Lemmy's 2014 - De Voorbereiding

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 08 dec 2014 21:00

Even iets nieuws testen! Het leek mij leuk als we straks, na de FT Top 100 en Best Of 2014, meerdere 'prijzen' (Lemmy's?) gaan uitdelen aan diezelfde films die dit jaar uitkwamen in de Nederlandse bioscopen. Over de exacte invulling kunnen we nog brainstormen, bijv. een jury of open stemmen?

- post aangepast -
Laatst gewijzigd door Remon op 09 dec 2014 16:58, 3 keer totaal gewijzigd.

Travis Bickle
Filmster
Filmster

Re: Dynamische top tien 2014

Bericht door Travis Bickle » 08 dec 2014 22:01

Remon schreef:Is het trouwens niet leuk als we straks de beste film van 2014 gaan bepalen, dat we gelijk meerdere 'prijzen' (Lemmies?) gaan uitdelen? Ik had voor ogen dat iedereen (die zich geroepen voelt) dan gelijk een stem uitbrengt op beste acteur, beste soundtrack etc. etc.
Ik wil het telwerk dan wel voor mijn rekening nemen.
Tof!
Neem aan dat we dan films doen die in 2014 release in NL hebben gehad?

Dit lijken mij leuke categorieën:

Beste film
Beste mannelijke hoofdrol
Beste vrouwelijke hoofdrol
Beste mannelijke bijrol
Beste vrouwelijke bijrol
Beste ensemble cast (?)
Beste regisseur
Beste cinematografie
Beste soundtrack/score
Beste montage
Beste geluid
Beste special effects
Beste docu
Beste animatie
Beste tv-serie
Beste originele scenario
Beste aangepaste scenario
Beste set/kostuum design
Beste NL film
Slechtste film

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Re: Lemmy's 2014 - De Voorbereiding

Bericht door Remon » 08 dec 2014 22:27

Uhm, ja dat leek mij het leukste inderdaad! En dan houdt het ook beter aansluiting op de dynamische lijst.

Ah, mooi lijstje gelijk! Beste TV-serie is inderdaad ook een goede. En dan kijken we denk ik naar seizoenen uitgekomen in 2014? Dus bijv. Sons Of Anarchy [s7] ook? Ensemble cast vind ik ook een leuke toevoeging.

Hoe ziet men het stemmen het liefst? Ieder lid gewoon 1 film/persoon per categorie? Lijkt me iets makkelijker dan per categorie een top 3/5 maken.
Laatst gewijzigd door Remon op 09 dec 2014 19:20, 2 keer totaal gewijzigd.

Travis Bickle
Filmster
Filmster

Bericht door Travis Bickle » 08 dec 2014 22:32

Eens mbt seizoenen van series.

Misschien meer opties handig om genomineerden te bepalen. Ik weet niet hoeveel animo er is dus 3 of 5 opties per categorie? Ikzelf heb zeker geen 3 animaties gezien bv, dus misschien een maximum aantal 'nominaties' per persoon?

Verder kun je denk ik het beste bij de grotere categorieën kiezen voor vijf genomineerden en bij de kleineren voor 3. Maar dat moet je maar even kijken. Ben benieuwd!

McMurphy
Regisseur
Regisseur

Bericht door McMurphy » 08 dec 2014 23:08

Leuk initiatief! Echter denk ik dat de flair van het 'Beste Film' topic wel wat meer in de schaduw komt te staan, en dat is toch in principe waar het om draait. En om gelijk alle categorieën van de Oscars mee te nemen, lijkt me sowieso iets te enthousiast ;).
Ik kan me niet voorstellen dat hier enorm veel animo voor gaat zijn. Een persoonlijke film top 100 lijkt mij het favo lijstje van een ieder, maar ook hier komen er niet tientallen van binnen op het forum.

patrick_h
Filmster
Filmster

Bericht door patrick_h » 09 dec 2014 10:12

Even een voorbeeldje van vorig jaar.

Er waren vorig jaar maar liefst 3 films die meer dan een enkele stem kregen voor beste film van het jaar. (Dus nummer 1 in de top 10.)

Dat waren: La Vie D'Adele (4x), Gravity (3x) en Django Unchained (3x)

De andere films die op nummer 1 eindigden waren:

The Conjuring, The Sessions, Mud, The Master, Rush, Le Passe, Les Miserables, Prisoners, Trance, Spring Breakers.

De uiteindelijke top 10 (gebaseerd op de top 10-lijstjes) was:

10 Captain Phillips (27, 7)
9 Prisoners (28, 7)
8 Star Trek Into Darkness (30, 6)
7 Stoker (32, 4)
6 Spring Breakers (32, 5)
5 The Master (40, 6)
4 La vie d'Adèle (64, 6)
3 Django Unchained (54, 7)
2 Before Midnight (59, 11)
1 Gravity (80, 10)

Niet als kritiek op het idee bedoeld, maar gewoon om aan te geven dat je wel even moet kijken hoe breed je de categorieen maakt. In alle top 10-lijsten is bijvoorbeeld slechts 2 keer een animatiefilm genoemd (ook beide in dezelfde lijst), 3 Nederlandse films, en een docu.

