Bollywood en Indiase cinema

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
Plaats reactie
Mark
Regisseur
Regisseur

Re: Bollywood en Indiase cinema

Bericht door Mark » 03 mei 2015 10:52

Sholay klinkt ook wel goed, binnenkort maar een keer kijken. Ben iig klaar voor Gabbar Is Back, check net nog ff imdb en Akshay Kumar is idd onherkenbaar. Een jaar geleden Special Chabbis gekeken, herkende hem niet :}

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 03 mei 2015 11:22

Toen ik de trailer voor het eerst zag, dacht ik even dat het Avjay Devgan was...

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 03 mei 2015 11:40

patrick_h schreef:Laatste gesproken zin in de film is volgens mij ook een verwijzing naar Sholay, moest gelijk denken aan dat jij geschreven had dat iedereen in India die quotes wel kende. Ik had geen idee meer waar precies op gedoeld werd.
:)
Ja, dat vertelde mijn ex me, het was zo populair dat er aparte soundtrack platen van uit werden gebracht met alleen dialogen.
patrick_h schreef:Ik kan je verzekeren dat HNY een stuk beter is.
Mooi. Zou het dan vooral aan haar man gelegen hebben? Normaal schrijft ze zelf ook (mee aan) het script, maar nu deed haar man dat, en produceerde opeens, en deed de muziek... hij kreeg tig oscars tijdens de credits! Die verschrikkelijke hoge stemmetjes die de titel/hoofdpersoon telkens herhaalden zijn vast van zijn hand.

Shah Rukh en Deepika zijn natuurlijk een verbetering/correctie ten opzichte van Akshay Kumar en Katrina Kaif. Hoewel het toepasselijk is dat zij een slechte actrice speelt...

Mark
Regisseur
Regisseur

Bericht door Mark » 03 mei 2015 19:07

ssssssttt... ik ga met hele stille kleine lettertjes typen...

Gabbar Is Back is niet zo goed als HNY komt omdat de film een beetje afgeraffeld in elkaar zit, er had makkelijk een uur bij gekund. Eerst heb je een deel plot met de oorzaak erin, ja en verder komt het eigenlijk niet. Het blijft een hele tijd hangen, zelfs als de love interest ontdekt wie Gabbar is heb het geen echt gevolg. Ook vond ik het een beetje jammer dat alleen Gabbar tijd krijgt en er wel een rechterhand bij is maar die blijft onzichtbaar. Maar ja, een goed in elkaar gezet verhaal moet je ook niet verwachtten. Wat wel weer masterlijk was waren liedjes die uit het niets kwamen en volledig niets toevoegden aan alles, gewoon leuk! De trailer liet het al zien, de actie is fucking goed, soms duidelijk wirefu, maar who cares. Er is een badguy die een goodguy is en alles is omgedraaid en iedereen krijgt klappen. Heel geslaagd zondagmiddagje. Het geluid stond alleen wat hard volgens sommige mensen..... sssssstttt....

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 04 mei 2015 00:34

patrick_h schreef:Ik had geen idee meer waar precies op gedoeld werd.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 04 mei 2015 11:49

Mark schreef:Gabbar Is Back is niet zo goed als HNY komt omdat de film een beetje afgeraffeld in elkaar zit, er had makkelijk een uur bij gekund. Eerst heb je een deel plot met de oorzaak erin, ja en verder komt het eigenlijk niet. Het blijft een hele tijd hangen, zelfs als de love interest ontdekt wie Gabbar is heb het geen echt gevolg. Ook vond ik het een beetje jammer dat alleen Gabbar tijd krijgt en er wel een rechterhand bij is maar die blijft onzichtbaar. Maar ja, een goed in elkaar gezet verhaal moet je ook niet verwachtten. Wat wel weer masterlijk was waren liedjes die uit het niets kwamen en volledig niets toevoegden aan alles, gewoon leuk! De trailer liet het al zien, de actie is fucking goed, soms duidelijk wirefu, maar who cares. Er is een badguy die een goodguy is en alles is omgedraaid en iedereen krijgt klappen. Heel geslaagd zondagmiddagje. Het geluid stond alleen wat hard volgens sommige mensen..... sssssstttt....
Tja, ik had inderdaad echt moeite met het geluid, ik zag met jaloezie mijn buurman zijn gehoorapparaat zachter zetten en dacht toen "ach, als ik vaak genoeg hier naar toe ga heb ik er straks zelf ook één."

Ik ben het met eens met je kritiek over het plot en hoe alleen Gabbar zelf een halfbakken ontwikkeling krijgt (
Spoiler
en dat het eigenlijk uiteindelijk vooral om die wraak ging - lekker voor al die mensen die zich voor hem opofferden
). Zeker die "love interest" kwam er bekaaid af, en het hielp ook niet dat die actrice nog minder talent dan Katrina Kaif lijkt te hebben. Kareena Kapoor maakte in die song flashback zonder dialoog of zang nota bene nog meer indruk... vond dat meteen het enige echt geslaagde nummer, dat item nummer op dat feest was wel heel erg lui, wat paste bij hoe het script werd uitgewerkt. Dat "verliefd worden" nummer was wel aardig, maar omdat die liefde tussen hun nooit echt een vervolg kreeg voegde het achteraf gezien ook niet veel toe. Ik vond de actie toch ook niet heel indrukwekkend, die zat hem meer in de fast motion en slowmotion dan in de actie zelf... het moment waarop hij met zijn hoofd op een inkomende vuist inslaat en dat wint, of dat 'ie die gozer laat stuiteren naast het zwembad, dat zie je nergens, dat was wel leuk. Net als die ziekenhuisscène, gerechtigheid door oplichting! En als het geluid iets acceptabeler was geweest had ik vast genoten van de diepe basstemmen van Akshay Kumar en zijn tegenstander. De volgende keer dus oordoppen mee... of is dat alleen iets van Pathé Amersfoort? Ik kan me dat van de Arena niet herinneren, maar ja, dat was in 2013...

