Wat is de laatste film die je hebt gezien?

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
Plaats reactie
Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Re: Wat is de laatste film die je hebt gezien?

Bericht door Ed Crane » 15 sep 2015 19:49

Mooi dat jij ook overeenkomsten ziet Horizon en ik vind Jupiter Ascending ook beter, inhoudelijk ook sterker. Groot verschil met jou is dat ik de actie van GotG matig vond, nergens bijzonder. Die actiescène aan het begin van JA alleen al was beter dan alle actie van GotG bij elkaar. Maar de hoofdacteurs van JA hebben niet echt charisma, dat is bij GotG duidelijk beter.

McMurphy
Regisseur
Regisseur

Bericht door McMurphy » 15 sep 2015 20:20

Volledig eens met Sha, wat een verschrikkelijk slechte film was Jupiter Ascending. Lang geleden dat ik zo'n nietszeggend saaie en over-the-top CGI wanproduct gezien heb :|

Een vergelijking met Guardians zie ook echt in de verste verte niet.

horizon
Filmster
Filmster

Bericht door horizon » 15 sep 2015 21:06

Jupiter Ascending een over-top cgi product? Dan is Guardians toch precies hetzelfde? Die films doen qua CGI gebruik niets voor elkaar onder. Beide erg kleurrijk in de invulling daarvan. Jupiter Ascending wint dan duidelijk als je naar de veel originelere omgevingen kijkt. GotG is daarin nogal saai, niet slecht maar al vaak gezien. De algehele aankleding van JA is gewoon veel unieker en mooier gedaan.
En GotG is ook gewoon een CGI-fest. Daar is niets mis mee uiteraard.

Overeenkomsten? Ten eerste de makkelijkste: beide een grote sci-fi opera film die recent zijn uitgekomen. Daarnaast proberen beide films een heel universum in een kort tijdbestek te introduceren. JA wordt vaak (onterecht) afgebrand vanwege het verhaal maar GotG dan? Dat is rechtlijnig en flinterdun. In GotG krijg je een planeet die verdedigd moet worden, een afvallige van een ander ras en vrijwel geen enkele achtergrond verhaal om de setting te plaatsen. In JA wordt dat veel beter gedaan, ook daar wordt niet alles verteld maar het is wel veel rijker aan inhoud allemaal (en wordt de fantasie meer geprikkeld om alles in te vullen).

Een andere overeenkomst is dat een klein groepje helden samenwerken tegen een sterke tegenstander. In beide films krijgen de helden hulp van de universele politiemacht. Nadat ze eerder zijn opgepakt door die politiemacht.

Kunis en Pratt spelen beide karakters
Spoiler
die van de aarde komen maar niet..ehm...helemaal aards zijn?
.

Het zijn beide twee queeste films die door het universum heenreizen.

Zo zijn er nog wel meer.

Ik blijf erbij dat Jupiter Ascending onterecht veel afgebrand wordt. En Guardians of the Galaxy krijgt wel ongeveer de goede waardering over het algemeen.

In in december komt de derde film eraan wat betreft sci-fi opera's. Yeah!

Bilbo
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Bilbo » 15 sep 2015 21:06

Annabelle (2014, John R. Leonetti)

"Hey, laten we een spin-off maken van die The Conjuring film!"
"Hartstikke goed idee, dat zal vast wat geld in het laatje brengen!"
"Zullen we ons best doen om een goed product te leveren?"
"Neh..."

4/10

Thiver
Regisseur
Regisseur

Bericht door Thiver » 16 sep 2015 00:17

horizon schreef:Jupiter Ascending wint dan duidelijk als je naar de veel originelere omgevingen kijkt. GotG is daarin nogal saai, niet slecht maar al vaak gezien.
Serieus? Een stad in het enorme hoofd van een ruimtetitaan vind je minder origineel dan de Blade Runner-sets en Phantom Menace-paleizen uit Jupiter Ascending? }:

horizon
Filmster
Filmster

Bericht door horizon » 16 sep 2015 06:14

?
Die hele planeet wat gered moet worden in gotg komt uit de star wars prequels. En dat in die titaan was bijzonder slecht uitgewerkt. Binnenin was het mos eisley. Total Recall zou met zoiets nog betere sfeer scheppen. Het origineel dan.JA deed mij nergens aan phantom menace denken eerlijk gezegd.

Maar dat is eigenlijk ook weer een voorbeeld: Jupiter ascending krijgt om reden x een veeg uit de pan terwijl guardians ook x in de film heeft zitten en misschien nog wel op grotere schaal.

Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Re:

Bericht door Ed Crane » 16 sep 2015 15:36

Thiver schreef:
horizon schreef:Jupiter Ascending wint dan duidelijk als je naar de veel originelere omgevingen kijkt. GotG is daarin nogal saai, niet slecht maar al vaak gezien.
Serieus? Een stad in het enorme hoofd van een ruimtetitaan vind je minder origineel dan de Blade Runner-sets en Phantom Menace-paleizen uit Jupiter Ascending? }:
Dat hoofd was precies het énige aan de film dat redelijk origineel en leuk gevonden was, de rest was gewoon gemodelleerd naar Star Wars en Star Trek, vrij standaard. JA had juist veel creatievere en vettere worldbuilding, zag er veel meer cult uit dan een gewone blockbuster en was meer geïnspireerd op niet Star Wars (laat staan The Phantom Menace) maar Metal Hurlant/ Heavy Metal, Jodorowsky, Moebius, Terry Gilliam etc., wat je in een blockbuster minder snel ziet en waar ik persoonlijk de voorkeur aan geef. Groot verschil was ook dat GotG draaide om een McGuffin en nergens over ging, JA had veel meer inhoud.

Vleeshaak
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Vleeshaak » 16 sep 2015 18:26

Drive Thru
Plastic psycho Ronald McDonald met allerlei onduidelijke krachten zit achter slechte acteurs aan. Ok, er zitten wel een paar aardige gore scènes is en héél af en toe is er een scène die bijna een beetje leuk is, maar voor de rest is het gewoon een heel goed voorbeeld hoe het niet moet.

ridjieddo
Hoofdrol
Hoofdrol

Bericht door ridjieddo » 17 sep 2015 21:09

Lone Ranger

Goeie en leuke film, niks op aan te merken afgezien van de overduidelijke CG-effecten af en toe. Johnny Depp deed het goed maar leek iets te veel op Jack Sparrow in zijn actiescenes, vooral die ene op het laatst met de ladder. Dat was niet iets te over de top. En heeft die Helena Bonham Carter een contract met Depp afgesloten ofzo, die verschijnt in vrijwel elke film waar hij in speelt.

7.8/10

Bilbo
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Bilbo » 19 sep 2015 00:43

As Above, So Below (2014, John Erick Dowdle)

Dit is het beste te beschrijven als een found footage Indiana Jones-film die langzaamaan overgaat in een claustrofobische horror, wat een cool concept is, voornamelijk in combinatie met de locatie. Een film met aardig wat potentie dus. En hoewel er niet zozeer op de typische found footage kenmerken worden geleund (waar we alleen maar blij van kunnen worden), hebben we wederom te maken met oninteressante personages en een vrij ongeloofwaardige manier om found footage te presenteren (en het doel van found footage is toch echt wel om het "echt" te laten lijken). De spanning is goed omdat ze heel "fijn" inspelen op claustrofobie, en sommige taferelen zijn wel leuk gedaan.

6,5/10

jaime91
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door jaime91 » 19 sep 2015 13:22

Everest

Everest is gebaseerd op een waargebeurd verhaal. En dat is ook meteen de reden dat deze film mij zo onwijs wist te raken. Er zijn natuurlijk genoeg nagelbijtend spannende films, en het gebeurt wel vaker dat een film mij weet te ontroeren maar deze film wist ervoor te zorgen dat ik niet alleen ontroerd was maar ook me ook echt oncomfortabel voelde terwijl ik de film aan het kijken was. Omdat ik wist dat hetgeen wat ik zag echt gebeurd was. Mensen hebben dit echt meegemaakt, zijn echt door deze hel gegaan en totaal anders of zelfs helemaal niet teruggekomen. Dat gaf deze film een extra laag mee waardoor het geen plezierige zit was maar dat wil niet zeggen dat de film niet goed is want dat is ie zeker.

De film heeft een fantastische cast, dus wat het acteren betreft kan het dan sowieso niet mis gaan en ook wat de regie en het script betreft zit het helemaal goed. De film is op een prachtige manier in beeld gebracht. En vooral in 3D is het adembenemend om die bergtoppen op het grote scherm te zien. Daarnaast hield ik op momenten ook mijn adem even in omdat ik hoogtevrees heb, en af en toe even het idee had daar te zijn. Ook wat het script betreft zijn ze ontzettend respectvol omgegaan met dit verhaal. Mijn vooroordeel was toen ik de film ging kijken dat iedereen die een berg als de Mount Everest wil gaan beklimmen niet goed bij zijn hoofd is. Ik bedoel je kan het nog zo veilig proberen te maken, deze film laat ook zien dat gevaar altijd op de loer licht. Maar toch had ik voor sommige mensen ook wel begrip. Zoals Doug Hansen. Een alledaagse man die werkt als postbode maar wil bewijzen dat iedereen zijn droom kan waarmaken als je er maar echt voor gaat. Ontzettend inspirerend, zo’n man gun je dan ook om zijn doel te bereiken. Maar dat geld voor iedereen die aan deze expeditie deelnam.

Mijn enige minpunt is dat de film wat de opbouw betreft wel zijn tijd neemt. Het duurt 60 a 70 minuten eer de film echt los gaat maar als dat gebeurt lijkt er aan de hel waar de mensen doorheen moesten geen eind te komen.
Ik vind Everest een absolute aanrader om in de bioscoop te zien, ondanks dat het geen makkelijke film is om te bekijken. Alleen al vanwege de prachtig geschoten beelden in 3D. Het is een zeer ontroerend maar prachtig verteld verhaal, met een fantastische sterrencast. Everest krijgt een 9.
9/10

jvanteutem
Figurant
Figurant

Bericht door jvanteutem » 19 sep 2015 18:46

Ik kan me helemaal vinden in je recensie van "Everest", jaime91.