Als het aan mij ligt is er een categorie "Beste kinderfilm", "Beste Scandinavische film", "Beste rerelease", "Beste Bollywoodfilm", "Beste film die in minder dan 5 bioscopen is uitgebracht", maar ik geloof dat ik een iets grotere hoeveelheid bioscoopreleases zie dan de gemiddelde bezoeker van Filmtotaal (of uberhaupt enig normaal weldenkend mens). Ik kan in ieder geval wel helpen met overzicht maken van bijvoorbeeld alle docus, NLse films en animatiefilms. En ik wil ook alvast helpen met de voorselectie slechtste films. :D

Axeqlusive
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Axeqlusive » 09 dec 2014 12:21

Nieuwe initiatieven moeten we natuurlijk alleen maar toejuichen, maar ik denk dat met het idee van Remon de 'beste film' wat ondergesneeuwd gaat raken. Daarnaast gaan er hele rare dingen gebeuren. Zo zullen er vast mensen zijn die met de beste willen mee stemmen, maar ik denk dat je ze de kost moeten geven die niet eens het verschil weten tussen een origineel scenario en een aangepast scenario. En ook ontbreekt bij diverse de objectiviteit (ik zei de gek) om te kijken of een regisseur daadwerkelijk goed werk heeft geleverd in bijvoorbeeld een verder middelmatige film.

De enige mogelijkheid, in mijn ogen, zou zijn met een poll. Eerst een voorselectie maken en dan een poll met 5 of 10 echte kanshebbers. Maar dat gaat wel erg arbeidsintensief worden vrees ik. Daarnaast is het maar de vraag hoeveel mensen zin hebben om hieraan mee te werken.

Er is al een jaarlijkse top 100 en een dynamische top 10, is dat niet gewoon voldoende? Ik zeg van wel.

Straka
Regisseur
Regisseur

Bericht door Straka » 09 dec 2014 13:13

EDIT: Na opening van dit topic was de oorspronkelijke post niet meer relevant.
Laatst gewijzigd door Straka op 09 dec 2014 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.

patrick_h
Filmster
Filmster

Bericht door patrick_h » 09 dec 2014 13:18

Wat een origineel en wat een bewerkt scenario is, dat kun je nog indelen (hoewel, wie gaat dat voor alle 400+ films die dit jaar zijn uitgebracht even na?). Maar wie leest er eigenlijk scenario's? Er kan nogal een verschil zijn tussen wat er geschreven is, en wat ervan op het scherm belandt. Good Will Hunting vond ik geen heel boeiende film, maar toen ik het scenario las vond ik dat wel echt heel goed. Ik hoorde pas een professioneel scenariolezer zeggen dat het scenario van Nightcrawler nogal matig is geschreven, maar dat alles wat slecht was aan het scenario in de uiteindelijke film verdwenen is.

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 09 dec 2014 15:14

edit.
Laatst gewijzigd door Remon op 09 dec 2014 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 09 dec 2014 16:36

McMurphy schreef:Leuk initiatief! Echter denk ik dat de flair van het 'Beste Film' topic wel wat meer in de schaduw komt te staan, en dat is toch in principe waar het om draait. En om gelijk alle categorieën van de Oscars mee te nemen, lijkt me sowieso iets te enthousiast ;).
Ik kan me niet voorstellen dat hier enorm veel animo voor gaat zijn. Een persoonlijke film top 100 lijkt mij het favo lijstje van een ieder, maar ook hier komen er niet tientallen van binnen op het forum.
Dankje. Of er animo genoeg voor is, moet inderdaad nog blijken. Helaas zijn heel veel ideeën (zowel goede als slechte) hier gestrandt door te weinig animo. Ik geloof zelfs dat Colonel Kurz en Brosnan al eens iets hebben geprobeerd met de Oscars/Lemmy's, en daar is dit natuurlijk ook van afgeleid. Het mooiste zou natuurlijk zijn als dit echt daadwerkelijk gaat lopen, en het een jaarlijks evenement wordt. Tot het zover is, is het inderdaad handiger om te beginnen met iets minder categorieën. Uiteindelik hoeven we ook niet tientallen stemmen te krijgen. Als we er bij wijze van spreken een stuk of 5 à 10 hebben, kom je denk ik al op respectabele winnaars.
Axeqlusive schreef:Nieuwe initiatieven moeten we natuurlijk alleen maar toejuichen, maar ik denk dat met het idee van Remon de 'beste film' wat ondergesneeuwd gaat raken...
Ja, dat is inderdaad ook een knelpunt. Laat ik voorop stellen dat ik zelf ook altijd enthousiast bezig ben met de dynamische toplijst en het uiteindelijke jaarlijstje en vooral niet in dat vaarwater wil komen. We kunnen de Lemmy's in ieder geval al iets later inplannen waardoor we het jaarlijstje, en de FT Top 100, al achter de rug hebben. Met wellicht enkele gebruikers die na deze drukke maand blijven hangen, of gebruikers die online komen in verband met de aankomende Oscars kunnen we dan misschien ook meer stemmen binnen krijgen.

