Filmidee

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
WizardOfOss
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Re: Filmidee

Bericht door WizardOfOss » 22 jun 2015 22:38

De 10 duurste Nederlandse films ooit: http://www.allesopeenrij.nl/article.php?aid=135

Aan enthousiasme en goede bedoelingen geen gebrek, maar enig realisme kan geen kwaad.

Thiver
Regisseur
Regisseur

Bericht door Thiver » 23 jun 2015 03:47

WizardOfOss schreef:De 10 duurste Nederlandse films ooit: http://www.allesopeenrij.nl/article.php?aid=135
Achterhaald lijstje. In ieder geval Nova Zembla, Kenau en Michiel de Ruyter horen hier nog ergens tussen.

Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Bericht door Ed Crane » 23 jun 2015 06:37

C2000 schreef:Waarom 3 miljoen? Het antwoord daarop is: een persoon met wie ik samenwerkte heeft het benodigde bedrag voor mijn film geschat: 2,5 tot 3 miljoen euro zou volstaan omdat er o.a. geen grote sets zijn. En als je de filmwereld een beetje kent, is dat een vrij laag bedrag. Voor een professionele film toch.
Ik pas morgen mijn Kickstarter-pagina aan ( had vandaag geen tijd, morgen laatste examen van het schooljaar). Even later zal deze pagina online te vinden zijn.
3 miljoen is juist een flink budget. Is een goede korte film niet een heel stuk realistischer en beter idee?

WizardOfOss
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Re:

Bericht door WizardOfOss » 23 jun 2015 08:06

Thiver schreef:
WizardOfOss schreef:De 10 duurste Nederlandse films ooit: http://www.allesopeenrij.nl/article.php?aid=135
Achterhaald lijstje. In ieder geval Nova Zembla, Kenau en Michiel de Ruyter horen hier nog ergens tussen.
Dat geloof ik graag, maar het punt lijkt me duidelijk: 3 miljoen is voor Nederlandse begrippen een fors budget.

C2000
Bijrol
Bijrol

Bericht door C2000 » 23 jun 2015 18:49

Oh, ik wist tot nu niet dat er een tweede pagina was...

Lijst van de duurste Belgische films
Ik heb al een kleine film "gemaakt", maar niet uitgebracht, 4 jaar geleden (toen ik 11 jaar oud was). Mijn neefje en nichtje speelden mee, maar de kwaliteit van het filmpje is laag.

Zo is het ook met no-budget-films in het algemeen: Er zitten er pareltjes tussen, maar veel van de filmpjes hebben weinig succes.

Ik zet mijn benogdigde budget lager: 2 miljoen...
Ik heb in ieder geval de Kickstarter-pagina aangepast (Nederlandse tekst staat boven Engelstalige tekst, wat vroeger niet het geval was).

C2000
Bijrol
Bijrol

Bericht door C2000 » 23 jun 2015 18:54

Ik heb een facebookpagina van mijn film, maar ik kan ze niet posten... Deze heeft nl. geen URL.
Laatst gewijzigd door C2000 op 08 jul 2015 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.

C2000
Bijrol
Bijrol

Bericht door C2000 » 24 jun 2015 20:01

Carl Joos is een scenarioschrijver die meegewerkt heeft aan verschillende films. Hij werkt vooral aan misdaadfilms, maar heeft ook meegewerkt aan films met personages die een beperking hebben.
Waarom ik vind dat hij een goede scenarist zou worden voor Project R.:
The Broken Circle Breakdown:
Dit verhaal gaat over hoe Elise en Didler omgaan als met de situatie als Maybelle sterft door kanker.
BenX:
Hij was de adviseur van de scenario(schrijver). Deze film gaat over Ben, een jongen met de Syndroom van Asperger.
De zaak Alzheimer:
Het hoofdpersonage van deze film is een huurmoordenaar bij wie de verschijnselen van de ziekte van Alzheimer steeds duidelijker worden.

Hij werkte mee aan veel films, waaronder de 3 films waar een handicap een duidelijke rol in het verhaal speelt. In The Broken Circle Breakdown en BenX spelen ook de ouders van het “kind” die een beperking heeft een rol. De ideale scenarist dus voor mijn film. Er is wel één probleem: hij is bezig met de scenario van een andere film. “Schone Handen” is een misdaadfilm naar een roman van René Appel. Hij heeft het te druk met een andere film.

