Oscars 2015

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
Straka
Regisseur
Regisseur

Re: Oscars 2015

Bericht door Straka » 20 feb 2015 14:18

Het is een stemproces waarbij dit soort zaken in de eindrekening toch wel uitmiddelen. Verder moet je het zien als een feestje voor de filmindustrie. Inderdaad niet al te serieus nemen, maar niet zo zeer om dergelijke berichten omtrent stemgedrag.
De "is het nog wel serieus te nemen" discussie zal altijd wel blijven en kom je tegen bij vele filmfeestjes. Ook bij onze eigen Gouden Kalveren. Het geeft de journalisten ook weer de mogelijkheid om zichzelf serieus te vinden.
Wat naar het grote publiek toe toch wel weer de meeste aandacht krijgt is niet wie de beeldjes won, maar welke jurken er op de rode loper werden gedragen.

McMurphy
Regisseur
Regisseur

Bericht door McMurphy » 20 feb 2015 14:26

Nja het viel mij gewoon altijd al op dat filmcritici of liefhebbers op fora zoals bijvoorbeeld FT graag klagen over de Oscars. Voor mij heeft een Oscar echt geen meerwaarde voor de kwaliteit of het kijkplezier van een film. Maar ik vind het gewoon een erg vermakelijke show ieder jaar. En ondanks dat je niet heel veel waarde hecht aan een specifieke award, heb je toch stiekem ieder jaar een voorkeur :).

Straka
Regisseur
Regisseur

Bericht door Straka » 20 feb 2015 14:30

Precies, het grote publiek kijkt vooral voor de show. De meerderheid van de Amerikaanse kijkers zal lang niet alle films hebben gezien. Wel een punt van zorg voor de organisatie en ook de reden dat men besloten heeft het aantal nominaties voor beste film te vergroten. Dat levert dan ook weer de discussie op of dit het gewenste effect heeft.

McMurphy
Regisseur
Regisseur

Bericht door McMurphy » 20 feb 2015 14:37

Eén van de voornaamste redenen om het limiet te vergroten was om meer films de erkenning te geven die het verdiende. Je kunt je afvragen of dat nut heeft gehad idd, gezien een aantal zeer curieuze genomineerden sindsdien. *kuch* The Kids Are Allright en The Blind Side, *kuch* Extremely Loud and Incredibly Kut, *kuch* War Horse en Lincoln }:

Straka
Regisseur
Regisseur

Bericht door Straka » 20 feb 2015 14:43

Meer films "erkenning" geven klinkt prettiger dan toegeven dat de kijkcijfers al jaren terugliepen. De schatting is dat de ruime meerderheid van de Amerikanen geen enkele film van de genomineerden beste film titels heeft gezien. Natuurlijk geen gezonde voedingsbodem om een grote show mee aan de televisienetwerken te verkopen.

Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Bericht door Ed Crane » 20 feb 2015 16:06

McMurphy schreef:Eén van de voornaamste redenen om het limiet te vergroten was om meer films de erkenning te geven die het verdiende. Je kunt je afvragen of dat nut heeft gehad idd, gezien een aantal zeer curieuze genomineerden sindsdien. *kuch* The Kids Are Allright en The Blind Side, *kuch* Extremely Loud and Incredibly Kut, *kuch* War Horse en Lincoln }:
War Horse was inderdaad een mislukte film. Wat volledig langs Spielberg is heengegaan is dat hij een inhoudelijk ronduit ridicule film heeft gemaakt, aangezien hij, alle wapenen der sentiment in stelling brengend, tegen de achtergrond van één der grootste tragedieën van de mensheid - een jaren durende slachtig van miljoenen mensen - ons als kijker vraagt primair mede te leven met een paard. Zo slaagt Spielberg er dus in je minder voor de mensen te laten voelen dan voor een dier, want edel als een paard mag zijn, het blijft een dier. Paradoxaal genoeg voor een film die meent te verbeelden de tragedie van de Eerste Wereldoorlog, waarin mensen niet als mensen werden gezien maar als wegwerpartikel en kanonnenvoer, slaagt Spielberg er dus in de mens tot tweederangs te degraderen en daarmede te dehumaniseren. Eén van zijn slechtste films.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 20 feb 2015 16:54