Bovendien ben ik ook benieuwd of we qua stemmen dezelfde winnaar krijgen als met toplijsten waarin iedereen meerdere titels aan kan dragen. Een film die vijfmaal als tweede in een lijst staat, kan maar zo bovenaan eindigen, terwijl die in een stemronde dan niet zou winnen.
Axeqlusive schreef:Daarnaast gaan er hele rare dingen gebeuren. Zo zullen er vast mensen zijn die met de beste willen mee stemmen, maar ik denk dat je ze de kost moeten geven die niet eens het verschil weten tussen een origineel scenario en een aangepast scenario. En ook ontbreekt bij diverse de objectiviteit (ik zei de gek) om te kijken of een regisseur daadwerkelijk goed werk heeft geleverd in bijvoorbeeld een verder middelmatige film.

De enige mogelijkheid, in mijn ogen, zou zijn met een poll. Eerst een voorselectie maken en dan een poll met 5 of 10 echte kanshebbers. Maar dat gaat wel erg arbeidsintensief worden vrees ik.
Mocht het idee van de grond komen, dan moeten we daar eens goed na kijken. Zoals gezegd, kunnen we dan 'moeilijke' categorieën zoals de scenario's even buiten schot laten. Een voorselectie maken hoeft niet zo arbeidsintensief te zijn, maar dan zijn er altijd mensen die het niet eens zijn met de nominaties. Aan de andere kant lijkt het me ook niet handig als iedereen lukraak op films kan stemmen. Een jury is een oplossing, maar dan moeten hier wel liefhebbers voor zijn.
Straka schreef:Wanneer iemand dit idee (wederom) wil uitwerken lijkt me dat geen probleem, maar de discussie hoort verder niet in dit topic plaats. De top 10 aan het einde van het jaar wordt ook altijd een apart topic en dat kan voor dat idee dus ook.
Ik wil het allemaal wel uitwerken als er genoeg animo is. Ik had trouwens niet verwacht dat er zoveel reacties zouden komen :)
*Edit: Thanks Touchwood, voor het verplaatsen van bovenstaande posts.

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 09 dec 2014 19:35

Even een idee voor de categorieën. Suggesties zijn welkom!

Beste film
De belangrijkste categorie natuurlijk.
Leuk trouwens in Patrick's overzichtje dat La Vie D'Adele het vaakst op nr. 1 stond, maar uiteindelijk de 4e plaats behaalde. 5 of 10 nominaties !?

Beste mannelijke hoofdrol, Beste vrouwelijke hoofdrol, Beste mannelijke bijrol, Beste vrouwelijke bijrol
Heeft iedereen denk ik wel een beeld bij. 3 of 5 nominaties.

Beste ensemble cast
Vind ik persoonlijk een leuk idee.

Beste cinematografie, Beste soundtrack/score, Beste montage, Beste geluid, Beste special effects, Beste animatie, Beste tv-serie, Beste set/kostuum design, Beste NL film.Stuk voor stuk categorieën waar ik/een jury wel een beeld bij heeft en 3 nominaties eruit kan pikken. Natuurlijk zijn montage en set/kostuum bijv. niet noodzakelijk indien we klein beginnen.

Slechtste film
Ja, leuk! Iedereen heeft zijn eigen flops in gedachten, en kan wel eens leuke discussies opleveren.

Beste originele scenario, Beste aangepaste scenario
Mag van mij weggestreept worden, of samengevoegd worden in een beste scenario.

Beste regisseur
Mag van mij weggestreept worden, om de reden die Axeqlusive aangaf. Beste film voldoet dan in mijn ogen al.

Beste docu
Ik kijk vrijwel geen docu's, dus mag van mij weg. Weet niet hoe de rest hierover denkt?

Roeltje
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Roeltje » 09 dec 2014 19:52

Beste kostuums misschien? :)

Leuk idee verder, wil er wel aan meewerken.

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 09 dec 2014 20:04

Staat erbij!
Goed om te horen :T

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 09 dec 2014 20:19

Remon schreef: Beste regisseur
Mag van mij weggestreept worden, om de reden die Axeqlusive aangaf. Beste film voldoet dan in mijn ogen al.
Als je die redenatie volgt en vervolgens de regisseur en de montage wilt wegstrepen kan je alle andere categorieën ook wel wegstrepen, aangezien de regisseur en de editor meestal bepalen wat er in de film terechtkomt en de uiteindelijke beslissingen nemen (tenzij een studio/producer ingrijpt natuurlijk) en de regisseur tijdens het proces van het filmen ook al veel van de andere categorieën kan beïnvloeden. En bij heel wat films is de hand van de regisseur toch echt wel direct te zien.

Plaats reactie