SeungRi1997
Filmster
Filmster

Bericht door SeungRi1997 » 24 jun 2015 21:44

Jouw idee klinkt mooi en het is bewonderenswaardig dat je zo'n groot hart hebt. Ik denk enkel dat de titel wel voldoende zegt, het is een mooi idee. Durf het uit handen te geven. Het is erg ambitieus dat je op deze leeftijd al helemaal zelf een langspeelfilm wil proberen te maken.
Denk ook eens vanuit het perspectief van de studio's, geldschieters en dergelijke: voor Nederlandse/Belgische begrippen is 3 miljoen euro gewoon een groot bedrag, je heb voor zover ik weet geen filmgerelateerde opleiding genoten, of je daadwerkelijk talent hebt is ook niet duidelijk, omdat je nog niks gemaakt hebt.
Probeer het dus uit handen te geven aan vakmensen en indien je het toch helemaal zelf wilt doen, lijkt het me realistischer om, zoals eerder al geopperd is, je te richten op het maken van een mooie kortfilm. Ik wil je graag heel veel geluk wensen met dit project!

Ps. Dromen mag natuurlijk altijd, misschien komt dit project wel van de grond ;)

C2000
Bijrol
Bijrol

Bericht door C2000 » 24 jun 2015 21:55

Ik wil gewoon iets bereiken in het leven voor ik blind word. Iets waarvan ik achteraf kan denken: "Ik heb mijn leven geleefd".
Films maken, daarmee ben ik al de helft van mijn leven mee bezig. Ik maakte al kortfilmpjes en -trailers toen ik zeven of acht jaar oud was...

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 24 jun 2015 22:44

Ik heb dit topic gevolgd, maar ik heb er niet op gereageerd omdat ik niet zo goed wist wat ik erover moest zeggen… C2000, ik ben heel eerlijk als ik zeg dat je naar mijn mening misschien iets te ambitieus bent. Ik vind dat je een mooi idee hebt en ik snap ook zeker wel waarom je dit wilt doen, maar dat neemt niet weg dat je plan ietwat onrealistisch is… Dat je iets in het leven wilt bereiken voor je blind word, dat kan ik absoluut begrijpen, maar bedenk wel dat een lange speelfilm met een budget van €3 miljoen ontzettend moeilijk is.

Nu ben ik zelf ook een beginnend filmmaker en een paar jaar terug heb ik met wat vrienden een eigen kortfilm gemaakt (van ongeveer 15 minuten) en dat was al een behoorlijke klus, maar het gaf wel zelfvoldoening en ons doel was haalbaar. Wat ik wil zeggen is, is dat je je naar mijn mening veel beter kan concentreren op één (of meerdere) aangaande je onderwerp. Dit is misschien niet hetzelfde als een speelfilm, maar het betekent niet dat het van een mindere kwaliteit is. Is je idee op papier zetten en dit op een bepaalde manier uitwerken, al is dit maar op kleine schaal, niet veel belangrijker dan dat het bekend wordt bij het grote publiek?

Zelfs de minst bekende filmmakers hebben iets weten te bereiken… Namelijk het verfilmen van hun idee of visie op een bepaald onderwerp. Zijn deze verfilmingen bekend bij het grote publiek? Wellicht niet, maar als je besluit je idee tot een serieuze kortfilm om te toveren en dit te verspreiden, dan heb je toch enigszins je doelstelling bereikt?

C2000
Bijrol
Bijrol

Bericht door C2000 » 24 jun 2015 23:05

Ik maakte al vanaf mijn 7 jaar al kortfilmpjes met mijn kat. Dus voor mij is het maken geen uitdaging.Ok, het was leuk om te maken en te spelen, maar ik heb niet het gevoel dat ik iets heb bereikt.
Voor mij ligt de lat voor het maken van een kortfilm te laag, het is tijd voor wat moeilijkers en iets waar ik echt trots kan op zijn.

Roeltje
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Roeltje » 25 jun 2015 08:18

Ik heb het ook nog even gevolgd en me stilgehouden, heb ook nog wat te zeggen.

Niet je droom loslaten! Dat wij eigenlijk unaniem zeggen dat het geen goed idee is, mag jouw niet tegenhouden. Want als je het ECHT wil, dan lukt het je wel. Bij twijfels moet je oppassen. Ik heb ook eens geprobeerd een langspeelfilm te maken, amateur weliswaar. Dat is niet gelukt. Na de helft van de opnames zijn we gestopt. We knippen nu een paar gefilmde scenes eruit en maken er een kortfilm van. Het was te ambitieus, misschien dat jij het wel kan, ik weet het niet.

Als je dit echt gaat doen vind ik het heel dapper van je. Als je ervoor staat gewoon doen. Maar let op, je bent nog maar 15 en het kan allemaal teveel worden.

Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Bericht door Ed Crane » 25 jun 2015 09:22

@Roeltje: "Als je het ECHT wil dan lukt het" is natuurlijk onzin Roeltje.