McMurphy schreef:Ik mis het punt een beetje van die link Kurz? Moet hiermee aangetoond worden hoe onbetrouwbaar en simplistisch de jury van de Academy's is? Het zijn allemaal subjectieve meningen, waar wij hier op het forum ook allemaal van verschillen :).
Nou ja, het zijn meningen over films gebaseerd op hoe goed ze het doen bij de boxoffice, hoe leuk de interviews van de acteurs zijn en in een enkel geval op de zogenaamde "opstandigheid" van zwarte mensen en andere zaken die niets met de kwaliteit van de films te maken hebben. De laatste jaren heb je wel meer van dit soort interviews, en je kunt het uitzonderingen noemen, maar het zou me niet verbazen als dit soort denken door een behoorlijk onderdeel van de Academy blijkt gebezigd te worden.

McMurphy
Regisseur
Regisseur

Bericht door McMurphy » 20 feb 2015 17:25

Maar toch wijken de Oscars qua uitreikingen niet uitzonderlijk af van overige award shows?! Je kunt je dan eveneens afvragen of dat selecte groepje, hoe groot dat groepje ook zijn mag, invloed heeft op de daadwerkelijke winnaar.

Rem
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rem » 20 feb 2015 19:07

Dat Foxcatcher niet voor beste film genomineerd is, maar regisseur Bennett Miller wel voor beste regie klinkt me nog onlogischer in de oren dan de teksten van een gemiddeld liedje van BLØF. :} Weet iemand hoe dat precies gaat met nomineren?

Goed, wat ik denk en hoop:

Best Picture
Denk: Birdman or (The Unexpected Virtue of Ignorance) – Alejandro González Iñárritu, John Lesher and James W.
Hoop: Whiplash – Jason Blum

Best Director
Denk: Richard Linklater – Boyhood
Hoop: Wes Anderson – The Grand Budapest Hotel

Best Actor
Denk en hoop: Michael Keaton – Birdman or (The Unexpected Virtue of Ignorance) as Riggan Thomson / Birdman

(ik mis bij de nominaties Andy Serkis, een nominatie mag die toch zeker wel hebben voor Dawn of the Planet of the Apes. Dan nog had ik gehoopt dat Keaton zou winnen, maar een nominatie heeft-ie toch wel recht op).

Best Actress
Denk: Julianne Moore – Still Alice as Dr. Alice Howland
Hoop: Rosamund Pike – Gone Girl as Amy Elliott-Dunne

Best Supporting Actor
Denk en hoop: J. K. Simmons – Whiplash as Terence Fletcher

Best Supporting Actress
Denk: Patricia Arquette – Boyhood as Olivia Evans
Hoop: Emma Stone – Birdman or (The Unexpected Virtue of Ignorance) as Sam Thomson

Best Original Screenplay
Denk: Birdman or (The Unexpected Virtue of Ignorance) – Alejandro González Iñárritu, Nicolás Giacobone, Alexander Dinelaris, Jr. and Armando Bo
Hoop: Nightcrawler – Dan Gilroy

Best Adapted Screenplay
Denk: The Imitation Game – Graham Moore from Alan Turing: The Enigma by Andrew Hodges
Hoop: Whiplash – Damien Chazelle from his short film of the same name

Best Original Score
Denk en hoop: The Grand Budapest Hotel – Alexandre Desplat[/color][/b] (al mag Hans Zimmer ook altijd een prijs winnen. Vertrouw ik blind op :wink: )

Best Sound Editing
Denk en hoop: Birdman or (The Unexpected Virtue of Ignorance) – Martin Hernández and Aaron Glascock

Best Sound Mixing
Denk en hoop Whiplash – Craig Mann, Ben Wilkins and Thomas Curley

Best Production Design
Denk en hoop: The Grand Budapest Hotel – Adam Stockhausen (Production Design); Anna Pinnock (Set Decoration)

Best Cinematography
Denk: Birdman or (The Unexpected Virtue of Ignorance) – Emmanuel Lubezki
Hoop: The Grand Budapest Hotel – Robert Yeoman

Best Makeup and Hairstyling
Denk en hoop: The Grand Budapest Hotel – Frances Hannon and Mark Coulier

Best Costume Design
Denk en hoop: The Grand Budapest Hotel – Milena Canonero

Best Film Editing
Denk en hoop: Whiplash – Tom Cross

Best Visual Effects
Denk: Interstellar – Paul Franklin, Andrew Lockley, Ian Hunter and Scott Fisher
Hoop: Dawn of the Planet of the Apes – Joe Letteri, Dan Lemmon, Daniel Barrett and Erik Winquist

