het parallelle universum waar de film zich afspeelt, en nergens ruikt zijn optreden naar zelfverheerlijking, laat staan zelfpersiflage (heb ik jullie al verteld over Charlie Sheen's cameo in deze film?). Hij ondergaat het allemaal, wordt meegesleurd in de emotionele strubbelingen van volslagen vreemden, en maakt mee wat geen enkel mens zou mogen meemaken, namelijk 15 minuten doorbrengen in zijn eigen onderbewustzijn...

MALKOVICH! MALKOVICH!
Ik heb die in de bioscoop toevallig gezien toen die uitkwam (de films in de andere elf zalen had ik al gezien :8) - de tijd vliegt zeg, herinner me die dag nog als was het gisteren. Werd meteen één van mijn favoriete films en staat 17 jaar later nog steeds hoog bij me aangeschreven. :T

Chimichanga
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Chimichanga » 23 aug 2016 07:59

Silenzio schreef: Ik heb die in de bioscoop toevallig gezien toen die uitkwam (de films in de andere elf zalen had ik al gezien :8) - de tijd vliegt zeg, herinner me die dag nog als was het gisteren. Werd meteen één van mijn favoriete films en staat 17 jaar later nog steeds hoog bij me aangeschreven. :T
Inderdaad, geweldige film!

Plaats reactie