Wat we met z'n allen proberen is het terug te brengen tot een realistisch, beter haalbaar doel. Goed, C2000 je vroeg om feedback bij je kickstartenpagina. Ik heb het even gelezen en dit zijn vragen en op en aanmerkingen:

* Je hebt hier bij Film Totaal uitgelegd dat je retinitis pigmentosa hebt. Op je kickstarterpagina echter niet, daar komt twee keer uit de lucht vallen dat het af moet zij voordat je blind bent. Je legt wel enigszins uit hoe het zit met Roan en Tess maar niet met jezelf. Dat is dan erg onduidelijk. Ik zou beginnen jezelf voor te stellen.

* Zoals Patrick_h al zegt moet je bij kickstarten één duidelijk, vastomlijnd doel hebben en geef je er 3:

1. Geld ophalen voor Roan en Tess
2. Aantal mensen met onbegrip voor Roan en Tess verminderen
3. Geld ophalen om een scenarioschrijver te kunnen betalen

1. 'Charity', dus geld ophalen voor mensen, is *verboden* op kickstarter.
2. Onbegrip over een situatie als Roan en Tess kan ik me nog voorstellen dat dit zou kunnen gebeuren dmv die film.
3. Je noemt 5000 euro, maar dat is compleet nattevingerwerk. Voor zover ik weet heb je helemaal niet uitgezocht wat een scenarist voor een speelfilm kost. Bij een kickstarter campagne moet je alles goed hebben uitgezocht. Je moet een realistische beraming hebben.

* Ook je filmbudget dat je op een later stadium bij elkaar probeert te krijgen, is nattevingerwerk. Je gokt eigenlijk maar wat. Wat nodig is is een goed uitgedachte, realistische beraming. Hiervoor moet je research doen. Niet gewoon kijken wat een andere film kost.

* Je zegt dat korte films maken geen uitdaging is omdat je dat al een paar jaar doet en dat je daarom een lange film wil maken. Maar een heel goede korte film maken met professionele productie heb je nog nooit gedaan. Dat is dan toch een logische volgende stap? Dat is zeker een uitdaging.

* Voordat je over Roan en Tess begon dacht ik eigenlijk dat de film over joú zou gaan: over iemand die op jonge leeftijd blind zal worden. Heel eerlijk gezegd vind ik dat een stuk interessanter onderwerp.

Een film over twee ouders met verstandelijk gehandicapte kinderen van zichzelf eigenlijk niet zo. Dat laatste heeft ook niet van zichzelf een dramatische ontwikkeling, wat nodig is voor een goede film. Jouw situatie wel. Als je graag iets wil bereiken voor je blind wordt, zoals je zegt, dan is het veel logischer juist dat over jezelf te willen vangen.

* Ik heb het idee dat je het produceren van een grote film enorm onderschat: een professionele, lange film van de grond krijgen van begin (financiering) tot einde (eindmontage) duurt minstens 3 jaar. En dat zou dan heel erg snel zijn.

* Je zegt een film te willen maken over de situatie van Roan en Tess en hen door acteurs te willen laten spelen. Kinderen van rond de 5 of 6 (zelfs iets ouder) iemand laten spelen met een verstandelijke beperking/ iemand met een geestelijke ontwikkeling van iemand van een paar maanden lijkt me zeer moeilijk. Als een doel van je toch is onbegrip wegnemen, dan is een documentaire over hen maken toch een veel betere optie? Allicht gecombineerd, dat het naast hen ook over jou gaat? Daar heb je ook geen 3 miljoen voor nodig. Dat is een stuk minder moeilijk van de grond te krijger en een veel realistischer doel om voor jezelf te stellen, m.n. als je zelf filmt.

C2000
Bijrol
Bijrol

Bericht door C2000 » 25 jun 2015 12:33

Ed Crane schreef:@Roeltje: "Als je het ECHT wil dan lukt het" is natuurlijk onzin Roeltje.
Dit is geen onzin.k heb deze spreuk geleerd van de moeder van de tweeling : "It always seems impossible until it's done." ( een quote van Nelson Mandela.

Wat we met z'n allen proberen is het terug te brengen tot een realistisch, beter haalbaar doel. Goed, C2000 je vroeg om feedback bij je kickstartenpagina. Ik heb het even gelezen en dit zijn vragen en op en aanmerkingen:

* Je hebt hier bij Film Totaal uitgelegd dat je retinitis pigmentosa hebt. Op je kickstarterpagina echter niet, daar komt twee keer uit de lucht vallen dat het af moet zij voordat je blind bent. Je legt wel enigszins uit hoe het zit met Roan en Tess maar niet met jezelf. Dat is dan erg onduidelijk. Ik zou beginnen jezelf voor te stellen.
Ok, ik zal op de KS-pagina vermelden dat ik retinis pigmentosa heb.