McMurphy
Regisseur
Regisseur

Bericht door McMurphy » 20 feb 2015 23:37

Rem schreef:(ik mis bij de nominaties Andy Serkis, een nominatie mag die toch zeker wel hebben voor Dawn of the Planet of the Apes. Dan nog had ik gehoopt dat Keaton zou winnen, maar een nominatie heeft-ie toch wel recht op).
Dit heb ik eerder ergens gelezen en ik vind het eigenlijk niet meer dan normaal dat hij niet genomineerd wordt als Best Actor of Supporting Actor voor een 'performance capture' rol. Zijn uitzonderlijke prestatie voor dit soort rollen staat buiten kijf maar het blijft imo een totaal andere manier van acteren omdat het geheel toch gevormd wordt door CGI.
Wellicht dat hier in de toekomst een additionele Oscar voor zal gaan komen, afhankelijk van hoe deze techniek zich verder zal ontwikkelen.

Daarnaast zal een rol in een film als Dawn of the Planet of the Apes ook niet gauw in aanmerking komen voor dergelijke Oscars.

Creeper
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Creeper » 21 feb 2015 09:36

Boyhood heb ik hier thuis op bluray liggen en die hoop ik dit weekend nog te zien. American Sniper zie ik maandag in de Unlimited Night, helaas net een dagje te laat.

Op dit moment (met nog twee films niet gezien te hebben) hoop echt dat Birdman (en anders The Grand Budapest Hotel) met de Oscar voor beste film naar huis gaat.

Bij actrices hoop ik dat Rosamund Pike of Julianne Moore het beeldje mee naar huis mag nemen (Two Days, One Night helaas niet gezien). Van de mannen verdient Michael Keaton hem dubbel en dwars.

Verder snap ik niet dat Steve Carell en Felicity Jones genomineerd zijn. Beide vrij saaie en vlakke rollen. Qua bijrollen ook, Meryl Streep waarom? Ze was leuk maar hadden ze geen betere opties?

Interstellar mag van mij de beste sound editing winnen. En The Grand Budapest Hotel production design. Guardians of the Galaxy een makeup and hairstylinkje en evt. visual effects, maar ik zou het ook niet erg vinden als Dawn of the Planet of the Apes daar mee aan de haal gaat.

Dit zijn zo'n beetje de categoriën waarin ik alle (of één niet) films heb gezien. Over het algemeen toch wel een 'tamme' editie... Vooral bij Best Picture, veel van dezelfde films.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 21 feb 2015 10:50

McMurphy schreef:Maar toch wijken de Oscars qua uitreikingen niet uitzonderlijk af van overige award shows?! Je kunt je dan eveneens afvragen of dat selecte groepje, hoe groot dat groepje ook zijn mag, invloed heeft op de daadwerkelijke winnaar.
Nou ja, van de Golden Globes is min of meer bekend dat het een grote grap is, en dat het ontzettend uitmaakt of je uit eten gaat met de leden van HFPA en hoe charmant je tijdens die dineetjes bent. Maar die worden dan ook binnen de industrie niet zo serieus genomen. En dit soort teksten bevestigt toch wel een beetje het beeld dat ik al had van hoe de meeste Academy leden stemmen in de minder grote categorieën:

Afbeelding

Rem
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rem » 22 feb 2015 17:47

Straka schreef:
JamesBond schreef:Het enige wat ik vreemd vind dit jaar is dat er 8 films genomineerd zijn voor beste film terwijl er 10 films genomineerd kunnen worden...
Vijf is het minimum en tien het maximum, de films moeten wel een soort kiesdrempel halen om een nominatie te krijgen. Acht is dus niet vreemd.
Maar hoe selecteren ze dan precies, wat is de drempel? Hoe is het mogelijk dat er vorig jaar negen titels bij staan, waaronder American Hustle voor beste film? Om dan vervolgens dit jaar bijvoorbeeld niet Fincher en Gone Girl te nomineren en maar acht titels te presenteren? Het is mij een raadsel. :}

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 22 feb 2015 19:30

Weet iemand toevallig nog een goede live stream voor vannacht?

McMurphy
Regisseur
Regisseur

Bericht door McMurphy » 22 feb 2015 19:54

Je hebt geen beschikking over een tv?

http://oscar.go.com/live

Plaats reactie