De wat langzame opbouw van de film stoorde me hier echter niet. Aangezien het een waargebeurd verhaal is vond ik het wel prettig dat de film de tijd nam de karakters redelijk te introduceren en de aanloop naar de klimming van de top rustig weer gaf. Het feit dat het om een waargebeurd verhaal gaat geeft de film zeker een extra laag mee. Je weet van te voren ongeveer al wat de afloop voor een aantal van de beklimmers zal zijn en als het moment dan komt dat de klimmers in de problemen raken geeft het je toch wel een beklemmend/oncomfortabel gevoel. Ik moet ook zeggen dat ik het indrukwekkend vond hoe realistisch alles is weergegeven. Als iemand met best extreme hoogtevrees zat ik gewoon regelmatig met dat verschrikkelijke hoogtevrees gevoel oncomfortabel in mijn stoel te kijken. Verbazingwekkend hoe mensen zo'n gevaarlijke klim aandurven, respect.

horizon
Filmster
Filmster

Bericht door horizon » 19 sep 2015 19:18

Grappig, dat is de eerste lovende recensie die ik lees over Everest. Lees toch behoorlijk veel kritiek. En een 7,6 als start op IMDb lijkt dan ook eerder op een film die onder de 7 gaat scoren. Op moviemeter ook niet bijster.

Bilbo
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Bilbo » 19 sep 2015 21:19

Tomorrowland: A World Beyond (2015, Brad Bird)

Er zijn films die een slechte reputatie hebben en dat niet eens verdienen. Dit is er zo ééntje. Ja, het script laat hier en daar een gaatje vallen en van het hele Tomorrowland zelf krijgen we niet zoveel te zien, maar waar de film voornamelijk om draait is de boodschap, en Tomorrowland is meer een manier om die boodschap over te brengen dan waar de film om draait. Het is iets om te tonen wat er zou gebeuren als men bij de boodschap van de film zou leven, en het gebrek ervan is een beetje er om de dromerigheid in mensen op te doen leven, een soort van "maak je eigen Tomorrowland". In mijn ogen dus een vrij geslaagde film, hoewel hij niet door iedereen even goed gevat is, wat waarschijnlijk de behandeling van deze film door het publiek verklaart. Een mooie soundtrack, een uitstekende cast, prachtige designs en een geweldig gevoel voor avontuur. Laat het feit dat het financieel een flop is je niet in de weg zitten om de film toch eens op te zetten, want je zal aardig verrast worden.

Zeker als je een fan bent van Walt Disney's visie voor de toekomst is dit een must-see! :T

8/10

jaime91
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door jaime91 » 20 sep 2015 10:59

jvanteutem schreef:Ik kan me helemaal vinden in je recensie van "Everest", jaime91.

De wat langzame opbouw van de film stoorde me hier echter niet. Aangezien het een waargebeurd verhaal is vond ik het wel prettig dat de film de tijd nam de karakters redelijk te introduceren en de aanloop naar de klimming van de top rustig weer gaf. Het feit dat het om een waargebeurd verhaal gaat geeft de film zeker een extra laag mee. Je weet van te voren ongeveer al wat de afloop voor een aantal van de beklimmers zal zijn en als het moment dan komt dat de klimmers in de problemen raken geeft het je toch wel een beklemmend/oncomfortabel gevoel. Ik moet ook zeggen dat ik het indrukwekkend vond hoe realistisch alles is weergegeven. Als iemand met best extreme hoogtevrees zat ik gewoon regelmatig met dat verschrikkelijke hoogtevrees gevoel oncomfortabel in mijn stoel te kijken. Verbazingwekkend hoe mensen zo'n gevaarlijke klim aandurven, respect.
Wat de langzame opbouw betreft, ze zetten inderdaad de mensen erg goed neer maar toch vond ik het een tikkeltje te lang. En inderdaad, Everest is geen spektakel film maar een film die draait om het script. Zoals 127 Hours bijvoorbeeld wat ik ook een erg indrukwekkende sterke film vind.

horizon schreef:Grappig, dat is de eerste lovende recensie die ik lees over Everest. Lees toch behoorlijk veel kritiek. En een 7,6 als start op IMDb lijkt dan ook eerder op een film die onder de 7 gaat scoren. Op moviemeter ook niet bijster.
Klopt en daar snap ik dus helemaal niks van. Nogmaals de film heeft erg veel indruk op mij gemaakt en ik kan amper minpunten vinden. Misschien hadden die mensen meer spektakel verwacht alla Vertical Limit (2000) en zijn ze met verkeerde verwachtingen de film gaan zien. Maar dit is geen popcornfilm maar een realistisch drama.

Plaats reactie