* Zoals Patrick_h al zegt moet je bij kickstarten één duidelijk, vastomlijnd doel hebben en geef je er 3:

1. Geld ophalen voor Roan en Tess
2. Aantal mensen met onbegrip voor Roan en Tess verminderen
3. Geld ophalen om een scenarioschrijver te kunnen betalen

1. 'Charity', dus geld ophalen voor mensen, is *verboden* op kickstarter.
2. Onbegrip over een situatie als Roan en Tess kan ik me nog voorstellen dat dit zou kunnen gebeuren dmv die film.
3. Je noemt 5000 euro, maar dat is compleet nattevingerwerk. Voor zover ik weet heb je helemaal niet uitgezocht wat een scenarist voor een speelfilm kost. Bij een kickstarter campagne moet je alles goed hebben uitgezocht. Je moet een realistische beraming hebben.
Bedankt voor deze informatie. Het geld voor de scenarist is het belangrijkste. Hoeveel kost een scenarist als Carl Joos?

* Ook je filmbudget dat je op een later stadium bij elkaar probeert te krijgen, is nattevingerwerk. Je gokt eigenlijk maar wat. Wat nodig is is een goed uitgedachte, realistische beraming. Hiervoor moet je research doen. Niet gewoon kijken wat een andere film kost.
Het is iemand die in de filmindustrie werkt (zij werkte mee aan "Alles is liefde") heeft geschat dat ik 2,5 tot 3 miljoen euro nodig heb voor mijn film.

* Je zegt dat korte films maken geen uitdaging is omdat je dat al een paar jaar doet en dat je daarom een lange film wil maken. Maar een heel goede korte film maken met professionele productie heb je nog nooit gedaan. Dat is dan toch een logische volgende stap? Dat is zeker een uitdaging.
Ik kan het proberen, maar dan zal het een andere film zijn. Project R. Is en blijft een langspeelfilm.

* Voordat je over Roan en Tess begon dacht ik eigenlijk dat de film over joú zou gaan: over iemand die op jonge leeftijd blind zal worden. Heel eerlijk gezegd vind ik dat een stuk interessanter onderwerp.

Een film over twee ouders met verstandelijk gehandicapte kinderen van zichzelf eigenlijk niet zo. Dat laatste heeft ook niet van zichzelf een dramatische ontwikkeling, wat nodig is voor een goede film. Jouw situatie wel. Als je graag iets wil bereiken voor je blind wordt, zoals je zegt, dan is het veel logischer juist dat over jezelf te willen vangen.
Er zijn anderen die net als jouw denken dat er een film gemaakt moet worden over mijn leven. Ik ben daar (voorlopig) niet akkoord mee. Ik wil niet mijn eigen leven vol tegenslagen op het grote scherm zien.

* Ik heb het idee dat je het produceren van een grote film enorm onderschat: een professionele, lange film van de grond krijgen van begin (financiering) tot einde (eindmontage) duurt minstens 3 jaar. En dat zou dan heel erg snel zijn.Ik weet dat dat zo lang duurt.

* Je zegt een film te willen maken over de situatie van Roan en Tess en hen door acteurs te willen laten spelen. Kinderen van rond de 5 of 6 (zelfs iets ouder) iemand laten spelen met een verstandelijke beperking/ iemand met een geestelijke ontwikkeling van iemand van een paar maanden lijkt me zeer moeilijk.
Iemand van 8 of 9 jaar? Is dat goed? Ik zal hem of haar het gedrag van Tess (overactief, eet oneetbare voorwerpen) nabootsen, dat is stukken makkelijker dan dat van Roan (hij heeft veel woedeaanvallen en en verwondt zichzelf en anderen).

Als een doel van je toch is onbegrip wegnemen, dan is een documentaire over hen maken toch een veel betere optie? Allicht gecombineerd, dat het naast hen ook over jou gaat? Daar heb je ook geen 3 miljoen voor nodig. Dat is een stuk minder moeilijk van de grond te krijger en een veel realistischer doel om voor jezelf te stellen, m.n. als je zelf filmt.
Ik heb het al gezegd: Project R. is en blijft een langspeelfilm.
Nu we het toch over documentaires en reportages hebben: hier is eentje van Roan en Tess (uit 2012):
http://www.een.be/programmas/koppen/reg ... baby-wordt

Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Bericht door Ed Crane » 25 jun 2015 15:38

Mag ik je, voordat ik verder antwoord, vragen:

* Hoe oud je bent? (een jaar of 15 meende ik op te maken)
* Wat jouw relatie is tot de twee kids (familie? buren? ken je ze gewoon via internet?) en hoe intensief jouw omgang met hen is?
* Wat je nu precies zelf allemaal aan de film dacht te willen doen? (een scenario wil je door een ander laten schrijven; maar je wilde wel zelf produceren? Ook regisseren? Ook nog iets anders?)

Plaats reactie