patrick_h
Filmster
Filmster

Bericht door patrick_h » 04 mei 2015 14:12

Bollywoodfilms hebben standaard een hoger volume, bioscopen die vaker Bollywoodfilms draaien denken er meestal wel aan om het volume wat lager te zetten.

Mark
Regisseur
Regisseur

Bericht door Mark » 04 mei 2015 16:27

Waarom staat het geluid harder dan?

Ga me iig alvast voorbereiden op het apocalyptische geluid van Bombay Velvet :D

Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Bericht door Ed Crane » 06 mei 2015 10:34

patrick_h
Filmster
Filmster

Bericht door patrick_h » 06 mei 2015 11:01

Goh, ik had niet door dat deze zaak nog liep.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 06 mei 2015 17:22

Nog nooit een film met 'm gezien geloof ik, maar wel een interview waarin hij onder andere claimde nog maagd te zijn en alleen maar "vriendschappen" gehad te hebben...

Maar dat is wel een van de top 3 filmsterren van de afgelopen twintig jaar...

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 08 mei 2015 21:10

Nayakan (Ratnam, 1987)

Afbeelding

Nayakan, ook bekend als Nayagan of in het Engels als The Hero, is een soort Indiase The Godfather (1972). De film uit de deelstaat Tamil Nadu is geïnspireerd op de Amerikaanse misdaadklassieker, ondanks dat Nayakan gebaseerd is op het leven van Vardhabhai, een echte Tamil gangsterbaas die als immigrant de onderwereld van Mumbai veroverde. Nayakan is in 1987 het eerste succes van de Tamil regisseur Mani Ratnam, die de afgelopen kwart eeuw met gelaagde commerciële films geliefd werd bij zowel het grotere Indiase publiek als bij de critici. In 2005 riep TIME magazine Nayakan uit tot een van de beste honderd films aller tijden.

Mani Ratnam wordt gezien als een van de grote werkende regisseurs van India. Een reputatie die hij vooral in de jaren negentig opbouwde met zijn “terrorisme trilogie”, Roja (1992), Bombay (1995) en Dil Se… (1998), waarmee hij van erkend regisseur in Tamil Nadu gevierd filmmaker in heel India werd, wat leidde tot films met superster Shahrukh Khan. Daarbij nam hij componist A.R. Rahman op sleeptouw, de zogenaamde “Mozart van Madras” wiens mengeling van oosterse en westerse muziek hem werk opleverde voor de soundtrack van Slumdog Millionaire (2008), van de Olympische spelen in Londen in 2012 en een lidmaatschap in SuperHeavy, de supergroep van Mick Jagger.

Lees verder op Salon Indien

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 12 mei 2015 16:17

Roja: Lost in Translation

Afbeelding

Roja (1992) is de eerste film in Mani Ratnams “terrorisme trilogie”, drie films waarin de regisseur romantische relaties tegen een achtergrond van sociale oproer en politieke aanslagen verbeeldt. Roja is een nog groter kassucces dan eerdere films als Nayakan (1987), en levert Ratnam nationale en internationale erkenning op plus meerdere National Film Awards. Waarvan het merendeel naar de muziek ging. Roja is de eerste film waarvoor Ratnam componist A.R. Rahman inschakelde, en het begin van een lange, succesvolle samenwerking tussen de twee. Rahmans muziek is een belangrijk onderdeel van wat Roja tot een sterke romantische thriller maakt.

Roja (Madhoo) is een jonge, net volwassen meid in een klein dorp in Tamil Nadu, een deelstaat in het zuiden van India. Tegen haar wil in moet ze trouwen met een welvarende, moderne man (Arvind Swamy) uit de grote stad (Chennai, de hoofdstad van Tamil Nadu, in de film nog Madras geheten). Eerst wil ze niets van deze Rishi weten, maar valt toch langzaamaan voor hem. Dan moet hij voor zijn werk als cryptoloog 2500 kilometer reizen naar Kashmir, in het uiterste noorden van het land, waar hij prompt wordt gekidnapt door rebellen die hun leider willen uitwisselen voor hem. Zonder de taal te spreken of iemand te kennen moet Roja van haar kant de overheid tot deze ruil zien te overtuigen.

Lees verder op Salon Indien

Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Bericht door Ed Crane » 12 mei 2015 16:31

Ja hallo, geef dan op z'n minst de films hier nog een cijfer!

Mark
Regisseur
Regisseur

Bericht door Mark » 15 mei 2015 19:12

Bombay Velvet, ook weer zin in. Heb het gevoel dat dit echt een topper wordt.

Plaats reactie